Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1302245 times)

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2010 on: 09.10.14 - klo:10:38 »
Tilannetta mikä Villen kuvassa on niin ei löydy edes sääntökirjasta. Väyläsuunnittelussa tarkoituksellisesti kierretään sääntöjä, että saadaan tollanen väylä aikaiseksi. Ob sääntö mainitsee, kun kiekko pysähtyy ob linjan väärälle puolelle, niin jatketaan ob linjan vierestä, tai edelliseltä heittopaikalta, tai erikseen merkityltä drop zonelta. Jos tarkoituksellisesti haluaa etsiä porsaanreikiä säännöistä, niin varmaan jotenkin tohonkin löytyy yksi.

Mun mielestä tollanen olis kuutenkin huono väylä.
« Last Edit: 09.10.14 - klo:19:14 by MarkoJ »
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Nuoksu

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2011 on: 09.10.14 - klo:18:52 »
Jatka vaan fairway draivereilla ja keskity tekniikkaan matkan sijasta. Et saa vielä tässä vaiheessa mitään hyötyä nopeammista kiekoista.

Niin taitaa olla varminta, vaikka ikävästi vaivaa välineurheilutauti, eli tekisi mieli ottaa taas uusi kiekko kokeiluun :)

Offline king crimson

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu alhanen
  • Seura: BSC Disc Golf Team
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2012 on: 09.10.14 - klo:19:22 »
Hyzer Creek, väylä 16 (vesi on ob):


Tämmönen on ainut tapaus mikä itellä tuli mieleen tuosta kysymyksestä, vaikka tässäkään kori ei käytännössä ole ob:lla :)

Offline Torss

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 38
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2013 on: 15.10.14 - klo:12:21 »
Hei kaikki!

Olen aloittelija, ja siksi kyselen tyhmiä. Lajin aloitin tänä kesänä, ja tällä hetkellä olen melkoisen koukussa. Ennen kysymyksiä hieman taustaa: vanhojen vammojen takia selkäni ei kestä rystyheittoja. Rystyyn kuuluva lantionkiertoliike lähettää kipuaaltoja alaselkään/pakaraan ja jalkaan sellaisella voimalla, että avauksissa on pakko heittää kämmenpuolelta. Pallonheitto-taustan takia tämä tuntuu myös luonnolliselta heittotavalta. Aloittaessani kiekkojen ostamisen ostin pari kiekkoa sen mukaan, mitä olin aiemmin kaverilta lainaillut, ja mitkä olivat käteen sopineet. Tuolloin tuli ostettua Star-Mamba (175 g). Muutaman viikon jälkeen sain käyttööni Champion Ternin (17x g).

Mamba lensi parhaimmillaan harjoittelun jälkeen 80 metriä. Tern sen sijaan toi heittoon n. 10, parhaimmillaan 20 metriä lisää. Ternillä aloin siis availla. Nyt kun otan Mamban käteen (1-2 kk jälkeen) ja heitän kämmenpuolelta, se kaatuu 20-30 metrin jälkeen rolleriksi (vasemmalle) ja rullaa iloisesti horisonttiin. Tämä koskee myös uusia Mamboja, testasin tutun kiekoilla. Tern ei tätä tee, vaan tekee s-mutkan (vasen-oikea-suunnassa). Treeniheitoissa kentällä pyrin pitämään kiekon suorassa maanpintaa nähden (flättinä?), radalla yritän sitten antaa kulmaa sen mukaan mitä tarvitaan, välillä onnistuen.

Itselle nämä kiekkojen alivakaus-ylivakaus-erot ovat vielä vähän hakusessa. Voisiko minun tapauksessa olla niin, että jostain kumman syystä heittoon on tullut voimaa lisää, ja alivakaana kiekkona Mamba kaatuu tämän takia? Tern kun taitaa olla pikkuisen vakaampi. Jos näin on, millaisiin heittoihin voin Mambaa vielä yrittää käyttää (rollereiden lisäksi)? Olisiko minun mahdollista saada Mamballa aikaan ns hyzer-flip heitto? En ole tuota kokeillutkaan...

Kyselen asiaa sen takia, että itse en tosiaan ole vielä ihan kartalla näiden kiekkojen ominaisuuksien kanssa, ja olisi kiva yrittää hieman analysoida omaa suoritustaan ja toisaalta myös sitä, millaisia kiekkoja jatkossa kannattaa hommata. Mitä te suosittelisitte minulle Ternin jatkoksi?

