Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1301892 times)

Offline ForeForEver

  • Juniori
  • **
  • Posts: 91
    • View Profile
    • Facebook-sivu
  • Oikea nimi: Jussi Palojärvi
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #315 on: 17.06.12 - klo:12:07 »
olen ostamassa Star Valkyrietä mutta en tiedä ostanko 150g vai 160grammaisen?? Kuinka paljon se kymmenen tai 20 grammaa vaikuttaa kiekon vakauteen? Heitän 80 metriä minulla on jo 150g Beast ja 171 g Valkyrie: mutta ne on dx muovia ja valkyrie on jo ihan hajalla ja ajattelin uusia sen... niin mitä mieltä ootte 150g vai 160g kumpaa suosittelisitte minulle?

ehkä se 150g, koska valkyrie tulee tippumaan bagista pois joka tapauksessa, kun kättä tulee tarpeeksi alkaa valkyrie olemaan jossain oikealla koko ajan :D
drive for show putt for dough

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #316 on: 17.06.12 - klo:14:45 »
olen ostamassa Star Valkyrietä mutta en tiedä ostanko 150g vai 160grammaisen?? Kuinka paljon se kymmenen tai 20 grammaa vaikuttaa kiekon vakauteen? Heitän 80 metriä minulla on jo 150g Beast ja 171 g Valkyrie: mutta ne on dx muovia ja valkyrie on jo ihan hajalla ja ajattelin uusia sen... niin mitä mieltä ootte 150g vai 160g kumpaa suosittelisitte minulle?

ehkä se 150g, koska valkyrie tulee tippumaan bagista pois joka tapauksessa, kun kättä tulee tarpeeksi alkaa valkyrie olemaan jossain oikealla koko ajan :D
Höpsis, 160 grammanen hakattu Star Valkyrie on vuosia käyttökelpoinen. Hiukka hyserkulmaa ja se on suora. Eikä sitä oo pakko repiä 110 lasissa, 70 prossan vedolla saa tarkkoja vetoja.

Offline Heiwis

  • Juniori
  • **
  • Posts: 76
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aki Haviala
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #317 on: 17.06.12 - klo:21:10 »
Jos tulilintu tuntuu parhaalta ni sitte on kyllä tekniikas vikaa. Tai sitte heität ainaki 150m. On se sen verran ylivakaa peli kovemmaski kädes ettei paljo puhtaalla heitolla kääntele...

Toi ulvilan kasiväylän avaus kutosen korilla kuulostaa kyllä melkoselta suoritukselta. Mikäli rataa yhtään oikein muistan niin siinä täytyy kyllä melkein ylikääntämisen lisäksi olla kiekon irtoamisen pahasti myöhässä. Toki jos veto on kaari niin voi sillekkin suunnalle päätyä...

No se ei lähde oikeelle silleen, ku esim toi td rush. Se kun lähtee sinne ni se pahus meinaa tulla ees takas sieltä! :D Tosin eilen sain heittoo hieman parempaan suuntaan imo, että saattais toimii paremmin noikin. En mä kyl heitä kovinkaa pitkälle.. eilen heitin varmaa pisimmän heittoni mut vaikee arvioida.. about joku 70-80m varmaa heh.  Siis sellanen mikä oikeesti meni väylällä.

Ja toi kasilta kutoselle niin kyllä se ihan ok suuntaan lähti kädestä, mutta se vaan jatko ja jatko oikeelle. Pitää vaan reenata niin eiköhän ne ala oikeeseen suuntaan menee joskus :D

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #318 on: 19.06.12 - klo:12:25 »
olen ostamassa Star Valkyrietä mutta en tiedä ostanko 150g vai 160grammaisen?? Kuinka paljon se kymmenen tai 20 grammaa vaikuttaa kiekon vakauteen? Heitän 80 metriä minulla on jo 150g Beast ja 171 g Valkyrie: mutta ne on dx muovia ja valkyrie on jo ihan hajalla ja ajattelin uusia sen... niin mitä mieltä ootte 150g vai 160g kumpaa suosittelisitte minulle?

ehkä se 150g, koska valkyrie tulee tippumaan bagista pois joka tapauksessa, kun kättä tulee tarpeeksi alkaa valkyrie olemaan jossain oikealla koko ajan :D
valkyriehä on ihan maaginen kiekko!? :D monella huipullaki on valkyrie bägissä :)

