Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Fribaradoilla sekoilevan naisheittäjän blogi.  (Read 175746 times)

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #135 on: 14.09.14 - klo:13:22 »
Toi on klassinen, että "treenaan niin kauan että oon riittävän hyvä että kehtaan mennä kisoihin" ja sit kun treenikiessillä Tali menee nolliin, mennään viikkokisoihin ja pelataan 16 päälle koska jännittää. Kisaamaan (l. jännittämään vähemmän ja olemaan välittämättä siitä vähästäkin) oppii vaan kisaamalla. Sitä on turha siirtää edemmäs ja edemmäs. Sulla on jo hyvä tatsi noista pikkukisoista, siitä se lähtee!

Mun pointti ei oo treenata niin pitkään että oon tarpeeksi hyvä kisaamaan, se on ensi vuonna edessä joka tapauksessa. Pointti on se että kun jännittää ja ahdistaa, niin on se tekniikka siinä kuosissa, että sieltä edes osa asioita tulee jotenkin automaattisesti. Ettei kaiken muun paniikin lisäksi tarvitsisi ihan jokaisen heiton jokaista nyanssia käydä läpi päässä ennen kuin uskaltaa päästää irti...

Kehtaamiseen ei treenaaminen liity vaan ihan henkisen puolen vahvistamiseen.

-Essi
« Last Edit: 14.09.14 - klo:13:26 by Aittatar »

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #136 on: 14.09.14 - klo:20:03 »

Hyvää sunnuntaita fribakansa!

Blogissa taas uusi teksti, enjoy, or don't.

http://aittatar.blogspot.fi/2014/09/tpk-viikko-36-paivis-open-eli.html

-Essi
Ihanan yhdennäköisyyden olet saanut maniac kiekon kanssa ;)

Offline wakabunga

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 399
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Väisänen
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #137 on: 14.09.14 - klo:23:45 »
Hyvä Essi!!  8)

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #138 on: 14.09.14 - klo:23:56 »
kyllä musta tuntuu, että useimman kohdalla se paineensietokyky tulee kokemuksen kautta. useimmat huippuheittäjät taitavat omata juuri sen luokan (joukkue)urheilutaustan, että esiintymiskyky sillä saralla ei vaikuta omaan suorittamiseen yhtään, vaan juuri päinvastaisesti muille näyttämisen tarve vahvistaa omaa itseluottamusta entisestään. tälläisen tilanteen saavuttaminen tietysti vaatii erittäin paljon toistoja, jolloin voisi kuvitella sen vuosien kokemuksen tulevan tarpeeseen

se, että olet heittänyt kivikon noinkin lähelle nollaa on samaa luokkaa mitä itse sain aikaan viime kesänä, joka oli ensimmäiseni lajin parissa. olen varma, että kun lakkaat murehtimasta liikoja ja ns. oivallat tilanteesi, niin tunnetasot neutraloituvat huomattavasti ja opit suhtautumaan muiden katseisiin sen edellyttämällä tavalla eli tahtomalla todistaa taitosi. tämäkin on vain yksi monista vaiheista urheilijaksi, nuoresta asti kovalla tasolla pelanneet (laji kuin laji) vaam tottuvat näihin ajatusmalleihin aikaisemmissa vaiheissa, mutta kaikki kuitenkin käyvät ne läpi jossain vaiheessa. siihen jännitykseen ja ahdistukseen pitää vain löytää se oikea spontaani suhtautuminen, joka on vain ajan kysymys. sosiaalisesti kuitenkin vaikutat varsin avoimelta ja aktiiviselta, joka luultavasti tulee kumoamaan nämä jännityselementit piakkoin. kovaa ja monipuolista reeniä vaan, se se loppujen lopuksi merkitsee :)

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #139 on: 15.09.14 - klo:06:37 »
]Ihanan yhdennäköisyyden olet saanut maniac kiekon kanssa ;)

Samaistun kiekkoon turhankin hyvin. XD

-Essi

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #140 on: 15.09.14 - klo:06:38 »
Hyvä Essi!!  8)

Heh, hyvä mä! :D

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #141 on: 15.09.14 - klo:07:01 »
kyllä musta tuntuu, että useimman kohdalla se paineensietokyky tulee kokemuksen kautta. useimmat huippuheittäjät taitavat omata juuri sen luokan (joukkue)urheilutaustan, että esiintymiskyky sillä saralla ei vaikuta omaan suorittamiseen yhtään, vaan juuri päinvastaisesti muille näyttämisen tarve vahvistaa omaa itseluottamusta entisestään. tälläisen tilanteen saavuttaminen tietysti vaatii erittäin paljon toistoja, jolloin voisi kuvitella sen vuosien kokemuksen tulevan tarpeeseen