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2014 on: 15.10.14 - klo:12:56 »
Hei kaikki!

Olen aloittelija, ja siksi kyselen tyhmiä. Lajin aloitin tänä kesänä, ja tällä hetkellä olen melkoisen koukussa. Ennen kysymyksiä hieman taustaa: vanhojen vammojen takia selkäni ei kestä rystyheittoja. Rystyyn kuuluva lantionkiertoliike lähettää kipuaaltoja alaselkään/pakaraan ja jalkaan sellaisella voimalla, että avauksissa on pakko heittää kämmenpuolelta. Pallonheitto-taustan takia tämä tuntuu myös luonnolliselta heittotavalta. Aloittaessani kiekkojen ostamisen ostin pari kiekkoa sen mukaan, mitä olin aiemmin kaverilta lainaillut, ja mitkä olivat käteen sopineet. Tuolloin tuli ostettua Star-Mamba (175 g). Muutaman viikon jälkeen sain käyttööni Champion Ternin (17x g).

Mamba lensi parhaimmillaan harjoittelun jälkeen 80 metriä. Tern sen sijaan toi heittoon n. 10, parhaimmillaan 20 metriä lisää. Ternillä aloin siis availla. Nyt kun otan Mamban käteen (1-2 kk jälkeen) ja heitän kämmenpuolelta, se kaatuu 20-30 metrin jälkeen rolleriksi (vasemmalle) ja rullaa iloisesti horisonttiin. Tämä koskee myös uusia Mamboja, testasin tutun kiekoilla. Tern ei tätä tee, vaan tekee s-mutkan (vasen-oikea-suunnassa). Treeniheitoissa kentällä pyrin pitämään kiekon suorassa maanpintaa nähden (flättinä?), radalla yritän sitten antaa kulmaa sen mukaan mitä tarvitaan, välillä onnistuen.

Itselle nämä kiekkojen alivakaus-ylivakaus-erot ovat vielä vähän hakusessa. Voisiko minun tapauksessa olla niin, että jostain kumman syystä heittoon on tullut voimaa lisää, ja alivakaana kiekkona Mamba kaatuu tämän takia? Tern kun taitaa olla pikkuisen vakaampi. Jos näin on, millaisiin heittoihin voin Mambaa vielä yrittää käyttää (rollereiden lisäksi)? Olisiko minun mahdollista saada Mamballa aikaan ns hyzer-flip heitto? En ole tuota kokeillutkaan...

Kyselen asiaa sen takia, että itse en tosiaan ole vielä ihan kartalla näiden kiekkojen ominaisuuksien kanssa, ja olisi kiva yrittää hieman analysoida omaa suoritustaan ja toisaalta myös sitä, millaisia kiekkoja jatkossa kannattaa hommata. Mitä te suosittelisitte minulle Ternin jatkoksi?

Väpättääkö kiekko? Lähteekö se varmasti vaakatasossa? Mamban tapauksessa kaatuminen johtuu hyvin todennäköisesti alivakaudesta, mutta syynä voi olla myös epäpuhdas irrotus tai ranteen kääntyminen.

Jos Tern lentää 100m, niin se on sulle varmaan yleisdraiveriksi ihan sopiva kiekko. Vastatuulia varten voisit hommata jotain vakaampaa, esim. Discmanian PD:tä, S- tai C-lineä. Mamballa voi heittää pitkää antsaa tai rolleria. Hysseflipit onnistuvat sillä myös, rauhallisella vedolla ja sopivalla hyzer-kulmalla kiekko flippaa suoraksi. Hyzerflip-heiton ideana on se, että kiekko lentäisi mahdollisimman pitkään suoraan. Tämä onnistuu parhaiten alivakailla kiekoilla. Alivakaiden kiekkojen etuna on myös yleensä pieni feidi, joka tekee heitosta entistä suoremman.

Offline fsnzr

  • Juniori
  • **
  • Posts: 87
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kalle
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2015 on: 15.10.14 - klo:15:29 »
Jatka vaan fairway draivereilla ja keskity tekniikkaan matkan sijasta. Et saa vielä tässä vaiheessa mitään hyötyä nopeammista kiekoista.

