Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1302113 times)

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1530 on: 19.04.14 - klo:22:22 »
Kysysmykseni oli: jos heitän lujaa huonolla spinnillä niin mikä on kiekkoni tai vastaavasti hitaasti hurjalla spinnillä?

Ihan tarkkaa vastausta tuohon ei voi antaa, koska kierrettä ei ole koskaan liikaa ja sitä on turha yrittää keinotekoisesti vähentää ;) Putterikin voi lentää sopivaan tuleen jopa 120 metriä, vaikka niitä yleensä käytetään selvästi lyhyemmillä matkoilla varsinaisessa pelaamisessa. Tämä on mahdollista silloin kun kiekkoon saadaan hyvä kierre, sillä se vakauttaa kiekon käyttäytymistä ilmassa viivästyttäen feidiä. Jos kierrettä on draiveriheitossa vähemmän, alivakaa kiekko jaksaa vastustaa lopun feidiä kauemmin ja lentää helpommin suoraan (neutraali lähtökulma tai ns. hyzerflip).

Mainitsen vielä että käden kiertäminen kiekon ympärille kierteen lisäämiseksi on huono tapa, koska kiekko todennäköisesti irtoaa liian aikaisin kädestä (putteria heitettäessä ranteen koukistamisesta voi olla hyötyä). Kierre välittyy kiekkoon kropasta tulevasta liike-energiasta.
« Last Edit: 19.04.14 - klo:22:26 by RistoS »

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1531 on: 19.04.14 - klo:22:54 »
Sama kiekko kumpaankin heittoon käy, lujaa huonolla spinnillä on se mistä pitää päästä pois ja hitaasti hurjalla spinnillä olisi se mitä tavoitella.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1532 on: 19.04.14 - klo:23:41 »
Jos kierrettä on draiveriheitossa vähemmän, alivakaa kiekko jaksaa vastustaa lopun feidiä kauemmin ja lentää helpommin suoraan (neutraali lähtökulma tai ns. hyzerflip).
Tämä on paskapuhetta. Kierre vakauttaa kiekkoa molempiin suuntiin ja pyrkii stabilisoimaan kiekon käytännössä flättiin asemaan. Eli jos alivakaassa kiekossa on lentonopeuteen nähden paljon kierrettä, se ei käännä niin paljoa yli, mutta myös feidi jaa pienemmäksi/olemattomaksi jos kiekossa on vielä riittävästi jengaa kun vauhti alkaa loppumaan.

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1533 on: 19.04.14 - klo:23:45 »
Kierteen määrästä puheen ollen, ollaan kaverin kanssa mietitty että kummassa heitossa on keskimäärin enemmän kierrettä, bäkkärissä vai foressa?

Offline Maikkari

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1534 on: 19.04.14 - klo:23:52 »
Kierteen määrästä puheen ollen, ollaan kaverin kanssa mietitty että kummassa heitossa on keskimäärin enemmän kierrettä, bäkkärissä vai foressa?
Itse vähän samaa miettiny. Ja mistä syistä johtuu että kiekot tuntuvat alivakaammilta forella? Onko puhtaasti tekniikasta vai liittyykö tämä kierre asia siihen? Ja jos on tekniikasta niin saisiko muutamia pointteja että mistä se johtuisi?

Tän kippaamisen tai "kippaamisen" pohjalta olen itse miettinyt, että foressa olisi vähemmän kierrettä, mutta miten ihmeessä se lentäisi niin pitkälle jos sitä kierrettä ei olisi niin paljoa?
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1535 on: 20.04.14 - klo:00:12 »
Se että kiekot tuntuu alivakaammilta forella johtuu mun mielestä siitä, että forea heittää melkein automaattisesti vähän enemmän antsassa kuin rystyä, sekä kierteen vähyydestä (mistä en ole varma) ja siitä, että forea on vaikeampi heittää hyvällä tekniikalla kuin rystyä. Mitä omista putteriforeista/rystyistä oon havainnut, niin rystyheitoissa putterin väpätys on itsellä aika minimaalista kun taas lyhyissäkin foreissa putteri tahtoo väpättää aina jonkin verran. Tuntuu myös että rystyllä saa kiekon irtoamaan puhtaammin kädestä kuin forella.

