Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1302013 times)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #795 on: 22.02.13 - klo:09:09 »
Mä en tiiä onko se 'lähtöasento' nyt niin justiinsa millilleen et kuinka syvällä on tai ei ole, kunhan sit tempasuvaiheessa puristaa sillä merkitsevällä osalla, eli sillä etu- ja keskisormien sekä peukalon tiukalla pihtiotteella siitä rimmistä. Eli ettei nyt ainakaan sit koita sillä koko kädellä puristaa koko kiekosta.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #796 on: 22.02.13 - klo:10:02 »
Kattoin vasta nyt isolta näytöltä tuota kuvaa noista gripeistä. Tosiaan tolla powergripillä kun sitä ite koitin, niin kiekko lähtee miljoonaa ihan mihin sattuu ja sormeen sattuu kans niin saatanasti. Luulisin että mikä vaan grippi sattuu vähemmän kuin toi.

Offline Jpekko

  • Juniori
  • **
  • Posts: 70
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha Nevala
  • Seura: Rolffarit
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #797 on: 22.02.13 - klo:10:46 »
Ihan yleinen foreheittäjien ongelma tuo tuntuu olevan omassa kaveripiirissäkin, varsinkin uusien kiekkojen terävät rimmin reunat repii sit verille asti sormen joskus. Ei muutako reeniä ni kyllä se käsi kuivuu ja kovettuu. :D

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #798 on: 22.02.13 - klo:11:07 »
Dave kirjottaa erikseen tuolla muistutuksena että

Quote
This photo shows the rim of the disc tucked firmly into the web between thumb and index fist knuckle. This position is important for all forehand grips.

En kyllä ite ehkä painottais tota. Muutenkin, ton sivun kuvista poiketen, mä luulen että mun otteessa sormenpäät on kupua kohden, ja se on ennemminkin keskisormen ulkoreuna kun on rimmiä vasten ja mikä painaa sit vedossa kovimmin sinne menosuuntaan. Tälleen on helppo pitää kämmen ylöspäin koko heiton ajan ja tehdä saatto samaan suuntaan kun vetokin, eikä tuu sitä loppuvääntöö mikä monella pilaa puhtaan foren.

Pakko laittaa tää mun alltime favorite video missä käydään läpi super hyviä pointteja bäkkäristä, foresta ja putista. Kelailee siihen kohtaan missä Sarah Hokom opettaa forea. Okei, se ei ehkä gripistä jauha niin paljoa mutta tolla pitäs kyllä muuten fore onnistua.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Matthard

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
  • Oikea nimi: Matias Söderström
  • Seura: Mustavaris
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #799 on: 22.02.13 - klo:11:13 »
Mä en tiiä onko se 'lähtöasento' nyt niin justiinsa millilleen et kuinka syvällä on tai ei ole, kunhan sit tempasuvaiheessa puristaa sillä merkitsevällä osalla, eli sillä etu- ja keskisormien sekä peukalon tiukalla pihtiotteella siitä rimmistä. Eli ettei nyt ainakaan sit koita sillä koko kädellä puristaa koko kiekosta.

No mulla ainakin toi 'lähtöasento' on just ratkaseva. Jos se kiekko ei oo peukalon tyvessä heiton alussa, niin siinä vaiheessa kun kiekkoon laittaa voimaa ja aloittaa heittoliikkeen, kiekko saattaa liikkua suuntaan tai toiseen ennen irrotusta (mikä ei oo hyvä juttu). Enkä mielestäni purista peukalolla paljoa, enemmän keskityn keskisormella työntämiseen.

Tossa villen heitossa näkee, että kiekko on aika tukevasti peukalon tyvessä:


Mutta edelleen, kukin tyylillään. Ei Lassin tyyli 'väärä' ole ja kyllä se Lassin fore aika lujaa lähtee, Villen lähtee lujempaa.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #800 on: 22.02.13 - klo:11:23 »
Ehkä sitä lähtöasentoo tärkeempää kuitenkin on se, että kiekko on nimenomaa tukevasti kädessä, oli grippi sitten millanen hyvänsä. Villen kans lähtönopeuksista ny on turha alkaa oikein kenenkään kilpaileen, heitti sitten rystyltä tai kämmeneltä, lähteehän se niin tautisen kovaa...

Mutta tosiaan jos on ongelmaa ihon rikkoutumisen kans, ni ei mee rikki kun muuttaa gripin niin ettei kiekko kyseiseen kohtaan koske..  8)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #801 on: 22.02.13 - klo:12:49 »

Tossa villen heitossa näkee, että kiekko on aika tukevasti peukalon tyvessä:


En tunnista Villen kiekkoa, mutta saattaapi olla midari kyseessä. Itse heitän puttereita ja midareita myös tuolta tyvestä, mutta drivereita ekasta nivelestä (tosin näissä laitan myös kolme sormea kiekon alle).

Voi toki johtua yksilöllisistä eroista ja jopa käteen sopivista kiekoista. Mutta suosittelen myös ainakin kokeilemaan kiekon paikan siirtämistä.

