Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1301949 times)

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #90 on: 12.03.12 - klo:09:45 »
Kyllä tuota tasotusta tarkoitin. Eikö ilmankin tasoerot ja sun muut selväksi tule.
Tasoituksessa kyse siis on nimenomaa siitä että pyritään tasoittamaan pelaajien välisiä tasoeroja. Jokaisen heittäjän tulosta verrataan heittäjän omiin viime aikaisiin tuloksiin ja se kuka heittää eniten yli ns. oman tasonsa on vahvoilla.

Esimerkki:
Pelaajan A tasoitukseen laskettavien tulosten keskiarvo on -5. Oletetaan, että tasoitus on suoraan tuon keskiarvon vastaluku eli +5. A heittää kisassa tuon -5, jolloin tasoitetuksi tulokseksi tulee E.
Pelaajan B keskiarvo on +5. Tasoitus on siis -5. B heittää kisassa uuden ennätyksensä E, jolloin tasoitettu tulos on -5.
Eli vaikka pelaajan A raakatulos oli parempi, niin B voittaa tasoitetun kilpailun, koska heitti paremmin kuin aikaisemmissa kisoissa.
« Last Edit: 12.03.12 - klo:14:44 by Lassi »

Offline saleee

  • Juniori
  • **
  • Posts: 74
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sauli
  • Seura: Nummelan frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #91 on: 12.03.12 - klo:13:15 »
Noinhan se menee. Tasoitusjärjestelmä on viikkokisoissa aika yleisesti käytössä - näin itsensä voittajatkin pääsevät palkinnoille. Tasoitussysteemiä kokeiltiin viime vuoden USDGC:ssä, mutta henkilökohtaisena mielipiteenä täytyy todeta, että sopii systeeminä ihan kivasti pieniin viikkokisoihin, mutta ei sovi alkuunkaan yhtään isompiin karkeloihin. 

Offline Lloyba

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 29
    • View Profile
  • Oikea nimi: Theodor Kivistö
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #92 on: 13.03.12 - klo:11:56 »
Moro. Mä en osaa tähdätä hyssejä. Lähes aina kun koitan heittää kovaa rystydraivia hyssekulmassa, lähtee kiekko noin 30-45 astetta liikaa oikealle sektorilta. Tämä on ihan jees kun heittää jonkin esteen ohi, mutta esim. hysseflippien tai suoraan aluksi menevien sweeppihyssejen heitto on aika vaikeeta. Yksi syy mikä mulla tulee mieleen on ryhti, eli heitän liian pystystä enkä saa hartioitani mukaan hyssekulmaan. Olisko mitään muita neuvoja pitkien ja kovien hyssejen heittämiseen? Bäkkärihysse olisi varmuudeltaan aika hyvä heitto osata kunnolla.

Videoita hyssedraiveista ei valitettavasti ainakaan tällä hetkellä ole.

Offline Pekka H.

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
  • Olen syytön, sillä sipuli!
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #93 on: 13.03.12 - klo:12:11 »
Luultavasti ne menee sinne oikealle sen takia kun tähtäät niitä sinne oikealle. Kun heittää hyssen niin mielestäni se tähdätään juuri sinne minne haluaa heittää ja laittaa sen hyssekulman kiekkoon + saattaa heiton hyssenä -->>> menee hyzerinä oikean kautta keskelle.

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #94 on: 13.03.12 - klo:12:14 »
Moro. Mä en osaa tähdätä hyssejä. Lähes aina kun koitan heittää kovaa rystydraivia hyssekulmassa, lähtee kiekko noin 30-45 astetta liikaa oikealle sektorilta. Tämä on ihan jees kun heittää jonkin esteen ohi, mutta esim. hysseflippien tai suoraan aluksi menevien sweeppihyssejen heitto on aika vaikeeta. Yksi syy mikä mulla tulee mieleen on ryhti, eli heitän liian pystystä enkä saa hartioitani mukaan hyssekulmaan. Olisko mitään muita neuvoja pitkien ja kovien hyssejen heittämiseen? Bäkkärihysse olisi varmuudeltaan aika hyvä heitto osata kunnolla.

Videoita hyssedraiveista ei valitettavasti ainakaan tällä hetkellä ole.


