Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Rakkaudesta lajiin  (Read 811488 times)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1155 on: 09.04.17 - klo:19:36 »
Eilen tehtiin iso päätös. Vaihdettiin Ski&Golfin SM-kisat Väykän Villatumppukisojen viimeisen kilpailuun.
Keli oli kohdillaan. Aamulämmittelyksi kuutisen kilometriä koiran kanssa.
Rajamäellä lämmittely tuntui lähinnä naurettavalta. Kiekot lenteli mihin sattuu ja piti oikein hienosti pyöritellä päätä ja raapia takaraivoa.

Pelattiin 3x6 väylää. Väykkä olikin tehnyt aika mainioita väyliä, oikein amerikan malliin väylää halkova pyörätiekin oli outtia. Oikein oli hauskaa ja peli meni välillä oikein hyvinkin. Sitten tuli synkkiä repsahduksen hetkiä joista pitää päästä eroon. Heittämällä.

Janin kanssa tasatulokseen. Jälkikäteen ajateltuna rauhallisesti ja fiksusti pelaamalla olisi todennäköisesti päässyt parempaan tulokseen :) piti vähän yrittää kun oli mahdollisuus.
NDGE:n pitkille väylille ei tiedä kovin hyvää kun aletaan riuhtoa vaikkei pitänyt. Itselle joutui ihan nauramaan kun peräkkäisiä riuhtomisia tulee ja kiekko on aivan väärässä suunnassa.

Kolmen hengen CTP kakkossijasta meni sitten paikallissankarille niinkuin pitikin :)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1156 on: 10.04.17 - klo:09:00 »
Kiitos Ari ja Jani kun kävitte näyttämässä heiton mallia. Ja kiitos Arille viiksistä ja kristallista!

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1157 on: 10.04.17 - klo:10:03 »
Zone ja Buzzz ovat matalia, kuten nopeampi Flick, joka on 150 grammaisenakin reilusti ylivakaa, mutta Zonea pidempi ja helpompi otteelle.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1158 on: 13.04.17 - klo:23:27 »
Kisakauteen valmistautuminen vaatii aina korkean paikan leirin. Tällä kertaa tie vei Leville. Matka on pitkä, joten siinä ehtii mietiskellä peltipoliiseja väistellessä kaikenlaista.
NDGE tulee ja siihen pitäisi olla valmis. Epäilen että ei vain ole tarpeeksi kilometrejä lihaksettomassa oikeassa kädessä reilun viikon päästä varsinkin kun Levillä jää fribaus mielikuvaharjoitteluksi.
Kertailin niitä väyliä mitä aiemmasta muistin ja totesin, että Väykällä on kyky kehittää aika mainioita väyliä. Osahan on tietenkin sellaisia perusväyliä joilla on tarkoitus siirtyä seuraavalle erinomaiselle väylälle lyhyemmällä siirtymällä, mutta tykkään NDGE:n radasta. Varsinkin se piiiitkä väylä joka kiertää sitä vesiestettä johon pari vuotta sitten tuuppasin treenikiessillä kaikki mun Crankit ja pari DD:täkin on todella odottamisen arvoinen. Mahtava väylä jossa riskillä voi säästää heiton tahi kaksi ja epäonnistumalla pilata koko kisan ja menettää luottokiekkoja useammankin.

Sain valtiolta veroehdotuksen. Siinä oli maininta että kaksi seuraa oli ilmoittanut maksaneensa minulle yli 100€ palkintorahoja. Oman seuran ilmoituksen tein itse ja toinen tuli Hyvinkäältä. Taisi olla yhteensä 207€ joista voisi nyt sitten tehdä vähennyksiä sen verran kuin tuosta summasta pitäisi maksaa veroja.
Tuntuu aika hienolta olla kiltti veronmaksaja :)

Mainiota Pääsiäistä juuri sinulle.

