Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1302271 times)

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #240 on: 18.05.12 - klo:14:12 »
Eikä ole kympin sisälläkään yliastutettu ellei väh. 2 pelaajaa mainitse asiasta (?)
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline rince

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #241 on: 18.05.12 - klo:14:57 »
Pari aloittelijan kyssäriä:

- mikä olisi sopiva nopeusluokka minulle, kun heittoni ovat luokkaa 50-70 m? Pituudessa ei ole suurta eroa riippumatta siitä heitänkö Kalevan Miekalla (nopeus 12) vai halpis-midrangella. Innova Champion Monarchilla saan nippanappa mitään turnia aikaiseksi, vaikka sen pitäisi olla -4 kiekko.

- missä on vika kun pitkissä heitoissani on aina minun makuuni liikaa feidiä? Haluaisin kiekon/heittotyylin jolla kiekko menisi juuri sinne minne heitän eikä 10 metriä sivuun.  :) Vai onko tämä vain frisbeegolfin ominaisuus jonka kanssa pitää oppia elämään? Esimerkiksi Lahden Mukkulan 4. väylä on sellainen että siinä on pakko heittää suoraan (pituus 68m, leveyttä ehkä 4-5m koko matkan).

- Lahden Mukkulan radalla oli useammalla väylällä valkoinen laudanpätkä poikittain keskellä väylää, mikä niiden merkitys on?


Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #242 on: 18.05.12 - klo:15:56 »
Heitä putteria ja/tai hidasta midaria. Oikeasti. Mulle kun olis joku tän aikanaan kertonu niin ei olis tarvinnu n. 1½ ekaa vuotta rimpuilla noilla nopeilla ylivakailla draivereilla.

Mut toi 'liian korkeat/liian vasemmalle feidaavat lyhyet heitot' -rimpuilu on tässä lajissa kai vähän niinkun paying your dues vai miten se sanotaan, jotain joka useimpien vaan pitää käydä läpi. Kyl se siitä.  :D
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline rince

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #243 on: 18.05.12 - klo:16:30 »
Kiitos vinkistä. Onko siis yleisesti niin, että midareissa on vähemmän feidiä?

Osaavatko kokeneemmat heittää draivereita niin että ne feidaavat vähemmän, vai onko kyse vain oikean kiekon valinnasta?

Kiekon valinnassa taitaa pitää paikkaansa se minkä jostain luin, "heitä hitainta kiekkoa joka lentää tarpeeksi pitkälle".

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #244 on: 18.05.12 - klo:17:32 »
Kiitos vinkistä. Onko siis yleisesti niin, että midareissa on vähemmän feidiä?

Osaavatko kokeneemmat heittää draivereita niin että ne feidaavat vähemmän, vai onko kyse vain oikean kiekon valinnasta?

Kiekon valinnassa taitaa pitää paikkaansa se minkä jostain luin, "heitä hitainta kiekkoa joka lentää tarpeeksi pitkälle".

Feidiin vaikuttaa melkoisesti miten pitkälle kiekkoa heittää ja spinnin määrä. Midaria ei tarvitse heittää niin pitkälle, että se lentää, kuten kuuluu. Kovasta feidistä ei tule ongelmaa midareilla niin helposti kuin draivereilla. Viisasta varmaan aloittaa midareilla ja puttereilla heittäminen, että oppii heittämään oikein (näissä tekniikkavirheet näkyy helpommin) ja pysyt varmemmin väylällä. Jos heität tarkasti 60 metriä, voitat epätarkan heittäjän, joka heittää 90 metriä ja menee pitkin metsiä. Sitten väylädraivereita mukaan, kun midarit ja putterit alkaa lentämään hallitusti. 170 grammainen Leopard vaikka alkuun ja vastatuuleen joku vähän vakaampi. Vaikka Teebird. Leopardilla saa pienelläkin voimalla suorahkoja heittoja. Midareistakin osa on tosi vakaita (ja feidaa), joten kannattaa kysäistä, kun käy kaupoilla, et mikä olis sopiva. Itse suosittelen alkuun n. 170 grammaista Buzzzia.