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #319 on: 19.06.12 - klo:12:40 »
olen ostamassa Star Valkyrietä mutta en tiedä ostanko 150g vai 160grammaisen?? Kuinka paljon se kymmenen tai 20 grammaa vaikuttaa kiekon vakauteen? Heitän 80 metriä minulla on jo 150g Beast ja 171 g Valkyrie: mutta ne on dx muovia ja valkyrie on jo ihan hajalla ja ajattelin uusia sen... niin mitä mieltä ootte 150g vai 160g kumpaa suosittelisitte minulle?

ehkä se 150g, koska valkyrie tulee tippumaan bagista pois joka tapauksessa, kun kättä tulee tarpeeksi alkaa valkyrie olemaan jossain oikealla koko ajan :D
valkyriehä on ihan maaginen kiekko!? :D monella huipullaki on valkyrie bägissä :)

Jep, 400m vedenylitykseen ja ehkä johki kuraprunnirollereihin..  ;)  :D

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #320 on: 19.06.12 - klo:18:19 »
Kertoo siitä et on hyvä kiekko ku lähtee nii vaikeet heittoo laittaa sil kiekolla :D

Offline Kiekkomies

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #321 on: 20.06.12 - klo:14:12 »
Terepä tere!

Olen melko uusi lajin parissa, mitä nyt viime vuonna tuli muutama kierros heiteltyä. Tänä kesänä ollaan käytykin sitten lähes päivittäin, voisin sanoa että parikymmentä kierrosta tuossa Tornion 9-väyläsellä.

Kiinnostaa laji todella paljon ja siksi haluasinkin enemmän oppia. Nyt olen heitellyt ostamillani Innovan Vulcanilla ja Multi-purposella. Vasenkätisenä heittäjänä Vulcan on melkoinen ongelma monilla väylillä jotka kääntyvät selvästi vasemmalle. Vaikka kuinka kääntelen ja vääntelen niin siellä oikealla lepikossa se kiekko on.
Sitten joskus olen sen saanut vahingossa lentämään melkein suoraan ja pitkälle. :O

Mutta multi-purpose on kyllä hyvä, sillä pystyy käytännössä heittämään nuo väylät, sillä ne on kaikki siinä noin 60 metrin hujakoilla. Se sopii myös hyvin puttaamiseen.

Kaverillani sen sijaan on Discraftin joku stable midrange driver, ja se lentää täysin suoraan ja pitkälle. Itsekin sillä kokeilin ja hämmästyin.

Olisiko jotain vinkkejä, mitä kiekkoja kannattaisi hankkia ja miten heitellä että taidot karttuisivat?

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #322 on: 20.06.12 - klo:14:18 »
Olisiko jotain vinkkejä, mitä kiekkoja kannattaisi hankkia ja miten heitellä että taidot karttuisivat?

http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,325.0.html

Siellä on hyviä ehdotuksia ekoiksi kiekoiksi.

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #323 on: 20.06.12 - klo:14:22 »
Olisiko jotain vinkkejä, mitä kiekkoja kannattaisi hankkia ja miten heitellä että taidot karttuisivat?

Katsopas yksi sivu taaksepäin :) Tervetuloa hienon lajin pariin!

Offline Westside

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #324 on: 23.06.12 - klo:20:13 »
Mites saisi puttiin vähän lisää voimaa? Noin 3-8m putit onnistuu aika hyvin, mutta sitten kun menee pidemmäksi ei vaan kanna millään ja putti saattaa mennä "heitoksi", eikä tähtääminen oikein onnistu. Pitäiskö olla joku putteri, joka liitäisi kovempaa, jolloin voisi heittää vähän rennommin ja paremmalla tekniikalla ja heitot silti kantaisi? Heitän vissiin melko lailla tommosta "spin puttia".
« Last Edit: 23.06.12 - klo:23:55 by Westside »

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #325 on: 23.06.12 - klo:20:41 »
Mites saisi puttiin vähän lisää voimaa? Noin 3-8m putit onnistuu aika hyvin, mutta sitten kun menee pidemmäksi ei vaan kanna millään ja putti saattaa mennä "heitoksi", eikä tähtääminen oikein onnistu. Pitäiskö olla joku putteri, joka liitäisi kovempaa, jolloin voisi heittää vähän rennommin ja paremmalla tekniikalla ja heitot silti kantaisi? Heitän vissiin melko lailla tommosta "spin puttia".
Tällä hetkelle kiekkona toimii Tuonelan joutsen, mutta onko jotain etuja vaihtaa johonkin toiseen puttiin kun ajattelee tulevaisuutta ja kehitystä vai pärjääkö tälläkin hyvin?

