Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus  (Read 80715 times)

Offline Korpa

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aaro Korhonen
  • Seura: SuRa Frisbee
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #135 on: 21.12.14 - klo:17:21 »
Ensivaikutelmana tuo uusi Amatööri 2 -tour vaikuttaa omalle kohdalle hyvin mielenkiintoiselta uutuudelta. Nyt kun erilaisten tourien osuus kasvaa, on myös mielenkiintoista nähdä siirtyykö osa aikaisempien vuosien erilliskisoista jonkun tourin osakisaksi vai säilyykö ne entisellään. Osa seuroistahan on järjestänyt korkeintaan yhdet kisat vuodessa ja saadessaan tourin osakisan järjestettäväksi voisi kuvitella paukkujen menevän täysin siihen. Tällöin sen seuran osalta jäisi pro:t tai amatöörit täysin vaille kisaa sen seuran tai jopa paikkakunnan osalta. Asia jää nähtäväksi. Toivottavasti uusia kisoja ja kisajärjestäjiä saadaan ensi vuonnakin kalenteriin (ehkä jonain päivänä itsekin aktivoituu tarpeeksi kisojen järjestelytoimintaan).

Offline JaniS

  • Juniori
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Saukko
  • Seura: JyLi Albatrossit
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #136 on: 21.12.14 - klo:21:40 »
Jos rehellistä mielipidettä kaivataan niin tuo Amatööri 2 ei napaa tai ainakaan Keski-Suomessa en usko toimivan.
En näe lisäarvoa kovin paljoa tuolla ja kun palkinnotkin on kolme kertaa pienemmät kuin viikkokisoissa niin tuskin vetää porukkaa täällä, mut Keski-Suomi onkin vähän erinlaista aluetta kun viikkokisojakin on joka päivälle tarjolla kesäkaudella.
Jos tuosta saa paikkoja amatöörien SM-kisoihin niin antaa sentään jotain lisäarvoa tälle sarjalle.
Amatööri-tour on toimiva kokonaisuus.

Offline TomiV

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Vuori
  • Seura: Rauma Frisbee ry
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #137 on: 24.12.14 - klo:12:03 »
Omasta näkökulmasta tuo amatööri2 vaikuttaa mielenkiintoiselta. Heittotaso ei oo mikää huippu ett siinäkää kärkisijoille pääsisi mut kehityksen kannalta ei ollenkaa huono. Saa kokemusta ja kisapäätä treenattua :)
Reilun vuoden heittänyt vasta ja viikkokisoja sekä pikku kisoja käynyt. Alkusi meinasin ensi kesän viel harjoitella mut tää amatööri2 pisti miettiin juttua uudestaan.
Team Trilogy

Offline vto

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 105
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville
  • Seura: OFS
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #138 on: 24.12.14 - klo:16:48 »
Olin jo ajatellut etten ota ensi kaudelle kisalisenssiä ollenkaan, mutta tuo Amatööri2-suunnitelma saa kyllä harkitsemaan asiaa uudemman kerran. Olen kovasti sitä mieltä että kun rahasta pelataan, niin mennään joko voittamaan tai ei mennä ollenkaan, ja on tullut selväksi että oma taso ei voitolliseen pelaamiseen riitä, niin ajattelin että antaa sitten olla. Nyt kun sitten näyttääkin että voisi olla tarjolla juuri semmoisia kisoja joiden puolesta olen puhunut, eli alempia amatöörisarjoja tarjolla, pienet osallistumismaksut, ja trophy only palkinnot, niin voi olla että täytyy ehkä sittenkin harkita ainakin tuollaisiin kisoihin osallistumista.

Offline booga

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 233
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #139 on: 25.12.14 - klo:01:46 »
Tulevaisuudessa vois ehkä tä live seuranta toimi parempi. Nyt on kaikilla älyvehkeet ja ei pitäs olla onkelma, että joku merkais tulokset omassa ryhmässä kännykäle. Eestissä järkäti kisa missa oli 83 pelaja, 2 rundi ja ei mikä paperi /kynä hommi tarvinut. Eka rund jälkeen kone laski ite toka rundi ryhmät tulosjärjestyksessä.  TD llä oli tosi vähä hommi. Tottakai paperi / kynä pitas olla. mutta pitäs myös mietima että katsojat saa oman fiilikse ja see too lisä sponsse.
 EM kisoissa tehti openista live ja yli 1000 seurajat oli katsomassa, olis vielä enempi ehkä olnut,kun olis kunnolla mainostanut.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #140 on: 25.12.14 - klo:10:47 »
En minä ainakaan tiennyt et EM kisojen livefeediä olis jostain nähnyt. USDGCtä sen sijaan tuli töllötettyä 3/4 iltaa.

