Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1302113 times)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #285 on: 11.06.12 - klo:18:59 »
Putti:
Onko konkareilla vinkkejä? Kun puttaan heitto jää joko vajaaksi tai kun lisään poweria ranne liike kasvaa ja sitten on vain tuurista kiinni meneekö kiekko koriin.Putti onnistuisi paremmin tomahawkina tai c kaaressa,mutta silloin kiekko haukkaa helposti tuulta.Yleensä heitän alarimaan ja se ei ole mukavaa hermojen kohdalla!

10 000 toistoa lisää. Sitten sen jälkeen 10 000 lisää.

Tapanilla oikeasti aika huono neuvo, koska väärin ei kannata treenata yhtään.

Koetapa sellaista, että teet kropalla sitä liikettä lisää, et ranteella.

Riippuu tietty aika paljon puttityylistäsi, mutta etsipä sellainen tyyli, että voit minimoida ranteen kiertoliikkeen ja tehdä enemmän töitä olkavarrella ja vaikka jaloilla. Voit myös lisätä korkeutta, jos haluat lisää pituutta.

Joo, toki en tarkoittanut, että 10 000 kertaa samalla tekniikalla, jos se tuntuu huonolta (tai on huono). Mutta siinä puttaillessa usein se löytyy se itselle sopiva tekniikka. Sinällään "väärää" tekniikkaa puttaamiseen ei olekaan, koska 10 metristä heittää korin kyllä miten päin vaan.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #286 on: 11.06.12 - klo:19:33 »
Kun hain omaa puttityyliä eka kertaa tosissaan kuntoon, puttasin useemman sata puttia päivässä parin kolmen viikon ajan. Kun siinä samalla koko ajan kelas mitä tekee ja koitti pieniä muutoksia, ni kyl se siinä hioutui aika hyvin. Ja hioutui erilaiseksi millä aloitin. Grippiä olen muuttanut, mut muuten on pysynyt rutiini melkein samana tuosta tehoputtausjaksosta. Nykyään tulee puttailtua ihan liian vähän...

Ranteella puttamisessa on sellainen etu (jos se on tarkka), että pystyy puttaamaan tilanteesta kuin tilanteesta melkein samalla tavalla. Jos putti perustuu kehon liikkeeseen, ni huonossa asennossa ja puun takaa putatessa joutuu muuttamaan rutiiniaan.

Offline Poju

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
  • Oikea nimi: Taavi
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #287 on: 11.06.12 - klo:21:38 »
Mikä on hyvä putti grippi?

Offline Keinonen

  • Juniori
  • **
  • Posts: 72
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville K
  • Seura: Spartak Frisbee
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #288 on: 11.06.12 - klo:21:41 »
Quote
koska 10 metristä heittää korin kyllä miten päin vaan.


Kuka heittää, kuka ei. Melko moni ei (kuten minä).
4 8 15 16 23 42

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #289 on: 11.06.12 - klo:21:53 »
Quote
koska 10 metristä heittää korin kyllä miten päin vaan.


Kuka heittää, kuka ei. Melko moni ei (kuten minä).

Tarkoitin lähinnä, että heittää koriin asti.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #290 on: 11.06.12 - klo:22:05 »
Mikä on hyvä putti grippi?

Näitä näkee hyvin noista youtuben opetusvideoista. Suurin ero tuntuis olevan eri pelaajilla etusormen sijoittamisessa rimmin ulko- tai sisäpuolelle.

Offline mikse

  • Juniori
  • **
  • Posts: 67
    • View Profile
  • Oikea nimi: mikko
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #291 on: 11.06.12 - klo:22:14 »
Olisko kellään tietoa/kokemusta mahtaako nuo alle 140g blizzardin ape ja boss olla paljonkin alivakaampia kuin mitä vaikka 160g blizzardit, tai vaikkapa normaali 175g ape ja bossi?

Ajattelin hommata itselleni alle 140g kiekon vesiväyliä varten, mutta tässä ollaan vähän kahden vaiheilla.
 Oma hieman kulunut 150g blizzard boss on jo siinä rajoilla, että alivakaammaksi ei ainakaan saisi mennä, kun taas uusi 175g ape on ihan liian jyrä vielä meikäläisen kätöseen

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #292 on: 11.06.12 - klo:22:21 »
Ape on vissiin semijyrmy kans. Dessu on vakaa.

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #293 on: 11.06.12 - klo:22:36 »
Olisko kellään tietoa/kokemusta mahtaako nuo alle 140g blizzardin ape ja boss olla paljonkin alivakaampia kuin mitä vaikka 160g blizzardit, tai vaikkapa normaali 175g ape ja bossi?

Ajattelin hommata itselleni alle 140g kiekon vesiväyliä varten, mutta tässä ollaan vähän kahden vaiheilla.
 Oma hieman kulunut 150g blizzard boss on jo siinä rajoilla, että alivakaammaksi ei ainakaan saisi mennä, kun taas uusi 175g ape on ihan liian jyrä vielä meikäläisen kätöseen


Mulla on kokemusta 135 & 136gr Wraithista sekä Dessusta. Molemmat äärimmäisen alivakaita mun käsissä. Vaihdoin viikon testien jälkeen pois, kun en vaan saanut niitä pysymään kontrollissa. Heitän about 100m.

