Tammisaari, ProTour 2016
Jos joku näitä lukee oikeasti niin tuolta viime syksyn alkupuolelta löytyy edellinen pelikirja Tammisaareen. Pikaisesti sen itsekin kävin kurkkimassa mutta tuntui ihan siltä että itsen takia pieni toisto lienee paikallaan.
Aiemminkin on tullut todettua, että Tammisaari on aika lähellä Nummelaa, mutta harvakseltaan siellä tulee käytyä. Ennen kisoja ehkä kertaalleen kurkkimassa mitenkäs se nyt menikään.
Tykkään Tammisaaren radasta, mutta vaikeuksia siellä on ollut tulosta tehdä. Tilanne lienee edelleen sama.
1. Kinkkinen par5 jossa kakkosheitto merkitsee paljon. Ykkösheitollakaan ei saa lingota itseään ihan mihin tahansa.
Tuulen suunnasta riippuen lingotaan avauksessa Crankia tai DD:tä. Kakkosheitolla pitäisi päästä sellaiseen paikkaan josta voi kolmannen heittää takaisin metsään pienestä aukosta. Kovin on haastava. Syksyllä muokkasin pelikirjaa sellaiseksi, että heitänkin kolmannen heiton hyssellä korkealta metsään. Molemmilla kierroksilla epäonnistuin surkeasti ja taisin tehdä kutoset, joten ehkä nyt sitten kuitenkin tyydytään menemään väylää pitkin. Edelleen sieltä korilta katsoessa näyttäisi olevan kuusikossa ylhäällä tilaa.
Vitoset olisi hyvää perussuorittamista tähän. Helposti tulee enemmänkin. Vasemman puolen pusikkoon ei saa heittää.
2. Kinkkinen 119m par4. Lyhyt mutta helppo. Paitsi että se kakkosheitto joka ratkaisee kaiken ei vain olekaan helppo. 50m neppi mutkaan ja siitä toinen fore korille. Edelleen olen sitä mieltä, että mun pitäisi ottaa tähän lähinnä kolmosia mutta kun ei vain onnistu. Tähän kakkosheittoon pitää saada selkeyttä. Ylämäki ja onhan siinä puskia edessä, mutta ei se nyt niin vaikea voi olla.
Nelosta isompaa ei saa tehdä ja kolmoset on hyviä.
3. Tasan 100m loiva hysseväylä. Viimeksi paikalla käydessä DD meni pitkäksi ja outtiin. Lienee paikallaan kokeilla Starfireä tai jopa Buzzzia tähän ennenkuin lyö pelikirjan kiinni. Paineita on kakkoseen, mutta kyllähän se hyvän heiton vaatii. Periaatteessa kuitenkin perusheitto. Korilla maa laskeutuu alaspäin, joten siellä rollaillaan helposti. Kakkosta haetaan ja kolmosta isommasta tulee paha mieli. Outtia ovat laittaneet suojaamaan ilmeisesti katsojia. En tykkää.
4. Toinen lyhyt, mutta helppo par nelonen. Paitsi että avaus ylämäkeen puiden välistä on hurjan vaikea. Silti pitäisi helpohkosti selvitä neljällä. Hyvällä avauksella kakkosella puikkelehditaan puiden välistä kalliolla olevalle korille. Tykkään. Vaatii hyvän heiton kolmoseen. Uskoisin kykeneväni yhteen kolmoseen kolmella kierroksella. Nelosta isommasta paha mieli.
5. 98 alamäkiväylä. Tässä pitäisi osata nyt se putteriheitto joka ei ole valikoimassa. Buzzzia alamäkeen ja kakkosta korttiin. Ei tapahdu kovinkaan isolla prosentilla, joten kolmonen on ok perussuoritus. Ei tässä ihan kaikki kakkosia nostele, mutta vähän annetaan tasoitusta kun ei se putteriheitto ole valikoimassa. Nelosesta tulee jo paha mieli, mutta uskoisin yhden nelosenkin tähän taikovan.
6. 136m par nelonen. Jälleen olisi lyhyttä par nelosta tarjolla. Ainoa juttu vain että eihän tässä voi avata juurikaan yli 50m avausta. Forella draiveri aukosta kentälle ja sitten toinen fore kovaa ylämäkeen. Kolmosia hyvällä kakkosheitolla tiedossa, muuten nelosia.