Edit: Ehdottamani Teebird oli kyl ihan liian vakaa minulle pari kolme ekaa kuukautta, mut vastatuuleen ehkä kuitenkin...
« Last Edit: 18.05.12 - klo:17:36 by HAH »

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #245 on: 18.05.12 - klo:17:52 »
Itsekkin sorruin heti alkuun siihen, että heti kaupasta säkillinen beastia, valkyrietä, katanaa, wraithia yms. todella paljon vauhtia vaativia kiekkoja. Siinä sitten olikin ihmettely, että miksi ei lötä lennä ja kaikilla muilla lentää.....
Lisäksi kun kuulun siihen koulukuntaan, että kiekkoja pitää olla tsiljoona erilaista ei sekään tee harjoittelusta yhtään helpompaa :)

Itse asiassa vasta tänä keväänä nöyrryin ja hommasin ensinnäkin keveämpiä (150-170g ) kiekkoja, ja aloin heittämään enemmän mm. Teebirdillä, Leopardilla ja Purella. Ja kappas tulos parani, heittoihin löytyi parempi tatsi ja heittojen leviäminen pitkin mettiä väheni.
Ja joka kerta kun maltan olla repimättä avauksessa täysillä on heitto paljon tarkempi, pehmeämpi ja muutenkin kauniimpi.

Seuraavana ohjelmassa on pieni draivin tutkiskelu kokeneemman heittäjän kanssa ja katsotaan mitä vinkkiä kaverilta saan. Sitten vain paljon heittoja ja kisoja alle, niin kyllä se siitä.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #246 on: 18.05.12 - klo:19:04 »
Pari aloittelijan kyssäriä:

- mikä olisi sopiva nopeusluokka minulle, kun heittoni ovat luokkaa 50-70 m? Pituudessa ei ole suurta eroa riippumatta siitä heitänkö Kalevan Miekalla (nopeus 12) vai halpis-midrangella. Innova Champion Monarchilla saan nippanappa mitään turnia aikaiseksi, vaikka sen pitäisi olla -4 kiekko.

Mä heitän samaa pituutta. Jossain vaiheessa ostin ensin Innovan Dragonia (nopeus 8), sitten siirryin Innovan Beastiin (10), mutta nyt olen löytänyt oikean kiekon kolmikosta Latituden River (vakain), Discmanian FD Jackal (keskivakaa) ja Innovan Champion Leopard (alivakain). Noilla on nopeudet 7, 7 ja 6. Näillä on ollut hyvä harjoitella ja pituutta onkin tullut lisää.
« Last Edit: 19.05.12 - klo:00:01 by SamuliKL »
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #247 on: 18.05.12 - klo:19:34 »
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että jos heitot on 60-70 m niin kyllä 10 alkaa nopeudessa olla jo liikaa....Eka just jollain 6/7 nopeusluokan kiekolla tekniikkaa kuntoon ja sitten kevyttä 9/10 valkyrietä tms. kehiin . Kannattaa muistaa se kiekon paino kans kun miettii miksi heitto ei kulje...
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #248 on: 18.05.12 - klo:21:35 »
Eikä ole kympin sisälläkään yliastutettu ellei väh. 2 pelaajaa mainitse asiasta (?)
Yliastuttu se on joka tapauksessa. Se joutuuko putin uusimaan (ja saako kenties rankkuakin) on sitten siitä kiinni, huomauttaako asiasta se vähintään kaksi pelaajaa. Samahan se on kaikissa muissakin säännöissä, ne on aina voimassa, mutta valvomisesta vastaa muut pelaajat...

Offline gummi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 352
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
  • Seura: Disc Golf Vikings
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #249 on: 19.05.12 - klo:22:56 »
Täältä löytyy hyvä taulukko siitä, kuinka paljon lähtönopeutta mikäkin kiekko vaatii lentääkseen valmistajan ilmoittavien lukujen mukaan. Tuo nyt ei suoraan ota kantaa kiekkojen painoihin, mutta on silti paras taulukko mihin olen törmännyt.

Osaiskos joku arpoa lukuja FD Jackalille tuon taulukon mukaan? Itse voisin kuvitella jotain seuraavaa: Range 4, HSS -1.5, LSS 2, Power 3. Frisbee pointin taulukosta puuttuu FD kanssa - mihis te sinne sen arpoisitte?-)

Oliskohan tässä jopa uuden aiheen paikka - kiekkojen lentoarvoista taistelu. :)
All work and no DiscGolf makes anybody a sad boy/girl...

Offline Vaahis

  • Tomoottajat
  • Seniori
  • *
  • Posts: 383
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Vähätalo
  • Seura: NoFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #250 on: 20.05.12 - klo:00:06 »
Täältä löytyy hyvä taulukko siitä, kuinka paljon lähtönopeutta mikäkin kiekko vaatii lentääkseen valmistajan ilmoittavien lukujen mukaan. Tuo nyt ei suoraan ota kantaa kiekkojen painoihin, mutta on silti paras taulukko mihin olen törmännyt.

