Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1301900 times)

Offline hece

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 376
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henrik Martikainen
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #960 on: 06.08.13 - klo:10:34 »
Jeh. Spottasin Sikasen Artun avausta EO kympillä, tuli outtiin, olis jatkanu matkaa pelialueelle takasin, mutta OB-tikku. Sadasta metristä kun osuu 2cm tikkuun niin kyllä miestä sapetti. Tosin joskus tikku voi myös pysäyttää OBlle menossa olevan joten eiköhän riittävän isolla otannalla karma mene tasan.
Sama kävi mulla kasiväylällä, 100m päässä skipin jälkeen feidi outtitikkuun ja jäi outtiin :( Mutta huono heitto se oli, sen piti olla 20m enemmän vasurissa jolloin kepit eivät olisi olleet pelissä.

Offline Mclovin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #961 on: 11.08.13 - klo:17:25 »
Kysyn ihan uteliaisuudesta, että onko Star Mako kovinkin virheherkkä kiekko?

Pitäisi olla aloittelija ystävällinen, mutta meikäläisellä tuon kiekon kanssa ei meinaa onnistua mikään.  >:( Pitäisikö vaihtaa midaria, vai jatkaa Makon "taltuttamista"?

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #962 on: 11.08.13 - klo:18:40 »
Ei tietääkseni muuten kuin että se on suht alivakaa, eli nimenomaan siksi hyvä harjoitustyökalu suoriin heittoihin. Jos se kippaa yli oikealle (oikeakätisen rystyheitolla), meni jotain pieleen. Sinnittely kannattaa mieluummin kuin ylivakaisiin kiekkoihin vaihtaminen. (oletan että se oikealle kippailu on ongelma?)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #963 on: 11.08.13 - klo:18:41 »
Kysyn ihan uteliaisuudesta, että onko Star Mako kovinkin virheherkkä kiekko?

Pitäisi olla aloittelija ystävällinen, mutta meikäläisellä tuon kiekon kanssa ei meinaa onnistua mikään.  >:( Pitäisikö vaihtaa midaria, vai jatkaa Makon "taltuttamista"?

Riippuu aika paljon mikä siinä menee vikaan? Mitä kiekko tekee erinlailla kuin yrität? Useimmiten "vika" löytyy kuitenkin käden toisesta päästä.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Mclovin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #964 on: 11.08.13 - klo:22:28 »
Kysyn ihan uteliaisuudesta, että onko Star Mako kovinkin virheherkkä kiekko?

Pitäisi olla aloittelija ystävällinen, mutta meikäläisellä tuon kiekon kanssa ei meinaa onnistua mikään.  >:( Pitäisikö vaihtaa midaria, vai jatkaa Makon "taltuttamista"?

Riippuu aika paljon mikä siinä menee vikaan? Mitä kiekko tekee erinlailla kuin yrität? Useimmiten "vika" löytyy kuitenkin käden toisesta päästä.

Taitaa juu se suurin syy löytyä korvien välistä. Mutta tässä nyt muutamia esimerkkejä:

- Power sekä control Grip otteiden kanssa on ongelmia ja sen myötä kiekko sitten lähtee minne sattuu. Tosin kiekko on painavempi mihin olen yleensä tottunut. (174g)

- Kiekko lähtee leijailemaan/ottaa liikaa korkeutta. (Mikä onkaan virallinen nimitys tuolle) Mahtaakohan sekin johtua tuosta painosta?

...niin juu ja ei kippaa yli, vaan kaartaa nätissä ja välillä vähemmän nätissä kaaressa vasemmalle. Jos nyt ymmärsin oikein...heitän siis oikean käden rystyltä.

Taas kun vaihdan Draiveriin (FD Jackal), niin se on huomattavasti helpompi heittää ja saan ainakin sillä poistettua tuon "leijaus" ongelman. Tosin onko sillä mitään merkitystä kun puhutaan eri kiekko tyypeistä?