Mutta juu, vaikka kuvaa ei ole niin noita kiintoisempia kotimaan kisoja on kyllä kiva seurata myös kisakoneesta tuloksien tipahdellessa.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline KajsaW

  • Juniori
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kajsa Wickström
  • Seura: OFS
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #141 on: 25.12.14 - klo:11:11 »
Olin jo ajatellut etten ota ensi kaudelle kisalisenssiä ollenkaan, mutta tuo Amatööri2-suunnitelma saa kyllä harkitsemaan asiaa uudemman kerran... Nyt kun sitten näyttääkin että voisi olla tarjolla juuri semmoisia kisoja joiden puolesta olen puhunut, eli alempia amatöörisarjoja tarjolla, pienet osallistumismaksut, ja trophy only palkinnot, niin voi olla että täytyy ehkä sittenkin harkita ainakin tuollaisiin kisoihin osallistumista.

Ajattelin ensiksi vastata sinulle suoraan, mutta vastaanpa tähän niin muutkin asiaa mahdollisesti pohtivat näkevät vastauksen.

Voin iloikseni kertoa, että Pohjois-Suomen alueelle on tulossa Amatööri2-kiertue, kisajärjestäjien löytäminen ei tuottanut lainkaan vaikeuksia. Halukkuutta tällaiselle kisalle tuntuu kyllä olevan täällä "pohjoisessa". Enää pitää vain löytää kisakalenterista sopivat päivämäärät jokaiselle kisalle, vaan eiköhän sekin onnistu :)

Joten tervetuloa kisaamaan - tiedät, mistä löydät jäsenhakemuslomakkeen jolla hakea sitä lisenssiä :)

Offline KajsaW

  • Juniori
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kajsa Wickström
  • Seura: OFS
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #142 on: 25.12.14 - klo:11:18 »
Tuo EM-kisojen livestriimi oli kyllä mahtava juttu. Varsinkin tietysti kun oman kylän tyttö ja poika pärjäs niin loistavasti :)

Mitä mieltä olitte muuten tämän vuoden SM-kisojen katsomokokemuksesta? Tuliko tulokset riittävän tiheästi, oliko riittävästi kuvia ja videoita tarjolla?

Livelähetystä emme tarjonneet, mutta pyrimme muilla keinoin, mm. kärkiryhmien väyläkohtaisella tulosseurannalla, tuomaan tunnelman myös kotikatsomoihin.

Oliko jotakin parannettavaa, jota voisimme ensi kesälle toteuttaa tulevissa kisoissa.

Offline K-ride

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
  • Oikea nimi: Krister E.
  • Seura: HRH & DGV
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #143 on: 30.12.14 - klo:17:36 »
Laitan nyt tämän oman mielipiteeni/ajatukset/ehdotelmat vaikka kyyti on varmasti kylmää.

Vasta vähän aikaa lajia harrastaneena ihmettelen eniten liiton tarjoamaa kahta eri lisenssimaksua, jotka ovat mielestäni vielä varsin kalliita. Ehkäpä liittokin voisi hieman ajatella onko järkeä myydä B-lisenssiä jolla saa mitä? Jos liitto haluaisi enemmän kisaajia/kisoja tulisi olla vain yhdenlainen lisenssi(edullinen) tarjolla. Sarjoja voisikin sitten olla erilaisia ja ehkä jopa hieman enemmän ja sarja määräytyisi suoraan ratingin perusteella.

Miksi kisoissa ei voi sekoittaa eri sarjojen pelaajia enemmän keskenään ja oikeasti arvalla, onhan se nyt aika siistiä pelata esim. jonkun "idolinsa" heittueessa ja varmasti idolistakin on kivaa olla esikuvana. Palkintojenkin osalta voisi "isompien" kisojen pystistä tehdä kiertopalkinnon, näin taitaa olla aika monessa muussakin lajissa. Olen itse myös sitä mieltä, että seurat voisivat pitää 30%-40% osallistumismaksuista, jos nyt jostain syystä pitää rahaa ruveta jakamaan. Katson itse hyväksi sen että junnuille opetetaan että kaiken päämääränä ei olisi raha.