Ooks Theo varma et vika on tähtäyksessä eikä releasessa?

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #95 on: 13.03.12 - klo:12:36 »
Tunnistan ongelman lyhyestä omasta kokemuksesta. Eli isot hysset lähtee toistuvasti liikaa oikealle. Itellä siinä tapahtuu joku sellainen, et alitajuisesti muuttaa heittoa tarvittavan lentoradan saavuttaakseen, vaikka periaatteessa riittäis vissiin, et vaan kumartais eteenpäin ja heittäis niinkuin muutenkin. Minua on auttanut myös se, että vien koko kropan voimakkaasti eteenpäin hysseä heittäessäni siihen suuntaan, mihin heitän. Sen onnistumisen huomaa siitä, että siinä lopussa heiton päätteeksi astuu reilusti yli. Pidempään heittäneillä varmaan paremmat vinkit.

Offline Lloyba

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 29
    • View Profile
  • Oikea nimi: Theodor Kivistö
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #96 on: 13.03.12 - klo:12:49 »
@ Hans: veikkaan että vika on koko heitossa. Eli juu, release  kusee. Huomaan tän aika hyvin lähäreitä heittäessä, napsakalla snäpillä saa heitettyä kivoja hyssejä, mutta heti kun ottaa vetoa mukaan niin kroppa aukeaa ja kiekko lähtee liikaa oikealle. Ehkä mun pitäisi kääntää draiveissa enemmän selkää kohteeseen?

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #97 on: 14.03.12 - klo:15:04 »
@ Hans: veikkaan että vika on koko heitossa. Eli juu, release  kusee. Huomaan tän aika hyvin lähäreitä heittäessä, napsakalla snäpillä saa heitettyä kivoja hyssejä, mutta heti kun ottaa vetoa mukaan niin kroppa aukeaa ja kiekko lähtee liikaa oikealle. Ehkä mun pitäisi kääntää draiveissa enemmän selkää kohteeseen?

Ei kannata lähteä sille linjalle...
Sanoisin ennemminkin, että mitä paremmin katse seuraa heittoa loppuun asti, sitä parempi on tähtäys. Jos sun heitot lähtee oikeakätisenä liikaa oikealle, sulla on vaan tähtäys pielessä. Hysseflippi ei muutenkaan ole mikään helpoin heitettävä ainakaan omasta mielestä.

Ihan perus hyssejä suosittelen treenaamaan aukealla. heittopituudesta riippuen, kori sinne jonnekin aluksi vaikka 80 kohdille. Katse kohteeseen siten kuin kroppa antaa myöden ja mutulla siihen korin juurelle. Huomaat hyvin äkkiä irrotuksen ja voiman suhteen lentorataan...  sit vaan toistoa runsaasti.

Voithan sä treenata hysseflippiäkin samoin, mutta alivakaammalla kiekolla :)  ja sit tässä on tietty tärkeää, että heität samantyyppisellä kiekolla, joka ei ole myöskään älytön jyrä. Itse olen opetellut viimeaikoina käyttämään hysseen (tuulesta riippuen) joko tiipparia tai tl:ää. peruskiekkojen hyssettämisessä ainakin ite olen oppinut laittamaan heittoon lisää spinniä, joka siis vakauttaa heittoa kaikenkaikkiaan.

Tässä pintaraapaisua, saa korjata jos jonkun mielestä asiavirhettä löytyy...
Kukin tyylillään, mutta toi ei oo huono aloittaa...

edit: jos oot vasuri ja hysset lähtee oikealle, saatto jäätällöin vajaaksi. korjausehdotus: vie rohkeasti heitto loppuun.
« Last Edit: 14.03.12 - klo:15:07 by Tee8mu »

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #98 on: 14.03.12 - klo:16:28 »
Siis tähtäät pitkän hyssen katsomalla korille? Mä oon aina kuvitellut, et pitäis hahmottaa se kiekon lentorata ja sit tähdätä kiekko sille.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #99 on: 14.03.12 - klo:17:48 »
Teemu varmaankin tarkoitti, että lähestymisissä / kontrollidraiveissa kannattaa pyrkiä pitämään katse kohteessa, niin pitkään kuin mahdollista. Itse toimin myös näin. Vasta, kun mennään 90m+ niin alan hiukan kääntämään päätä pois vartalon kierron mukana, koska tehoja tarvitaan lisää. Sitten siellä yli 100m draiveissa pää käy jo aika reilustikkin pois korista päin. Tietysti niin vähän aikaa kuin mahdollista.