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #965 on: 11.08.13 - klo:23:23 »


- Power sekä control Grip otteiden kanssa on ongelmia ja sen myötä kiekko sitten lähtee minne sattuu. Tosin kiekko on painavempi mihin olen yleensä tottunut. (174g)

Juurikin tossa itse vastaat kysymykseesi. Eli otteen kanssa ongelma joten kiekko lähtee minne sattuu. Ei kiekon vaihtaminen sitä korjaa. Tai saattaa olla että saat toisenlaisella kiekolla helpommin heitettyä, mutta virhe jää silti heittoon. Kaikkia kiekkoja pitäisi pystyä kuitenkin heittämään suoraan. Se mitä kiekko tekee lennon aikana muuttuu kiekko tyypin mukaan.  Jos kiekko lähtee heti heiton jälkeen kaartamaan vasemmalle, niin kiekko on jo kädestä lähtiessä vasen kulma alhaalla (eli hyzer kulmassa).




- Kiekko lähtee leijailemaan/ottaa liikaa korkeutta. (Mikä onkaan virallinen nimitys tuolle) Mahtaakohan sekin johtua tuosta painosta?



Voisi johtua nokkakulma virheestä. Kiekon etureuna osoittaa hieman ylös kiekon irrotessa joten kiekko lähtee korkealle.


If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Mclovin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #966 on: 12.08.13 - klo:00:00 »
Kiitoksia neuvoista. Täytyy olla tarkempi tästä lähtien, mitä sen kiekon kans touhuaa.

Offline daretus

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha
  • Seura: Talin tallaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #967 on: 12.08.13 - klo:17:03 »
Hei,

itse pelaan frisbeegolfia nyt kolmatta kautta aktiivisesti ja ongelmani koskee kiekon lähtösuuntaa keskipitkissä ja pitkissä matkoissa. Lyhyet lähestymiset onnistuvat hyvin, missä ei tarvitse vetää kättä niin paljoa taakse, tai kääntää päätä. Toisina päivinä kiekot lähtevät 90% juuri siihen suuntaan mihin haluan, sitten seuraavana päivänä 50% kiekoista lähtee joko 20 astetta liikaa oikealle tai 20 astetta liikaa vasemmalle, vaikka kuinka rauhallisesti koittaa ottaa. Olisiko jotain kokeneemman vinkkejä miten saisi hiottua 50-110m heittojen lähtösuuntaa? Esim. meilahden n. 50m pitkä, kapea porttikenttä menee varmaan 1/4 yrityksistä portista ja loput eri puolelta ohi.

Offline Jariza

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jari Puolijoki
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #968 on: 12.08.13 - klo:17:18 »
Tänne pötkön jatkoksi oma kysymys. Tämä varmaan jakaa mielipiteitä, mutta kysympä silti.

Tällä hetkellä heittelen Glideä sekä Jackalia. Glide alkaa kovemmissa heitoissa kaartaa oikealle, kun ennen on lentänyt suoraan. Jackal lentää lähes tikkusuoraan koko matkan. Pidän näistä kiekoista paljon ja mietinkin, että mikä olisi seuraava kiekko?

Bägistä löytyy muutama liian vaikea lätty vielä heitettäväksi ja pidän niitä odottelemassa. Sitten kun tekniikka kehittyy, niin voi kokeilla, olisiko ne jo sopivia ottaa käyttöön. Sitä odotellessa, mitä suosittelette?

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #969 on: 12.08.13 - klo:18:01 »
Tällä hetkellä heittelen Glideä sekä Jackalia. Glide alkaa kovemmissa heitoissa kaartaa oikealle, kun ennen on lentänyt suoraan. Jackal lentää lähes tikkusuoraan koko matkan. Pidän näistä kiekoista paljon ja mietinkin, että mikä olisi seuraava kiekko?

Bägistä löytyy muutama liian vaikea lätty vielä heitettäväksi ja pidän niitä odottelemassa. Sitten kun tekniikka kehittyy, niin voi kokeilla, olisiko ne jo sopivia ottaa käyttöön. Sitä odotellessa, mitä suosittelette?