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1536 on: 20.04.14 - klo:00:29 »
Foreen on vaikeampi saada kierrettä, juurikin jengan vähyys on eräs syistä (niitä on muitakin), miksi kiekot usein käyttäytyy jonkin verran alivaakaamin foressa.

Offline salontom

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 202
  • Vähemmän kiekkoja on enemmän kiekkoja.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi S.
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1537 on: 20.04.14 - klo:06:21 »
Kysysmykseni oli: jos heitän lujaa huonolla spinnillä niin mikä on kiekkoni tai vastaavasti hitaasti hurjalla spinnillä?

Ihan tarkkaa vastausta tuohon ei voi antaa, koska kierrettä ei ole koskaan liikaa ja sitä on turha yrittää keinotekoisesti vähentää ;) Putterikin voi lentää sopivaan tuleen jopa 120 metriä, vaikka niitä yleensä käytetään selvästi lyhyemmillä matkoilla varsinaisessa pelaamisessa. Tämä on mahdollista silloin kun kiekkoon saadaan hyvä kierre, sillä se vakauttaa kiekon käyttäytymistä ilmassa viivästyttäen feidiä. Jos kierrettä on draiveriheitossa vähemmän, alivakaa kiekko jaksaa vastustaa lopun feidiä kauemmin ja lentää helpommin suoraan (neutraali lähtökulma tai ns. hyzerflip).

Mainitsen vielä että käden kiertäminen kiekon ympärille kierteen lisäämiseksi on huono tapa, koska kiekko todennäköisesti irtoaa liian aikaisin kädestä (putteria heitettäessä ranteen koukistamisesta voi olla hyötyä). Kierre välittyy kiekkoon kropasta tulevasta liike-energiasta.

No nyt alkaa menemään jakeluun.
Kyllä mulla mielestäni nopeus ja spinni hallussa, sillä usein kiekon tullessa maahan niin lähtee usein uudestaan lentoon. Tyylini on heittää flättinä luotisuoraan korille ja usein onnistuukin. Mutta kun matkaa on 200m niin auttamattomasti jäädään (tosin sekään ei harmita) ja pirkkojen mahdollisuus pitkillä väylillä on tiukassa. Siksi tätä pituutta haikailen:) Helpottaisi kummasti jos tietäisi mitä KUULUISI lennon aikana tapahtua.
Lisäksi heittopituuteni taitaa olla tällä hetkellä tekniikasta kiinni ei voimasta tai spinnistä:)
 Olen nyt kahlannut tämän foorumin kyllä läpi ja "apuja avaukseen" ketjunkin mutta itse lento ja siihen liittyvät numerot nyt hakusessa. Tietysti kun kehittyy niin kiekkojenkin pitää vaihtua ja siihen nyt faktaa.
Tuo "hitaasti ja paljon spinniä" ihmetyttää?

Offline salontom

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 202
  • Vähemmän kiekkoja on enemmän kiekkoja.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi S.
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1538 on: 20.04.14 - klo:06:34 »
Kysysmykseni oli: jos heitän lujaa huonolla spinnillä niin mikä on kiekkoni tai vastaavasti hitaasti hurjalla spinnillä?

Ihan tarkkaa vastausta tuohon ei voi antaa, koska kierrettä ei ole koskaan liikaa ja sitä on turha yrittää keinotekoisesti vähentää ;)

Mistäs se flippaaminen sitten johtuu jos ei tästä.
Kaipaan siis fysiikan lakeja en "koska lentonumero on X":)

paitövei. minä lähen ny kierrokselle ni ei tarvi ootella muita:)
« Last Edit: 20.04.14 - klo:06:36 by salontom »

Offline vitikka

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 146
    • View Profile
  • Seura: Willimiehen Disc Golf
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1539 on: 20.04.14 - klo:07:23 »
Omien kokemusten perusteella olen sitä mieltä, että forella saa helpommin kierrettä kiekkoon kuin rystypuolelta heitettäessä. Jo pienellä "rannenäpyllä" kiekko lentää pitkään suoraan, jolloin kyse ei voi olla muusta kuin kovasta spinnistä.

