Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Fribaradoilla sekoilevan naisheittäjän blogi.  (Read 175904 times)

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Re: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #90 on: 25.08.14 - klo:17:07 »

Juuri kyseli Lintumies, että pitäiskö kuvata mun heittotekniikkaa, niin sittenhän siitä voi kattoo minkälainen Willhelmina musta kuoriutuu. Mutta oikeasti, mä tiedän miten se pitäisi tehdä, en vaan osaa sitä vielä luotettavasti toistamaan. Baby steps.

-Essi
Videon suurin apu on siinä että Se kertoo eron sen välillä mitä teet ja toisaalta mitä luulet tekeväsi.

Uskoisin että 90% tämänkin foorumin heittäjistä uskoo omaavansa suoran vedon, mutta videolta katsottuna prosentti tippuu kyllä huimasti.

Eli vaikkei sitä kellekkään ees näyttäis, ni hyötyä on varmasti.

Offline Jussijii

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 483
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi J.
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat Ry / Albatrossit
Vs: Re: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #91 on: 25.08.14 - klo:22:33 »
Uskoisin että 90% tämänkin foorumin heittäjistä uskoo omaavansa suoran vedon, mutta videolta katsottuna prosentti tippuu kyllä huimasti.

Yksi kerta hidastusvideota kuvattu koskaan, ja olihan se varsin valaisevaa nähdä se oma heitto. Eipä tuo oma tekeminen edelleenkään mitään virheetöntä ole, kaikkea muuta, mutta kun edes yhteen,  kahteen yksityiskohtaan osaa sen jälkeen paremmin kiinnittää huomiota niin onpahan omatkin heittopituudet kasvaneet. Pitäisikin kuvata uusiksi.

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Re: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #92 on: 26.08.14 - klo:07:43 »

Juuri kyseli Lintumies, että pitäiskö kuvata mun heittotekniikkaa, niin sittenhän siitä voi kattoo minkälainen Willhelmina musta kuoriutuu. Mutta oikeasti, mä tiedän miten se pitäisi tehdä, en vaan osaa sitä vielä luotettavasti toistamaan. Baby steps.

-Essi
Videon suurin apu on siinä että Se kertoo eron sen välillä mitä teet ja toisaalta mitä luulet tekeväsi.

Uskoisin että 90% tämänkin foorumin heittäjistä uskoo omaavansa suoran vedon, mutta videolta katsottuna prosentti tippuu kyllä huimasti.

Eli vaikkei sitä kellekkään ees näyttäis, ni hyötyä on varmasti.

Ärsyttävän totta puhut. Paljonhan mulla on videomateriaalia ihan vaan omaan käyttöön kuvattu tossa joku aika takaperin. Nyt olen vaan sen suhteen päässyt laiskistumaan, osittain myös siksi, että kenttätreeniäkäänen ole tarpeeksi ehtinyt harrastamaan. Pitää korjata näitäkin epäkohtia ihan kunnolla nyt..

Jospa vaikka viikonloppuna kuvailis sitä vauhdinoton harjoittelua midari kädessä. Siinä ois jo kolme kärpästä yhdellä iskulla.

-Essi
« Last Edit: 27.08.14 - klo:05:05 by Aittatar »

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #93 on: 27.08.14 - klo:03:57 »
Ihan sama minkälaista heittoa käyttää, jäykkänä heittäminen pilaa tekniikan siinä tavassa. Syy pitäisi etsiä ja korjata. Oletko rentouttanut kropan ennen heittoa smalle tasolle, kuin se on herätessäsi? Oletko hyperjännittäjä, jonka lihasjäykkyys on aina kova? Siihen en tiedä muita apuja kuin ammattilaiselta kysyminen, mitä on tehtävissä pääpuolella rentouttamiseksi, jo shaukotelu, käsien vapaana pudotus pään päältä alas "kuolleena" löysänä samalla lantiosta eteen niiaten pitkälle ja keuhkot tyhjentäen ja tarvittaessa käsien ravistelua. Siis alkuverryttelyn ja venyttelyn jälkeen ym.

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #94 on: 27.08.14 - klo:08:55 »
Ihan sama minkälaista heittoa käyttää, jäykkänä heittäminen pilaa tekniikan siinä tavassa. Syy pitäisi etsiä ja korjata. Oletko rentouttanut kropan ennen heittoa smalle tasolle, kuin se on herätessäsi? Oletko hyperjännittäjä, jonka lihasjäykkyys on aina kova? Siihen en tiedä muita apuja kuin ammattilaiselta kysyminen, mitä on tehtävissä pääpuolella rentouttamiseksi, jo shaukotelu, käsien vapaana pudotus pään päältä alas "kuolleena" löysänä samalla lantiosta eteen niiaten pitkälle ja keuhkot tyhjentäen ja tarvittaessa käsien ravistelua. Siis alkuverryttelyn ja venyttelyn jälkeen ym.