Riippuu vähän mitä haluaisit sen kiekon tekevän. Jos haluat samalla lailla käyttäytyvän kiekon kuin Jackal mutta kovemmalla nopeudella, hyviä vaihtoehtoja ovat esim. Latituden Fury ja Discmanian Rush. Toisaalta Jackalillakin pärjää sen liidon ansiosta aika pitkälle kunhan kiekon hallitsee.

Offline Parska

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
  • Oikea nimi: Arttu
  • Seura: Puska Puttaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #970 on: 12.08.13 - klo:18:26 »
Moi!

Olen aloitteleva frisbeegolfaaja. Asiani koskee erilaisia Innovan muovilaatuja. Mitä muovilaatua suosittelisitte minulle tai mitä itse suositte? DX:stä olen sen verran lukenut että sitä en rupea ostamaan, koska kiekkovarastoani en tule kovin tiheään tahtiin päivittelemään. Radalla tulisin käymään 2-4 kertaa viikossa (tänä ja ensi kesänä) sekä oma puttikori kotiin. Innovan kiekkoja en ole radalle päässyt kokeilemaan, Discraftin kylläkin.
     Star muovin kannalla tällä hetkellä olen, muutamia kiekkoja jo postissa, mm. Star Leopard. Sitten tein vielä sellaisen virheliikkeen että laitoin samaan pakettiin vielä Star Skeeterin ja Star Aviar Driverin. (sekoittaen tietenkin tavalliseen Star Aviariin) Nyt kun olen niiden specsejä katsellut, niin tajusin ettei taitotasoni riitä vielä Aviar Driveriin, vai onko kiekko erilainen sitten itse heitettäessä? Pitäisikö minun tilata Discmanian P1 Maniac (P-line) putteriksi ja vaikka Innovan Star Stingray midariksi? Mitä mieltä olette asiasta?
Pahoittelen Viestin pituutta, keltanokka liikenteessä  :)
Toivoa on niin kauan kuin on kierrosta jäljellä.

Offline Jariza

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jari Puolijoki
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #971 on: 12.08.13 - klo:18:32 »
Riippuu vähän mitä haluaisit sen kiekon tekevän. Jos haluat samalla lailla käyttäytyvän kiekon kuin Jackal mutta kovemmalla nopeudella, hyviä vaihtoehtoja ovat esim. Latituden Fury ja Discmanian Rush. Toisaalta Jackalillakin pärjää sen liidon ansiosta aika pitkälle kunhan kiekon hallitsee.

Sen verran aloittelija olen (pian 3vko tulee täyteen), että heittorepertuaarista ei kummoisia spesiaaliheittoja löydy. Rystyä heitän lähes poikkeuksetta ja tavoite saada vain kiekot lentämään, kuten niiden kuuluu. Nyt alkaa Jackalista saada irti oikeanlaista lentorataa irti. Aiemmin oli ongelma, että tietyt kiekot lensi välillä suoraan (tai taivaalle ja vasemmalle) ja välillä heitto onnistui ja alivakaat lähti kaartamaan reilusti oikealle. Nyt tuo Jackal on siinä mielessä mukava kiekko heittää, että se ei kaarra oikealle omissa käsissä vastoin kuin Glide tekee jos heittää samoin kuin Jackalia. Mitä yritän sanoa, että tavoitteena olisi löytää seuraava haaste kiekosta, joka lentäisi lopulta pidemmälle kuin Jackal. Stalker, Vulcan ja Roadrunner on esimerkkejä kiekoista joita en osaa heittää. Roadrunneria en ole edes kokeillut viime kerroilla.

Offline Jariza

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jari Puolijoki
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #972 on: 12.08.13 - klo:18:42 »
Moi!

