Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus  (Read 77027 times)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #30 on: 03.11.14 - klo:16:40 »
Suurin ongelmahan tässä on Se että amatööri osallistuu palkintopottiin, josta ei itse kisaa. Ymmärrän hyvin jos AM-kisassa osallistumismaksu on 2€ ja palkintona joku peltipurkki.

Avoimen kisoissa amatööri antaa kuitenkin aika ison lahjoituksen "hyväntekeväisyyteen" jos lahjakortteja ei jaeta.

Mun mielestä on vähä elitististä (vihaan muuten tätä sanaa, mutta täällä sitä on ennenkin viljelty) sanoa että amatöörit voi neppailla omissa nurkissaan jos ei tyhjästä maksaminen maistu.

Kyllä se amatööri osallistuu siihen ihan samalla tavalla kuin prokin. Mutta hänen on sallittua halutessaan olla vastaanottamatta palkintoa. Kuten on myös pro-pelaajan.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #31 on: 03.11.14 - klo:16:41 »
Heitetään tähän vielä anekdoottina, että briteissä kaikissa kisoissa on 20 £ osallistumismaksu eikä palkintoja jaeta missään luokassa.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #32 on: 03.11.14 - klo:16:43 »
Mun mielestä on vähä elitististä (vihaan muuten tätä sanaa, mutta täällä sitä on ennenkin viljelty) sanoa että amatöörit voi neppailla omissa nurkissaan jos ei tyhjästä maksaminen maistu.

Tilanne on oikeasti täysin toisin päin.

Amatöörithän tässä lajissa ovat etuoikeutettuja. Kaikki amatöörikisat kun on kielletty pro-pelaajilta, mutta amatöörit voivat osallistua kaikkiin pro-kilpailuihin.


Offline yannara

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 486
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika S
  • Seura: NFS, FGC Hyrylä
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #33 on: 03.11.14 - klo:16:47 »
ajaako pro status amatöörin ohi noissa pro kisoissa vai onks se ilmo järjestys kun määrää kukka pääsee kisaan?

Vai pitäisikö ajaa???
Perustekniikkani mukaan kiekko lähtee hyssessä liiallisella voimalla jonka alivakaus korjaa

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #34 on: 03.11.14 - klo:16:51 »
ajaako pro status amatöörin ohi noissa pro kisoissa vai onks se ilmo järjestys kun määrää kukka pääsee kisaan?

Vai pitäisikö ajaa???

Statusta ei ole käytetty rajoittajana. Ratingia on, ja pääsääntöisesti amatööreillä on matalammat ratingit.

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #35 on: 03.11.14 - klo:17:27 »
Hauskaa keskustelua aiheesta. Itse olen puuhastellut lajin parissa aika tasan 15kk ilman lisenssejä vaativia kilpailuja.
Kuinkas usein am statuksen omaava pelaaja nyt sitten pärjää ori karkeloissa niin ylös että kannattaa muutama kymppi ottaa palkintorahoja?
Ei taida olla ihan jokaisen lajin parissa pyörivän ongelma.
Meillä on pyritty pitämään hauskaa ja suosittelen samaa kaikille ihan statuksesta riippumatta.
Isänpäivänä alkaa 10 kilpailun sarja veikkolassa ulkoilun ja frisbeegolf nautintojen parissa.
Tervetuloa vaikka rahaa tai lahjakortteja ei luvata, mutta lettuja luvataan vuoden vaihteen jälkeen lämpimän kaakaon kera kunhan säät sallii.

Offline jaos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 141
    • View Profile
Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #36 on: 03.11.14 - klo:17:52 »

Mikä tämän pro/amatööri-jaon pointti noin ylipäätään on?
Sitä pitää lähteä kaivamaan historian hämäristä. Amatööriydestä on pidetty monessa lajissa kiinni kynsin ja hampain (esimerkiksi olympialaisissa.)

Meillä se on kirjattu lajin sääntöihin.

Jos tämä on ainoa syy, mun mielestä on omituista, että tällaista keinotekoista jakoa pidetään yhä yllä.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #37 on: 03.11.14 - klo:17:59 »

Mikä tämän pro/amatööri-jaon pointti noin ylipäätään on?
Sitä pitää lähteä kaivamaan historian hämäristä. Amatööriydestä on pidetty monessa lajissa kiinni kynsin ja hampain (esimerkiksi olympialaisissa.)

Meillä se on kirjattu lajin sääntöihin.

Jos tämä on ainoa syy, mun mielestä on omituista, että tällaista keinotekoista jakoa pidetään yhä yllä.