Tässä pitää heittää rauhassa avaus eikä yrittää mitään koska ei voi saavuttaa mitään. Edelleen olen sitä mieltä, että ne vanhan tiipaikan isojen poikien annukka-avaukset oli hienompia kuin tämän ränninepin avaukset. Harmi. Ei tule kolmosta meitsille ihan helposti, mutta ehkä 1/3.
7. Lyhyt alamäki, jossa lampi takana. Tähän pitäisi meikäläisen heitellä Buzzzilla fore milliin. Ei vain ihan toteudu. Ehkä välttelen sitä vettä siellä takana liikaa ja heitän usein liian hiljaa. Tässä putterimiehet poimii hyvällä prosentilla kakkosia, joten kakkosta korttiin. Foreneppi Buzzzilla pitäisi olla tehtävissä helposti. Yllättävän hankala. Nelonen on jo pahalta maistuva katastrofi.
8. 109m vedenylitys. Periaatteessa ihan helppo väylä. Flippaava loiva annukka aukosta sisään ja kakkosta korttiin. Ei vain pää kestä. Liikaa tai liian vähän annukkaa. Ei vain halua heittää lampeen ja sen takia sitten ollaan ongelmissa. Aika usein aukon vasemmasta reunasta sisään ja sitten vaaditaan jo erinomainen heitto kolmoseen. Tämä on ollut henkilötasolla vaikea. Yksi nelonen ja pari kolmosta olisi ihan jees meikäläiselle historian tuntien. Kakkosia ei ole paljon näkynyt, joten ei niitä.
9. Lyhyt neppiväylä. Teknistä osaamista puuränni kalliolle. 61m on ns. pakkokakkonen. Siksi siihen niitä kakkosia on vaikea tehdäkin. Buzzzilla fore menee parhaiten ränniin, joten siihen sellainen. Yllättävän hankala tosiaan.
10. 216m alamäkeä, outtia ja saari. Periaatteessa helpohko väylä. Väylä on tarpeeksi leveä, saari on tarpeeksi iso jne. Sitten kun otetaan se alamäki siihen ja oikealta (mereltä) puhaltava reipas tuuli niin ei se nyt sitten niin helppo olekaan. Par4 voisi olla yksinkertainen jos pelaisi nelosta, mutta kohtuullisen avauksen jälkeen on aina mielessä mahdollinen kolmonen ja siitä ajatuksesta on vaikea luopua. Väylä pelataan Buncr Hazardilla, joten vähän voi kokeillakin. Nelosta isompaa ei oikein saisi ottaa, mutta kyllähän tähän tulee kaikenlaista numeroa. Avaus keskelle kenttää ja yleensä meikäläisellä on sellainen 80-90m korille. Eihän siinä voi alkaa neppailemaan. Joten pikkuriskillä haetaan kolmosta. DD ja Starfire yhdistelmänä todennäköisesti.
11. Tämä se on sitten vasta väylä. Ylämäkeen 99m. Outilla nätisti ympäröity väylä. Isot pojat heittää hallitun hyssen milliin, itse joutuu vetämään alivakaalla täysiä jos haluaa korin lähelle. Lähelle pitäisi päästä kun korotettu kori on siinä pellolla tuulessa aika haastava. Tässä pitäisi nyt sitten olla nykimättä. Menee se sinne rauhallisemminkin jos on mennäkseen. Tämä pitäisi siis pelata niin että kolmosta isompaa ei korttiin ilmesty ja erinomaisen avauksen jälkeen ehkä kakkonenkin. Ehkä.
12. 94m alamäkeä pellolle, kääntyy oikealle. Pitäisi olla helppo fore Starfirellä, mutta melkein aina tuulee vastaan ja se painaa kiekon alas. Periaateessa kakkosta, mutta käytännössä se on ollut aika hankalaa. Ylhäällä on koivu johon on helppo osua, joten avauskin pitää kiertää vasemmalta. Outtia on tälläkin pellolla, mutta vaatii jo huonon heiton. Kolmosia ennusteessa.
