Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it  (Read 383472 times)

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #150 on: 27.11.14 - klo:17:05 »

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #151 on: 28.11.14 - klo:11:39 »


Näyttää ihan hyvältä, ripeä veto!

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #152 on: 04.12.14 - klo:12:44 »
Mielestäni tekniikkaopettajan uskottavuuden kannalta on oleellista, että pystyy näyttämään omaa tekemistään ja analysoimaan myös itseään.

Tässä on nyt huono setti eilisestä draivilämysessiosta. Joukossa oli parempiakin, mutta tässä on eniten vikaa:



Virheitä on lukuisia, mutta suurimpana näkisin sen, että taakse vedon ääripisteessä kiekko on aika korkealla. Joudun tuomaan sitä vähän alaspäin vedon aikana, mikä aiheuttaa pahimmillaan madontappajan, mikäli heittopaikalla on vähänkään epätasaista tai muutenkin vain jokin menee pieleen.

Toinen on se, että edelleen käännän kropalla liian aikaisin liikaa, eli kiekon irrotessa rintamasuuntani onkin jo kääntynyt kohteesta ohi. Siksi kiekko näkyy osuvan pressuun oikealla puolellani. Sen jälkeen korjaan asian yli - ja kiekko irtoaa liian aikaisin. Minun ei siis ole tarkoitus astua heittoa läpi ja kääntyä osoittamaan oikealle, mutta näin vain käy. Kaiken voisi tehdä vähän rauhallisemminkin.

Edelleen veto voisi mennä paljon lähempää kroppaa, eli kyynärpää voisi olla aktiivisempi alusta lähtien.

Jalkojen käyttö on hyvää yleisesti. Paino on tarpeeksi takana, jolloin kantapääpyörähdys tulee itsestään. Sitä ei tule siis miettiä erikseen. Takajalka pysyy maassa mukavasti.

Vetoa ei tarvitse hakea enää yhtään kauempaa, sillä saan hartiat seinän suuntaisesti ilman kummempaa yritystä. Samoin vasemman käden kyynerpää on mukana hyvin. Voisin oikaista asentoa vähän, jottei olisi niin hyzer-orientoitunut.




Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #153 on: 04.12.14 - klo:14:07 »
Vähän myöhäisiä vasatauksia sori. TaneT ei ole hirveän monta heittäjää maailmassa, jotka ylettyvät riskittömimmällä linjalla tuolla väylällä korille yhtä lyhyellä taakse viennillä noin pienestä vauhdista. Turvallisin linja tyynellä tai lievässä tuulessa on avoimin ja se on korkealla oikeaa aukkoa pitkin yli koivujen latvojen. Sksi kääntäisen ristiaskeleessa selän menosuuntaan ja veisin käden kauemmas taakse. Kun tasapaino ja ajoitukset sekä lihasten tehon tuotto säilyvät lisäisin askleisiin vauhtia. Sen jälkeen alkuaskeleita ennen ristiaskeleita. Jos aloittaa liian suurilla vauhdeilla, tekniikka hajoaa helposti, koska alitajunta ylittää tietoisen mielen yrittäessään estää kompastumisen/kaatumisen. Jolta pitkä taakse vienti vaikuttaa niin tietoisella kuin tiedottomalla puolella. Ei ihmistä ole suunniteltu ja treenattu juoksemaan väärin päin. Ajan kanssa se muuttuu rutiiniksi ja silloin on helpompaa pitää tekniikka puhtaana tai kasvattaa vauhtia. Vauhdikas puhdas tekniikka ei olekaan ihan helppo juttu ja on normaalia, että voi mennä 3-6 kk jatkuvaa kenttätreeniä sen haltuunotossa. Yksilöllisiä eroja on paljon ja jotkut oppivat viikoissa ja harvat eivät oikeastaan. Treenitavalla on väliä ja liian nopeilla vauhdeilla aluksi treenaus on yleensä haitallista ja oppimista hidastavaa.

