Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1301580 times)

Offline Danny

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 548
    • View Profile
  • Oikea nimi: Daniel
  • Seura: TFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1605 on: 20.05.14 - klo:20:11 »
Mitä noilla tasoitetuilla tuloksilla tarkoitetaan?
Dagger - Pa1 - Nova - Challenger - Zone -  Drone - Wasp - Buzzz - Stalker - Predator - Force - Nuke

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1606 on: 20.05.14 - klo:20:49 »
Mitä noilla tasoitetuilla tuloksilla tarkoitetaan?

Viikkokisoissa on usein joku tasoitusjärjestelmä, jossa jokaiselle heittäjälle lasketaan tasoitusluku. Mitä parempi heittäjä, sitä vähemmän tasoitusta saa. Pasi Proheittäjällä on esimerkiksi tasoitusluku 0 ja Harri Harrastelijalla 10. Pasi heittää tuloksen -8 ja Harri Harrastelija +2. Harrin tasoitettu tulos on sitten -8 (+2:sta otetaan pois tasoitus 10) ja Pasin -8 (tasoitusluku on 0) eli he pelaavat tasoitussarjassa tasan.

Tasoitusluku määräytyy sitten riippuen kisajärjestäjästä jollain tavalla aiemmista tuloksista. Mitä huonommin heität, niin sitä enemmän saat tasoitusta.

Usein viikkokisoissa pelataan erikseen ns. raakatuloksesta (eli ilman tasoituksia) ja tasoituksella. Jälkimmäisessä aloittelijallakin on mahdollisuus voittaa.


Offline Parska

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
  • Oikea nimi: Arttu
  • Seura: Puska Puttaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1607 on: 20.05.14 - klo:22:14 »
Mitä suosittelisitte ensimmäiseksi pituuskiekoksi? Väylädraiverit päätyvät tasaisesti 85 metrin paremmalle puolelle. Kriteereinä on ns. "tasainen" (tai mahd. suora) rimmi, kuten fd:ssä, valkyrien tapainen ei sovi räpylään.

Mitkä väylädraiverit ja minkälaisella linjalla?

Ja tuohon jatkoon, niin TD2 on leveempi ja matalampi ja "terävämpi" rimmi. TD on aika lähellä FD:n tyyppinen rimmi mitä itse muistelen, eli juuri aavistuksen "pullea".
Pisimmälle taitaa mennä s-fd hysseflippinä tai oikealle kaartavana heittona. Tuli tuota linjaa miettiessä mieleen että voidaanko puhua antsasta, jos kiekko heitetään flättinä ja se hoitaa kaiken turnin puolestasi?

Ja sitten tuosta kiekosta. TD on varmaan ihan hyvä kiekko tässä vaiheessa. Kyselin eroja TD:n ja TD2:n siksi, koska TD2 löytyy ja se on ainakin omaan käteen oudon tuntuinen.
Millainen kiekko Archon on? Millainen rimmi? InnovaStoren mukaan sopii 70-110m heittäville. Pitääkö paikkansa?
Toivoa on niin kauan kuin on kierrosta jäljellä.

Offline Maikkari

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1608 on: 20.05.14 - klo:22:29 »
Mitä suosittelisitte ensimmäiseksi pituuskiekoksi? Väylädraiverit päätyvät tasaisesti 85 metrin paremmalle puolelle. Kriteereinä on ns. "tasainen" (tai mahd. suora) rimmi, kuten fd:ssä, valkyrien tapainen ei sovi räpylään.

Mitkä väylädraiverit ja minkälaisella linjalla?

Ja tuohon jatkoon, niin TD2 on leveempi ja matalampi ja "terävämpi" rimmi. TD on aika lähellä FD:n tyyppinen rimmi mitä itse muistelen, eli juuri aavistuksen "pullea".
Pisimmälle taitaa mennä s-fd hysseflippinä tai oikealle kaartavana heittona. Tuli tuota linjaa miettiessä mieleen että voidaanko puhua antsasta, jos kiekko heitetään flättinä ja se hoitaa kaiken turnin puolestasi?