Jos TD:iden hankkiminen on vaikee olisiko hyvänä kannustimena esim. jäsenmaksu alennus/ilmainen jäsenmaksu? Se on jännä juttu miten "rahalla" saa vapaaehtoisia, kokeilkaa vaikka.

Itse kuulun seuraan ja olen ainoastaan osallistunut viikkokisoihin, niissä on hyvä meininki. En omista mitään lisenssiä, koska aloittelijana kun luen noita ja näitä täällä foorumilla ja liiton sivuilla, niin on kyllä semmoista huttua nää lisenssi ja status hommat, että oksat pois.

Liitto voisi myös ajatella tukevansa seuroja esim. "Hiihtobussi" messilään tyylisellä ratkaisulla. Eli voisiko esim. Helsinki-Lahti Frisbeematkoja edullisesti. Lähtö lauantai aamuna Steissiltä klo 08.00 paluu samaan paikkaan klo 17 hinta 15,-/naama. Siinä pääsis junnut/muut edullisesti/helposti/seurassa kehittämään itseään ja tutustumaan muuhunkin kuin siihen lähirataansa. Kaikilla ei myöskään ole autoja.

Ps. Hyviä heittoja :)

tau

  • Guest
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #144 on: 30.12.14 - klo:18:52 »
Eikös ton B-lisenssin oo juuri tarkoitus olla se halvempi vaihtoehto sellaiselle joka ei halua lähteä rating-touhuun mukaan. 20 egeä kilpailulisenssistä ei ole mun mielestä paljoa, kunhan kilpailuita on sitten tarjolla myöskin kysyntää vastaava määrä. Sillä saa siis osallistumisoikeuden suureen osaan liiton alaisista kilpailuista. A-lisenssi on myöskin mielestäni turhan kallis, mutta sehän sisältää PDGA:n syyhkytyksen (jäsenyyden) :)

Noita fribamatkoja voi ruveta kuka tahansa järkkäämään jos vaan aikaa ja intoa riittää. Kuljetukset kisoihin ois ihan huippua, mutta luulen, että jokainen auton omistava käyttää kuitenkin omaa autoaan ja kuljetuksia ei ole kannattavaa järjestää kouralliselle ihmisiä. Kimppakyydit kunniaan näissäkin.
« Last Edit: 30.12.14 - klo:18:58 by tau »

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #145 on: 30.12.14 - klo:19:32 »
Mitä meinaat tolla "lisenssi ja status (?) hommat on sellasta huttua että oksat pois"? Että vaikea ymmärtää mitä ne pitää sisällään vai jotain muuta?

Kyyti ei väldesti ole automaagisesti mitenkään kylmää, että turhaan sillä kannalla lähtee jo valmiiksi kirjottelemaan. Reippaasti vaan.

Kyllä tuota sarjojen sekoittelua on tullut vastaan, ellei pelata eri lohkoissa. On kyllä varsin opettavainen tilaisuus kun pääsee jonkun paremman kyytiin.

Vapaaehtoisia on kyllä kokeiltu houkutella yhdellä sun toisella rahanarvoisellakin jutulla, mutta sepä on helpommin sanottu kuin tehty. Kyllä se lopulta kulminoituu siihen että nimensä mukaisesti vapaaehtoisen täytyy itse olla halukas siihen hommaan. Jos silkkaa rahaa (eikä siis vain rahanarvoisia etuja) aletaan käteen latomaan, sehän on sitten jo ostopalvelua.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline TMS

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Toni Syrjänen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #146 on: 30.12.14 - klo:23:38 »
Itsellä on kyllä sellainen mielipide lisensseistä että ei ne ole kalliilta ole jos pelaajalta löytyy selästä reppubägi ja kiekkoja.

Reppu + kiekot bägissä = ~400euroa, mun mielestä tässä ei yksi B tai A lisenssi enää paljoa tunnu.

... ei muuta jatkakaa hyvää keskustelua..