Nyt mulla on 150gr & 157gr Boss sekä 150gr Ape bägissä. Ape ei ole kovin jyrä vielä 150gr versiona, mutta olen myös koittanut sitä kevyempänä ja en saanut kippaamaan (jos antoi vähän hyssekulmaa). 150gr Bossille joudun antamaan myös hyssekulmaa ja on selvästi alivakaampi kuin Ape. 157gr Boss taas on porukan vakain ja sitä voi jo melkein flättinä paiskata ilman että kippaa. Alivakaa se on sekin.

Offline Dragenta

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami Kalliokoski
  • Seura: Rovaniemen Rolffarit
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #294 on: 13.06.12 - klo:09:58 »
Olisko kellään tietoa/kokemusta mahtaako nuo alle 140g blizzardin ape ja boss olla paljonkin alivakaampia kuin mitä vaikka 160g blizzardit, tai vaikkapa normaali 175g ape ja bossi?

Ajattelin hommata itselleni alle 140g kiekon vesiväyliä varten, mutta tässä ollaan vähän kahden vaiheilla.
 Oma hieman kulunut 150g blizzard boss on jo siinä rajoilla, että alivakaammaksi ei ainakaan saisi mennä, kun taas uusi 175g ape on ihan liian jyrä vielä meikäläisen kätöseen

Ite olin ainaki yllättynyt kuinka hyvin 138g Boss pitää kulman (noin kevyeksi kiekoksi). Tietysti jos täysillä nakkoo niin se kääntää reippaasti yli, mut vähänkään hiljasemmalla heitolla pitää melkosen hyvin ja lentää melkeen yhtä pitkälle ku täyspainonen täysillä viskattuna. Ei siitä ainakaan mun ykköskiekkoa tule mutta vesikiekoksi tai jos ei täysillä jaksa repiä, niin sitten  ;)
En oo kokeillu painavampaa blizzardia, mut en usko et on hirveesti eroa siihen sun 150g Bossiin.
http://www.youtube.com/user/dragenta?ob=0&feature=results_main

Täältä löytyy joitain vanhempia tekniikka videoita, uusia tulee varmaan kesällä. Saa kommentoida ja antaa vinkkejä :)

Offline OlliT

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
  • Oikea nimi: Olli T
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #295 on: 14.06.12 - klo:23:32 »
Aloittelijalle draiveri? Alotin keväällä. Mulla oli jo käytetty innova champion roadrunner mutta se hukkui :( Sen sain lentämään aika hyvin ja saman tapanen olis haussa.
Mulla on muitakin kiekkoja mutta saisitte kyllä ehdottaa muitakin kiekkoja eli midareita tai puttereita. Tälläinen aihe joku taisi jo kyllä olla mutta en löytänyt :S

Offline Heiwis

  • Juniori
  • **
  • Posts: 76
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aki Haviala
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #296 on: 14.06.12 - klo:23:43 »
Aloittelijalle draiveri? Alotin keväällä. Mulla oli jo käytetty innova champion roadrunner mutta se hukkui :( Sen sain lentämään aika hyvin ja saman tapanen olis haussa.
Mulla on muitakin kiekkoja mutta saisitte kyllä ehdottaa muitakin kiekkoja eli midareita tai puttereita. Tälläinen aihe joku taisi jo kyllä olla mutta en löytänyt :S

http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,325.0.html <- Tuolta itse sain ainakin vinkkiä ja se varmaan se aihe jota sinäkin havittelit. Muuta en osaa auttaa. Itse olen pari viikkoa kohta heitellyt ja ostin sellasen Discmanian paketin missä oli D-linenä TD Rush, MD2 Fiend ja P1 Maniac. Lisäksi ostin FD Jackal S-linen. En mä noista kiekoista mitään ymmärrä, enkä osaa heittää juurikaan vielä, mutta ihan hyviltä nuo tuntuu. Tosin kun heitto on niin epävarmaa vielä niin tuntuu välillä menevän ihan mikä kiekko noista vaan ihan miten vaan :)

Toi TD tuntuis olevan ihan hyvä ja FD:llä pärjää mun heitoilla ainakin ihan yhtä hyvin. En juurikaan omissa heitoissa eroa näe.


Offline Jukkis1983

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 163
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka-Pekka Tilaeus
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #297 on: 14.06.12 - klo:23:49 »
Aloittelijalle draiveri? Alotin keväällä. Mulla oli jo käytetty innova champion roadrunner mutta se hukkui :( Sen sain lentämään aika hyvin ja saman tapanen olis haussa.
Mulla on muitakin kiekkoja mutta saisitte kyllä ehdottaa muitakin kiekkoja eli midareita tai puttereita. Tälläinen aihe joku taisi jo kyllä olla mutta en löytänyt :S

Kun ite aloitin heittämisen viime kesänä ostin innovan aloituspaketin ja tykkäsin kaikista kolmesta kiekosta (valkyrie, shark ja aviar) Innovan champion leopard on kanssa ihan hyvä aloitus draiveri.