Forse uudessa videossa työnnät vasemman jalan kantapäällä ja sen pitäisi olla päkiä maassa työntö. Jalat eivät työnnä riittävän nopeasti askeleiden vauhtiin nähden. Korjausvaihtoehtoja on lyhyempi vika askel oikealla ja hitaampi alkuvauhti sekä askeleiden aloitusaikojen ja nopeuden viilaaminen. Jos kantapää on maassa vasemmassa jalassa, työntä ei ole niin tehokas kuin päkiällä tehty. Riippuu varmaan heittäjästä, kummalla tavalla lentää pidemmälle, hitaammion päkiällä työntäminen, vai nopeampi kantapäällä raahautuminen ilman merkittävää työntöä. Voisit kokeilla myös oikean jalan junttaamista paikalleen hetkeksi, koska se voi auttaa em. ongelmnaa, mutta myös luoda pohjaa tulevalle kehitykselle. Lantion käännössä oikealle ym. Näppituntumani on se, että parempaa tekniikkaa tarvitaan pidemmälle hitaammin heittämiseen vs nopeat vauhdit vajaalla nykytyekniikallasi. Ja hitaammin heittämällä oppii nopeammin.
« Last Edit: 04.12.14 - klo:14:15 by JanneRäsänen »

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #154 on: 04.12.14 - klo:14:38 »
Jaani heitoissa oli vaihtelua melkoisesti kropan kääntymisen ajankohdassa ja en olisi noin anakara itselleni kuin olit arvostelussa, koska oli siellä parempiakin pönkkäyksiä joukossa. Jos muistini pitää kutinsa, olet tainuut saada aika paljon ympärysmittaa hauiksiin ja muutenkin skrodemman yläkropan vähintään. Oletko venytellyt liikeratasi samanlaiseksi kuin aiemmin tai paremmaksi? Siihen liittyen kiinnostaa tietää, miten paljon jäykemmäksi heittosi on mennyt, eli miten paljon läheltä kroppaa kyynärpää edellä vetäminen on muuttunut? jos on. Ja eniten kiinnostaa se, että oletko kokeillut, miten monta metriä eroa pituudessa tulee videolla olevalla kropan ohitusetäisyydellä vs läheltä vetäen nyt? Eri tekniikoilla, ajoituksilla samankin tekniikan sisällä ja lihasmassan kasvun myötä ero vaihtelee oman kokemukseni mukaan.

Minulla ero läheltä vs kaukaa kropasta vetäessä on metreissä vaihdeillut tekniikan ja voimien vaihdellessa. Prosentuaalisesti kokonaispituuden eroissa merkitys oli suurempi heittouran alkupuolella, kun en heittänyt kovin pitkälle ja yhtäkkinen 10, parhaimmillaan 15 m, kasvu mitoissa onnistuneella läheltä vedolla oli iso hyppy osuutena aiemmasta enkkapituudesta. Jaanin kanssa aiemmin käytyjen keskusteluiden perusteella kokeilin myöhäisemmässä vaiheessa uraa yli 120 m enkan aikana uudestaan läheltä ja kaukaa kroppaa vetoa, kun olin myös vetänyt punttia ja poistunut nollavoimista ja saanut vähän lisähalkaisijaa hauikseen sekä silloin joko en onnistunut kunnolla kyynärpäällä johtamisessa ja nännien poltossa kunnolla tai sitten opin kauempaa vedon paremmin kuin aiemmin. Koska eroa ei ollut kuin pari, ehkä max. 4 m läheltä vedossa keskiarvona, mutta jännää sinänsä enkat olivat tasan molemmilla tavoilla. Muistikuvani oli, että silloin kyllä mielestäni onnistuin paremmin lähteltä vetämisessä. Kaukaa vetäessä tunsin selvän eron käden lihasten rentoudessa löysempään suuntaan. Ja rento lihas on nopea lihas normisääntönä. Jos plyometriaa ei olisi, lihaksen rentouden kannalta kannattaisikin ehdottomasti vetää kaukaa.

Koska ihmisten mitat, jäykkyys, voimat ja kehon hallinta lihasten rentona pitämisessä eri etäisyyksillä kropasta kiekkoa vetäess vaihtelevat, yksilöllistä vaihtelua on paljon siinä, mikä vetoetäisyys kullakin hetkellä vie kiekon kauimmas. lisäksi saman henkilön eri tekniikoilla ja kunnolla tulee vaihtelua uran aikana vetoetäisyyden vaikutuksiin. Siksi on hyvä joka kevät testata eri etäisyydet kropassa vedossa. Ja kokemusten kerääminen on arvokasta tietoa valmentamisessa, koska valmennettavia on laaja kirjo. Mikä toimii spagettikädelle, ei välttämättä toimi voimannostajalle. Jaani on lähempänä jälkimmäistä ja minä ensimmäistä, joten ei ole ihme, jos kokemuksemme ovat eronneet ainakin aiemmin toisistaan.

