Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1301532 times)

Offline Rizk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 143
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1065 on: 03.09.13 - klo:16:43 »
Eli olin siis läheisellä aukealla heittelemässä ja eroa aiempaan huomasin etenkin S-line FD 172g (käytettynä ostettu ja tämä kyseinen kiekko sai sellaisen puuosuman että alkoi muovi törröttää) ja huomasin että välillä karkaa oikealle (oikeankäden rystyllä) eikä palaa samaan tapaan kuin ennen. Ja välillä taas lentää normaalia ässää tai joskus lähes luotisuoraan. Pituus yleensä 70-80m tasaisella. Toinen missä huomasin eroa oli P-line MD2 171g (uutena muutama viikkoa sitten ostettu) myös kippasi oikealle. Pyrin heittämään omia maksimi pituuksia eli saattoi johtua siitä, lopussa tajusin jo antaa hieman hysse kulmaa niin lähti jo nätimmin suoraan. Mutta aiemmin tämä lähti tasaisenakin suoraan, tosin pari puuosumaa sitten..

Eli todennäköisemmin erot johtuivat heittäjästä eikä kiekosta niinkään. Eli ei muutakun lisää reeniä ja kiekkojen ominaisuuksien tutkiskelua:P Mutta kiitokset vastauksista, hieman taas valoitti asiaa aloittelijalle  :D
P1 | REKO | A2 | M4 | MD3 | MD4 | FD | FD3 | TD | PD | PD2 | DDX

Offline Doggeri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 241
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyrki Passila
  • Seura: Hämeenlinnan Discaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1066 on: 03.09.13 - klo:20:20 »
Kysymys koskien kiekon nopeutta ylivakautta/alivakautta ja kiekon lentorataa.

Pari kuukautta heittäneenä sain ahaa hetken koskien draiveja. Eli olen sitä mieltä että heittonopeus/tekniikka ei riitä nopeiden kiekkojen heittoon.

Kiekkona toimii Hiiden hirvi(8-6-0-3). Aikasemmin en ole kiekosta hirveästi tykännyt, mutta tuossa muutama päivä sitten viskoin draiveja kaikilla kiekoilla ja huomasin, että saan ko. kiekkoon mukavan näköisen lentoradan. lähtee suht suorassa, ehkä avistus hyssessä, jonka jälkeen kääntää annukan suuntaan, josta sitten liitoon ja lopulta feidiin. Onko päätelmäni oikea, kun väitän että saan kiekon lähtemään nyt tarpeeki nopeasti/hyvällä spinnillä?

Jos heitän nopeampaa kiekkoa samaa ei välttämättä tapahdu ellei ole kulunut yksilö. Ja nopeammat tuppaavat myös kääntämään itsensä annukkana maahan eli onko tässä kyse siitä ettei tekniikka/nopeus riitä heittämään nopeita kiekkoja vai niin kuin kaveri väitti, että sillon kiekkoa heittää liian lujaa?

Näihin kun saisin vastauksen niin pääsee parantelemaan tekniikkaa ja draiveja. Kiitos.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1067 on: 03.09.13 - klo:21:26 »
maahan asti annukkaan kääntävissä heitoissa useammin jotain tekniikkavikaa, eli ei lähde puhtaasti. ei niinkään siitä että "liian kovaa" sinänsä (muuten kuin että "täysiä" heitettäessä tulee yleensä revittyä se tekniikkakin rikki), etenkään jos kyseessä aloittelija.

Sillon kun käsi ei riitä kiekolle, se lentää tosi ylivakaana ja feidaa maahan hyvin aikaisin.

Hirven lentorata kuulostaa about siltä miltä pitääkin. Sen tasapainoisen osan lennosta tulisi kestää suht pitkään, ihan liidokas kiekko kun on kyseessä.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Doggeri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 241
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyrki Passila
  • Seura: Hämeenlinnan Discaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1068 on: 03.09.13 - klo:21:34 »
Mutta onko siihen joku helppotajuinen syy, jos heittää nopeampaa kiekkoa samallalailla, mutta välillä lähtee nopeesti feidaan ja välillä kippaa(?) yli? Vai meneekö se tekniikka vaan jotenkin sekaisin siinä vai onko vaan sitten niin erilainen kiekko (ylivakaa/vakaa) kyseessä ja kumpi. Jos lähtee kääntämään oikealle eikä feidaa oikeestaan ollenkaan, kuin lopussa sitten ja toiset taas lähtee enempi feidaamaan.