Ja sitten tuosta kiekosta. TD on varmaan ihan hyvä kiekko tässä vaiheessa. Kyselin eroja TD:n ja TD2:n siksi, koska TD2 löytyy ja se on ainakin omaan käteen oudon tuntuinen.
Millainen kiekko Archon on? Millainen rimmi? InnovaStoren mukaan sopii 70-110m heittäville. Pitääkö paikkansa?
Archonin rimmi enemmän valkyrimainen kuin TD, aika pitkä/levee. Myöskin Archonin dome on hieman "hassu", suosittelisin livenä ensin kokeilemaan kädessä.
TD:n rimmin lähelle menee myös Beast. Ja voisin tuon Innovastoren tiedon allekirjoittaa. Muutamia heittoja Star Archonilla heitelly. Perus alivakaa draiveri.

Suosittelisin kuitenkin että lähtisit kauppaan hypistelemään kiekkoja, kun ei oikeen kukaan voi puolestasi päättää onko se rimmi käteen sopiva. Kuitenkin pääsääntöisesti mitä nopeampaa kiekkoa ole ostamassa, niin sitä pidempää rimmiä on tulossa.
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline Parska

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
  • Oikea nimi: Arttu
  • Seura: Puska Puttaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1609 on: 20.05.14 - klo:22:50 »
Tuo on muuten hyvä vinkki  :D. Ajattelinkin huomenna mennä Intersportiin kattomaan mitä sieltä löytyy. Beast löytyy tästä taloudesta, mutta se on täysipainoinen = käyttökelvoton (tiedä sitten onko vika korvien välissä)
Toivoa on niin kauan kuin on kierrosta jäljellä.

Offline Maikkari

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1610 on: 21.05.14 - klo:13:36 »
Tuo on muuten hyvä vinkki  :D. Ajattelinkin huomenna mennä Intersportiin kattomaan mitä sieltä löytyy. Beast löytyy tästä taloudesta, mutta se on täysipainoinen = käyttökelvoton (tiedä sitten onko vika korvien välissä)
Kuinka se beast on käyttökelvoton? Mikä muovi?
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline Parska

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
  • Oikea nimi: Arttu
  • Seura: Puska Puttaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1611 on: 21.05.14 - klo:14:19 »
Olen vasta juniori ja luulen että 175 grammainen kiekko ei lennä yhtä pitkälle. Vika on varmaan korvien välissä, ei 10 grammaa paljon vaikuta. Joo, kiekko on vähän vakaampi ja kiekko lentää +-2m vähemmän. Onko muita vaikutuksia? Ja kiekko on Star muovia.
Toivoa on niin kauan kuin on kierrosta jäljellä.

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1612 on: 21.05.14 - klo:14:56 »
Olen vasta juniori ja luulen että 175 grammainen kiekko ei lennä yhtä pitkälle. Vika on varmaan korvien välissä, ei 10 grammaa paljon vaikuta. Joo, kiekko on vähän vakaampi ja kiekko lentää +-2m vähemmän. Onko muita vaikutuksia? Ja kiekko on Star muovia.

Mun mielestä 10 grammalla on valtava merkitys. Beast on mun kädelle sellainen kiekko, että 175 grammaa ei lähtisi riittävän nopeasti kääntyäkseen yli/oikaistakseen sopivasti. 168-grammainen lähtee lujempaa ja oikaisee helpommin siten, että pituutta tulee enemmän. 7:llä grammallakin on siis iso merkitys.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1613 on: 21.05.14 - klo:14:58 »
Olen vasta juniori ja luulen että 175 grammainen kiekko ei lennä yhtä pitkälle. Vika on varmaan korvien välissä, ei 10 grammaa paljon vaikuta. Joo, kiekko on vähän vakaampi ja kiekko lentää +-2m vähemmän. Onko muita vaikutuksia? Ja kiekko on Star muovia.