No kohta saan videomateriaalia mistä tunnistaa se jäykkyys ja siitä johtuvat tekniikkavirheet, niin voin alkaa niihin pureutumaan. Pitää yrittää tota rentoutustekniikkaa muistaa kokeilla, mulla on vaan pää niin täynnä kaikenlaista heittofaktaa, että saa nähdä saanko tämän kaivettua oikea-aikaisesti käyttöön. Kertaalleen kuitenkin jo unohtanut.

-Essi

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #95 on: 28.08.14 - klo:22:15 »
EM kisoissa annoin vinkkiä sinua rutinoituneemmille, mutta noin isoissa kisoissa ensikertalaisille, että Mad Magazinen sanoin: "Why worry"? Ja pienissä ja suurissa kisoissa on yksi sama asia, yleensä vika putti jää sisään :-) Joten ihan iisisti kannattaa ottaa henkisestikin koko ajan joka paikassa.

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #96 on: 29.08.14 - klo:08:43 »
EM kisoissa annoin vinkkiä sinua rutinoituneemmille, mutta noin isoissa kisoissa ensikertalaisille, että Mad Magazinen sanoin: "Why worry"? Ja pienissä ja suurissa kisoissa on yksi sama asia, yleensä vika putti jää sisään :-) Joten ihan iisisti kannattaa ottaa henkisestikin koko ajan joka paikassa.

Helpommin sanottu kuin tehty, mutta tätä yritän.

-Essi

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #97 on: 29.08.14 - klo:10:21 »
EM kisoissa annoin vinkkiä sinua rutinoituneemmille, mutta noin isoissa kisoissa ensikertalaisille, että Mad Magazinen sanoin: "Why worry"? Ja pienissä ja suurissa kisoissa on yksi sama asia, yleensä vika putti jää sisään :-) Joten ihan iisisti kannattaa ottaa henkisestikin koko ajan joka paikassa.

Helpommin sanottu kuin tehty, mutta tätä yritän.

-Essi

Aina yhtä paljon auttaa, kun joku sanoo: "Jännittäminen lähtee sillä, että ei vain jännitä".

Thanks!

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #98 on: 29.08.14 - klo:10:34 »
EM kisoissa annoin vinkkiä sinua rutinoituneemmille, mutta noin isoissa kisoissa ensikertalaisille, että Mad Magazinen sanoin: "Why worry"? Ja pienissä ja suurissa kisoissa on yksi sama asia, yleensä vika putti jää sisään :-) Joten ihan iisisti kannattaa ottaa henkisestikin koko ajan joka paikassa.

Helpommin sanottu kuin tehty, mutta tätä yritän.

-Essi

Aina yhtä paljon auttaa, kun joku sanoo: "Jännittäminen lähtee sillä, että ei vain jännitä".

Thanks!

Truer words... nyt kun _oikeasti_ joku kertoisi miten tällainen stressipallo pääsee ahdistuksesta eroon, niin ois ihan jepa.

Beta blockers?

-Essi

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #99 on: 29.08.14 - klo:10:37 »
EM kisoissa annoin vinkkiä sinua rutinoituneemmille, mutta noin isoissa kisoissa ensikertalaisille, että Mad Magazinen sanoin: "Why worry"? Ja pienissä ja suurissa kisoissa on yksi sama asia, yleensä vika putti jää sisään :-) Joten ihan iisisti kannattaa ottaa henkisestikin koko ajan joka paikassa.

Helpommin sanottu kuin tehty, mutta tätä yritän.

-Essi

Aina yhtä paljon auttaa, kun joku sanoo: "Jännittäminen lähtee sillä, että ei vain jännitä".

Thanks!

Truer words... nyt kun _oikeasti_ joku kertoisi miten tällainen stressipallo pääsee ahdistuksesta eroon, niin ois ihan jepa.

Beta blockers?

-Essi

Betasalpaajat auttavat. Itselläni oli hyvinkin paha sosiaalisten tilanteiden pelko joitakin vuosia sitten. En esimerkiksi pystynyt opiskelemaan. Mutta se ainoa tapa jolla itse olen siitä hiljalleen päässyt eroon on yksinkertaisesti kokemus. Nyt pystyn kisaamaan ja järjestämään kisoja ja jopa puhumaan sadoille ihmisille frisbeetapahtumissa siksi että olen tehnyt sen jo monta kertaa. Kyllä se jännittää edelleen ja saa jännittääkin.