Pohjan Poika(10-5-[-1]-2) ainakin lähtee kääntään oikealle kun taas esim Tuonelan Lautturi(11-5-0-2) lähti nopeesti feidaamaan ilman kunnon liitoa. Eli onko tämän analyysin perusteella syytä heittää kiekkoja, joiden turni on lähellä nollaa kuin sellaista joka on miinuksen puolella? Ja tuleeko tossa Lautturissa se eteen, ettei tekniikka ja nopeus riitä noin nopealle kiekolle?

Offline Larzi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 362
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Tuominen
  • Seura: WDGC
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1069 on: 04.09.13 - klo:07:48 »
Mutta onko siihen joku helppotajuinen syy, jos heittää nopeampaa kiekkoa samallalailla, mutta välillä lähtee nopeesti feidaan ja välillä kippaa(?) yli? Vai meneekö se tekniikka vaan jotenkin sekaisin siinä vai onko vaan sitten niin erilainen kiekko (ylivakaa/vakaa) kyseessä ja kumpi. Jos lähtee kääntämään oikealle eikä feidaa oikeestaan ollenkaan, kuin lopussa sitten ja toiset taas lähtee enempi feidaamaan.

Puhutko nyt samasta vai eri kiekoista? Jos heitto väpättää irrotuksen jälkeen, niin se kääntyy silloin yli ja käyttäytyy lennon alussa alivakaammin.

Pohjan Poika(10-5-[-1]-2) ainakin lähtee kääntään oikealle kun taas esim Tuonelan Lautturi(11-5-0-2) lähti nopeesti feidaamaan ilman kunnon liitoa. Eli onko tämän analyysin perusteella syytä heittää kiekkoja, joiden turni on lähellä nollaa kuin sellaista joka on miinuksen puolella? Ja tuleeko tossa Lautturissa se eteen, ettei tekniikka ja nopeus riitä noin nopealle kiekolle?

En tunne kovin hyvin west siden malleja, mutta lentonumeroiden perusteella ei aivan hirveän suurta eroa pitäisi olla. Ovatko kiekot samaa muovia? Halvat ja pehmeät muovit käyttäytyvät jo uutena alivakaammin kuin kovemmat seokset. Ne myös kuluvat hyvin paljon nopeammin, joka tietenkin vaikuttaa kiekon lentoon alivakauttavasti. Lautturin lennon kuvaus kuulostaa siltä, ettei käsi vielä riitä antamaan tarpeeksi spinniä ja lähtönopeutta, jotta kiekko alkaisi lentämään. Kiekon nopeus vaikuttaa myös kiekon vakauteen. Jos kiekkoa ei saa lähtemään nopeusarvon mukaisesti se käyttäytyy silloin ylivakaammin. Nopeat kiekot tarvitsevat suuremman nopeuden saavuttakseen liitonsa ja myös feidaavat voimakkaammin, kun vauhti alkaa loppumaan.
Grip EQ A14: Xt Aviar | Soft Pure | Premium Jokeri | FLX Buzzz | Glow,Ch MD3 | Ch Firebird | 2nd run FD | C-FD2 | Ch Valkyrie | C,S,P-PD | Star Destroyer

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1070 on: 04.09.13 - klo:09:35 »
Mä luulen että tossa on tekniikassa vielä niin paljon satunnaista hajontaa että se vaikuttaa paljon enemmän kuin se mitä ne numerot sanoo.

Ei valitettavasti ainakaan näillä tiedoilla löydy mitään helppotajuista ja helposti korjattavaa niksiä näin virtuaalisesti. Treeniä vaan.  :D
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1071 on: 04.09.13 - klo:10:49 »
Otetaas seuraavaa kysymystä. Olen alkanut nyt availemaan puttereilla väyliä, ja käynyt pari ihan putteri kierrosta heittämässä. Mitäs puttereita suosittelette tuommoseksi "heittoputteriksi"?

Lisätään mainittujen listaan Rhyno. Alkuun aikas vakaita, mutta kuluttuaan tosi hyvin hallittavia pannuja! Heittelen mieluusti melkeinpä kaikissa muoveissa, paitti R-Pro. Champion- ja Star-muoveissa erittäin vakaita, mut esim. kuluneen DX- tai Pro-Rhynon saa jo kääntämään millin yli. Ei kippaa ja kestää paljon paremmin tuulta kuin monet liitävämmät putterit. Istuu myös omaan käteen paremmin kuin kuvukkaammat putterit. Toimii tosi hyvin myös forelähäreihin.