En ihan ymmärtänyt, mikä on tämä "ainoa syy". Minähän en antanut mitään syytä . Siihen pitäisi varmaankin tehdä laajempi tutkimus amerikkalaisesta urheilukulttuurista (ja varmasti on tehtykin).

Suomellahan ei tässä oikein ole osaa eikä arpaa, koska lajin säännöt tulevat PDGA:lta. Tietenkin voisimme päättää että Suomessa järjestetään vain pro-kisoja. Silloin ei olisi mietittävää.

Offline lliuhto

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 125
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Liuhto
  • Seura: TT
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #38 on: 03.11.14 - klo:19:10 »
Mikä tämän pro/amatööri-jaon pointti noin ylipäätään on?
En ihan ymmärtänyt, mikä on tämä "ainoa syy". Minähän en antanut mitään syytä . Siihen pitäisi varmaankin tehdä laajempi tutkimus amerikkalaisesta urheilukulttuurista (ja varmasti on tehtykin).

Itse veikkaisin että jako tulee pallogolfin puolelta, kuten aika moni perusidea säännöissä muutenkin. Ja uskoakseni tuo jako on joskus muodostunut siitä, että ammattilaisurheilua ei katsottu hyvällä, se ei ollut niin "puhdasta" (en nyt tarkoita doping-mielessä, vaan ennemmin aatteellisesti). Tästä syystä ammattilaiset sitten savustettiin omiin piireihinsä, ja amatöörit jäivät urheilemaan aatteen voimalla.

Entisenä korkeintaan keskinkertaisena uimarina olen vanha amatööriurheilija - pienimuotoista sponsoritukea saatiin seuratasolla, mutta muuten rahavirta oli kyllä omasta (lue: vanhempien) lompakosta ulospäin. Ja kivaa oli. Ei minulla mitään periaatteellista vastustusta ole ammattilaisurheiluakaan kohtaan.

En näe tätä nykyistä jakoa kuin käytännössä surkuhupaisana päänvaivantuottajana. Jako on mielestäni kummallinen, enkä oikein näe kenenkä hyväksi se pelaa. Olisiko tarkoitus että amatöörit eivät tulisi sotkemaan "oikeiden" (pro-)pelaajien kisoja -- tai vaihtoehtoisesti etteivät ammattilaiset tule sotkemaan "oikeiden" (amatööri)pelaajien kisoja... Rating-järjestelmä on jo olemassa, siinä on ongelmansa mutta sillä pystytään tekemään karkeaa karsintaa ja saadaan pelaajia luokiteltua ihan kohtuullisen tehokkaasti. Mihin ihmeeseen tarvitaan am/pro -jakoa? Melkein itkettää jos hommaa perustellaan pelkillä perinteillä, kun itse en näe siinä mitään järkeä.

Kertokaa siis viisaammat, mikä ihmeen idea tuossa on taustalla?

Suomellahan ei tässä oikein ole osaa eikä arpaa, koska lajin säännöt tulevat PDGA:lta. Tietenkin voisimme päättää että Suomessa järjestetään vain pro-kisoja. Silloin ei olisi mietittävää.

Luulisi että PDGA:n suuntaankin voisi (ainakin yrittää) tehdä lobbaustyötä. Ja tämänhetkisellä säännöstöllä reilumpaa olisi, että järjestettäisiin vain amatöörikisoja -- tai siis kaikille avoimia, mutta pelkistä mitaleista tahi pytyistä. Mitään järkeähän siinä(kään) ei olisi, mutta ainakin kaikki saisivat osallistua  :P

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #39 on: 03.11.14 - klo:19:22 »
Muistakaa, että meillä on nyt 1400 lisenssipelaajaa ja yhteen kisaa mahtuu jollakin tavalla 200. Eli erilaisia kisoja on melkein pakko olla, jotta kaikilla on mahdollisuus päästä ainakin joskus mukaan.

Englannissa ja Hollannissa on tosiaan systeemit, joissa käytännössä kaikki kisat ovat amatöörikisoja, koska palkintoja ei jaeta. Hollannissa ei ole myöskään lainkaan osallistumismaksuja.

Suomessa ollan menossa täysin eri suuntaan. Kisat tulevat kaikella todennäköisyydellä eriytymään enemmän ja enemmän. Ikäluokille, junnuille, naisille, eri luokkien amatööreille jne jne tulee enemmän ja enemmän omia kisoja.

Vuonna 2010 kun itse aloitin lajin, koko kaudella järjestetiiin alle 15 kisaa. Tänä vuonna lähelle sataa.