Tyyli ku tyyli, niin jalat mukaan. Sieltä se putti lähtee ja sieltä se voima niihin pitkiin putteihin tehdään. Tietämättä tarkemmin tyyliäsi on hankala sanoa, että kuinka ne jalat sun putissas toimii, mutta perse alas ja ponnista :)

Offline Westside

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #326 on: 23.06.12 - klo:23:01 »
Täytyy vielä kysyä toista juttua. :) Eli siis heittelin alkuun ihan draiverilla, mutta sitten luin juttua, että putterilla tai midareilla heittäminen parantaa heittopituuksia draivereilla, niin aloin heitteleen putterilla. Nyt oon kiertänyt sitten pari viikkoa pelkällä putterilla ja ihan kohtalaisesesti (kai) se jo lentääkin. Nyt sitten ongelmana onkin se, että saan putterilla ja draiverilla yhtä pitkälle (n. 70m), joten missä mättää, ettei draiveri lennä pidemmälle?

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #327 on: 23.06.12 - klo:23:40 »
Täytyy vielä kysyä toista juttua. :) Eli siis heittelin alkuun ihan draiverilla, mutta sitten luin juttua, että putterilla tai midareilla heittäminen parantaa heittopituuksia draivereilla, niin aloin heitteleen putterilla. Nyt oon kiertänyt sitten pari viikkoa pelkällä putterilla ja ihan kohtalaisesesti (kai) se jo lentääkin. Nyt sitten ongelmana onkin se, että saan putterilla ja draiverilla yhtä pitkälle (n. 70m), joten missä mättää, ettei draiveri lennä pidemmälle?
Tekniikka on vielä nähtävästi sen verran kehitysvaiheessa, että tehot eivät vain riitä draiverille. Tai sitten on turhan isojen poikien draiverit käytössä. Helpottaisi jos tietäisi mitä draiveria heität, niin voisi sanoa paremmin onko kiekkovalinnat pielessä. Kannattaa kokeilla esim. Innovan Leopardin, Discmanian FD:tä tai vaikka Latituden Visionia. Tuossa nyt vain muutama esimerkki helppoheittoisimmista draivereista. Bossit, Dessut ja Kalevan miekat sun muut jemmaan odottamaan että taidot riittävät niille, tai myyntiin ja helppoja kiekkoja tilalle näin alkuun..

Tuohon puttihommaan sen verran, että kyllä spin putti on se tekniikka millä helpommin lentää putti pitkälle. Itse spin puttaan tuonne kolmenkympin hujakoille ja vasta sen jälkeen aletaan heittämään. Paino vain takajalalle kunnolla kun lähdetään puttiin ja sieltä terävä ponnistus koko kropalla kohti kohti koria. Tähän toki vaatii vielä käden oikea-aikaset liikkeet, että voima siirtyy kiekkoon. Treeniä vaan, niin kyllä se siitä. Toki olisi helpompi tuota neuvoa jos olisi videota suorituksesta...

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #328 on: 23.06.12 - klo:23:49 »
Tohon sama pituus putteirlla ja draiverilla vastaisin, että todennäköisesti heitä kiekon vähän ns. nokka ylhäällä eli etureuna ylempänä kuin takareuna. Putteri lentää kovaa heitettynä näin oikein kivasti, driverit sitten taas on herkempiä, varsinkin jos on leveempää rimmiä (miekka, destroyer, orc, beast ym nopeet driverit). Koitappa painaa rannetta "alas" taikka vähän niinkun tähdätä peukalon kärjellä suoraa eteenpäin heittäessä, ei niinkään ylöspäin. Putterilla heittämine kehittää tekniikkaa ja on muutenkin tarkempaa touhua, mutta nenä ylös heittämistä se ei oikein paranna. Muutenkin putterilla pitkähköihin heittoihin tarvitaan jonkin verran korkeutta, driverilla taas turhan korkeat heitot tuppaavat hidastumaan ja feidaamaan vasemmalle liian aikaisin. (Ellei kyseessä ole korkea oikealle kääntävä annukka...)

Mutta jos heität putterilla sen n.70m, pitäis kraivelilla päästä kyllä sinne n. 100m hujakoille kohtuullisen kivuttomasti esim. jollain valkyriellä.

Offline Westside

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #329 on: 23.06.12 - klo:23:51 »
^ ja ^^Joo kiitos neuvoista! Draiverina toimii Latituden Striker. Kannattaako jatkaa putilla heittelemistä vai ruveta harjottelemaan tuolla kiekolla vai pitäiskö hakea joku uusi?

Edit: Joo kyllä se putterilla menee usein siihen 60-70m tietämille. Tarttee koittaa vähän noita neuvoja jos sais vaikka draivin kulkemaan. :)
« Last Edit: 23.06.12 - klo:23:54 by Westside »