Ja minua tuntemattomille, mulla on nollasta kasvanut minimaaliseksi lihakset fribailuni aikana ja olen aika venyvä ja paikoitellen ylivenyvä. Pisteestä jäi kiinni lääkärin yliliikkuvuustestin diagnoosi. Se pisteen puute tuli siitä, ettei kyynärpääni suoristu. Nivel esti sen, joten kaikkialla muualla on lihasten venyvyys kovaa tasoa, jotta diagnoosin rajalle joutuminen oli lähellä. Joutuminen, koska se on huono asia terveyden kannalta, kun lihakset eivät tue jänteitä ja niveliä tarpeeksi. Se altistaa työssä ja treeneissä vammoille. Spagaatti jää muutamasta sentistä kiinni etusuunnassa.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #155 on: 04.12.14 - klo:14:47 »
Quote
Jaani heitoissa oli vaihtelua melkoisesti kropan kääntymisen ajankohdassa ja en olisi noin anakara itselleni kuin olit arvostelussa, koska oli siellä parempiakin pönkkäyksiä joukossa. Jos muistini pitää kutinsa, olet tainuut saada aika paljon ympärysmittaa hauiksiin ja muutenkin skrodemman yläkropan vähintään. Oletko venytellyt liikeratasi samanlaiseksi kuin aiemmin tai paremmaksi? Siihen liittyen kiinnostaa tietää, miten paljon jäykemmäksi heittosi on mennyt, eli miten paljon läheltä kroppaa kyynärpää edellä vetäminen on muuttunut? jos on. Ja eniten kiinnostaa se, että oletko kokeillut, miten monta metriä eroa pituudessa tulee videolla olevalla kropan ohitusetäisyydellä vs läheltä vetäen nyt? Eri tekniikoilla, ajoituksilla samankin tekniikan sisällä ja lihasmassan kasvun myötä ero vaihtelee oman kokemukseni mukaan.

Tämä oli viidestä setistä viimeinen ja selkeästi huonoin. Vähän väsymystä oli ilmassa. Varmaan osittain siksi, että en ole näin paljon heittänyt kerralla sitten elokuun 2013, jos silloinkaan.

En ole tehnyt heitolleni mitään erikoista, en venytellyt, en mitään. Olen vain järkeillyt asioita ja välillä heittänyt ja oppinut siinä. Heitän nykykunnossa 130 metriä matalaa hysseä ja se riittää ihan hyvin. Pituutta on tuskin tullut lisää. Sen olen huomannut, että heittoni on myös paljon tarkempi kuin ennen.

Mitä hauiksen ympärysmittaan tulee, niin se on heiton kannalta aivan mitätön seikka. Ei vaikuta mitään, oli se kasvanut tai ei. Vaikka videolla ei ehkä näykään, olen nykyään varmaan laihemmassa kunnossa kuin moneen vuoteen. Onhan se mahdollista, että pari kiloa mahasta näkyy lähtönopeudessa, mutta epäilenpä. LIhaksen koolla ei muuten ole mitään suoraa yhteyttä notkeuteen, joten siitä on turha puhua. Venyttelen, kuten ennenkin. Treenaan nykyään vähän eri lailla, mutta se on ihan se ja sama.

Ei tämä ole niin pienestä kiinni. Tärkeintä on tietää, mitä tekee ja miten. Venyttelyt ja muut tulee aika kaukana perässä, näin olen päätellyt. En mä penkkituloksellani frisbeetä heitä.

Myös sun, Jiiärrä, mielestäni aika hassua vedota aina vain noihin lihasjuttuihin. Laita videota näytille, niin kerron, mikä sun heitossasi mättää. Mä uskon, että sitä voi korjata pikkujutuilla vielä jonkin verran. Ja helpommin kuin venyttelemällä... itsehän vihaan venyttelyä.
« Last Edit: 04.12.14 - klo:14:54 by Jaani »

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #156 on: 04.12.14 - klo:15:41 »
Mulla ei varmaan ole venyttelyllä mitään saavutettavaa tällä hetkellä. Mä heitän useammin lihakset jäykkinä ja tukossa tukottavasta työstä johtuen. Silloin kun pääsen levänneenä heittämään, ei lihasjäykkyys ole ongelma. Mutta tukossa fyysisesti jäykin ja kovin hauiksin heittäessä venyvyyden merkitys on selvä. En milään saa kyynärpäätä eteen yhtä pitkälle lihakset jäykkinä kuin pääsen löysin, rennoin ja levännein lihaksin. En tiedä, onko sinulla kokemusta tukossa heittämisestä, minulla ei ainakaan ole sinun voimiasi, jolla pakottaa jäykkää kättä yhtä paljon kyynärpäällä eteen viedyksi. Sinulla voi hyin olla ylimääräistä reserviä voimissa, jolla voit pakottaa tukosakin käden normaalille liikeradalle. Minulla reserviä ei ole, kun ei ole tarpeeksi habaa heittämiseen. Painimme ihan eri sarjoissa voimiltamme. Sekin voi selittää sen, ettet ole havainnut liikkuvuudessa ja venyvyydessä eroa niin kuin minä. Mä olen muutenkin diesel lämpenemiseltäni levänneenäkin, joten lämpiämistä ei edes tapahdu aina tönkkönä heittäessäni.