Tossa perusneuvossa, että "älä ressaa", on se totuuden siemen, että kyllä sitä voi hallita, että kuinka paljon tarkoituksella jauhaa ja itselleen asettaa paineita. Ei sitä kokonaan voi olla jännittämättä mutta vähemmän voi jännittää.

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #100 on: 29.08.14 - klo:10:46 »
Betasalpaajat auttavat. Itselläni oli hyvinkin paha sosiaalisten tilanteiden pelko joitakin vuosia sitten. En esimerkiksi pystynyt opiskelemaan. Mutta se ainoa tapa jolla itse olen siitä hiljalleen päässyt eroon on yksinkertaisesti kokemus. Nyt pystyn kisaamaan ja järjestämään kisoja ja jopa puhumaan sadoille ihmisille frisbeetapahtumissa siksi että olen tehnyt sen jo monta kertaa. Kyllä se jännittää edelleen ja saa jännittääkin.

Tossa perusneuvossa, että "älä ressaa", on se totuuden siemen, että kyllä sitä voi hallita, että kuinka paljon tarkoituksella jauhaa ja itselleen asettaa paineita. Ei sitä kokonaan voi olla jännittämättä mutta vähemmän voi jännittää.

Tohon mä oon yrittänyt jo vähän keskittyä. Etten maalaile niitä uhkakuvia ja worst case scenarioita. Kun jännittää, päästän sen ulos ja usein ilmoitan peliseuralle "Nyt jännittää muuten ihan sikana". On muuten auttanut, kun se tiputtaa vähän niitä paineita. On jotenkin vähän enemmän ok mokata, jos muut tietää, että se menee osittain paniikin piikkiin?

Betasalpaajia mulle joskus suositteli muusikko, jolla esiintymispelko. Sitähän tää mulle on, pelko esiintyä toisten edessä.  Se että voisin ihan oikeasti esiintyä ihmisten edessä tuntuu kauniilta utopialta, mutta jos edes tämän lajin parissa saisin itseni pois ahdistuksen keskeltä tarpeeksi voidakseni suoritua. Sekin riittäisi.

-Essi

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #101 on: 29.08.14 - klo:10:51 »
Betasalpaajat auttavat. Itselläni oli hyvinkin paha sosiaalisten tilanteiden pelko joitakin vuosia sitten. En esimerkiksi pystynyt opiskelemaan. Mutta se ainoa tapa jolla itse olen siitä hiljalleen päässyt eroon on yksinkertaisesti kokemus. Nyt pystyn kisaamaan ja järjestämään kisoja ja jopa puhumaan sadoille ihmisille frisbeetapahtumissa siksi että olen tehnyt sen jo monta kertaa. Kyllä se jännittää edelleen ja saa jännittääkin.

Tossa perusneuvossa, että "älä ressaa", on se totuuden siemen, että kyllä sitä voi hallita, että kuinka paljon tarkoituksella jauhaa ja itselleen asettaa paineita. Ei sitä kokonaan voi olla jännittämättä mutta vähemmän voi jännittää.

Tohon mä oon yrittänyt jo vähän keskittyä. Etten maalaile niitä uhkakuvia ja worst case scenarioita. Kun jännittää, päästän sen ulos ja usein ilmoitan peliseuralle "Nyt jännittää muuten ihan sikana". On muuten auttanut, kun se tiputtaa vähän niitä paineita. On jotenkin vähän enemmän ok mokata, jos muut tietää, että se menee osittain paniikin piikkiin?

Betasalpaajia mulle joskus suositteli muusikko, jolla esiintymispelko. Sitähän tää mulle on, pelko esiintyä toisten edessä.  Se että voisin ihan oikeasti esiintyä ihmisten edessä tuntuu kauniilta utopialta, mutta jos edes tämän lajin parissa saisin itseni pois ahdistuksen keskeltä tarpeeksi voidakseni suoritua. Sekin riittäisi.

-Essi

Pyri siihen, että et murehdi asioita joihin et voi vaikuttaa. Ja sit koitat valmistautua niihin, joihin voit vaikuttaa. Se on mun johtoajatus.

Ja kyllä se helpottuu, sit ku "grokaat" frisbeegolfin ja kisatilanteet, niin se on aika hieno tunne.

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #102 on: 29.08.14 - klo:11:01 »
Pyri siihen, että et murehdi asioita joihin et voi vaikuttaa. Ja sit koitat valmistautua niihin, joihin voit vaikuttaa. Se on mun johtoajatus.

Ja kyllä se helpottuu, sit ku "grokaat" frisbeegolfin ja kisatilanteet, niin se on aika hieno tunne.

Haluan treenata kentällä paljon juuri siksi, että siihen voin vaikuttaa. Kun alkaa kiessillä jännittää, niin onnistumismahdollisuudet on huomattavasti paremmat, mitä enemmän toistoja on alla.