Offline ij

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
  • Oikea nimi: I J
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1072 on: 04.09.13 - klo:14:26 »
Mutta onko siihen joku helppotajuinen syy, jos heittää nopeampaa kiekkoa samallalailla, mutta välillä lähtee nopeesti feidaan ja välillä kippaa(?) yli? Vai meneekö se tekniikka vaan jotenkin sekaisin siinä vai onko vaan sitten niin erilainen kiekko (ylivakaa/vakaa) kyseessä ja kumpi. Jos lähtee kääntämään oikealle eikä feidaa oikeestaan ollenkaan, kuin lopussa sitten ja toiset taas lähtee enempi feidaamaan.

Tästä ei nyt selvinnyt heitätkö kentällä verrataksesi, mutta jos et, niin myös tuulen suunta vaikuttaa jonkun verran erityisesti kun tuulee reippaasti. Väyliä kiertäessä se synnyttää helposti tuollaisen kuvaamasi vaikutelman. Eli myötätuuleen kiekko käyttäytyy ylivakaammin ja vastatuuleen toisinpäin. Ero johtuu siitä että kiekon ympärillä olevan ilman liike summautuu heitossa kiekolle antamaasi nopeuteen, jolloin kiekko kokee niiden yhteisvaikutuksen.

--
 i.

Offline Doggeri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 241
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyrki Passila
  • Seura: Hämeenlinnan Discaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1073 on: 04.09.13 - klo:14:53 »
No siis toisinaan viskon kierroksen aikana niitä avauksia erikiekoilla. Mutta siis tohon Pohjan poikaan viitaten sen vertta, että kyllä se vissiin lentää juuri niin kuin pitääkin, ihmettelin vaan saamaani outoa(oikeaa) heittoa ko. kiekolla.

Ja kysästään tähän nyt sit vielä hieman tarkennuksia noista vakauksista. Eli jos heittää annukkaa alivakaalla kiekolla(turni miinuksenpuolella?) niin sen pitäisi vissiin pitää hyvin se kulma ja feidata vaan vähän lopussa? Siis jos on yhtään reilumpi annukka kulma. Ja mitä enemmän miinuksen puolella sitä vähemmän se oikaisee lopussa, ellei ole todella korkea heitto jolloin sillä on luultavasti aikaa vielä feidata?

Ja lähinnä yritän teoriassa tajuta noita kiekon specsejä, että mitä voi odottaa miltäkin kiekolta teoriassa.

Offline Rsp-

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1074 on: 04.09.13 - klo:16:34 »
Moro :)

Olen vasta alkanut harrastaa kyseistä lajia ja käynyt muutamia kertoja heittelemässä.
Tekniikka on viellä aika hukassa, mutta treenillä se paranee :)
 
Ostin discraftin  aloitusetin johon kuului 3 kiekkoa + laukku  draiveri : pro-d avenger ss, midari : pro-d Hawks ja putteri: soft magnet.
Sitten minulla on viellä innovan valkyrie draiveri ja  discmanian psycho.

Olen ajattelut ostaa viellä muutaman kiekon lisää

Kysyisin teiltä mitä kannattaisi ostaa lisää esim draiveriksi tai midariksi?

Mikä sopisi suoriin heittoihin?  oikealle tai vasemmalle kääntyviin väyliin yms.  Vai pärjääkö noilla mitä minulla on nyt ainakin alkuun?

Katsoin kyllä että noi sopii aloittelijoille.

Kiitos jo etukäteen vastauksista :)
« Last Edit: 04.09.13 - klo:16:37 by Rsp- »

Offline Tsss

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 284
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo
  • Seura: WDGC
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1075 on: 04.09.13 - klo:19:13 »
Rsp:lle.  Itsekin olen tän kesän aloittelija mutta hyvin lähtee jo kaaret.Itse menin pää edellä puuhun ja etsin vikaa frsbeistä en miehestä ja hupskuikkaa olikin 30 erilaista frisbiä laukussa 8). Jos nyt saisin valita olisin ottanut nämä ja sitten vaan lisää samoja niin tulee toistoja.