Useana vuotena rennon vs tönkön päivän pitkän kenttätreenin pisimmän heiton ero pituudessa on mulla ollut väsymysasteesta riippuen 5-15 m. Jälkimmäiseen tarvitaan tönkköyden lisäksi palautumattomuutta. Turhan yleistä sekin. Siksi olisi hyvä tehdä palauttavaa liikuntaa duunin jälkeen, mutta kun ei jaksa ja plantaarifaskiitin takia on kielletty heittäminen duunin jälkeen. No huh huh, vähänkö rajoittaa.

Tiedän paljon muutostarpeita omassa heittämisessäni ja vammat sekä sairastelut eivät ole päästäneet vielä niiden korjaamiseen kunnolla. tämä on eka kausi, jolloin edes pystyin yrittämään kantapääkierrähdystä ja nilkkaan sattuu aika pian. Joten en ole sitä yrittänyt adoptoida ja siten heittomäärät ovat liian vähäiset sen automatisointiin :-( Kun olen heittänyt alle 50 kertaa tänä vuonna ja olisko niistä 16-17 kertaa vasurina, olen pahasti ruosteessa. En tiedä, miten heitän nyt. Kuukauden tauko takana ja sitä ennen melkein yhtä pitkä. Pakkia on tullut. Ei löydy videota nykykunnostani ja en edes tarvitse sitä vielä, kun tiedän paljon parannettaavaa muutenkin. Kiitoksia tarjouksesta. Palaan asiaan videon kanssa kiitollisena, kun terveyhdyn ja pääsen treenaamaan normitasolle. Jos jotain hopeareunusta hakee, lääkärin ennusteen mukaan nilkkani ei olisikaan pitänt vielä tänä vuonna olla parantunut niin paljon kuin se voi. Pari vuotta on vielä normitahdilla edeten paranemista kuulemma odotettavissa. Sen perusteella voisi toivoa, että nilkata voi tulla vielä kantapyörähdyksen kestävä ja voin siten integroida sen normaaliksi osaksi heittorutiinia. Tiedä sitten, mitä se vaikuttaa heittämiseen. Vähäisen treenin ja luultavan huonon pönkkäyksen takia (sattuu vielä enemmän, jos yritän kunnolla pönkätä, varsinkin ennen täyttä lämpeämistä) en tiedä, olenko saanut kantapyörähdyksestä kaikkea irti.

Mulla on muitakin ongelmia ollut, kuten takaisin yhä uudestaan hiipivä liian pitkä vika askel. Laahaava ristiaskel ja ponnistus kantapäältä johtuen suresta vauhdista plus liian pitkästä liian vähän pönkätystä vikasta askeleesta esim. Näin huonolta pohjalta ei ole vielä ajankohtaista videoida, kun perusteet ovat näin metsässä. Kunhan saan niitä kuntoon on parempi hetki videoida. Jos vaikka saisin selänkin parempaan kuntoon, jotta saisin lantiostakin yläkropan kääntymään muillakin kuin paikaltaan vajaatehoisilla heitoilla tai tasajalkalaskeutumisilla vikassa askeleessa, kun en yritä pönkkäystä ja siten jalan jumittaminen maahan paikalleen tulee yllätyksenä ja tilanteeseen nähden löysällä lantiolla yläkroppa lentää etuajassa oikealle. Yleensä 15-25 asteen missi oikealle.