Niin taitaa olla varminta, vaikka ikävästi vaivaa välineurheilutauti, eli tekisi mieli ottaa taas uusi kiekko kokeiluun :)

ota uus midari tai fairwaydraiveri kokeiluun :)

Näitä välineurheilijoita näkee nykyään aika paljon. Muutama vuos takaperin jos näki jonkun radalla iso bägi selässä niin se oli aika varma merkki kokeneemmasta pelaajasta. Tänä kesänä muutamaankin kertaan jutellut radalla pelaajien kanssa jotka pelaa ekaa/tokaa kautta ja selässä tyyliin grip eq täynnä uudenkarheita dessuja :D heittelee niitä sit sen 50m kerrallaan
Pure | Core - Pursi  - Pain - Verdict | Hirvi - Whippet | Wraith - Miekka - PD - Archon

Offline alspe

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2016 on: 15.10.14 - klo:15:41 »
Mitä tarkoittaa kiekoissa 11x tai 12x?
D - P1X, P2 / C - Mako3, MD, MD3 / Star TL, C - FD, CD2, TD, PD

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2017 on: 15.10.14 - klo:16:38 »
Mitä tarkoittaa kiekoissa 11x tai 12x?

Jos puhutaan Innovan kiekoissa, niin yleisesti nuo tarkoittaa moninkertaisen mestarin nimikkokiekko on kyseessä.
Esimerkkinä KC Roc on 12x kertaisen maailmanmestari Ken Climon nimikkokiekko/muovi.

Offline Molokki

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 357
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2018 on: 15.10.14 - klo:16:59 »
^
Juu, kyse on Innovan kiekoissa nimenomaan Ken Climosta. Kenelläkään muulla ei (miehissä) yli kolmea avoimen sarjan maailmanmestaruutta olekaan.

Kiekkojen valmistusajankohtaa voi päätellä Climon mestaruusvuosien perusteella (suluissa mestaruuden järjestysluku):
1990 (1.)
1991 (2.)
1992 (3.)
1993 (4.)
1994 (5.)
1995 (6.)
1996 (7.)
1997 (8.)
1998 (9.)
2000 (10.)
2002 (11.)
2006 (12.)


EDIT
Lisätään vielä, että naisissa Juliana Korver on vienyt viisi maailmanmestaruutta (1998-2001, 2003). Näissäkin on joitain erityisesti haluttuja runeja.
Hänen nimikkoikiekkoinaan ovat olleet ainakin (JK) Aviar ja Valkyrie.
« Last Edit: 15.10.14 - klo:17:08 by Molokki »
P | GT | MK | R | FD | TB | DS | FB | FL | VL

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2019 on: 15.10.14 - klo:16:59 »
Mitä tarkoittaa kiekoissa 11x tai 12x?

Jos puhutaan Innovan kiekoissa, niin yleisesti nuo tarkoittaa moninkertaisen mestarin nimikkokiekko on kyseessä.
Esimerkkinä KC Roc on 12x kertaisen maailmanmestari Ken Climon nimikkokiekko/muovi.

Jatketaan tästä vielä sen verran, että tietyillä kiekoilla esim. 11x saattaa olla haluttua esim. erilaisen muovin takia. Lisäksi näillä merkinnöillä on helppoa katsoa, milloin suurinpiirtein kiekko on valmistettu.

Offline Torss

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 38
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2020 on: 15.10.14 - klo:20:40 »
Hei kaikki!

Olen aloittelija, ja siksi kyselen tyhmiä. Lajin aloitin tänä kesänä, ja tällä hetkellä olen melkoisen koukussa. Ennen kysymyksiä hieman taustaa: vanhojen vammojen takia selkäni ei kestä rystyheittoja. Rystyyn kuuluva lantionkiertoliike lähettää kipuaaltoja alaselkään/pakaraan ja jalkaan sellaisella voimalla, että avauksissa on pakko heittää kämmenpuolelta. Pallonheitto-taustan takia tämä tuntuu myös luonnolliselta heittotavalta. Aloittaessani kiekkojen ostamisen ostin pari kiekkoa sen mukaan, mitä olin aiemmin kaverilta lainaillut, ja mitkä olivat käteen sopineet. Tuolloin tuli ostettua Star-Mamba (175 g). Muutaman viikon jälkeen sain käyttööni Champion Ternin (17x g).

