Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Fribaradoilla sekoilevan naisheittäjän blogi.  (Read 175901 times)

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #435 on: 09.04.15 - klo:19:09 »
Niin, mutta olenko mä silloin realistinen, jos lasken omaksi par-tulokseksi jotain, johon en ole vielä yltänyt. Kun mä tein ton siltä kannalta... tiedätkö? En tehnyt sellaista, "jos menisi hyvin" -listausta, enkä siis tarkoita edes mitään "kaikki onnistuu" -tyyppisesti. Mun koko objektiivi tässä harjoituksessa oli olla täysin realistinen ja rehellinen itselleni. Olinkohan kuitenkaan?

Offline lliuhto

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 125
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Liuhto
  • Seura: TT
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #436 on: 09.04.15 - klo:19:12 »
Mun mielestä väyläkohtaiset tulokset voivat hyvin olla realistisia. Laitoin tuohon edelliseen viestiin vähän omia tilastoja - siitä jos katsoo 'par-tulos' rivin tulokset ja laskee niihin alemman rivin 'ero par:iin', niin voisi ajatella olevan jo aika hyvä odotusarvo. Tosin toi ei ota huomioon kehitystä - sen takia mun odotusarvo olisi niinkin hurjasti kuin 11 heittoa enemmän kuin ennätys... Mutta taas väyläkohtaisesti antaa hiukan osviittaa mihin pitäisi pystyä.

Ja ei, ei tästä tiedettä saa tekemälläkään :)

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #437 on: 09.04.15 - klo:19:37 »
Toki tohon tulokseen ois pitäny heittää päälle parit puttirallit... ja mun ennätykset on viime kesältä, joten toivottavasti jotain kehitystä on tullut. 75 kuitenkin Tali Talvella vikalla kiessillä.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #438 on: 09.04.15 - klo:21:26 »
Mä näen sen niin, että henkilökohtaiset par-luvut on hyödyllisiä, mutta lähinnä siksi että ne auttavat valitsemaan fiksuimman strategian/taktiikan. Oma par-luku pitää olla sellainen, että siihen ei tarvita ihmetekoja vaan itselle ihan normaaleja, hyviä heittoja. Mutta näin laskettuna tulee eri väylille samoja par-lukuja, mutta aivan erilaisia odotusarvoja ja "todennäköisyysjakaumia".

Vaikkapa siitä yksinkertaisesta syystä, että se toinen väylä on liian pitkä omalle avaukselle, mutta silti suhteellisen helppo par-3. Sellaisesta väylästä ei koskaan saa kakkosta ja todennäköisesti aina välillä nelosen. Toinen väylä voi olla riittävän lähellä, mutta ei mikään par-2. Siitä tekee niitä kakkosia ja kolmosia. Molempien par-luku on itselle oikea, mutta tälla tavalla laskettuna kokonais-par on todennäköisesti selkeästi pienempi kuin oma ennätystulos.

Tietysti jos on asettanut jollekin väylälle tietyn oman par-luvun, mutta ei käytännössä ikinä saavuta sitä, niin silloin tarvitsee sitä reality checkiä ja ehkä jopa taktiikan muutosta. Tai ainakin jonkinlaista analyysia siitä mikä siinä menee pieleen. Useinhan tällaisesta saa myös ideaa siihen, mitä pitäisi omassa pelissä kehittää.

Uskon kyllä, että tällainen ajattelu ja omien tulosten tilastointi auttaa paremmin ymmärtämään omaa peliä ja antaa objektiivista näkemystä omiin heikkoihin osa-alueisiin. Se on tämä ihmisluonto niin herkkä keskittymään omiin vahvuuksiin ja jättämään huomiotta ne missä ollaan huonoja. Noh, ainakin mun luonto.