Offline Heiwis

  • Juniori
  • **
  • Posts: 76
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aki Haviala
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #298 on: 15.06.12 - klo:00:36 »
- Mitä toi "jyrä" tarkoittaa? Painavaa vai sellasta ku menee vaan suoraan ja puutkin kaatuu tieltä?

- Miten alivakaa kiekko käyttäytyy? Kääntää (oikean käden rystyheitossa) alussa oikealle? Miten vertailussa vakaaseen on sitten käyttäytyminen jos heittokulmaa kääntelee hyzer/anhyzer? Ja kumpiinpäin kumpikin edes on? :D

- Miten kiekon paino vaikuttaa? Helpottaa vaan heittämistä alkuun kevyempi? Mäkin kattelin jotain kevyttä pakettia, ~n 150g, intersportissa ja olin jo ottamassa sitä, mutta huomasin "paremmat aloittelijan värit" (kirkkaat parempi ettii metästä, kun sieltä niitä varmasti joutuu ettii) alla olevassa paketissa. Aattelin sen olevan sama, mutta kotona huomasin, että niissä on taustapuolella ainaki jotain 170g kohdilla olevii painoja kuitenkin.

- Miksi monesti tuo TD-Rush kääntyy vaan ja ainoastaan oikealle. Ei riitä vorssi/tekniikka heittämään riittävän pitkälle? Pitänee jättää se syrjään vielä ja alkaa heittelee pienemmän speedin kiekkoja ilmeisesti?

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #299 on: 15.06.12 - klo:01:45 »
- Mitä toi "jyrä" tarkoittaa? Painavaa vai sellasta ku menee vaan suoraan ja puutkin kaatuu tieltä?

- Miten alivakaa kiekko käyttäytyy? Kääntää (oikean käden rystyheitossa) alussa oikealle? Miten vertailussa vakaaseen on sitten käyttäytyminen jos heittokulmaa kääntelee hyzer/anhyzer? Ja kumpiinpäin kumpikin edes on? :D

- Miten kiekon paino vaikuttaa? Helpottaa vaan heittämistä alkuun kevyempi? Mäkin kattelin jotain kevyttä pakettia, ~n 150g, intersportissa ja olin jo ottamassa sitä, mutta huomasin "paremmat aloittelijan värit" (kirkkaat parempi ettii metästä, kun sieltä niitä varmasti joutuu ettii) alla olevassa paketissa. Aattelin sen olevan sama, mutta kotona huomasin, että niissä on taustapuolella ainaki jotain 170g kohdilla olevii painoja kuitenkin.

- Miksi monesti tuo TD-Rush kääntyy vaan ja ainoastaan oikealle. Ei riitä vorssi/tekniikka heittämään riittävän pitkälle? Pitänee jättää se syrjään vielä ja alkaa heittelee pienemmän speedin kiekkoja ilmeisesti?

- Jyrä tarkoittaa varmaan vakaata tai ylivakaata kiekkoa, joka on vaikea heittää suoraan, koska se vaatii hirmuisesti jerkkua lentääkseen suoraan riittävän pitkälle. Puusta ei mene pahinkaan jyrä läpi. Sen on valitettavan usein joutunut toteamaan.

- Alivakaa kiekko kääntää tosiaan suorasta linjasta oikealle niin kauan kuin nopeutta on riittämiin. Saattaa kääntää heiton loppuun asti tai feidata loppuvaiheessa takaisin vasemmalle. Riippuu alivakauden määrästä. Hyzerkulmalla voi kääntämistä hallita ja saada sopivasti alivakaan draiverin esim. lentämään tikkusuoraan koko matkan. Vakaa kiekko hyssekulmalla todennäköisesti lentää ensin suoraan ja sitten feidaa lopussa kovasti. Jos kulmaa on tarpeeksi vasemmalle kääntymistä voi tapahtua koko matkan ajan.

- Paino vaikuttaa käytännössä aika usein kiekon vakauteen/alivakauteen. Kevyt versio samasta kiekosta on useimmiten alivakaampi kuin painavampi. Toisaalta kevyitä on siksi helpompi heittää alkuun, mutta toisaalta ne reagoivat tuuleen herkemmin. Tämä voi olla hyvä tai huono asia. Omat kiekot painavat 168g - 175g, enkä siitä kevyempiä kyllä ole koskaan kaipaillut.

- Rush kääntää sulla aina vaan oikealle, koska kiekko lähtee tod.näk. anhyzer-kulmassa. Vaihtoehtoisesti saatat myös repiä sen teknisesti väärin ja kiekko väpättää ja kippaa. Veikkaan kuitenkin ensimmäistä. Eikä ne bäkkäriltä oikealle käänny, jos ei heittovoima riitä. Se toimii päinvastoin. Liian hidas heitto ja heitto päätyy vasemmalle. Jos taas on liikaa voimaa alivakaassa kiekossa, se saattaa kääntää liikaa yli (oikealle). Tätä voi korjata helposti kumartamalla vähän heittäessä, niin että kiekon saa lähtemään pienessä hyzer kulmassa. Kiekossa ei taida olla vika tällä kertaa. ;)