Tässä on jo niin paljon kaikkea hienoa saanut, että ei voi kuin olla kiitollinen siitä kun lajin pariin löysin.

-Essi

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #103 on: 29.08.14 - klo:11:04 »
Jos olet Gripblogiani lueskellut, niin mullahan on noita paniikkikohtauksia tullut kisoissa n. viiden vuoden ajan. Mua ainakin on helpottanut se, että olen avannut jännitystäni ja sisäistä maailmaani sekä paniikkikohtauksia paitsi alan ammattilaiselle myös analysoinut sitä foorumilla semi-julkisesti.

Vaikka ei tuota blogia kaikki pelikaverit luekaan, niin se on mahdollista enkä sitä voikaan tietää. Kun olen juurta jaksaen selittänyt, että mulla on ikävä ongelma, ja että miksi ja milloin se tulee, se on ikään kuin jo pöydällä ja hoidettu. Enää ei tarvitse jännittää sitä, että yllättäisin pelikaverit paniikilla tai gripparisahauksella korilla. "Hei, tää on nyt se mistä oon kirjoittanutkin", voisin todeta, ja se on silloin asia, jota ei tarvitse hävetä tai jännittää, koska se jo tiedettiinkin.

Yksi osa noista supermokien jälkeisistä kohtauksista tulee juuri häpeän tunteesta. Luulen, että omalla kohdallakin jännitys on osittain myös jännitystä siitä, nolaanko itseni jännittämiseni vuoksi. Olet kuitenkin avoimesti kirjoittanut jännittämisestäsi, joten lienet ajatellut tämän asia samalla lailla.

Vaikka, kuten totesin, eihän blogiani kaikki todellakaan lue. Yllättävän moni kuitenkin on tullut puhumaan siitä. Myös sellaiset pelaajat, joita en tunne ja joiden kanssa en koskaan ole tietääkseni jutellut. 

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #104 on: 29.08.14 - klo:11:27 »
Jos olet Gripblogiani lueskellut, niin mullahan on noita paniikkikohtauksia tullut kisoissa n. viiden vuoden ajan. Mua ainakin on helpottanut se, että olen avannut jännitystäni ja sisäistä maailmaani sekä paniikkikohtauksia paitsi alan ammattilaiselle myös analysoinut sitä foorumilla semi-julkisesti.

Vaikka ei tuota blogia kaikki pelikaverit luekaan, niin se on mahdollista enkä sitä voikaan tietää. Kun olen juurta jaksaen selittänyt, että mulla on ikävä ongelma, ja että miksi ja milloin se tulee, se on ikään kuin jo pöydällä ja hoidettu. Enää ei tarvitse jännittää sitä, että yllättäisin pelikaverit paniikilla tai gripparisahauksella korilla. "Hei, tää on nyt se mistä oon kirjoittanutkin", voisin todeta, ja se on silloin asia, jota ei tarvitse hävetä tai jännittää, koska se jo tiedettiinkin.

Yksi osa noista supermokien jälkeisistä kohtauksista tulee juuri häpeän tunteesta. Luulen, että omalla kohdallakin jännitys on osittain myös jännitystä siitä, nolaanko itseni jännittämiseni vuoksi. Olet kuitenkin avoimesti kirjoittanut jännittämisestäsi, joten lienet ajatellut tämän asia samalla lailla.

Vaikka, kuten totesin, eihän blogiani kaikki todellakaan lue. Yllättävän moni kuitenkin on tullut puhumaan siitä. Myös sellaiset pelaajat, joita en tunne ja joiden kanssa en koskaan ole tietääkseni jutellut.

Oon lukenut alusta loppuun sun blogin. Pystyn samaistumaan moneen sun kirjoitukseen ja oon saanut uusia näkökulmia omiin ongelmiin. Mulla ei oo sulle ollut mitään annettavaa, muuta kuin ehkä empatiaa, enkä ole kokenut raakileen "I know how you feel, but not really" -kommentin tuovan keskusteluun mitään lisäarvoa. Mutta olen lukenut ja aion jatkossakin seurata, sun tekstejä odotan aina eniten.

Mä oon teininä kehittänyt tän kammon itselleni ja nyt oikeasti ensimmäistä kertaa pakotan itseni yhä uudestaan mukavuusalueen ulkopuolelle, koska tahtotila voittaa pelot. Melkein aina. Teen ja yritän, vaikka oksettaa...

Jos en pelkäisi näin paljon, voisin itsekin tulla aiheesta keslustelemaan. Sen lisäksi, että helpottaa kun saa jännityksen ilmoitettua, vertaistuki auttaa. On taas vähän enemmän ok olla tällainen, kun ei ole yksin.

-Essi