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #439 on: 09.04.15 - klo:23:44 »
Tilastointi on omalla kohdalla ollut lähtökohta tekemiseen,mutta analysointi on pahasti ollut koti saunan lauteilla.
Omalla kohdalla erittäin vaikeaa ollut pelata ja harjoitella kilpailemista varten, kun kävelee heittopaikalle ja yrittää ajatella varmaa perus avausta ja sieltä se muistista hiipii, tuo alle prosentin haamu onnistuminen ja taas yritetään mahdotonta.
Jos onnistuu heti aluksi ,huomaa sitten kierroksen jälkeen että jää taas 4 tuplaa korttiin , kun ei ihan onnistunutkaan.
Mahtavaa pohdintaa taas sinulta ja koitan tuota oman par lukeman ajattelu mallia ,jos siitä saisi sykäyksen eteenpäin :)

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #440 on: 10.04.15 - klo:08:57 »
Huomenta Essi, ja muutkin! Omat henkilökohtaiset par-luvut, tavoitteet ja pelikirjat on hyvä olla, ja hienoahan olisi jos niissä vielä pysyisi... joka taas ei aina ole niin helposti tehty kun sanottu (vähän sama kun joku tuolla foredraivi-keskustelussa sano että jos kerran 135 metriä menee niin kait se 150 sit pitäis saada helposti pikku lisäpunnauksella!?!?). Ja jos oma putti toimii niin se on liian helppoa sanoa puttijumista kärsivälle että just do it!

Tilastot, käppyrät ja pylpyrät on ihan kivoja, mutta parempi olis jos ne ei sinkoile ohjaamossa häiritsemässä kuskia itse suoritustilanteessa (eiköhän ne puut, puskat, tuulet jne. riitä vaikeuttamaan hommia ihan tarpeeksi;).

Itellä ainakin jeesas se että lopetin treenikiessien tulosten merkkaamisen (en mitään keskiarvo-exceleitä oo ikinä tehnyt ja jos olisin niin en olis kestänyt), jotain keskiarvoja/todennäköisyyksiä tuli silti mietittyä välillä. Väitän että rupesin keskittymään itse suoritukseen enemmän, rennommin ja paremmin kun lopetin tulosten ja tilastojen tuijottamisen, vaikka ei musta parempi pelaaja tullut eikä sillä ainakaan lisämetrejä draiviin saanut... mutta onpahan yksi mutka suoristettu pääkopan ja räpylän välillä;)

Anna mennä Essi! Tsemiä Kankaanpäähän! Vie terveiset niille kovaäänisimmille ukkeleille ;)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #441 on: 10.04.15 - klo:09:31 »
Jumalten laulu -kiesi on siis parhaat väyläkohtaiset tulokset laskettuna yhteen, pimeyden lapsi -kierros huonoimmat. Melkoinen ero :)

Diggaan termeistä  8)

Mulla oli joskus tollanen epäonnistumisien musta kasaantuva möykky -ilmiö aika pahana, etenkin putin suhteen (ja etenkin kisajännässä ja kun kelaili et miltä näyttää muiden silmissä - ihan turhaa touhua) kun mietti et hitto kun se edellinen meni ohi koko laitteesta, mitenköhän tää menee (no ei se sillon mene kun miettii) ja sit seuraavassa jo taas hitto kun ne 2 edellistä meni mihin sattuu... vaikka eihän ne edelliset (eikä tulevat) heitot vaikuta millään lailla käsillä olevaan.

Tai en nyt tiedä voinko kokonaan sanoa parantuneeni siitä mut lähinnä kun on keskittynyt siihen että friba on kuitenkin aikalailla se eniten iloa tuottava asia ja siitä nauttiminen kiessillä kun kiessillä on pääasia, niin menneiden ja tulevien heittojen kelailu on jäänyt vähemmälle. Hyvä fiilis = hyvät heitot = hyvä fiilis jne.

Ja jotenkin sitä hyvien heittojen tapahtuessa sit kuitenkin sallii itselleen sen positiivisen vahvistamisen että jes toi edellinen meni viivana tuosta pillistä mukille, menee varmaan tää seuraavakin ja jes 2 edellistä puttia kaukaa keskelle nythän nää menee kaikki  ;)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #442 on: 10.04.15 - klo:09:48 »
Tai en nyt tiedä voinko kokonaan sanoa parantuneeni siitä mut lähinnä kun on keskittynyt siihen että friba on kuitenkin aikalailla se eniten iloa tuottava asia ja siitä nauttiminen kiessillä kun kiessillä on pääasia, niin menneiden ja tulevien heittojen kelailu on jäänyt vähemmälle. Hyvä fiilis = hyvät heitot = hyvä fiilis jne.

Tää on taivahan tosi. Itte jos oikeen lähtee hakemaan sitä parasta tulosta vasten jotain lukemaa, on se sitten henkilökohtainen par, kentän par, oma ennätys tms., niin todennäköisyys että homma menee vihkoon kasvaa huomattavasti. Kun taas unohtaa numerot täysin ja keskittyy vain nauttimaan itse suorituksesta, heitto tai putti kerrallaan, niin silloin ne tuntuu ne parhaat lukemat lopulta tulevan (ja osaa myös paremmin nauttia niistä mikro-onnistumisista, eli ei niin haittaa niin vaikka tulee plussaa korttiin jos suorituksessa oli jotain onnistunuttakin).

Yksilöllista toki. Joillekin varmaan toimiikin hyvin tuo tiukka suorituksen arvottaminen tiettyihin lukemiin, eikä siinä mitään kunhan ei anna lukujen muodostua möröksi.
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #443 on: 10.04.15 - klo:10:46 »
Mä en muista milloin olen viimeksi laskenut tulosta treenikiessillä. Heti kun rupeaa moista pohtimaan, alkaa homma karata käsistä. Kisakiesseilläkin lasken lopuksi vasta tuloksen, siihen asti olen autuaan tietämätön omasta toiminnasta. Se tuntuu olevan mulle tärkeää pään kasassa pysymisen kannalta..

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #444 on: 10.04.15 - klo:12:16 »
Toki tohon tulokseen ois pitäny heittää päälle parit puttirallit... ja mun ennätykset on viime kesältä, joten toivottavasti jotain kehitystä on tullut. 75 kuitenkin Tali Talvella vikalla kiessillä.

Kyllähän sun heittäminen on ihan eri näköistä kuin vaikka kuukausi sitten.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #445 on: 10.04.15 - klo:12:32 »
Toki tohon tulokseen ois pitäny heittää päälle parit puttirallit... ja mun ennätykset on viime kesältä, joten toivottavasti jotain kehitystä on tullut. 75 kuitenkin Tali Talvella vikalla kiessillä.

Kyllähän sun heittäminen on ihan eri näköistä kuin vaikka kuukausi sitten.

Ja aaaaaivan erinäköistä verrattuna viime kesään 8)

Ps. Voisit Essi ottaa blogin nimestä ton harhaanjohtavan ensimmäisen sanan pois ;)

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #446 on: 10.04.15 - klo:12:35 »
OTTAISIN JOS OSAISIN! Tai siis lisäisin eteen "kilpauraa".

Jaani, oot pelle. Kaikella hyväl.
« Last Edit: 10.04.15 - klo:12:38 by Aittatar »

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #447 on: 10.04.15 - klo:12:55 »
Kun itse heittelee vain omaksi iloksi (ei siis kisoja) niin on pakko laskea, että kuitenkin voi kilpailla itsensä kanssa vertailemalla tuloksia. Voi luoja sitä käppyrän määrää mitä excelistä löytyy.

Offline iloreplica

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 250
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarkko N.
  • Seura: Willimiehen Disc Golf
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #448 on: 10.04.15 - klo:12:58 »
OTTAISIN JOS OSAISIN! Tai siis lisäisin eteen "kilpauraa".

Jaani, oot pelle. Kaikella hyväl.

Ketjun avausviesti auki muokkaa-napilla ja sinne muutokset otsikkoon. Do it. ;)

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Kilpauraa aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #449 on: 11.04.15 - klo:15:10 »
Huonohuonohuono eka kiessi. Vois melkein lähtee himaan.