Tällä kaudella oireillut käsi on kai tuonut alitajuisen pelon viedä kyynärpää tarpeeksi eteen ja olen ottanut siinä selvästi takkiin. Sain vain osan siitä korjattua, kun käsi ei ole missään vaiheessa ollut oireeton ja en ole pystynyt terveyden reistaillessa treenaamaan tarpeeksi. Määrissä ja tiheydessä. Heitottomia kuukausia tänä vuonna ovat olleet muistaakseni tammikuusta maaliskuuhun, heinäkuu yhtä poikkeusta lukuunottamatta, hmm olikohan marraskuun alussa joku heittokerta? Saattoi ollakin. Niinä kuukausina kun heitin oli parissa vain yksi heittokerta. Muuten olisi urani paskin vuosi, jos kivut eivät olisi olleet kovemmat aiempina vuosina, kun käteni oli enemmän toskana. Olen tainnut olla enemmän kiepaänä tänä vuonna kuin urani aikana kertaakaan ja siten en ole heittänyt muina vuosina näin harvoin :-( Sainpa koivet ja infrastruktuurin paremmaksi, kun pyöräilin vastaavasti enemmän. 186 km pyörällä vuorokauden aikana on tietääkseni 6 km yli pyörämarathonin. Että ehkä se onkin se hopeareunus, kun jaksoin paremmin juosta kuvauspaikoille EM kisoissa. VAikken ole plantaarifaskiitin takia juoksutreenejä tehnyt tänä vuonna kuin yhden ennen kisoja ja en yhtään sen jälkeen. Enkä tee. Huoh.

Offline Forse

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 39
    • View Profile
  • Oikea nimi: Oskari Forstén
Vs: Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #157 on: 04.12.14 - klo:18:49 »
Forse uudessa videossa työnnät vasemman jalan kantapäällä ja sen pitäisi olla päkiä maassa työntö. Jalat eivät työnnä riittävän nopeasti askeleiden vauhtiin nähden. Korjausvaihtoehtoja on lyhyempi vika askel oikealla ja hitaampi alkuvauhti sekä askeleiden aloitusaikojen ja nopeuden viilaaminen. Jos kantapää on maassa vasemmassa jalassa, työntä ei ole niin tehokas kuin päkiällä tehty. Riippuu varmaan heittäjästä, kummalla tavalla lentää pidemmälle, hitaammion päkiällä työntäminen, vai nopeampi kantapäällä raahautuminen ilman merkittävää työntöä. Voisit kokeilla myös oikean jalan junttaamista paikalleen hetkeksi, koska se voi auttaa em. ongelmnaa, mutta myös luoda pohjaa tulevalle kehitykselle. Lantion käännössä oikealle ym. Näppituntumani on se, että parempaa tekniikkaa tarvitaan pidemmälle hitaammin heittämiseen vs nopeat vauhdit vajaalla nykytyekniikallasi. Ja hitaammin heittämällä oppii nopeammin.

Tänään kävin taasen heittelemässä muutaman tunnin huomatakseni pistäväni turhaan voimaa ja repiväni aivan liikaa. Rauhoitin koko vedon ja heittelinkin kevyillä vedoilla draivereita kohtuu tarkasti kasinkympin paremmalle puolelle. Pisimmät treenivedot meni sinne sataseen taasen. Ihanin veto lähti 82 metrisellä vesiesteväylällä jossa pitää vetää ylikääntyvä veto lammen yli. Tiipaikkana keltaisten keppien vieressä oleva pururata.

Offline mikse

  • Juniori
  • **
  • Posts: 67
    • View Profile
  • Oikea nimi: mikko
Vs: Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #158 on: 06.12.14 - klo:16:29 »
Mulla ei varmaan ole venyttelyllä mitään saavutettavaa tällä hetkellä. Mä heitän useammin lihakset jäykkinä ja tukossa tukottavasta työstä johtuen. Silloin kun pääsen levänneenä heittämään, ei lihasjäykkyys ole ongelma. Mutta tukossa fyysisesti jäykin ja kovin hauiksin heittäessä venyvyyden merkitys on selvä. En milään saa kyynärpäätä eteen yhtä pitkälle lihakset jäykkinä kuin pääsen löysin, rennoin ja levännein lihaksin. En tiedä, onko sinulla kokemusta tukossa heittämisestä, minulla ei ainakaan ole sinun voimiasi, jolla pakottaa jäykkää kättä yhtä paljon kyynärpäällä eteen viedyksi. Sinulla voi hyin olla ylimääräistä reserviä voimissa, jolla voit pakottaa tukosakin käden normaalille liikeradalle. Minulla reserviä ei ole, kun ei ole tarpeeksi habaa heittämiseen. Painimme ihan eri sarjoissa voimiltamme. Sekin voi selittää sen, ettet ole havainnut liikkuvuudessa ja venyvyydessä eroa niin kuin minä. Mä olen muutenkin diesel lämpenemiseltäni levänneenäkin, joten lämpiämistä ei edes tapahdu aina tönkkönä heittäessäni.