Alkuun itselläni oli nuo 30-80m lähestymiset yhtä tuskaa, kun käänsin pääni 180 astetta pois korista/kohteesta. Reenailin sitten lähestymiseni täysin uusiksi niin, että katse pysyy kokoajan korissa. Parannus oli potenssin X.

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #100 on: 14.03.12 - klo:17:51 »
Siis tähtäät pitkän hyssen katsomalla korille? Mä oon aina kuvitellut, et pitäis hahmottaa se kiekon lentorata ja sit tähdätä kiekko sille.

Avoimella kyllä, teen noin.

Ja kukin tyylillään, mulle se on aina toiminut niin paremmin. Tietty jos on esteitä tai kapea aukko, pitää tähdätä esteiden ohi ja yrittää hahmottaa silti se lentorata korille. Mut aina jos on tilaa oikealla reippaasti, katson kohdetta heittäessäni hysseä.

Mut yhtä ainoaa oikeeta ei ole, kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu...

Mutta suosittelen kokeilemaan myös tätä, ilman muuta.

EDIT: juu ja tietty kroppa on mukana ja pää notkahtaa kun heitetään pidemmälle. mutta kyllähän tähtäyspiste pitää olla, vaikkei siihen koko aikaa pystykään tuoijottamaan. tässä oli nyt päällekkäin käsitelty vähän kahta eri asiaa. putterilla heitän paikaltani johonkin ehkä 60m asti, katse naulittuna. siitä eteenpäin askeleella.
« Last Edit: 14.03.12 - klo:17:54 by Tee8mu »

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #101 on: 15.03.12 - klo:00:07 »
Teemu varmaankin tarkoitti, että lähestymisissä / kontrollidraiveissa kannattaa pyrkiä pitämään katse kohteessa, niin pitkään kuin mahdollista.

Kohde voi tosiaan olla muukin kuin kori. Hyvä huomio.

Offline Tomppa82

  • Juniori
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Hyvinkää
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #102 on: 18.03.12 - klo:10:49 »
Mielestäni olen jostain säännöistä lukenut, että puttia ei saa astua yli.
Kuitenkin videoissa Pro:t vetää juoksuja/hyppyputteja samallalailla yli kuin draiveissa.
Mikä on siis nykyinen sääntö? ...ja kuinka tarkkoja siitä ollaan?

Pistetään vielä toinen kyssä.
Markkerin saa tietääkseni laittaa mihin vain heitetyn kiekon reunalle.
Kuinka lähellä jalan tulee olla markkeria kun heitetään seuraava heitto?
Ollaanko siitä kisoissa tarkkana, että onko väli luokkaa 5 vai 30 senttiä?

Offline Ze1P11

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 432
    • View Profile
    • Seuran kotisivut
  • Oikea nimi: Jukka-Pekka "JP" Leino
  • Seura: RFG (Riihimäen Frisbeegolf ry)
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #103 on: 18.03.12 - klo:11:41 »
Mielestäni olen jostain säännöistä lukenut, että puttia ei saa astua yli.
Kuitenkin videoissa Pro:t vetää juoksuja/hyppyputteja samallalailla yli kuin draiveissa.
Mikä on siis nykyinen sääntö? ...ja kuinka tarkkoja siitä ollaan?

Tietääkseni yli 10m maalikorista saa astua yli.

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #104 on: 18.03.12 - klo:11:53 »
Pistetään vielä toinen kyssä.
Markkerin saa tietääkseni laittaa mihin vain heitetyn kiekon reunalle.
Kuinka lähellä jalan tulee olla markkeria kun heitetään seuraava heitto?
Ollaanko siitä kisoissa tarkkana, että onko väli luokkaa 5 vai 30 senttiä?

Markkeri pitää laittaa pelilinjalle eli kiekon etureunaan maalin suuntaan (kori tai joissain tapauksissa mando). Jalan tulee olla pelilinjalla korkeintaan 30 senttiä markkerin takana.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4