Peli on nyt testattu pari iltaa ja kaikki kentät läpäisty, joten avaan hieman kokemuksista. Onhan tässä pieni velvollisuuskin jos kerran sain sen koodinkin. Näille bugeille olen tosin ehkä sokea, mutta "pari" kehitysehdotusta toki tuli mieleen. Sori pitkästä hirviöviestistä!
Hauska ja koukuttavakin peli oli. Nättihän se on, siltähän pelit näyttivät ennen vanhaan, ennen nykyisiä 3D hömpötyksiä. Peli oli oikein toimiva. Puttaaminen oli yllättävän hauskaa puuhaa ja kori nappasi kiekot hienosti, toki tuli muutama sylky, joka lajiin kuuluukin. Kiekot pomppi aidontuntuisesti, muutamaan otteeseen sai repiä hiuksia kiekon pomppiessa OB:lle
Fribaharrastajana kaipasin tässä hieman moninpuolisempaa otetta frisbeenheittoon. Tässähän valitaan pelkästään heittosuunta ja voima. Jos halusi heittää pitkälle, piti ottaa reilua kulmaa ja ei pystynyt laittamaan kiekkoa liitämään pitkälle matalaa linjaa, vaan se lensi korkealla kaarella pohja edellä.
Olisi hienoa jos pystyisi säätämään kiekon nokkakulmaa. Heittää kovaa matalaa linjaa, tai heittämällä esim kovaa pohja edellä alamäkeen air bounce heittoja. Tai sitten korkealle heittää hieman nokka alhaalla, jotta kiekko liitäisi eteenpäin myötätuulessa. Pelissä pystyi toki jotenkin manipuolimaan frisbeen lentoa kulmaa ja voimaa säätelemällä, mutta nokkakulman valinta helpottaisi ehkä esteiden kiertämistä. Puiden edessä kaipasin upsi- tai pommihyssemahdollisuutta. Pelissä joutui melko paljon seiftaamaan yksipuolisen heittovalikoiman takia. Toki oli hauska miettiä, että mihin kannattaisi heittää. Parilla väylällä oli kuumottavia risk or reward vesiesteitä
Kolmannen kentän tuulettimet oli hauska lisä, jolloin täytyi miettiä tuulia ja kiekko pääsi jopa liitämäänkin. Tuulennopeus mittari toki näytti kovia lukemia, siltä ei kuitenkaan aina tuntunutkaan. Välillä voisi pelata tyynellä ja välillä reilummassa tuulessa.
Spinnin määrääkin voisi ehkä valita, joka lisää tai vähentää liitoa. Mutta en tiedä muuttuuko peli parempaan vai pahempaan suuntaan useampien muuttujien astuessa peliin. Frisbeen lennon simuloiminen on kyllä paljon monimutkaisempi homma kuin pallon lennon. Voi olla että liian vaikeaksi menee. Mutta näin saisi enemmän eroa App Storen lukuisista pallogolfpeleistä.
Kiekkovaihtoehtojen sijaan saattaisi riittää heittovaihtoehtojen moninpuolistaminen. Skippejä tai liukumista voi olla enemmän tai vähemmän eri alustoilla (jää, hiekka, asfaltti, ym.)
Rajallisten erikoiskykyjen lisääminen peliin saattaisi toimia jos halutaan viedä peli fantasiagolfin suuntaan. Rajallisia kertakäyttöisiä erikoiskiekkoja, kuten kaiken läpäisevä kiekko, superskippaava kiekko, tahmainen kiekko joka pysähtyy heti osuessaan johonkin, supernopea pituusdaiveri, seinien kautta lentävä kiekko Xena sarjan tyyliin ym. Näitä erikoiskiekkoja voisi kerätä niillä väylillä. Voi valita heittääkö helpompaa reittiä varmistellen paaria vai ottaako riskejä vaikeammalla reitillä yrittäen napata näitä harvinaisempia herkkuja matkan varrella. Top Score listoja voisi tehdä kaksi erillistä, eli erikoiskiekkojen kanssa ja ilman niitä.
Tai sitten spesiaalikiekot on ennalta määrättyjä tietty määrä käytettävissään kullakin väylällä vähän Angry Birdsien valittavien lintujen tyyliin.
Tuohon voimamittariin voisi lisätä väriskaalan tai nousevan käyrän lisäten visuaalisuutta. Varsinkin aluksi oli hieman hankala heittää juuri oikealla voimalla. Tuon throw nappula on vähän tarpeettoman tuntuinen jos heittäminen pysyy jatkossa yksinkertaisena. Isoa Ipadia vähän ärsyttävä kantaa aina peukalo alakulmassa throw nappulan kohdalla.
Hahmot oli mainioita, mutta kiva jos niitä voisi vielä valita itse ja tehdä omannäköisensä hahmon tai alter egoja oikeista fribapersoonallisuuksista. Parempi puolisko (joka nöyryytti minut pahasti tässä pelissä
valitteli ettei ollut naishahmoa valittavana. Hahmot voisi nimetäkin itse.
Väyläkohtaisia tuloskorttejakin voisi olla. Olisi hauska jos voisi myös pelata kolme 6 väyläistä putkeen, eli 18 väylää, jos halutaan pidempi pelisessio.
Moninpelissä voisi olla asetuksissa valittavana että pelataanko aina samassa järjestyksessä kuten nyt pelissä onkin vai onko heittovuoro aina kauimpana olevalta kuten oikeassa frisbeegolfissa. En tosin tiedä miten vaikeaa/helppoa tämä olisi toteuttaa.
Listasin aika monia ehdotuksia, ja näitähän mahdoton ehtiä tulevaan julkaisuun. Mutta ehkä tulevaisuudessa.
Peli on toki hyvä tällaisenäkin.
Mainio ja lupaava peli tosiaan ja kiitokset Jarille!