Useana vuotena rennon vs tönkön päivän pitkän kenttätreenin pisimmän heiton ero pituudessa on mulla ollut väsymysasteesta riippuen 5-15 m. Jälkimmäiseen tarvitaan tönkköyden lisäksi palautumattomuutta. Turhan yleistä sekin. Siksi olisi hyvä tehdä palauttavaa liikuntaa duunin jälkeen, mutta kun ei jaksa ja plantaarifaskiitin takia on kielletty heittäminen duunin jälkeen. No huh huh, vähänkö rajoittaa.

Tiedän paljon muutostarpeita omassa heittämisessäni ja vammat sekä sairastelut eivät ole päästäneet vielä niiden korjaamiseen kunnolla. tämä on eka kausi, jolloin edes pystyin yrittämään kantapääkierrähdystä ja nilkkaan sattuu aika pian. Joten en ole sitä yrittänyt adoptoida ja siten heittomäärät ovat liian vähäiset sen automatisointiin :-( Kun olen heittänyt alle 50 kertaa tänä vuonna ja olisko niistä 16-17 kertaa vasurina, olen pahasti ruosteessa. En tiedä, miten heitän nyt. Kuukauden tauko takana ja sitä ennen melkein yhtä pitkä. Pakkia on tullut. Ei löydy videota nykykunnostani ja en edes tarvitse sitä vielä, kun tiedän paljon parannettaavaa muutenkin. Kiitoksia tarjouksesta. Palaan asiaan videon kanssa kiitollisena, kun terveyhdyn ja pääsen treenaamaan normitasolle. Jos jotain hopeareunusta hakee, lääkärin ennusteen mukaan nilkkani ei olisikaan pitänt vielä tänä vuonna olla parantunut niin paljon kuin se voi. Pari vuotta on vielä normitahdilla edeten paranemista kuulemma odotettavissa. Sen perusteella voisi toivoa, että nilkata voi tulla vielä kantapyörähdyksen kestävä ja voin siten integroida sen normaaliksi osaksi heittorutiinia. Tiedä sitten, mitä se vaikuttaa heittämiseen. Vähäisen treenin ja luultavan huonon pönkkäyksen takia (sattuu vielä enemmän, jos yritän kunnolla pönkätä, varsinkin ennen täyttä lämpeämistä) en tiedä, olenko saanut kantapyörähdyksestä kaikkea irti.

Mulla on muitakin ongelmia ollut, kuten takaisin yhä uudestaan hiipivä liian pitkä vika askel. Laahaava ristiaskel ja ponnistus kantapäältä johtuen suresta vauhdista plus liian pitkästä liian vähän pönkätystä vikasta askeleesta esim. Näin huonolta pohjalta ei ole vielä ajankohtaista videoida, kun perusteet ovat näin metsässä. Kunhan saan niitä kuntoon on parempi hetki videoida. Jos vaikka saisin selänkin parempaan kuntoon, jotta saisin lantiostakin yläkropan kääntymään muillakin kuin paikaltaan vajaatehoisilla heitoilla tai tasajalkalaskeutumisilla vikassa askeleessa, kun en yritä pönkkäystä ja siten jalan jumittaminen maahan paikalleen tulee yllätyksenä ja tilanteeseen nähden löysällä lantiolla yläkroppa lentää etuajassa oikealle. Yleensä 15-25 asteen missi oikealle.

Tällä kaudella oireillut käsi on kai tuonut alitajuisen pelon viedä kyynärpää tarpeeksi eteen ja olen ottanut siinä selvästi takkiin. Sain vain osan siitä korjattua, kun käsi ei ole missään vaiheessa ollut oireeton ja en ole pystynyt terveyden reistaillessa treenaamaan tarpeeksi. Määrissä ja tiheydessä. Heitottomia kuukausia tänä vuonna ovat olleet muistaakseni tammikuusta maaliskuuhun, heinäkuu yhtä poikkeusta lukuunottamatta, hmm olikohan marraskuun alussa joku heittokerta? Saattoi ollakin. Niinä kuukausina kun heitin oli parissa vain yksi heittokerta. Muuten olisi urani paskin vuosi, jos kivut eivät olisi olleet kovemmat aiempina vuosina, kun käteni oli enemmän toskana. Olen tainnut olla enemmän kiepaänä tänä vuonna kuin urani aikana kertaakaan ja siten en ole heittänyt muina vuosina näin harvoin :-( Sainpa koivet ja infrastruktuurin paremmaksi, kun pyöräilin vastaavasti enemmän. 186 km pyörällä vuorokauden aikana on tietääkseni 6 km yli pyörämarathonin. Että ehkä se onkin se hopeareunus, kun jaksoin paremmin juosta kuvauspaikoille EM kisoissa. VAikken ole plantaarifaskiitin takia juoksutreenejä tehnyt tänä vuonna kuin yhden ennen kisoja ja en yhtään sen jälkeen. Enkä tee. Huoh.