Olen aloitteleva frisbeegolfaaja. Asiani koskee erilaisia Innovan muovilaatuja. Mitä muovilaatua suosittelisitte minulle tai mitä itse suositte? DX:stä olen sen verran lukenut että sitä en rupea ostamaan, koska kiekkovarastoani en tule kovin tiheään tahtiin päivittelemään. Radalla tulisin käymään 2-4 kertaa viikossa (tänä ja ensi kesänä) sekä oma puttikori kotiin. Innovan kiekkoja en ole radalle päässyt kokeilemaan, Discraftin kylläkin.
     Star muovin kannalla tällä hetkellä olen, muutamia kiekkoja jo postissa, mm. Star Leopard. Sitten tein vielä sellaisen virheliikkeen että laitoin samaan pakettiin vielä Star Skeeterin ja Star Aviar Driverin. (sekoittaen tietenkin tavalliseen Star Aviariin) Nyt kun olen niiden specsejä katsellut, niin tajusin ettei taitotasoni riitä vielä Aviar Driveriin, vai onko kiekko erilainen sitten itse heitettäessä? Pitäisikö minun tilata Discmanian P1 Maniac (P-line) putteriksi ja vaikka Innovan Star Stingray midariksi? Mitä mieltä olette asiasta?
Pahoittelen Viestin pituutta, keltanokka liikenteessä  :)

Tuo Star-muovi on kyllä kestävää. Ostin Star Leopardin ja DX Stingrayn ensimmäisinä kiekkoina. Stingraysta on lohjennut yksi isompi pala ja reilusti enemmän kulumisen jälkeä, kun Star taas on naarmuista rimmiä lukuunottamatta kuin uusi. Star tai Champion alkuun, niin saa heittää puuta päin vaikka huvikseen. :)

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #973 on: 12.08.13 - klo:18:43 »
Star muovin kannalla tällä hetkellä olen, muutamia kiekkoja jo postissa, mm. Star Leopard. Sitten tein vielä sellaisen virheliikkeen että laitoin samaan pakettiin vielä Star Skeeterin ja Star Aviar Driverin. (sekoittaen tietenkin tavalliseen Star Aviariin) Nyt kun olen niiden specsejä katsellut, niin tajusin ettei taitotasoni riitä vielä Aviar Driveriin, vai onko kiekko erilainen sitten itse heitettäessä? Pitäisikö minun tilata Discmanian P1 Maniac (P-line) putteriksi ja vaikka Innovan Star Stingray midariksi? Mitä mieltä olette asiasta?
Pahoittelen Viestin pituutta, keltanokka liikenteessä  :)

Aviar Driver on hieman ylivakaampi kuin perus Aviar, mutta se ei automaattisesti tarkoita ettei aloittelija pystyisi sitä hallitsemaan. Kiekon alaosassa on bead, josta tuo ylivakaus syntyy. Puttia varten voit hankkia vaikka sen P-line Maniacin, sehän tehdään täsmälleen samalla sapluunalla kuin perus Aviar.

Kannattaa käydä jossain urheiluliikkeessä kokeilemassa kiekkoja käteen, jos sellainen on riittävän lähellä. Varsinkin puttereissa sopivuus omaan käteen on tärkeää. Esim. Budget Sportilla on monipuolinen valikoima Innovan ja Discmanian kiekkoja.
« Last Edit: 12.08.13 - klo:18:45 by RistoS »

Offline Parska

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
  • Oikea nimi: Arttu
  • Seura: Puska Puttaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #974 on: 12.08.13 - klo:20:26 »
Kiitos Jariza ja RistoS vastauksista. Ne auttoivat minua ja olen taas kerran viisaampi  :) Harmi vain ettei lähellä ole Budget sportia tai muuta frisbeegolfiin erikoistunutta liikettä, muuten olisinkin mennyt kauppaan vähän kokeileen, että miltä kiekot tuntuu käteen. Lähimpään Budget Sportiin on yli 60km ja sinnepäin ei ole tällä hetkellä asiaa, joten kiekot täytyy ostaa verkkokaupasta  :(
Toivoa on niin kauan kuin on kierrosta jäljellä.