se, että olet heittänyt kivikon noinkin lähelle nollaa on samaa luokkaa mitä itse sain aikaan viime kesänä, joka oli ensimmäiseni lajin parissa. olen varma, että kun lakkaat murehtimasta liikoja ja ns. oivallat tilanteesi, niin tunnetasot neutraloituvat huomattavasti ja opit suhtautumaan muiden katseisiin sen edellyttämällä tavalla eli tahtomalla todistaa taitosi. tämäkin on vain yksi monista vaiheista urheilijaksi, nuoresta asti kovalla tasolla pelanneet (laji kuin laji) vaam tottuvat näihin ajatusmalleihin aikaisemmissa vaiheissa, mutta kaikki kuitenkin käyvät ne läpi jossain vaiheessa. siihen jännitykseen ja ahdistukseen pitää vain löytää se oikea spontaani suhtautuminen, joka on vain ajan kysymys. sosiaalisesti kuitenkin vaikutat varsin avoimelta ja aktiiviselta, joka luultavasti tulee kumoamaan nämä jännityselementit piakkoin. kovaa ja monipuolista reeniä vaan, se se loppujen lopuksi merkitsee :)

Voi Mika, eihän tollanen mulla edes käynyt mielessä. Mulla on tähän asti ainoa tavoite ollut että joskus pystyisin pelaamaan jännityksestä huolimatta ja siitä läpi, ilman että se täysin sabotoi mun onnistumismahdollisuuksia. Toi kuulostaa jo liian hyvältä ollakseen totta, että voisin saada lisäbuustia mun jännityksestä. Damn, I do like the idea... Kilpailuvietti ja terve uho olis kyllä kiva yhdistelmä..

Unelmoi isosti, joku on joskus sanonut. Nyt unelmoin siitä, että jännitys olis mun voimavara.

-Essi

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #142 on: 21.09.14 - klo:22:36 »
Tässä on nyt vähän odoteltu uutta päivitystä...

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #143 on: 22.09.14 - klo:19:06 »
http://aittatar.blogspot.fi/2014/09/tpk-viikko-37-vauhtia-ja-vaarallisia.html

Jaani, tässä tää nyt on, saa vapaasti pettyä. Muutkin saa lukee, jos ootte yhtä sokerisia, kuin mä ja jäitte kotiin tänään.  Voi lukee kiessin/treenin jälkeenkin, kunhan paukutatte ensin hetken henkseleitä siitä, että ootte ihan tosi HC-fribaajia. Hyvä te.

Peace out,
Essi

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #144 on: 22.09.14 - klo:20:39 »
Ranteesta kämmnen ja sormet alas pliis, ei suoraksi. Ranne suorana useimmilla otteilla kiekon nokka osoittaa ylös. Pohjan poika/Northmanit vaihtelevat, mutta suoremmissa lopuissa tehoillasi luultavasti feidi on sillä samaa luokka tai vähän pienempi kuin Beastilla. Eiköhän noilla saa Leopardin kanssa hyviä tuloksia aikaan. Jos ei, niin sitten River, TL ja Rival sekä noista lempparini Stalker pitäisi toimia. Z Stalkerit yleensä eivät käännä yli ja feidaavat vähän enemmän kuin Leo ollen hitaampia ja lyhyempiä. Muut ovat pykälän nopeampia kuin Leo ja jokainen on myös ylivakaampia ja pidempiä murun kuin Leo, mutta ne feidaavat enemmän kuin Stalker. Stalker on puolivälistä midaria ja fairway driveriä, kun nuo muut ovat tyypillisiä fairway drivereitä. TL on s kurveissa petollisen pitkä kiekko nopeuteensa nähden. Jos pohjassa on valuvirhe, TL on useimpia Teebirdejä ylivakaampi aluksi. Kun valuvirhe poistetaan, kiekko muuttuu selvästi alivakaammaksi ja pidemmäksi.

Offline Jussijii

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 483
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi J.
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat Ry / Albatrossit
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #145 on: 22.09.14 - klo:20:51 »
   Voi lukee kiessin/treenin jälkeenkin, kunhan paukutatte ensin hetken henkseleitä siitä, että ootte ihan tosi HC-fribaajia.

Mjooh, saattoi olla ehkä rankimmat tänään kisat joissa on tullut oltua. Suht reipas tuuli pääsee laskettelukeskusradalla puhaltamaan oikein kunnolla, vettä satoi koko kisan ja kotia päin ajellessa auton mittari näytti ulkolämpötilaksi yhden asteen verran. Mutta nyt maistuu kyllä sauna  :)

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #146 on: 22.09.14 - klo:21:30 »
Ranteesta kämmnen ja sormet alas pliis, ei suoraksi. Ranne suorana useimmilla otteilla kiekon nokka osoittaa ylös. Pohjan poika/Northmanit vaihtelevat, mutta suoremmissa lopuissa tehoillasi luultavasti feidi on sillä samaa luokka tai vähän pienempi kuin Beastilla. Eiköhän noilla saa Leopardin kanssa hyviä tuloksia aikaan. Jos ei, niin sitten River, TL ja Rival sekä noista lempparini Stalker pitäisi toimia. Z Stalkerit yleensä eivät käännä yli ja feidaavat vähän enemmän kuin Leo ollen hitaampia ja lyhyempiä. Muut ovat pykälän nopeampia kuin Leo ja jokainen on myös ylivakaampia ja pidempiä murun kuin Leo, mutta ne feidaavat enemmän kuin Stalker. Stalker on puolivälistä midaria ja fairway driveriä, kun nuo muut ovat tyypillisiä fairway drivereitä. TL on s kurveissa petollisen pitkä kiekko nopeuteensa nähden. Jos pohjassa on valuvirhe, TL on useimpia Teebirdejä ylivakaampi aluksi. Kun valuvirhe poistetaan, kiekko muuttuu selvästi alivakaammaksi ja pidemmäksi.