Mää olen nyt katsellut näitä epäselviä sekamelskoja jo noin vuoden verran. Tähän asti oon pitäny tunteet omana tietonani, mutta nyt tuli jotenki semmonen olo, että pakko puuttua.
 Onko joku oikeasti joskus ymmärtänyt täysin nämä Jannen kirjotukset ja saanut niistä jotain hyötyä omiin heittoihinsa? En tiedä, onko mun luetun ymmärtämisessä jotain vikaa, vai miksi 90% tekstistä jää yleensä täysin pimentoon.
 Jotenkin älyttömän vaikea uskoa, että normaali harrastaja hyötys millään lailla näistä wall of texteistä, joissa yleensä vähintään puolet ajasta kaveri puhuu omista vammoistaan/kivuistaan/pyörämaratoneistaan/plantaarifaskiiteistaan tai muista syistä miksi ei nyt itse pysty heittään yli 60m, mutta silti kovasti neuvoo miten se dessu sinne 130m paremmalle puolelle liidätellään.
 Eikä tämän ole tarkoitus mitään suoranaista vittuilua olla. Sinänsä ihan hienoa, että olet tämmöisen opettajan roolin omaksunu, mutta minun mielestä pieni, tai ehkä vähän suurempikin tyylinmuutos voisi olla kohdallaan.

peace out :-*
 

Offline jaos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 141
    • View Profile
Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #159 on: 06.12.14 - klo:17:37 »
Aamupäivältä. Dessu lentää normaalisti enimmillään 110 metriä. Videolla kädessä Aviaria ja Buzzzia.


Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #160 on: 06.12.14 - klo:23:17 »
Kompit tälle
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #161 on: 07.12.14 - klo:00:34 »
Aamupäivältä. Dessu lentää normaalisti enimmillään 110 metriä. Videolla kädessä Aviaria ja Buzzzia.



Kommenttia takaa kuvattuun: Haet ihan oikealla idealla taakseviennin viistosta, mutta lähdet mun silmiin liiaksi runttaamaan kädellä eikä keskivartalo ehdi mukaan. Sen takia aika vallattoman näköinen tuo veto.
« Last Edit: 07.12.14 - klo:00:36 by RistoS »

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #162 on: 07.12.14 - klo:00:40 »

hyvän näköinenhän tuo oli, ei mitään isompaa vikaa. Vauhtia voisit koittaa hakea suoremmalta linjalta. Nyt haet ehkä hiukan takaa oikelta ekalla askeleella ja sitten yhtäkkiä oikaset "maton suuntaiseksi" Kun katsot jalkoja niin ne on melko haarallaan takaa katsottuna.

« Last Edit: 07.12.14 - klo:00:43 by Champion Beast »
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #163 on: 07.12.14 - klo:01:15 »

Mää olen nyt katsellut näitä epäselviä sekamelskoja jo noin vuoden verran. Tähän asti oon pitäny tunteet omana tietonani, mutta nyt tuli jotenki semmonen olo, että pakko puuttua.

 Onko joku oikeasti joskus ymmärtänyt täysin nämä Jannen kirjotukset ja saanut niistä jotain hyötyä omiin heittoihinsa? En tiedä, onko mun luetun ymmärtämisessä jotain vikaa, vai miksi 90% tekstistä jää yleensä täysin pimentoon.

 Jotenkin älyttömän vaikea uskoa, että normaali harrastaja hyötys millään lailla näistä wall of texteistä, joissa yleensä vähintään puolet ajasta kaveri puhuu omista vammoistaan/kivuistaan/pyörämaratoneistaan/plantaarifaskiiteistaan tai muista syistä miksi ei nyt itse pysty heittään yli 60m, mutta silti kovasti neuvoo miten se dessu sinne 130m paremmalle puolelle liidätellään.

