Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1302176 times)

Offline Mielensäpahoittaja

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 24
  • Inspiraation lähteenä Tuomas Kyrö
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1755 on: 16.07.14 - klo:12:05 »
Itse laitan ne sämpylöiden väliin, vähän niinkuin hampurilaiset. Eivaan, sanmiguel veti jo pohjat, turha jatkaa.
Pahoitan mieleni säännöllisesti muutaman kerran viikossa.

Offline laamandr

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 115
    • View Profile
  • Oikea nimi: Andreas Laamanen
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1756 on: 16.07.14 - klo:14:44 »
Tätä lie kysytty jo mutta en nyt äkkiseltään keksinyt hakusanoja jotka olisivat tuottaneet tulosta.

Missä vaiheessa suht-aloittelijan kannattaisi alkaa harjoittelemaan x-steppiä tai muuta vauhdinottoa? Aloitin viime syksyllä lajin ja tänä kesänä on melkein joka päivä käyty pelaamassa. Heittojen toistettavuus on vaihtelevahkoa, arvioisin että noin kaksi kolmesta lähtee näpeistä niin kuin oli tarkoituskin, ellei kyseessä ole joku temppuheitto mistä ei ole erityisemmin kokemusta.

Paiskaan backhandit yleensä ilman vauhtia niin että voin keskittyä tuon liikeradan luotettavaan toistamiseen (veto takaa, painonsiirto, lantio, hartiat, kiekko mahd. flättinä kroppaa viistäen suorassa linjassa, ja kaikki tuo baletti). Vauhtia joskus kokeilen harjoitellessa ja tarkkuus on vaihtelevampaa, vaikkei sieltä yleensä mitään kauheata roskaa tulisikaan. Forehandit tuntuu helpommalta ottaa vauhdin kanssa niin ettei yläkropan liikerata oikeastaan muutu ollenkaan, tosin otan vain muutaman pienen harppauksen, ei hajuakaan onko se ns. oikea tapa ottaa vauhtia forella mutta tuntuu ainakin luontevalta.

Matkaa RHBH heittoihin on paikaltaankin tullut hitaasti mutta varmasti lisää tämän kesän aikana. Olisiko syytä jatkaa paikaltaanheiton harjoittelua siihen asti että saan tekniikan siihen kuosiin että kovemmallakin rykäisyllä tulokset on paremmin toistettavissa, ja/tai kun tuntuu etten saa enää lisää pituutta heittoihin. Vai pitäisikö X-steppi tuoda harjoitteluun jo tässä vaiheessa mukaan?

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1757 on: 16.07.14 - klo:15:07 »
Kyllä se vauhti kannattaa mukaan ottaa, mutta pikkuhiljaa (ns. baby steps) eli ensin pari pientä kävelyaskelta, sitten vauhtia ja ristiaskelta enemmän ja enemmän mukaan. Pitkiä, saati lujia vauhteja ei kannata opetella, sillon tulee heittoon hajontaa satavarmasti (ja sormi menee suuhun kun on lyhyet tiit tai muuten ahdas heittopaikka), semmoset rennot rytmitetyt vauhdit joilla saa kroppaa mukaan heittoon. Ja saatto on tärkeä!!! Jos paikoiltaan nakkelee niin kyllä saa olla ruutia että vähänkään nopeammat ja vakaammat kiekot saa "kunnolla" lentämään.

En ole mikään huippuheittäjä enkä opettaja, mutta jos on jonkunlaista urheilutaustaa tai edes joskus esim. keilannut, lyönyt jollakin mailalla jotakin tai vaikka heittänyt vaan palloa tai kiveä niin pitäis vauhtien kanssa frisbeegolfkiekonkin heittäminen onnistua... Paikoiltaan on hyvä treenata tekniikka tiettyyn pisteeseen asti, mutta vauhtien kanssa mennään seuraavalle levelille ;)