Oot kyllä heti kärppänä paikalla, kun selitän väärin asioita. Mutta ranne suorana on mulle muistutus etten saa päästää kämmenselkää kropasta poispäin. Se on siis ollut mun iso ongelma. Mutta olet kyllä oikeassa, ei rannetta kaikista suunnista katsottuna suoraksi.

Kiekkoja kuluu nyt kyllä ihan hirveetä tahtia, ei tässä tiiä mitä pitäis tehdä. Kiitos ehdotuksista, katsotaan jos jossain vaiheessa uskallan hakea jotain uutta, silloin pidän nää mielessä.

-Essi

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #147 on: 22.09.14 - klo:21:33 »
   Voi lukee kiessin/treenin jälkeenkin, kunhan paukutatte ensin hetken henkseleitä siitä, että ootte ihan tosi HC-fribaajia.

Mjooh, saattoi olla ehkä rankimmat tänään kisat joissa on tullut oltua. Suht reipas tuuli pääsee laskettelukeskusradalla puhaltamaan oikein kunnolla, vettä satoi koko kisan ja kotia päin ajellessa auton mittari näytti ulkolämpötilaksi yhden asteen verran. Mutta nyt maistuu kyllä sauna  :)

Sauna on ansaittu, henkseleiden paukuttelu sitäkin enemmän. Nostan sulle virtuaalilippistäni!

-Essi

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #148 on: 22.09.14 - klo:23:01 »
http://aittatar.blogspot.fi/2014/09/tpk-viikko-37-vauhtia-ja-vaarallisia.html

Jaani, tässä tää nyt on, saa vapaasti pettyä. Muutkin saa lukee, jos ootte yhtä sokerisia, kuin mä ja jäitte kotiin tänään.  Voi lukee kiessin/treenin jälkeenkin, kunhan paukutatte ensin hetken henkseleitä siitä, että ootte ihan tosi HC-fribaajia. Hyvä te.

Peace out,
Essi

Kivaa tekstiä, jälleen kerran. Tänään oli jäätävä kotiin, kuten niin monena kertana.

Ja noista kipeytyneistä paikoista, niin tokihan kaikki maholliset paikat on tässä hommassa ehtinyt kipeytyä itsellänikin. Joiltakin olen kuullut jopa selkälihaksen repeytymisistä.

Pari vuotta meni niin, että lähes jokaisessa kaksipäiväisessä kilpailussa jouduin toisena päivänä noukkimaan minin aika kyykistymällä, en siis kumartumalla. Ei vain pystynyt. Olkapää on rasittunut pahasti ihan käyttökelvottomasti monesti ihan vain foretreenistä ja joskus nivunen on vaivannut pari viikkoa liukastumisen jälkeen. KAIKKI edellä mainitut voi välttää venyttelemällä.

Jos oot alkanut nyt heittää vauhdilla, voi ajoitukset olla sen verran pielessä, että esim toi ojentaja-kyynärpää-mikälie voi siitä kipeytyä. Mutta kova treeni noin niinkuin joka tapauksessa väsyttää ja kipeyttää, ja onhan se niin, että vauhdilla heitettäessä teet kaikki asiat aika paljon kovemmilla tehoilla ja siitäkös keho pelästyy.

Pikku lepo, niin hyvä tulee.


Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #149 on: 23.09.14 - klo:12:08 »
Oon päässy kyl helpolla tän kesän, näillä määrillä mitä oon parhaimmillaan treenannut ja jossain vaiheessa vailla välipäiviä tahkonnut. Pöljä. Mutta tää vauhdinotto on kyllä selkeästi rasittanut lihaksia uudella tavalla ja kun yksi lihas on ottanut osumaa, niin toinen joutuu "pick up the slack" ja kohta on koko käsi ja selkä yhtä jumipalloa.

Kuulostaa aika huikeelta toi sun kisastoori, mä en voi käsittää et oot kuitenkin pystyny vielä heittää tollaisessa tilassa. Hats off.

Viime viikolla tuli lepäiltyä useampi päivä, eilenkin tuli lepäiltyä. Tänään ois vihdoin treeniä, jos toi keli ei ala vittuilee liikaa. Lähipeliä taas katsotaan, tänään osaajan toimesta niin ei tarvii yksin räpiköidä..

-Essi