Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1302094 times)

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #390 on: 10.07.12 - klo:17:16 »
Video vois avittaa analyysissä.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #391 on: 10.07.12 - klo:17:50 »
Video vois avittaa analyysissä.

Niinpä.

Tulee kuvauksesi perusteella mieleen kysäistä, että heitätkö tosiaan koko kropalla vai pelkällä kädellä?

Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #392 on: 10.07.12 - klo:18:11 »
Tulee kuvauksesi perusteella mieleen kysäistä, että heitätkö tosiaan koko kropalla vai pelkällä kädellä?

Tuossa se suurin syy voi tosiaan olla. Itse asiassa tuota ristiaskelta/vartalonkiertoa aloin vasta kevättalvella työstämään, ja tarkemmin ajatellen siinä tekniikka voi (siis varmastikin on) olla vielä kirjaimellisesti lapsenaskelissa. Ja kun tuohon yritän hiemankin kovempaa vauhtia ottaa mukaan, varmastikin tekniikka hajoaa entisestään.

Offline Jawa75

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 140
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Välimäki
  • Seura: Rauman Frisbee
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #393 on: 10.07.12 - klo:19:03 »
Täällä on pari vuotta heittelyä takana ja eipä se rystyltä lennä kun sen 75m. Forella sentään saa toiselle sadalle. Omalla kohdalla uskoisin että ongelma on se loppuveto ja spinin saaminen kiekkoon. Kiekon jotenkin aina "päästää" kädestä ja sitten spiniä ei tule ja loppukiihdytys kiekolle jää tulematta kun kiekko irtoaa liian aikaisin kädestä.

Offline jyrmy

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 408
  • Noili3
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyri Salminen
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #394 on: 10.07.12 - klo:20:06 »
Kun ihmiset kirjoittavat täällä että kannattaa aloittaa putterilla niin itse en siitä aloittaisi. Ketään  nykyinen pro pelaaja ei ole kyllä aloittanut pelkällä putterilla poikkeuksia lukuunottamatta. Jos heität paljon putteria saat  hyvän putteri tekniikan. Jos heität paljon draiveria saat hyvän draiveri tekniikan. Putteri heitot ja draiveri heitot ovat aivan erilaisia. Jos aloitat pelkällä putterilla ja opit heittämään putteria hallitusti ilman väpätystä noin 80m ja sitten kun otat draiverin käteen niin se ei lennä mihinkään ja sitten ollaan taas lähtökuopissa.


Ariferralle draiviin: Veikkaan että sun käden liike on hidas. Katso pätkiä jostain pitkälle heittävästi kaverista ja vertaa hänen käden nopeutta omaasi. Voit treenata sitä heittämällä verkkoon todella kovaa ja läheltä välittämättä tekniikasta tai vaikka pyyhkeen kanssa.

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #395 on: 10.07.12 - klo:20:35 »
Kun ihmiset kirjoittavat täällä että kannattaa aloittaa putterilla niin itse en siitä aloittaisi. Ketään  nykyinen pro pelaaja ei ole kyllä aloittanut pelkällä putterilla poikkeuksia lukuunottamatta. Jos heität paljon putteria saat  hyvän putteri tekniikan. Jos heität paljon draiveria saat hyvän draiveri tekniikan. Putteri heitot ja draiveri heitot ovat aivan erilaisia. Jos aloitat pelkällä putterilla ja opit heittämään putteria hallitusti ilman väpätystä noin 80m ja sitten kun otat draiverin käteen niin se ei lennä mihinkään ja sitten ollaan taas lähtökuopissa.


Ariferralle draiviin: Veikkaan että sun käden liike on hidas. Katso pätkiä jostain pitkälle heittävästi kaverista ja vertaa hänen käden nopeutta omaasi. Voit treenata sitä heittämällä verkkoon todella kovaa ja läheltä välittämättä tekniikasta tai vaikka pyyhkeen kanssa.
ainakaan ketään pisimmälle heittävistä ei ilmeisesti oo alottanu vaa pelkäl putteril. Itekki oon sil kannal et kannattaa alottaa draiveri putteri setillä

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #396 on: 10.07.12 - klo:20:40 »
Minä olen harrastanut omaksi ilokseni tätä loistawan mukavaa lajia nyt tasan vuoden.
Äsken kävin pitkästä aikaa heittämässä reeniheittoja futiskentällä. Yleensä siis vain käyn heittämässä ratoja läpi silloin tällöin.

En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa? Tai lopettaa laji ja siirtyä pitsinnypläykseen...

Ei nuo kiekot lennä vieläkään pituutta mihinkään. Putterit, midarit ja draiverit lensivät kaikki suunnilleen samoille metreille, n. 70 m.

Mulla on sama. Mutta en mä lannistu. Kolmesta syystä: 1) Tässä voi vielä kehittyä. 2) Jos heitot vaan on tarkkoja, 70-metrisillä tulee hyvää tulosta, kun puttikin on kunnossa. 3) Laji on hauska, vaikka siinä ei olisi kovin hyväkään.

Mun teoriani kuitenkin on se, että heiton pituus johtuu luonteesta. Osa meistä on räjähtävämpiä luonteita, jotka saa heiton lopussa aivan jumalattoman kiihdytyksen ja kunnon pituuden. Sitten on meitä "flegmaattisia" luonteita ja meidän heitot nyt vaan on hitaita.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #397 on: 10.07.12 - klo:22:11 »
Minä olen harrastanut omaksi ilokseni tätä loistawan mukavaa lajia nyt tasan vuoden.

Äsken kävin pitkästä aikaa heittämässä reeniheittoja futiskentällä. Yleensä siis vain käyn heittämässä ratoja läpi silloin tällöin.

Vaikka itse olenkin aloittelija, niin nostaisin tästä vielä yhden pointin, joka käy ilmi lainauksesta. Voiko tuosta päätellä, että et treenaa ainakaan kovinkaan säännöllisesti muuten kuin ratoja kiertämällä? Itse uskon ainakin, että nopeimmin metrejä saa kun treenaa toistoilla ja säännöllisesti. Eli vaikka kolme-neljä kertaa viikossa tunnin setti pelkkää draivia jossain kentällä. Tätä sitten jatkaa useamman kuukauden niin niitä metrejä tulee kyllä lisää, hitaasti mutta varmasti.

Toki tekniikka pitää olla jotenkin kohdillaan, mutta tavallisilla kuolevaisilla se ottaa vaan aikansa, että lihakset/hermosto oppii sitä nopeutta tuohon liikkeeseen. Pelkällä satunnaisella ratakiertelyllä sitä ei välttämättä opi niin nopeasti, eikä samanlaisia toistoja ylipäätään tule riittävän montaa. Tätä tietysti nopeuttaisi myös räjähtävää voimaa kehittävät lihastreenit, mutta draivitreenilläkin pitäisi metrejä tulla lisää. Tekniikkaa pitää tietysti samalla korjailla, jotta voiman saa suunnattua oikein ja että lentorata ja kiekon lentokulma maksimoi pituuden, mutta sitäkään ei saa kehitettyä ilman niitä toistoja.

Toisilla nämä metrit tulevat nopeammin kuin toisilla. Siihen vaikuttaa perintötekijät, ruumiinrakenne, kehon koostumus, urheilullinen tausta jne.

Voin tietysti olla väärässäkin. :-)

Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #398 on: 10.07.12 - klo:23:22 »
Jajvirta ja Samuli kirjoittivat edellä kyllä wiisauden sanoja. Reenaus ja urheilullisuus (tämä sana sitten sisältääkin paljon, mm juuri mainitut geenit, ruumiinrakenteet, taustatekijät jne), ne varmastikin ovat avainasemassa.

Tämä keskustelu kyllä auttoi paljon, eli avasi silmäni. Enhän ole koskaan ajatellutkaan tulevani "hyväksi" pelaajaksi. Haluan ainoastaan nauttia kivasta lajista (ja yksi lajin parhaita puolia on ulkoilu ja sen "terapeuttinen" vaikutus) sen minkä kykenen. Kovien reenaajien ja pelaajien jutustelut tyyliin "olen aloittelija ja heitän vain hieman yli 100 m" vain sumensivat ajatteluni.

Siksi Samulin mainitsemat KKK, "Kolme Kovaa Kohtaa", (siis ei: Kisko Kolme Kossua) lohduttavat ja palauttivat peli-ilon minulle. Kiitos. 

Ja kun vielä ottaa huomioon seniori-ikäni, ylipainon ja polvivaivan, on varmaan parempikin että kiekko ei kovin kauaksi lennä... ;D
« Last Edit: 10.07.12 - klo:23:24 by AriFerra »

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #399 on: 11.07.12 - klo:09:55 »
Ja kun vielä ottaa huomioon seniori-ikäni, ylipainon ja polvivaivan, on varmaan parempikin että kiekko ei kovin kauaksi lennä... ;D
Kaikissa viikkokisoissa voi käydä katsomassa kun vastaavia matkoja heittävät seniorit pieksee kaksinkertaisia matkoja heittäviä junnuja noilla 70-80m heitoillaan. Tarkka 80m ja hyvä putti ovat useimmilla radoilla paremmat aseet kuin julmettu draivi.

Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #400 on: 11.07.12 - klo:10:33 »
Ja kun vielä ottaa huomioon seniori-ikäni, ylipainon ja polvivaivan, on varmaan parempikin että kiekko ei kovin kauaksi lennä... ;D
Kaikissa viikkokisoissa voi käydä katsomassa kun vastaavia matkoja heittävät seniorit pieksee kaksinkertaisia matkoja heittäviä junnuja noilla 70-80m heitoillaan. Tarkka 80m ja hyvä putti ovat useimmilla radoilla paremmat aseet kuin julmettu draivi.

Tässä kommentissa oli myös mahottomasti hienoa asiaa. On tämä vaan siitäkin upea laji, että tosiaan jokainen voi löytää sen "oman juttunsa" ja nauttia lajista omalla tasolla. Hienoa.

Offline Ze1P11

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 432
    • View Profile
    • Seuran kotisivut
  • Oikea nimi: Jukka-Pekka "JP" Leino
  • Seura: RFG (Riihimäen Frisbeegolf ry)
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #401 on: 11.07.12 - klo:10:44 »
Tumi puhuu kyl asiaa. Monesti ne vähän lyhyemmälle mutta tarkemmin heittävät pärjää paremmin kuin 13-nopeuksisen kiekon heittävät, jotka hakee sitä kiekkoa sit lähimetsistä.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #402 on: 11.07.12 - klo:11:10 »
Tumi puhuu kyl asiaa. Monesti ne vähän lyhyemmälle mutta tarkemmin heittävät pärjää paremmin kuin 13-nopeuksisen kiekon heittävät, jotka hakee sitä kiekkoa sit lähimetsistä.

On seki tyhmää 40-metrisellä väylällä painaa bossilla päätyyn? ;)

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #403 on: 11.07.12 - klo:11:39 »
Rispiikolffi on siit viel hieno laji että on sellasii ratoja joilla lyhyelle heittävillä on etu ja ratoja joilla pitkälle heittäville on suuri etu :) esimerkkeinä vampula niille ketkä ei heitä pitkäl ja vaikka meri toppilan sm rata pitkälle heittäville :)

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #404 on: 11.07.12 - klo:11:54 »
Rispiikolffi on siit viel hieno laji että on sellasii ratoja joilla lyhyelle heittävillä on etu ja ratoja joilla pitkälle heittäville on suuri etu :) esimerkkeinä vampula niille ketkä ei heitä pitkäl ja vaikka meri toppilan sm rata pitkälle heittäville :)
Joskin Toppilassakin täytyy muistaa että: 80+70+5 = 140+10+5 ;-)