Edit: Ite oon heittänyt vauhdin kanssa alusta asti, ja on tuntunut aina aika luonnolliselta... bäkkärillä melkeen sama ku lämäri jääkiekossa ja salibandyssä tai pesäpallon lyönti (kaikissa tärkeää pienet rennot vauhdit ja läpilyönti/saatto). Forea oon aina verrannut leipien heittämiseen kivillä;) Puttaamisessa on auttanut se että on tullut pelattua koripalloa...
« Last Edit: 16.07.14 - klo:15:31 by Kempster »

Offline Jugetin

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 295
    • View Profile
  • Oikea nimi: Junnu Kartio
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1758 on: 16.07.14 - klo:15:09 »
Itse olen heittänyt vauhdin kanssa alusta asti ja siinä samassa harjoitellut vauhditonta heittämistä. Joten eiköhän sitä vauhdin kanssa heittämistä voi alkaa opettelemaan milloin vain. Joku kokeneempi ehkä voisi kertoa oman mielipiteensä.

E: Kempster näköjään ehtikin ensin

Offline Avantasia

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 30
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1759 on: 16.07.14 - klo:18:39 »
Takkuaako muilla tapatalk? Jatkuvasti herjaa että väärä salasana :/

Ja toinen kysymys. Mikä on hyvä pisteenlaskusofta iphonelle?

Offline laamandr

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 115
    • View Profile
  • Oikea nimi: Andreas Laamanen
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1760 on: 16.07.14 - klo:20:29 »
Kyllä se vauhti kannattaa mukaan ottaa, mutta pikkuhiljaa (ns. baby steps) eli ensin pari pientä kävelyaskelta, sitten vauhtia ja ristiaskelta enemmän ja enemmän mukaan. Pitkiä, saati lujia vauhteja ei kannata opetella, sillon tulee heittoon hajontaa satavarmasti (ja sormi menee suuhun kun on lyhyet tiit tai muuten ahdas heittopaikka), semmoset rennot rytmitetyt vauhdit joilla saa kroppaa mukaan heittoon. Ja saatto on tärkeä!!! Jos paikoiltaan nakkelee niin kyllä saa olla ruutia että vähänkään nopeammat ja vakaammat kiekot saa "kunnolla" lentämään.

En ole mikään huippuheittäjä enkä opettaja, mutta jos on jonkunlaista urheilutaustaa tai edes joskus esim. keilannut, lyönyt jollakin mailalla jotakin tai vaikka heittänyt vaan palloa tai kiveä niin pitäis vauhtien kanssa frisbeegolfkiekonkin heittäminen onnistua... Paikoiltaan on hyvä treenata tekniikka tiettyyn pisteeseen asti, mutta vauhtien kanssa mennään seuraavalle levelille ;)

Edit: Ite oon heittänyt vauhdin kanssa alusta asti, ja on tuntunut aina aika luonnolliselta... bäkkärillä melkeen sama ku lämäri jääkiekossa ja salibandyssä tai pesäpallon lyönti (kaikissa tärkeää pienet rennot vauhdit ja läpilyönti/saatto). Forea oon aina verrannut leipien heittämiseen kivillä;) Puttaamisessa on auttanut se että on tullut pelattua koripalloa...

Jees, välillä olen tosiaan tuota askelta kokeillut ottaa mukaan, joko pari pientä askelta tai välillä tiiltä yrittänyt rauhallisesti ottaa x-steppiä. Sen olen saanut ymmärtää ettei tarkoitus suinkaan ole vain juosta kauhealla vauhdilla rykimään lättyä eteenpäin.

Mitä tarkoitat saatolla?

Offline Maikkari

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1761 on: 16.07.14 - klo:21:16 »
Jees, välillä olen tosiaan tuota askelta kokeillut ottaa mukaan, joko pari pientä askelta tai välillä tiiltä yrittänyt rauhallisesti ottaa x-steppiä. Sen olen saanut ymmärtää ettei tarkoitus suinkaan ole vain juosta kauhealla vauhdilla rykimään lättyä eteenpäin.

Mitä tarkoitat saatolla?
Heiton jälkeen anna käden liikkeen jatkua menosuuntaan ja pyörähdät tukijalalla.
--> https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=TGNBBp8cybk#t=242
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1762 on: 16.07.14 - klo:21:27 »
Ja toinen kysymys. Mikä on hyvä pisteenlaskusofta iphonelle?