Mamba lensi parhaimmillaan harjoittelun jälkeen 80 metriä. Tern sen sijaan toi heittoon n. 10, parhaimmillaan 20 metriä lisää. Ternillä aloin siis availla. Nyt kun otan Mamban käteen (1-2 kk jälkeen) ja heitän kämmenpuolelta, se kaatuu 20-30 metrin jälkeen rolleriksi (vasemmalle) ja rullaa iloisesti horisonttiin. Tämä koskee myös uusia Mamboja, testasin tutun kiekoilla. Tern ei tätä tee, vaan tekee s-mutkan (vasen-oikea-suunnassa). Treeniheitoissa kentällä pyrin pitämään kiekon suorassa maanpintaa nähden (flättinä?), radalla yritän sitten antaa kulmaa sen mukaan mitä tarvitaan, välillä onnistuen.

Itselle nämä kiekkojen alivakaus-ylivakaus-erot ovat vielä vähän hakusessa. Voisiko minun tapauksessa olla niin, että jostain kumman syystä heittoon on tullut voimaa lisää, ja alivakaana kiekkona Mamba kaatuu tämän takia? Tern kun taitaa olla pikkuisen vakaampi. Jos näin on, millaisiin heittoihin voin Mambaa vielä yrittää käyttää (rollereiden lisäksi)? Olisiko minun mahdollista saada Mamballa aikaan ns hyzer-flip heitto? En ole tuota kokeillutkaan...

Kyselen asiaa sen takia, että itse en tosiaan ole vielä ihan kartalla näiden kiekkojen ominaisuuksien kanssa, ja olisi kiva yrittää hieman analysoida omaa suoritustaan ja toisaalta myös sitä, millaisia kiekkoja jatkossa kannattaa hommata. Mitä te suosittelisitte minulle Ternin jatkoksi?

Väpättääkö kiekko? Lähteekö se varmasti vaakatasossa? Mamban tapauksessa kaatuminen johtuu hyvin todennäköisesti alivakaudesta, mutta syynä voi olla myös epäpuhdas irrotus tai ranteen kääntyminen.

Jos Tern lentää 100m, niin se on sulle varmaan yleisdraiveriksi ihan sopiva kiekko. Vastatuulia varten voisit hommata jotain vakaampaa, esim. Discmanian PD:tä, S- tai C-lineä. Mamballa voi heittää pitkää antsaa tai rolleria. Hysseflipit onnistuvat sillä myös, rauhallisella vedolla ja sopivalla hyzer-kulmalla kiekko flippaa suoraksi. Hyzerflip-heiton ideana on se, että kiekko lentäisi mahdollisimman pitkään suoraan. Tämä onnistuu parhaiten alivakailla kiekoilla. Alivakaiden kiekkojen etuna on myös yleensä pieni feidi, joka tekee heitosta entistä suoremman.

Hei, ja kiitos vastauksesta!

Kiekot tosiaan välillä väpättää, mutta silloinkaan muut eivät kaadu samalla lailla kuin Mamba. Kävin tuossa taas Mamballa treenaamassa ja tosiaan, pienellä kulman annolla se ei enää kipannut. Tosin tarkkuus kärsi jonkin verran, kun näköjään kokemattomalle tuottaa vaikeuksia oikea aikainen irrotus, kun koittaa pitää kiekkoa hysse-kulmassa. Tähän asti kun on koittanut pitää sitä suorassa... Huomenna uusiksi!

Jatkokysymys: kun en ole ikinä saanut ainakaan tietoisesti tuota hyzerflippiä onnistumaan, en oikein tiedä miltä sen livenä pitäisi näyttää. Sen verran olen ymmärtänyt, että kiekko lähtee kulmassa, suoristaa itsensä ja sitten joko jatkaa turniaan tai lentää suoraan feidiin asti. Lähdin sitten testaamaan asiaan parilla putterilla ja midarilla, kun ajattelin saavani ne helpommin flippaamaan. Heitin kiekkoja rystyltä, kämmenpuolelta kun en saa syvärimmisistä kiekoista kunnon otetta. Sain aikaan useita heittoja, jotka lähtivät hyzer-kulmassa, suoristuivat flätiksi, mutta jatkoivatkin kääntymistään oikealle. Feidiin asti eivät ehtineet, kun koivut tulivat vastaan. Mikäs heitto tuo sitten oli (muukin kuin vahinko) ja mitä tein väärin, että ne ikäänkuin kääntyivät yli suoristuttuaan?
« Last Edit: 15.10.14 - klo:22:30 by RistoS »