En heitä yhtä kovaa kuin Ville, mutta kohtalaisen kovaa kuitenkin. Kyllä se sen etusormen taitaa kovettaa ja vähän raapiakin, heitti miten hyvänsä.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #802 on: 22.02.13 - klo:18:37 »
Midariltahan tuo vaikuttaa, mutta kattelin piruuttani muita videoita joissa Villen heittoa näkee, niin kyllähän draiveritkin tuolla tyvessä ovat..

Offline monster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 506
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Piippo
  • Seura: Team Hippo
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #803 on: 22.02.13 - klo:23:00 »
Joo siis ton videon lätty oli erittäin kulunut MF sentinel. Ei kait kukaan draiverilla heitä forella noin lyhyttä alamäkiantsaa/suorahkoa heittoa:) Itellä näyttää ehkä et se kiekko ois siellä syvällä peukalon tyvessä mut en kyl missään nimessä tunge sitä sinne niin et kiekko PURISTAIS peukun tyveä. Itselläni kyllä rento ote kiekosta foressa ja upseissa. Vältän kiekon puristamista. Kyl rennoil lihaksilla mielestäni muutenkin heitto lähtee parhaiten. Tietty riippuu varmaan kenenkin henkilökohtaisista näppi ja käsivarsivoimista varmaan et "joutuuko" kiekosta puristaan vai voiko siitä vaan pitää rennosti kiinni niin että kiekko kuitenkin tarpeeksi jämäkästi pysyy kädessä.

bäkkärissä ja peukku-upsissa mielestäni joutuu enemmän "puristaan" kiekosta

Offline Larzi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 362
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Tuominen
  • Seura: WDGC
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #804 on: 23.02.13 - klo:18:29 »
Millä olisi paras putsata tussin jälkiä? On aivan pirun lujassa ja asetonista ei ollut juuri mitään hyötyä.
Grip EQ A14: Xt Aviar | Soft Pure | Premium Jokeri | FLX Buzzz | Glow,Ch MD3 | Ch Firebird | 2nd run FD | C-FD2 | Ch Valkyrie | C,S,P-PD | Star Destroyer

Offline Flow

  • Juniori
  • **
  • Posts: 96
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Kälkäjä
  • Seura: BSC
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #805 on: 23.02.13 - klo:19:45 »
Jos ei asetonilla lähde niin ei mun tietojen mukaan sitten millään. Tietenkin hiomalla, mutta kiekko on kyllä sitten entinen ku voi olla tussi imeytynyt syvälle muoviin.

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #806 on: 23.02.13 - klo:19:47 »
Itse oon tenhyt niin,kun on käytettyjä kiekkoja ostanu missä on runsaasti eri omistajien tusseja eikä lähde asetonilla niin oon värjännyt kiekon pohjat mustiksi samalla kun oon kiekkoja värjäilly.
VDGC ry

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #807 on: 24.02.13 - klo:04:09 »
Hyvien tapojen mukaistahan ei ole pyyhkiä tai sotkea entisten omistajien tietoja vaan siististi viivata ne yli siten että vanhat tiedot näkyvät. Näin kiekon mahdollinen löytäjä voi varmistua siitä ettei kiekon hukkaaja ole sitä itsekin löytänyt ja ottanut "parempaan talteen". Yleensä kuitenkin kaikista pyyhinnöistä ja sotkemista jää kuitenkin aina jälkeä sen verran että huomaa että jotain on poistettu, mikä taas on aina jossain määrin epäilyttävää...

Offline römpsä

  • Juniori
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joonas
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #808 on: 24.02.13 - klo:16:10 »
Yritin siirtää kiekkoa nivelen eteenpäin kämmenheitossa. Rosoinen pro dessu otti osansa ja taas on käsi kiessin jälkeen ruvella :D Heitto kyllä kanto pitkälle ja tarkasti. Noh, kesällä uskaltaa taas heittää parempia kiekkoja, ja kädet pysyy kosteampina..

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #809 on: 24.02.13 - klo:17:36 »
Hyvien tapojen mukaistahan ei ole pyyhkiä tai sotkea entisten omistajien tietoja vaan siististi viivata ne yli siten että vanhat tiedot näkyvät. Näin kiekon mahdollinen löytäjä voi varmistua siitä ettei kiekon hukkaaja ole sitä itsekin löytänyt ja ottanut "parempaan talteen". Yleensä kuitenkin kaikista pyyhinnöistä ja sotkemista jää kuitenkin aina jälkeä sen verran että huomaa että jotain on poistettu, mikä taas on aina jossain määrin epäilyttävää...

Näin teenkin mikäli tekstit on siististi kirjoitettu. Ja tokkopa sillä on väliä mitä omalle kiekolleen tekee joka on reilusti ostettu. kaikki kiekot olen palauttanut mitä olen löytänyt (itselle ei ole palautunut yhtään hävittämääni joten tyhjän kanssa on ollut merkkaukset) ja jatkossa palautan edelleen löytämäni kiekot. Kahteen kiekkoon olen värjäys metodia käyttänyt, koska kiekot ovat olleet tusseilla "raiskattu".

VDGC ry