Useiden kokeilujen jälkeen omaan käyttöön jäi: https://itunes.apple.com/us/app/disc-golf-caddy-dg-caddy/id397626512?mt=8

Offline Daali94

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 30
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1763 on: 16.07.14 - klo:21:54 »
Miksei alivakaita puttereita suositella yleensä kenellekään? Itse ainakin haluaisin vain kiekon, joka putatessa alle 15 metristä lentäisi tikkusuoraan mahdollisimman olemattomalla feidillä. Mietin, olisiko innovan sonic tällainen. Olisiko jollakin suositella tällaista "feiditöntä" putteria?
Joutsen | Kilpi | Kannel || Truth | Verdict || FD | Teebird | Firebird || Tern |  DDx | Trespass

Offline Jyrivaan

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 32
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyri Kankkunen
  • Seura: Disc golf Varkaus
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1764 on: 16.07.14 - klo:22:08 »
Miksei alivakaita puttereita suositella yleensä kenellekään? Itse ainakin haluaisin vain kiekon, joka putatessa alle 15 metristä lentäisi tikkusuoraan mahdollisimman olemattomalla feidillä. Mietin, olisiko innovan sonic tällainen. Olisiko jollakin suositella tällaista "feiditöntä" putteria?
Discmania p1 suosittelisin kyllä kyseistä kiekkoa! :)

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1765 on: 16.07.14 - klo:22:28 »
Miksei alivakaita puttereita suositella yleensä kenellekään? Itse ainakin haluaisin vain kiekon, joka putatessa alle 15 metristä lentäisi tikkusuoraan mahdollisimman olemattomalla feidillä. Mietin, olisiko innovan sonic tällainen. Olisiko jollakin suositella tällaista "feiditöntä" putteria?

Pitää muistaa että on kyse myös tekniikasta eikä pelkästään kiekosta ;) Toki helpommin suoraan lentävä on hyödyksi pidemmissä puteissa, Prodigyn PA4 on ainakin sellainen.

Offline temppa.kk

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 268
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Leinonen
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1766 on: 16.07.14 - klo:23:44 »
Takkuaako muilla tapatalk? Jatkuvasti herjaa että väärä salasana :/

Ja toinen kysymys. Mikä on hyvä pisteenlaskusofta iphonelle?
mulla ei Windows Phonenen tapatalk edes löytänyt koko foorumia.
Uusia ratoja vain etsimään!

Offline BlackStar

  • ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 2 600
  • ★ Instagram ★ @BlackStarPori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami ★ Aaltonen
  • Seura: Mustavaris / MHDG
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1767 on: 16.07.14 - klo:23:51 »
Miksi naisten on vaikeaa ymmärtää miksi miehet käy fribaamassa?
★ Grip EQ AX15 Lizotte S.E. ★
| P2 | P3x | Colt | AviarX3 | MD2 | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | Teebird | CD3 | Mamba | Firebird | Shryke | Boss | DDx | Destroyer |

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1768 on: 17.07.14 - klo:06:02 »
Miksi naisten on vaikeaa ymmärtää miksi miehet käy fribaamassa?

Sä kavensit kovalla kädellä tätä kysymystä. Oikeasti kysymys menee näin:

Miksi naisten on vaikeaa ymmärtää, kun miehet käy urheilemassa, seuraa urheilua tai käy pubissa?

 :o
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Maikkari

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #1769 on: 17.07.14 - klo:08:42 »
Miksi naisten on vaikeaa ymmärtää miksi miehet käy fribaamassa?

Sä kavensit kovalla kädellä tätä kysymystä. Oikeasti kysymys menee näin:

Miksi naisten on vaikeaa ymmärtää, kun miehet käy urheilemassa, seuraa urheilua tai käy pubissa?

 :o
Teidän kannattaa kysyä sitä omilta naisilta. En samaistu.
Mutta ensimmäisenä voisin veikata kateutta, niin lapsellista kun se onkin.
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu