Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1301643 times)

Offline Lalline

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 47
    • View Profile
  • Seura: Vuoksen DiscGolf ry
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2295 on: 05.05.15 - klo:15:18 »
Innovan Blizzard Champion kiekot kelluu alle 140grammaisina, päteekö sama ominaisuus StarLite muoviin?

Offline juustonaksu

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2296 on: 06.05.15 - klo:21:47 »
Onkohan kyse jostain tekniikkavirheestä vai vain kiekkojen alivakaudesta, jos esim. fuse ja kulunut shark flippaavat yli kovaa heitettäessä jopa kohtuullisesta hyzer-kulmasta? Rennoissa 60-70 metrin heitoissa onnistunut hyzerflip on enemmän sääntö kuin poikkeus, joten en usko että tekniikassa hirveästi on vikaa.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2297 on: 06.05.15 - klo:21:56 »
Ei se mitenkään harvinaista olisi, jos kyse olisi jostain pienestä tekniikkavirheestä tai vaikka irrotuksen epäpuhtaudesta kun koittaa heittää täydet versus rento heitto vajailla tehoilla. Midarit ovat kuitenkin kohtuullisen herkkiä tekniikkavirheille ja kovaa heittäminen taas monesti voi aiheuttaa jotain pikku vikaa mitä ei hiljempaa heittäessä ilmene.

Offline juustonaksu

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2298 on: 06.05.15 - klo:22:13 »
Elikkäs kentälle harjottelemaan asteittain kovempaa ja kovempaa heittämistä... Jossain vaiheessa kuitenkin luulisi kiekkojen flippaavan yli puhtaallakin tekniikalla. Ei vain taida näin käydä minun heittopituuksillani. (vielä :P)

Offline Kiardon

  • Juniori
  • **
  • Posts: 95
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni Haaraniemi
  • Seura: OFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2299 on: 06.05.15 - klo:23:55 »
Elikkäs kentälle harjottelemaan asteittain kovempaa ja kovempaa heittämistä... Jossain vaiheessa kuitenkin luulisi kiekkojen flippaavan yli puhtaallakin tekniikalla. Ei vain taida näin käydä minun heittopituuksillani. (vielä :P)

Se kertoo mun mielestä aika paljon että haluaako ne kiekot kovempaa heittäessä kaatua hyvin nopeasti ja hallitsemattomasti heti lennon alkupuolella, vai kääntääkö kiekko silleen hiljalleen mennen alussa hyvin suoraan ja vasta lennon loppupuolella taittavan kokonaan yli. Jos kaatuvat nopeasti ja mahdollisesti vähän "räpättävät" lähdössä niin se kertoo tekniikkapuolen ongelmasta ja siihen auttaa treeni ja heiton analysointi. Mutta jos taas kiekot lentää jälkimmäisellä tavalla eli taittavat hiljalleen ja hallitusti mutta varmasti yli, niin se ei ole niinkään ongelma, vaan käyttökelponen heitto monessa paikassa.  :) Sitten vaan vähän vakaampaa midaria niihin heittoihin kun ei tarvitse päätyä oikealle.   

Offline Kepei

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2300 on: 13.05.15 - klo:16:12 »
Bäkkärigrippien kanssa alottelijalla ongelmia (~1000 heittoa takana). Koitan hakea kiekkoon oikeanlaista tuntumaa, niin että saisi releasen ja kulman joka heitolla tasaiseksi, koska siinä tuntuu olevan suurimmat ongelmat tällä hetkellä. Kun kiekko lähtee oikeeseen suuntaan, ovat heitot hyvän näköisiä ja suoria, mutta osa heitoista lähtee täysin metsään, kun kiekko lipsahtaa irti tai jää kiinni käteen. Suurena osana ongelmaa on varmaan pienet kädet.

Mulle tuntuu parhaalta pitää kiekkoa tuollaisella fan gripin tapaisella, mutta missä etusormi kulkee rimmin kylkeä pitkin suorana ja muut sormet on keskellä kiekkoa vähän levitettynä. Etusormi tukee kiekkoa taakseviennin aikana ja juuri ennen releasea lipsautan etusormea heiton tieltä pois. Yleensä näin saa oikeeseen suuntaan suoria, mutta täysin ponnettomia heittoja aikaiseksi, kun keikko ei ota minkäänlaista spinniä. Myös lähtökulma voi olla väärä, jolloin mennään pahasti vikasuuntaan. Lyhyissä puteissa myös sama ote ja raskaammat putterit lepattaa kun eivät saa tarpeeksi kierrettä.

Toinen vaihtoehto mitä käytän on vähän kuin powergrip mutta vain etu ja keskisormea (ja peukkua) pihtiotteen tyylisesti käyttämällä, joka toimii erittäin hyvin. Vähän tuohon tapaan youtu.be/FMkuukBRSFg?t=35 Kiekot lentää suoraan, matalana ja pitkälle, kun noilla kahdella sormella saa vähän foreflingin tapaisen vippauksen aikaiseksi helposti ja heitto tuntuu paljon luontevammalta. Täysi neljän sormen powergrippi ei oikein mulla toimi, ilmeisesti kun en osaa taittaa rannetta riittävästi, enkä nyt tässä vaiheessa pituutta heittoihin niin älyttömästi tarvitsekaan.

Varmaan reenillä paranee ajan kanssa, mutta kysyisin, että voiko tuollaista 2 sormen pihtigrippiä käyttää ja kehittää jos se kerran nyt toimii ja tuntuu parhaalta. Tuleeko seinä kehityksessä vastaan nopeasti vai minkä takia sitä ei yleensä käytetä? Vinkkejä em grippien (ja ylipäätään heittojen) parantamiseen? Vai kannattaako vain lähteä powerilla nykimään 10 kierrosta puita päin ja odottaa että sekin alkaa toimimaan?

Offline Mikavain

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 297
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2301 on: 13.05.15 - klo:17:05 »
Kiinnitä ainakin erityisesti huomiota lantion/vartalon aukeamiseen. Rintasuunta n. 90 astetta heittosuunnasta, kunnes kiekko vedossa oikeakätisellä oikean rinnan kohdalla. Myös katse rinnan kanssa samaan suuntaan ja vasta saaton mukana vasen olkapää kääntää katseen kiekon perään. Mulla ainakin vähentynyt oikealle karkailut todella paljon, kun tajusin kiinnittää huomiota tähän. Mulla myös melko pienet kädet, mutta powergripillä kyllä heitän paitsi putit ja suht lyhyet lähärit.

Aiemmin saattoi lähteä jopa yli 45 astetta oikealle, kun lantio kiertyi auki liian aikaisin ja pakotti vedon kaarevaksi sekä käden osoittamaan aivan liikaa oikealle. Gripeistä en osaa kummemmin sanoa, taitaa olla niin, että yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä  ;)

Offline ensilumi

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2302 on: 13.05.15 - klo:23:51 »
Hei vaan kaikille. Olen uusi käyttäjä tällä foorumilla, ja muutenkin ihan aloittelija lajin parissa. Nyt tänä keväänä olen joitakin kertoja käynyt frisbeegolffia kokeilemassa kavereiden kanssa ja minulla olisi heittotekniikkaan liittyvä kysymys. Pahoittelen jos tätä on jo kysytty (en ihan kaikkia sivuja jaksanut lukea) ja yritin jo muualta jonkin verran katsella josko saisin apua tähän ongelmaani. Mutta asiaan, siis heittoni eivät ole kovin pitkiä, mutta itse näkisin nyt isoimpana ongelma että kiekko nousee lopussa pystyasentoon samalla kun kaartaa selvästi vasemmalle. Kavereiden heitot pysyvät tasaisina eikä heillä kiekot nouse samalla tavalla pystyyn kuin minulla. Ovat yrittäneet minua kovasti neuvoa, mutta ei kellään taida tosissaan sen kummemmin tietoa olla mikä heitossa on vikana :D Jos joku osaisi antaa pari vinkkiä heittoon täysin aloittelijalle niin kiitoksia!

Tätä on varmaan kyselty myös, mutta minulla ei ole vielä omia kiekkoja ja voisin ehkä 1-2 kiekkoa hankkia, niin voisiko joku suositella millaiset kiekot kannattaisi ostaa?

Kiitos ja anteeksi :D

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2303 on: 14.05.15 - klo:00:18 »
Hei ja tervetuloa foorumille :)

Kuvaamasi heitot taisivat olla jollain draiverilla, kun kaartavat pystyyn nousemisen lisäksi vasemmalle. Tämä johtuu hyvin todennäköisesti siitä että heität kiekkoa nokka pystyssä, eli kiekon pohja on liiaksi menosuuntaan tappaen kiekon lentonopeuden.

Aloittelijalle sopivimmat kiekot ovat putteri sekä sopivan vakaa midari (esim. MD2), joka ei pienestä vastatuulesta hätkähdä. Tällaiset kiekot lentävät draivereita helpommin suoraan ja eivät ole niin herkkiä nokkakulmalle (mitä leveämpi kiekon reuna, sitä tarkempia ne tämän kanssa ovat). Ne myös auttavat uusia pelaajia tekniikkavirheiden korjaamisessa, koska draiverit peittävät niitä ja edesauttavat huonojen tapojen kehittymistä.
« Last Edit: 14.05.15 - klo:00:33 by RistoS »

Offline Mikavain

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 297
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2304 on: 14.05.15 - klo:00:23 »
Moi!

Pelkällä putterilla pääsee hyvin alkuun ja oppii tekniikan. Jos nyt haluaa useamman kiekon ostaa, niin joku alivakaa midari. Kuvauksesta kuulosti siltä, että vika voisi ainakin osittain johtua liian nopeasta/vakaasta kiekosta. Kiekkojen lentoa kuvaa siis neljä numeroa esim. 7/5/-2/2. Näistä ensimmäinen on kiekon nopeus ja toinen liitokyky. Karkeasti voi sanoa, että kiekon nopeus pitäisi olla KORKEINTAAN heittosi keskimääräinen pituus jaettuna 10. Heittosi lähtönopeus ei riitä muuten tuomaan kiekon ominaisuuksia esiin ja yleensä tuloksena juuri vahvasti vasemmalle kaartava heitto oikeakätisenä rystypuolelta heitettynä. Jos ymmärsin oikein kiekon käytöksen heitossasi, juuri tämä voisi olla kyseessä, eli kiekko kallistuu vasemmalle lähes pystyyn.

Kolmas numero kiekossa on kiekon vakaus eli kuinka vahvasti kiekko pyrkii kääntymään oik. kät. vasemmalle. Aloittelijalle sopii mahdollisimman alivakaa kiekko eli esim. Westside tursas, joka on midari 5/5/-3/1 ja putteriksi esim. Westside Tuonelan joutsen 3/3/-1/0. Kiekon viimeinen luku tarkoittaa, kuinka vahvasti kiekko kaartaa vasempaan, kun sen vauhti hidastuu niin paljon ettei se jaksa enää lentää. Siis mitä enemmän miinumerkkinen luku kolmantena, sitä alivakaampi kiekko.
« Last Edit: 14.05.15 - klo:00:31 by Mikavain »

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2305 on: 14.05.15 - klo:00:31 »
Aloittelijalle sopii mahdollisimman alivakaa kiekko eli esim. Westside tursas, joka on midari 5/5/-3/1 ja putteriksi esim. Westside Tuonelan joutsen 3/3/-1/0. Kiekon viimeinen luku tarkoittaa, kuinka vahvasti kiekko kaartaa vasempaan, kun sen vauhti hidastuu niin paljon ettei se jaksa enää lentää.

Kiekon alivakaus tosiaan tuo lisämetrejä heittoon, kunhan se lähtee lentämään siististi ilman pahempaa väpätystä. Liputan aavistuksen vakaampien (neutraalien) midarien puolesta siksi, että niillä saa win-win tilanteen aikaan sekä tekniikan oppimisen että luotettavuuden suhteen :)

Offline ensilumi

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2306 on: 14.05.15 - klo:00:40 »
Kiitos Mikavain ja RistoS neuvoista! Juurikin niin, kiekko lähtee vaakatasossa liikkeelle mutta heiton loppuvaiheessa kääntyy pystyyn niin että "päällyspuoli" kääntyy toiselle puolelle Eli ei siis niin että se kiekko vain nousisi korkealle vaan kiekon asento muuttuu ja kiekko tipahtaa maahan pystyasennossa ja jatkaa vielä kierimällä matkaa :D Kyselin kaverilta millaisella kiekolla olen heitellyt, niin kyseessä on nimenomaan tuo draiveri ja nopeus on 14. Ilmeisesti ihan liian korkea nopeus ja vääränlainen kiekko minulle?

Olen kyllä kovin innoissaan tästä lajista ihan harrastusmielessä ja mielellään hankkisin itselleni sopivat kiekot ja opettelisin niillä heittämään kunnolla. Kiitoksia avusta ja pitää lähteä kiekko-ostoksille :) ja sitten vain harjoittelemaan.

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2307 on: 14.05.15 - klo:00:50 »
Juurikin niin, kiekko lähtee vaakatasossa liikkeelle mutta heiton loppuvaiheessa kääntyy pystyyn niin että "päällyspuoli" kääntyy toiselle puolelle Eli ei siis niin että se kiekko vain nousisi korkealle vaan kiekon asento muuttuu ja kiekko tipahtaa maahan pystyasennossa ja jatkaa vielä kierimällä matkaa :D Kyselin kaverilta millaisella kiekolla olen heitellyt, niin kyseessä on nimenomaan tuo draiveri ja nopeus on 14. Ilmeisesti ihan liian korkea nopeus ja vääränlainen kiekko minulle?

Hetkinen, ymmärsin väärin! Tällaista tämä on kun ei heittoa ole omin silmin nähnyt, ei aina tajua :D

Tuo on tahaton rolleri ja johtuu ranteen kääntymisestä kesken heittoliikkeen (taisi vielä olla joku kevyt Pohjolan Isäntä tai vastaava). Saatiinpahan ainakin heti yksi esimerkki yleisestä tekniikkavirheestä.

Heitätkö kämmen- vai rystypuolelta? Tai oletko mahdollisesti vasenkätinen? (Heittotyyli ja kätisyys ratkaisee kiekon pyörimissuunnan).
« Last Edit: 14.05.15 - klo:00:52 by RistoS »

Offline ensilumi

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2308 on: 14.05.15 - klo:00:55 »
Juurikin niin, kiekko lähtee vaakatasossa liikkeelle mutta heiton loppuvaiheessa kääntyy pystyyn niin että "päällyspuoli" kääntyy toiselle puolelle Eli ei siis niin että se kiekko vain nousisi korkealle vaan kiekon asento muuttuu ja kiekko tipahtaa maahan pystyasennossa ja jatkaa vielä kierimällä matkaa :D Kyselin kaverilta millaisella kiekolla olen heitellyt, niin kyseessä on nimenomaan tuo draiveri ja nopeus on 14. Ilmeisesti ihan liian korkea nopeus ja vääränlainen kiekko minulle?

Hetkinen, ymmärsin väärin! Tällaista tämä on kun ei heittoa ole omin silmin nähnyt, ei aina tajua :D

Tuo on tahaton rolleri ja johtuu ranteen kääntymisestä kesken heittoliikkeen (taisi vielä olla joku kevyt Pohjolan Isäntä). Saatiinpahan ainakin heti yksi esimerkki yleisestä tekniikkavirheestä.

Heitätkö kämmen- vai rystypuolelta? Tai oletko mahdollisesti vasenkätinen? (Heittotyyli ja kätisyys ratkaisee kiekon pyörimissuunnan).

Ehkä minä selitin vähän sekavasti :D Mutta heitän siis oikealla kädellä rystypuolelta. Ja tosiaan tuo kiekko millä olen nyt keväällä heitellyt, on WSD:n pohjolan isäntä.

Offline Mikavain

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 297
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2309 on: 14.05.15 - klo:01:10 »
Hetkinen, ymmärsin väärin! Tällaista tämä on kun ei heittoa ole omin silmin nähnyt, ei aina tajua :D

Tuo on tahaton rolleri ja johtuu ranteen kääntymisestä kesken heittoliikkeen (taisi vielä olla joku kevyt Pohjolan Isäntä tai vastaava). Saatiinpahan ainakin heti yksi esimerkki yleisestä tekniikkavirheestä.

Heitätkö kämmen- vai rystypuolelta? Tai oletko mahdollisesti vasenkätinen? (Heittotyyli ja kätisyys ratkaisee kiekon pyörimissuunnan).

Olenko ihan hakoteillä? Eikö tuo todennäköisesti johdu pitkälti siitä ettei heiton lähtönopeus riitä kiekolle, jolla on vielä lisäksi erittäin vahva feidi?

Vuoden verran siis itsekin vasta heittänyt, eikä välttämättä ole aina kaikki faktat kohdillaan  :P
« Last Edit: 14.05.15 - klo:01:15 by Mikavain »