Osaiskos joku arpoa lukuja FD Jackalille tuon taulukon mukaan? Itse voisin kuvitella jotain seuraavaa: Range 4, HSS -1.5, LSS 2, Power 3. Frisbee pointin taulukosta puuttuu FD kanssa - mihis te sinne sen arpoisitte?-)

Oliskohan tässä jopa uuden aiheen paikka - kiekkojen lentoarvoista taistelu. :)
speed 6, glide 6, turn -2, fade 1

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #251 on: 20.05.12 - klo:00:31 »
Täältä löytyy hyvä taulukko siitä, kuinka paljon lähtönopeutta mikäkin kiekko vaatii lentääkseen valmistajan ilmoittavien lukujen mukaan. Tuo nyt ei suoraan ota kantaa kiekkojen painoihin, mutta on silti paras taulukko mihin olen törmännyt.

Osaiskos joku arpoa lukuja FD Jackalille tuon taulukon mukaan? Itse voisin kuvitella jotain seuraavaa: Range 4, HSS -1.5, LSS 2, Power 3. Frisbee pointin taulukosta puuttuu FD kanssa - mihis te sinne sen arpoisitte?-)

Oliskohan tässä jopa uuden aiheen paikka - kiekkojen lentoarvoista taistelu. :)
speed 6, glide 6, turn -2, fade 1
Menee Juho Misin tasolle tämä vastaus...  ;D

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #252 on: 20.05.12 - klo:00:41 »
Täältä löytyy hyvä taulukko siitä, kuinka paljon lähtönopeutta mikäkin kiekko vaatii lentääkseen valmistajan ilmoittavien lukujen mukaan. Tuo nyt ei suoraan ota kantaa kiekkojen painoihin, mutta on silti paras taulukko mihin olen törmännyt.

Osaiskos joku arpoa lukuja FD Jackalille tuon taulukon mukaan? Itse voisin kuvitella jotain seuraavaa: Range 4, HSS -1.5, LSS 2, Power 3. Frisbee pointin taulukosta puuttuu FD kanssa - mihis te sinne sen arpoisitte?-)

Oliskohan tässä jopa uuden aiheen paikka - kiekkojen lentoarvoista taistelu. :)
speed 6, glide 6, turn -2, fade 1
Menee Juho Misin tasolle tämä vastaus...  ;D

Mun tasoon riittää että onko vakuu vai ei. Ei o.

Offline Vaahis

  • Tomoottajat
  • Seniori
  • *
  • Posts: 383
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Vähätalo
  • Seura: NoFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #253 on: 20.05.12 - klo:00:52 »
Täältä löytyy hyvä taulukko siitä, kuinka paljon lähtönopeutta mikäkin kiekko vaatii lentääkseen valmistajan ilmoittavien lukujen mukaan. Tuo nyt ei suoraan ota kantaa kiekkojen painoihin, mutta on silti paras taulukko mihin olen törmännyt.

Osaiskos joku arpoa lukuja FD Jackalille tuon taulukon mukaan? Itse voisin kuvitella jotain seuraavaa: Range 4, HSS -1.5, LSS 2, Power 3. Frisbee pointin taulukosta puuttuu FD kanssa - mihis te sinne sen arpoisitte?-)

Oliskohan tässä jopa uuden aiheen paikka - kiekkojen lentoarvoista taistelu. :)
speed 6, glide 6, turn -2, fade 1
Menee Juho Misin tasolle tämä vastaus...  ;D
nyt en kyllä tajunnu  :o

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #254 on: 20.05.12 - klo:01:28 »
Täältä löytyy hyvä taulukko siitä, kuinka paljon lähtönopeutta mikäkin kiekko vaatii lentääkseen valmistajan ilmoittavien lukujen mukaan. Tuo nyt ei suoraan ota kantaa kiekkojen painoihin, mutta on silti paras taulukko mihin olen törmännyt.

Osaiskos joku arpoa lukuja FD Jackalille tuon taulukon mukaan? Itse voisin kuvitella jotain seuraavaa: Range 4, HSS -1.5, LSS 2, Power 3. Frisbee pointin taulukosta puuttuu FD kanssa - mihis te sinne sen arpoisitte?-)

Oliskohan tässä jopa uuden aiheen paikka - kiekkojen lentoarvoista taistelu. :)
speed 6, glide 6, turn -2, fade 1
Menee Juho Misin tasolle tämä vastaus...  ;D
nyt en kyllä tajunnu  :o
Misin touhua antaa innovan arvoja ku kysytään joesflightcharttia...