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 561
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #147 on: 31.12.14 - klo:12:51 »
Liiton lisenssejä päivitettiin muutama vuosi sitten. Silloin päätettiin siirtyä malliin jossa kulut maksaa ne jotka palveluja käyttävät.
Tällöin liiton jäsenmaksu tiputettiin kahteen euroon kympistä. Pitää kuitenkin muistaa, että liitolla alkaa olla jäsenten lisäksi kuluja. Ne pitää jollain kattaa, joten rahat on kaivettava jostain.

Jos vertaa muiden lajien kilpailulisenssejä niin kyllä tämä frisbeegolfliiton lisenssishow on järkihintainen.

Ratingit toimii aika kivasti ja niiden kautta voi vertailla omaa tasoaan muihin ja maailman parhaisiinkin mainiosti. PDGA laskuttaa liitolta rahaa tästäkin palvelusta, joten raha menee kuluihin,

Tervetuloa kuitenkin kaikille mukaan touhottamaan frisbeegolfin parissa, tätä voi jokainen pelata haluamallaan tavalla.

Offline K-ride

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
  • Oikea nimi: Krister E.
  • Seura: HRH & DGV
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #148 on: 31.12.14 - klo:14:22 »
Itse olen kyllä edelleen eri mieltä lisenssien hintavuudesta koska pitää myös muistaa, että niillä saa ainoastaan osallistumisoikeuden kisoihin, eivät sisällä osallistumismaksua/vakuutuksia. Jos ehdit vuoden aikana esim. Ainoastaan neljään A-lisenssi kisaan tulee osallistumisten ja lisenssin hinnaksi yksi reppubägi. Ja rahastuksesta jos mainitaan niin mielestäni se on rahastusta jos esim. Ostat PDGA jäsenyyden 5 vuodeksi suoraan PDGA:lta ja liitto ei tarjoa edullisempaa A lisenssiä tällaisessa tapauksessa.

Huttua ja oksia. Pyydä jotain uutta harrastajaa kertomaan eri kilpaluokkien eroista, ei ainakaan itselle auennut ennen tämän ketjun seuraamista, millä ratingilla kannattaa mennä mihinkin sarjaan. Miten se rating sitten oikein määritellään, ei ole ainakaan mulle selvää.

Liiton tavoitteena on tulevalla kaudella houkutella nuoria ja naisia lajin pariin ja kisoihin. Laskekaa nyt oikeasti paljon maksaa kahden päivän kisamatka Junnu mimmille..aika paljon.



Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #149 on: 31.12.14 - klo:14:32 »
Itse olen kyllä edelleen eri mieltä lisenssien hintavuudesta koska pitää myös muistaa, että niillä saa ainoastaan osallistumisoikeuden kisoihin, eivät sisällä osallistumismaksua/vakuutuksia. Jos ehdit vuoden aikana esim. Ainoastaan neljään A-lisenssi kisaan tulee osallistumisten ja lisenssin hinnaksi yksi reppubägi. Ja rahastuksesta jos mainitaan niin mielestäni se on rahastusta jos esim. Ostat PDGA jäsenyyden 5 vuodeksi suoraan PDGA:lta ja liitto ei tarjoa edullisempaa A lisenssiä tällaisessa tapauksessa.
Lisenssi on voimassa vuoden, se ei ole kisakohtainen. Kokonaiskustannus lisensseistä on siis 20 euroa B-lisenssillä tai 55 euroa A-lisenssilla VUODESSA.

PDGA jäsenyys on vain yksi osa A-lisenssiä. Se on läpilaskutusta pääasiassa. Siitä jää muutama euro liitolle, joka käyttää senkin rahan esim SM-kisojen ja tourien tukemiseen. Kaikissa muissakin lajeissa liitoilla on omat kilpailulisenssinsä, eikä niillä suoranaisesti ole tekemistä sen kanssa mitä palveluita lajin ulkomainen kattojärjestö tarjoaa.

Liitolla ei ole maagista rahapuuta, josta voidaan kustantaa kaikki palvelut jäsenistölle. Liitto kerää tulonsa jäsenmaksuista (1 tai 2 euroa per jäsen, 3000 jäsenellä ei siis montaakaan euroa), sekä A- ja B-lisenssien hinnalla, joka käytetään kilpailujärjestelmän luomiseen ja ylläpitämiseen, sekä lajin kasvattamiseen yms.
« Last Edit: 31.12.14 - klo:14:37 by tumi »