 Eikä tämän ole tarkoitus mitään suoranaista vittuilua olla. Sinänsä ihan hienoa, että olet tämmöisen opettajan roolin omaksunu, mutta minun mielestä pieni, tai ehkä vähän suurempikin tyylinmuutos voisi olla kohdallaan.

peace out :-*
 

Tämä vaatii mielestäni tarpeeksi analyyttisen ihmisen, joka pystyy ottamaan huomioon miljoona eri näkökulmaa asiaan. Itse kyllä hyödyin Jannen mielipiteistä niitä tiedustellessani ja, kun sitä sisältöä tuli, siitä myös tosiaan löytyi sitä tulkittavaa. Mielestäni yksi hyvän opettajan ominaisuus on se, että hän kykenee suoltamaan sitä tekstiä ja pystyy näkemään asiat vaikka kuinka monesta perspektiivistä, ollen nämä sitten omia kokemuksiaan, mielipiteitään, havaintojaan muiden suorituksista tai vain mihinkään perustumattomia oivalluksia, on omasta analyyttisestä näkökulmastani erittäin hienoa, että joku vaivautuu avaamaan omaa arkkuaan panostaakseen itseesi kohdistuvaan palautteeseen näin paljon aikaa. Kieltämättä Janne ei kaikkea tarjoa hopeatarjottimella suoraan suuhusi, mutta tämä jättää mielestäni oivallisesti varaa yksilökohtaiselle kunnianhimolle

Tällainen tekninen laji vaatii erittäin paljon vartalonhallintaa. Tietyllä tasolla niinkin paljon, ettei sitä jokainen markku tai jarkko pysty ikinä omistamaan, ellei siihen suhtaudu todellisen intohimoisesti. Juuri tämä ratkaiseva tekijä, intohimo, rajaakin ihmiset kahteen ryhmään; niihin, jotka pienestä pitäen suhtautuvat urheiluun elämäntapana, ja niihin, jotka pitävät sitä vain harrastuksena. Tietenkin tähän yhtälöön voi lisätä niitä yksilöitä, jotka hurahtavat urheiluun myöhemmässä vaiheessa, mutta mitä tekemistä tällä kaikella on tämän keskustelun kanssa? Se on vain valitettava tosiasia, että mitä myöhemmälle teknisen liikunnallisen oppimisen jättää, sitä vaikeammaksi se tulee

Jannen opit vaikuttavat tehokkaimmin tähän intohimoisten urheilijoin ryhmään, joilla on vartalonhallinta pisimmälle kehittynyttä. En oleta, että päälle neljäkymppinen herra olisi enää elämänsä kunnossa, vaikka näin se joillekin voi olla. Sekin on vain valitettava tosiasia, että ihmiskeho alkaa rappeutumaan yllättävän aikaisin, itse huomaan näitä oireita jo nyt, 26-vuotiaana pesäpalloilijana. Tämän jälkeen kaiken määrääkin vain se, kuinka säännöllisesti liikuntaa harrastat ja kuinka terveenä onnistut itsesi pitämään.

Se, millä tyylillä Janne suoltamisensa hoitaa ei taas pitäisi huoletta ketään, oppimisella on useita olomuotoja. Jotkut oppivat kokeilemalla ja tekemällä, jotkut teoretisoimalla. Itse olen aina pyrkinyt ajattelemaan itseäni vapaana, pyrkimään näkemään kaikki näkökulma ja valitsemaan niistä itselleni sopivimmat ja järkevimmät. Tällainen analyyttinen tulkinta päätyy ajan auttamatta siihen, että suurinosa sisällöstä koetaan ns. turhaksi ja se vain hylätään, toivottavimmin empiirisistä syistä.

En nyt todellakaan ole väittämässä, että olisin itse huippufribaaja tai muutenkaan huippu-urheilija, vaikka melkeinpä rehellisesti sanoen voisin itseni lahjakkaaksi lukea. Urheilussa menestyminen kuitenkin noudattaa tiettyjä periaatteita, jotka ikänsä liikkuneet varmasti tunnistavat. En myöskään tiedä Jannesta henkilö juurikaan mitään, enkä ole ikinä hänen kanssaan jutellut sen kummemmin, mutta hänen viestejään seuraamalla voin helposti tunnistaa henkilön, joka on urheilijana tai liikkujana kokenut paljon. Monet hänen pointeistaan ovat juuri sellaisia, joita tunnistan omassa urheilupersoonassani sekä fysioterapeuttiystäväni opeissa. Se, miten vakavasti ihmiset Jannen jutut ottavat on vain heistä kiinni, mutta kehotan olemaan avarakatseisia tällaisissa asioissa. Ihmiset ovat siitä hassuja otuksia, että kaikki toimivat eri tavoilla, ja myös näitä oppimiset keinoja on useita, myös urheilun saralla, joten mitään ei kannata suoraan lytätä.

Tämänkin voisi päättää peace outtiin, sillä en todellakaan halua haastaa riitaa :)

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Videoiden analysointi - Draivi/Putti/Lähäri you name it
« Reply #164 on: 07.12.14 - klo:09:13 »
Erittäin hyvä teksti ymme. Allekirjoitan täysin.