Am/pro- tai luokkajaoista olen kuullut negatiivista palautetta puoli tusinaa kertaa ja olen kisajärjestäjänä ja pelaajana tavannut varmasti tuhatkunta pelaajaa viimeisen parin vuoden aikana. Joten mitään lobbausta tuskin on Suomesta lähdössä jenkkeihin päin, koska minä satun olemaan Suomen PDGA-koordinaattori eikä saamani palaute ole millään tavalla tähän johtamassa.

Offline jaos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 141
    • View Profile
Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #40 on: 03.11.14 - klo:19:47 »

En ihan ymmärtänyt, mikä on tämä "ainoa syy". Minähän en antanut mitään syytä . Siihen pitäisi varmaankin tehdä laajempi tutkimus amerikkalaisesta urheilukulttuurista (ja varmasti on tehtykin).

Suomellahan ei tässä oikein ole osaa eikä arpaa, koska lajin säännöt tulevat PDGA:lta. Tietenkin voisimme päättää että Suomessa järjestetään vain pro-kisoja. Silloin ei olisi mietittävää.

Tulkitsin viestisi niin, että jaon syy on se, että niin on aina ollut. Se on aika huono peruste. Jos jaosta ei ole mitään hyötyä mutta lähinnä haittaa, kuten tämän keskustelun perusteella näyttää olevan, niin siitä voisi luopua.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #41 on: 03.11.14 - klo:20:19 »
Mun viestejä saa lukea kyllä melko värikkäillä laseilla jotta pääsee noihin johtopäätöksiin.

Järjestelmästä on tällä hetkellä lähes yksinomaan hyötyä, ei käytännössä mitään haittaa. Ja mitä suurempi joukko lajin löytää,  sitä enemmän.

En myöskään ole sanonut että näin on aina ollut,  vaan että jaon syyt löytyvät jostain kaukaa. Itse asiassa vielä muutamia vuosia sitten Suomessa ei ollut lainkaan amatööripelaajia, vaan kaikki uudet PDGA-jäsenyydet olivat automaattisesti pro-jäsenyyksiä.

Ja sanotaan nyt vielä kerran että jaosta ei voi luopua niin kauan kuin se on kirjattu lajin kattojärjestön sääntöihin. Ja koska kattojärjestö on amerikkalainen ei jaon poistuminen ole näköpiirissä. Siellä kun pro/am-jako on joka lajissa käytännössä ehdoton.
« Last Edit: 03.11.14 - klo:20:21 by Tapanote »

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #42 on: 03.11.14 - klo:20:26 »
Jos kisa ei miellytä, siihen ei tarvi osallistua.

Jos kisassa riittää pelaajia niin se on silloin tarpeeksi hyvin järjestetty, jos TD on yksinään pelaajakpkpuksessa, voinee miettiä oliko kaikki nyt ihan ok.

Mielipiteitä on aina hyvä ja kiva kuulla kyllä, mutta useamman viestin kitinä jostain asiasta nyt vaan on typerää.

Oulussa ainakin järjestetään niin vähän kilpailuja, että valinnanvaraa ei juuri ole.

Mun mielestä MA1/Pro -jako on jotenkin keinotekoinen. MA2 ja MA3 ymmärrän kyllä, koska niissä on selkeät rating-rajat. MA1 voisi asettaa maksimiratingin, tai sitten heittää koko lahjakorttisäädön pois ja jakaa kaikissa sarjoissa rahapalkinnot. Tai molemmat.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #43 on: 03.11.14 - klo:20:30 »
Sääntöjä rikkomatta ei voi asettaa Ma1 ylärajaa eikä jakaa rahaa amatöörikisoissa.

Niin kauan kun keskustelu pysyy tällä tasolla että ehdotukset ovat mahdottomia, asiat eivät etene. Keskustella voidaan mutta hedelmällistä se ei ole.

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #44 on: 03.11.14 - klo:20:40 »
Vaikka laji on Suomessa kasvanut ja ollaan maailman kakkosmaa, kärki on kova ja näemmäisen leveä, tasoerot ovat vielä pienet ja kärki näennäisestä leveydestään huolimatta sisältää vain kourallisen pelaajia. MA1-sarjan tarpeellisuuskin tulee jatkossa enemmän ja enemmän näkymään selkeämmin, kun avoimessa alkaa olla enemmän ja enemmän tonnin ja yli miehiä.

Jos katsoo rating-rajoja, niin niissä on ihan loogiset portaat. 900 MA3, 935 MA2, (970, "pros playing am" jenkkisääntö) MA1, (1000) MPO. Nyt kärki on niin kapea että jokaiseen, edes isompaan kisaan, ei riitä top kymppiä täyteen tonnin ukkoa, ja silloin nämä 970 reitatut amatöörit voivat pelata yli oman tasonsa ja syntyy kaikki tämä hässäkkä lahjakorteista.