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1540 on: 20.04.14 - klo:08:36 »
Omien kokemusten perusteella olen sitä mieltä, että forella saa helpommin kierrettä kiekkoon kuin rystypuolelta heitettäessä. Jo pienellä "rannenäpyllä" kiekko lentää pitkään suoraan, jolloin kyse ei voi olla muusta kuin kovasta spinnistä.

Se on ihan totta. alottelija saa helpommin foreen spinniä koska se on "helpompi" heitto. Pieni ranteen näpäytys ja kiekko lähtee. MUTTA rysty heiton pitkä veto tuo enemmän lähtönopeutta joten sillä saadaan pidempiä heittoja, kun tekniikka on vielä kunnossa niin spinni saadaan myös kovaksi. Rystyn tekniikka on vaan useasti vaikeampi hallita.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1541 on: 20.04.14 - klo:08:40 »
Mä olen käsittänyt niin, että kierre vakauttaa kiekkoa, ei yli- ja alivakausmielessä vaan siten että kiekko vastustaa kaikkia muutoksia. Eli kiekko pitää kulmansa ja nopeutensa paremmin. Jos en ihan väärin muista niin kiekon kierre myös vähenee nopeammin kuin nopeus.

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
« Last Edit: 20.04.14 - klo:08:42 by Jouni »

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1542 on: 20.04.14 - klo:08:55 »
Mistäs se flippaaminen sitten johtuu jos ei tästä.
Kaipaan siis fysiikan lakeja en "koska lentonumero on X":)

Jos kierre ja tekniikka muutenkin on kohdillaan, kuvaan astuu tuuli. Vastatuuli alivakauttaa kiekon lentoa, joten jo valmiiksi alivakaat kiekot eivät ole näissä tilanteissa luotettavia, vaan yleensä kaivetaan bägistä vähän vakaampaa tavaraa. Myötätuuleen on sitten päin vastoin, mutta jos olen oikein ymmärtänyt niin vaikutus ei ole yhtä huomattava kuin vastatuuleen.

Mä olen käsittänyt niin, että kierre vakauttaa kiekkoa, ei yli- ja alivakausmielessä vaan siten että kiekko vastustaa kaikkia muutoksia. Eli kiekko pitää kulmansa ja nopeutensa paremmin.

Juu, Lassi tän mun aivopierun aiemmin tässä ketjussa korjasikin.

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1543 on: 20.04.14 - klo:09:48 »
Vastatuuleen heitettäessä kiekon nopeus suhteessa ilmaan kasvaa, mutta kierre luonnollisesti ei. Tämä lisää kiekon high speed turnia jota varsinkin alivakaissa kiekoissa on jo muutenkin. Eli kiekot kippaavat helpommin. Myötätuuleen taas kiekot lentävät hitaammun suhteessa ilmaan, jolloin high speed turn - vaihe jää helpommin puuttumaan ja feidi alkaa aiemmin.

Sivutuulet, nokkakulmat ja lähtökulmat (hyzer, anhyser) monimutkaistavat sitten kuviota.

Täällä on hyvin selitetty miten eri tekijät vaikuttavat kiekon lentoon: http://www.inboundsdiscgolf.com/content/?page_id=573
« Last Edit: 20.04.14 - klo:09:52 by Jouni »

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1544 on: 20.04.14 - klo:10:36 »
Omien kokemusten perusteella olen sitä mieltä, että forella saa helpommin kierrettä kiekkoon kuin rystypuolelta heitettäessä. Jo pienellä "rannenäpyllä" kiekko lentää pitkään suoraan, jolloin kyse ei voi olla muusta kuin kovasta spinnistä.

Ihan aloittelijalle ehkä näin, mutta hetken jo harrastaneelle juuri päinvastoin. Tämän takia forella suositaan hieman vakaampia kiekkoja, koska kierrettä on vaikeampi saada tarpeeksi kiekkoon ja vääntöä tulee enemmän. Näiden yhdistelmänä heitot tuppaavat kippaamaan forella herkemmin, vaikka tekniikka olisikin kunnossa.