Midari:roc,tai buzzz mielellään n 168-172 g
Driveri:leopard n 170 g ja valkyrie n 170g

Nykyään itselleni sopii parhaiten käteen latidude 64 kiekot. River,vision,ja zero soft pure
Mutta noilla yllä mainitsemillani kiekoilla olen kokenut eniten ahaa elämyksiä 8)
Team Trilogy

Offline temppa.kk

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 268
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Leinonen
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1076 on: 04.09.13 - klo:21:34 »
Moro :)

Olen vasta alkanut harrastaa kyseistä lajia ja käynyt muutamia kertoja heittelemässä.
Tekniikka on viellä aika hukassa, mutta treenillä se paranee :)
 
Ostin discraftin  aloitusetin johon kuului 3 kiekkoa + laukku  draiveri : pro-d avenger ss, midari : pro-d Hawks ja putteri: soft magnet.
Sitten minulla on viellä innovan valkyrie draiveri ja  discmanian psycho.

Olen ajattelut ostaa viellä muutaman kiekon lisää

Kysyisin teiltä mitä kannattaisi ostaa lisää esim draiveriksi tai midariksi?

Mikä sopisi suoriin heittoihin?  oikealle tai vasemmalle kääntyviin väyliin yms.  Vai pärjääkö noilla mitä minulla on nyt ainakin alkuun?

Katsoin kyllä että noi sopii aloittelijoille.

Kiitos jo etukäteen vastauksista :)
En ole mikään mestari neuvoja, mutta minusta olisi järkevämpää heittää nuilla kiekoilla ja sitten miettiä millaisen kiekon tarvitset. Ei kannata kerätä niitä kiekkoja ja sitten tekniikan parantuessa huomaatkin että kaikki lentää samalla lailla. Mutta niinkuin sanoin en ole mikään mestari neuvoja, joten jos olen väärässä viisaammat korjatkoon.
Uusia ratoja vain etsimään!

Offline Rsp-

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1077 on: 04.09.13 - klo:21:54 »
Juu kiitos Tsss ja temppa.kk neuvoista :). Tulin itsekkin siihen päätökseen , että noilla mennään :). Turha viel täs vaihees ostaa lisää kiekkoja.

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1078 on: 04.09.13 - klo:21:55 »
Magnet ja Hawk on joka tapauksessa päteviä kiekkoja aloittelijalle. Aika usein näissä kiekkopaketeissa on aloittelijalle hieman liian nopea draiveri, eikä Avenger SS ole poikkeus.

Se mitä tulet todennäköisimmin tarvitsemaan jatkossa (et välttämättä ihan heti) on vakaampi midari sekä ns. väylädraiveri. Hawk on hieman alivakaa, eikä täten kestä tuulta kovin hyvin sitten kun heittopituutesi paranee. Perusmuovi (Pro-D, DX, D-line jne.) myös kuluu nopeasti alivakauttaen kiekkoa lisää. Väylädraiveri taas lentää midaria pidemmälle, muttei tarvitse niin paljon lähtönopeutta kuin Avengerin kaltainen pituusdraiveri.
« Last Edit: 04.09.13 - klo:21:57 by RistoS »

Offline Tsss

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 284
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo
  • Seura: WDGC
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1079 on: 04.09.13 - klo:22:09 »
Joo samaa mieltä kulumisesta.Valkyrie ja leopard halvimmalla muovilla kului niin nopeasti että luulin taas tekniikkani hajonneen kun rupes kääntämään heitot oikealle.
kunnes ostin champion muovista tehdyn valkyrien ja leopardin ja taas olikin kaaret hieman vasemmalle kääntyviä.nyt olen vaihtanut kaikki kiekot champion muoviin tai latiduden optoon.

Tsemppiä  aloittamiseen ja muista myös heittää " mikä sopii minulle periaatteella" itse innostuin nin kovaa että kahlasin joka päivä tekniikka videoita ja otteita frisbistä ja hajosi heittoni aivan täysin ja taas uutta videota ja pellolle:) kunnes menin ihan omalla fiiliksellä ja rupes taas löytyyn.
Videoista löytyy siis hyvät opetukset,mutta jokainen on oma yksilönsä.
Nimerkillä kohta 5000 treeni heittoa pellolla ja futiskentällä sekä 1500 puttia omassa pihassa ja kokonaiset 15 kertaa radalla:)
Team Trilogy