Mun mielestä 10 grammalla on valtava merkitys. Beast on mun kädelle sellainen kiekko, että 175 grammaa ei lähtisi riittävän nopeasti kääntyäkseen yli/oikaistakseen sopivasti. 168-grammainen lähtee lujempaa ja oikaisee helpommin siten, että pituutta tulee enemmän. 7:llä grammallakin on siis iso merkitys.

Samaa mieltä. Tykkään itse väylädrivereista 170g luokassa ja distancekiekoista alle 170 grammaisina. Midarit mulla on täysipainoisia tai lähelle.

Offline Parska

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
  • Oikea nimi: Arttu
  • Seura: Puska Puttaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1614 on: 21.05.14 - klo:19:00 »
Kiitos selvennyksestä. Itsellä ei ole ollut edes kahta täysin tai lähes samanlaista kiekkoa, joten en tiennyt. Luulin, ettei se vaikuta, vaan että vika on päässä eikä kiekossa.
Toivoa on niin kauan kuin on kierrosta jäljellä.

Offline wakabunga

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 399
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Väisänen
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1615 on: 21.05.14 - klo:22:53 »
Kyl niillä grammoilla on suuri merkitys, varsinkin tuulessa. Itsellä on kaikki kiekot täyspainoisia, paitsi pari PD2 joilla heitän isoa ässää.

Offline EdwardTK

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 494
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi Kenttä
  • Seura: OFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1616 on: 22.05.14 - klo:00:15 »
Kokeile heittää joskus kahta täysin uutta samaa kiekkoa joiden välillä on painossa eroa vaikka tuo 10g, huomaat varmasti vaikutuksen. Itsellä esim. MVP:n Tesla 165g kääntää yli, ja palaa hallitusti takaisin flättinä heittäessä, kun taas 175g Tesla ei käännä yhtään yli.

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1617 on: 22.05.14 - klo:01:01 »
No eikö niitä Beastejakin oo monen vakauksisia, vaikuttaneeko asiaan.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1618 on: 22.05.14 - klo:09:41 »
 

Kokeile heittää joskus kahta täysin uutta samaa kiekkoa joiden välillä on painossa eroa vaikka tuo 10g, huomaat varmasti vaikutuksen. Itsellä esim. MVP:n Tesla 165g kääntää yli, ja palaa hallitusti takaisin flättinä heittäessä, kun taas 175g Tesla ei käännä yhtään yli.

Itse esittelin noita mun "Japanin kiekkoja" aiemmin. Edelleen 158g Champion Firebird on yhtä vakaa kuin mun 175g Star Firebird. Firebird on toki vakaa kiekko muutenkin eikä sovellu välttämättä mittariksi.
158g Teebirdit sattuvat vain olemaan samanlaisia. 17 grammaa eroa täysipainoisiin, mutta eivät kippaa pieneen vastikseenkaan yhtään enempää kuin muutkaan.

Valitettavasti yksittäiset kiekot ovat edelleen yksilöitä ja niiden perusteella tehdyt johtopäätökset kovin usein hätäisiä. Kiekkovalmistajat eivät pysty tuottamaan tasaista laatua ja siksi pelaajille jää paljon vastuuta itselle kiekkovalinnoissa. Pelkän nimen perusteella saa vain lupauksen siitä millainen se kiekko saattaa olla.

Vaikea asia jota itse olen jo vuosia yrittänyt ratkaista siten, että sitten kun löytyy hyvä niin sitä tuotantoversiota sitten ostetaan vähän varastoonkin.

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1619 on: 22.05.14 - klo:13:47 »
En löytänyt heti vastausta pikaisella etsinnällä: mikä lisenssi tarvitaan, jotta voisi osallistua yhteen erilliskilpailuun, MA2:een?