13. 109m kuulostaa vähältä, mutta kun heitetään ylämäkeen ja pellolta aukosta mäelle niin onhan se haastavaa. Käsi ei riitä kakkoseen, joten tästä pitäisi kolmosia tehdä. Neloset on huonoja, mutta mahdollisia. Viimeksi käydessä täydellinen avaus mahdollisti 10m ylämäkiputtiyrityksen, joten periaatteessa voi vahingossa lipsahtaa. Kolmosen tekemällä tässä ei häviä monellekaan.
14. Hienon hieno vasemmalle alamäkeen tammen alta pelattava väylä. Tykkään. Avaus pitää meikäläisen kädellä saada pitkälle jos mielii kolmosta. Kolmonen vaatii kaksi erinomaista heittoa. Crankilla pikku myötikseen ja muuten DD:llä. Alareunassa kulkee outti, joten ei saa flipata yli kuitenkaan. Hieno väylä johon kolmosen tekeminen näillä käsillä tuo hymyn huulille. Outtiin ei saa mennä. Jos pysytään pois outeista niin nelosta isompaa ei saisi tehdä.
15. Tammisaaren erikoisuudet, lyhyet par neloset. Osa 4. Tämä mennään sitten alamäkeen. Kolmosta haetaan heittämällä DD forella ränniin. Tämän pitäisi olla meikäläiselle sopiva väylä. Kaksi kolmosta pitää saada viikonlopun aikana. Haetaan sitten vaikka kisan jälkeen
Hyvän avauksen jälkeen on alle 40m korille, joten kolmonen on helppo kun vain pääsee metsästä ulos.
16. Tämä muutos oli hieno muutos. Väylä on nyt pitkä ilman mandoja, ainoa miinus on korin takana lähellä oleva OB. Olisi niin hienoa lähestyä hienolla ässällä tietä pitkin korille. Vaikea väylä, mutta nelosella pitäisi selvitä. Kolmoseen vaaditaan meikäläiseltä jo erinomaisen avauksen perään hyvää lähäriä. En usko kolmosiin, mutta kyllähän niitä haetaan. Vitosesta on turha ruveta itkemään, ikävä puupomppu aiheuttaa hankalia tilanteita.
17. Kentän puheenaihe vuosi toisensa jälkeen. Lyhyt väylä jossa heitetään alamäkeen melkeinpä saareen, jossa OB alle neljän metrin päässä korista. Par2. Kakkosen tekeminen kilpailussa on tähän hankalaa ja OB kutsuu helposti. En osaa tätä oikein pelata, mutta on tässä jotain mistä en pidä. Jos heittää korin yli outtiin tekee OB3. Ei tunnu oikein fiksulta.
No, tämä pelataan silti. Kakkosia pitäisi mutta kyllä tästä helposti plussaa tulee.
18. 150m vaatii reilun satasen avauksen ollakseen hyvin kentällä. Crankilla tai DD:llä outin yli ja Zonella neppi korille. Pakkokolmonen. Käsi ei millään riitä kupille varsinkaan kun siellä on outtia pelottelemassa niin ei voi edes yrittää mitään maagisia isoja ässiä Crankilla. Kolmosia tähän tai paha mieli.
Tämä on oikeasti sellainen kenttä, että olen täällä pessimistisempi kuin monilla muilla. Sama seuraavan viikon TaliOpenin kanssa. Kumpikaan kentistä ei oikein sovi meikäläisen heitoille, joten tuloksen tekeminen on vaikeaa. Tammisaaressa pitäisi avausten kulkea kuitenkin hyvin, että voi jotenkin unelmoida miinukselle pääsemisestä.
Jokaisella väylällä pitää keskittyä tai tulee pataan. Se on hyvä.
Aika samanlainen pelikirja tästä edelleen taitaa tulla. Uskoisin lähestymisiin käytettävän jatkuvasti enemmän Zonea. Buzzz toimii mainiosti sitten vähän loivempiin kulmiin.
Z FLX Crank on senverran vakaa ja menee DD:tä pitemmälle joten sen kanssa todennäköisesti availlaan sellaisiakin väyliä joita aiemmin on menty DD-voittoisesti. Saapa nähdä tuleeko tuosta Crankylästä jonkinlainen vakiokiekko joka paikkaan.