Offline Maikkari

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2021 on: 15.10.14 - klo:21:23 »
....
Näitä välineurheilijoita näkee nykyään aika paljon. Muutama vuos takaperin jos näki jonkun radalla iso bägi selässä niin se oli aika varma merkki kokeneemmasta pelaajasta. Tänä kesänä muutamaankin kertaan jutellut radalla pelaajien kanssa jotka pelaa ekaa/tokaa kautta ja selässä tyyliin grip eq täynnä uudenkarheita dessuja :D heittelee niitä sit sen 50m kerrallaan
Onko käynyt mielessäsi että reppubägi voi olla myös terveydellisesti huomattavasti parempi jollekkin ihmiselle kuin mikään muu bägi? Huonoselkäisellä varmasti painavat vesipullot ym. alkaa tuntumaan ilkeälle vaativissa olosuhteissa olevalla radalla. Mutta noita liian nopeita kiekkoja en kyllä ymmärrä (ellei yksi ole upsikiekkona)
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2022 on: 15.10.14 - klo:22:40 »
Jatkokysymys: kun en ole ikinä saanut ainakaan tietoisesti tuota hyzerflippiä onnistumaan, en oikein tiedä miltä sen livenä pitäisi näyttää. Sen verran olen ymmärtänyt, että kiekko lähtee kulmassa, suoristaa itsensä ja sitten joko jatkaa turniaan tai lentää suoraan feidiin asti. Lähdin sitten testaamaan asiaan parilla putterilla ja midarilla, kun ajattelin saavani ne helpommin flippaamaan. Heitin kiekkoja rystyltä, kämmenpuolelta kun en saa syvärimmisistä kiekoista kunnon otetta. Sain aikaan useita heittoja, jotka lähtivät hyzer-kulmassa, suoristuivat flätiksi, mutta jatkoivatkin kääntymistään oikealle. Feidiin asti eivät ehtineet, kun koivut tulivat vastaan. Mikäs heitto tuo sitten oli (muukin kuin vahinko) ja mitä tein väärin, että ne ikäänkuin kääntyivät yli suoristuttuaan?

Vaikea sanoa kun heittoja ei omin silmin ole nähnyt, mutta ranteen kääntyminen kesken heittoliikkeen on ihan yhtä yleinen ongelma rystyltä kuin kämmeneltä ja alivakauttaa kiekon lentoa. Etenkin putterit ovat huomattavasti herkempiä virheille kuin nopeat draiverit.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2023 on: 16.10.14 - klo:03:46 »
Käden putoaminen irtoamisen jälkeen alemmas kuin irtoamishetkellä kääntää kiekkoa, koska pudotus alkaa usein jo ennen ittoamista ja sormien päät vääntävät kiekkoa. Jos kiekko on alivakaa tehoillasi ja nokkakulmallasi, kiekko kääntyy. Lisää hyzerkulmaa tai vähemmän turn lukua omaava kiekko auttaa myös. Ei voi sanoa näkemättä, onko kiekkosi vai tekniikkasi kyseessä yli kääntämisessä.

Offline simeon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 236
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Puikkonen
  • Seura: Lappeenranta
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2024 on: 16.10.14 - klo:08:00 »

Jatkokysymys: kun en ole ikinä saanut ainakaan tietoisesti tuota hyzerflippiä onnistumaan, en oikein tiedä miltä sen livenä pitäisi näyttää. Sen verran olen ymmärtänyt, että kiekko lähtee kulmassa, suoristaa itsensä ja sitten joko jatkaa turniaan tai lentää suoraan feidiin asti. Lähdin sitten testaamaan asiaan parilla putterilla ja midarilla, kun ajattelin saavani ne helpommin flippaamaan. Heitin kiekkoja rystyltä, kämmenpuolelta kun en saa syvärimmisistä kiekoista kunnon otetta. Sain aikaan useita heittoja, jotka lähtivät hyzer-kulmassa, suoristuivat flätiksi, mutta jatkoivatkin kääntymistään oikealle. Feidiin asti eivät ehtineet, kun koivut tulivat vastaan. Mikäs heitto tuo sitten oli (muukin kuin vahinko) ja mitä tein väärin, että ne ikäänkuin kääntyivät yli suoristuttuaan?
Heittona se on edelleen Hyzerflip. Kiekko on riittävän alivakaa lähtönopeuteen nähden. Voin heittää noin esim. kiekoilla Wedge ja Stratus. Hyötynä voisi olla, että heittää Hyzerflipillä ahtaaseen väliin, jos tuntee tuon heittotavan tarkaksi. Lisäksi tulla heitolla voi hakea pitkää heittoa, jossa on olematon feidi