Ps. Luin pikaisesti tuon Jaanin pelikirja-päivityksen ja se täytyy lukea uudestaan että voin varmasti ymmärtää sen oikein ja ehkä olla siitä jotain mieltä.
Ajoittain harmittaa kun itse ei osaa sanoja laittaa noin monipuolisesti ja oikeaan järjestykseen :)

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1159 on: 13.04.17 - klo:23:30 »
Ps. Luin pikaisesti tuon Jaanin pelikirja-päivityksen ja se täytyy lukea uudestaan että voin varmasti ymmärtää sen oikein ja ehkä olla siitä jotain mieltä.
Ajoittain harmittaa kun itse ei osaa sanoja laittaa noin monipuolisesti ja oikeaan järjestykseen :)

Kiitos. Ja kyllä odotan minäkin NDGE:tä jännityksellä, että mitenkäs ne jänteet olkapäässä sietää. Kyllä ne. Kyllähän ne.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1160 on: 14.04.17 - klo:01:08 »
Hui ikä ei tule yksin, älkää teloko itseänne lisää kisassa. Malttia kausi vasta lämmittelee tuloaan, ei kannata pääkautta riskeerata sankariheitoin. Vielä. Kylmä, ekat kisat ja tuoreet kolhut=triple threat  :o

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1161 on: 14.04.17 - klo:08:21 »
Kiitos Ari lämpimistä sanoista koskien Järkälettä.
Tulin juuri tunnin koiralenkiltä, ja siinä Honeyn nuuskiessa kevään uskomattomia tuoksuja ja ihmetellessä kurkien huutoa oli minullakin aikaa miettiä Arin sanoja.
Mietin niitä siirtymiin tehtyjä perusväyliä. Itseasiassa tämän vuoden Järkäleessä (kiitos Niko nimestä), on kaksi ns. siirtymäväylää. Tai siis ainakin näin olen ne ajatellut, mielipiteitä on tietenkin niin monta kuin pelaajaakin. Monille koko rata on pelkkää siirtymää ;)
Uusi väylä numero 7 on selkeästi suunniteltu väliaika ohjelmaksi. Onhan se mukavampi heittää, kun vaan tylsästi kävellä, ja syödä evähiä :D Tätä väylää ei ole kukaan koskaan pelannut ( en edes minä), joten sen toimivuudesta en osaa mitään sanoa. Timosen Marko on ainut mun lisäksi joka on edes nähnyt sitä.
Sitten jo tuttu väylä mikä on tällä kertaa nummero 10. Se pelattiin ensimmäisen kerran 2015, ja kisan jälkeen päätin ettei se oikein kuulu joukkoon. Seuraavana syksynä kun kerroin tietyissä piireissä poistavani NDGE16 kisaa varten 6 väylää, niin yksi Suomen ehdottomasti eliittiin kuuluvista pelaajista pelästyi että ei kai vaan tämä kyseinen väylä poistu kartalta. No ei sitten poistunut, ja jatkaa vielä tämänkin kerran kisaväylänä.
Sehän on periaatteessa erittäin helppo ja tylsä väylä, mutta olen nähnyt siinä useitakin erinomaisen surkeita avauksia ja sen kautta muuttuneen kaikkea muuta kuin tylsäksi.
Väylästä 20 olen samaa mieltä, ja olinhan itsekin todistamassa Arin bägin tyhjennys operaatiota :o ::)

Jannen kommenttiin voisin vastata vaikka kuinka pitkään, mutta olet tietysti myös oikeassakin. Multa on "kielletty" fudis jo toistakymmentä vuotta sitten, jatkan silti. Mulla on ensiviikolla 2 matsia ennen NDGE kisaa, ja toinen vielä veskarina. Otanko riskin, otan. Mulla on heittokäden olkapää tuusan nuuskana, riskeeraan jokaisessa kisassa loppukauden, silti heitän. Joka kerta kun lainaan autojani tyttärilleni, pelottaa aivan tajuttomasti, silti lainaan. Tiedän että on paljon pelaajia jotka lähtevät edellisenä iltana pubiin, vaikka seuraavana aamuna on kisa. Silti "kerholleee!!!, ei siinä mietitä riskikartoitusta ;D
No se siitä! Olen useaan kertaan julkisesti toitottanut, että Järkäle on järkäle. Se on raskas, mutta aina sinne se pieni kantajoukko saapuu, ja muutama untuvikkokin uskaltaa ottaa "riskin"!
Kaikki pelaavat omalla vastuulla, ja varmasti tietävät mitä tekevät. Useat ovat jopa nauttineet, että on saanut antaa kiekoille kyytiä oikein olan takaa.
Kisan jälkeen ollaan yleensä väsyneitä, mutta onnellisia! Eivät tietenkään kaikki!!


Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1162 on: 14.04.17 - klo:11:06 »
Onhan toi sellanen friban Finlandia-hiihto että lähtöviivalle mahtuu kaikennäköistä kokoista ja taitoista pelaajaa mutta tyylillä ei ole väliä, kaikki pääsee lopulta maaliin kun jaksaa vaan lykkiä. Itseä huvitti kun pelikirjaa ajattelin yksi päivä, että mitä sitä suotta kun siihen ei oikeastaan tule juuri muuta kuin CD2/CD3/DDx niin kovaa kun kädestä vaan lähtee, sopivassa pikkuantsassa että saadaan kaikki metrit ulosmitattua. :D
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1163 on: 18.04.17 - klo:13:50 »
Taivaiden maisterit ovat lupailleet tälle viikolle viileätä meininkiä, joten aloitetaan arki osallistumalla ensimmäistä kertaa Nummelanharjun viikkokisoihin.
Facebookissa osallistuin keskusteluun, jossa pidettiin Nummelanharjua vaarallisimpana kenttänä missään ja ikinä. Jokaisella on toki oma mielipiteensä ja oikeuskin sellaiseen. Olen nyt muutaman ihmisen kanssa käynyt harjua mielikuvina läpi ja paikallisina henkilöinä emme osanneet pitää kyseistä paikkaa sen vaarallisempana kuin montaa muutakaan kenttää.
Tokihan on selvää, että kun oikein päästään korkeuseroilla leikkimään niin kiekot lentelee joka suuntaan ja tulee vaaratilanteita. Näiden välttämiseksihän jokainen pelaaja osaa huutaa ja miettiä milloin heittää.
Todennäköisesti tulee kuitenkin katseltua vähän sillä silmällä harjua, että onko täällä nyt niin vaarallista. Tuo keskustelu toki poiki siitä parin viikon takaisesta ikävästä tilanteesta toisella kentällä jossa saatiin kiekko ikävästi silmään. Tuollaiset tapahtumat varmasti saa ihmiset katsomaan asioita eri näkökulmasta kuin aiemmin.

Nummelanharjun olen kiertänyt yli 1500 kertaa vuosien aikana. Se on aika monta kertaa. Silloin aluksi tuli kerättyä kierroksia parin vuoden aikana välillä useampia joka päivä kun aikataulut elämässä oli kivasti. Nyt olen kerännyt itselleni niin paljon kaikkea etteihän tässä nyt ihan vain heittämään jouda :)

NDGE saapuu ja siihen ratakarttaakin päästiin tänään jo hifistelemään. NFS pitää 10-vuotiskekkereitä perjantaina, joten rataan tutustuminen saattaa jäädä väliin. Katsotaan nyt. Mennään sitten vanhoilla fiiliksillä ja liidätetään täysillä.
Tällä hetkellä käyn neuvotteluja avustavan henkilökunnan saamiseksi paikalle.
Nimi on kuitenkin mainittu jo lehdessäkin niin pitäähän sitä sitten oikein täysillä vedellä :)

Liiton touhujen puolella mennään kohti ensimmäistä virallista junnuleiriä. Monikaan ei tiedä kuinka monta kertaa tällaista on ehdotettu ja melkein ruvettu tekemäänkin. Nyt se on kuitenkin totta ja vappuviikonloppuna junnut pääsee leirille.
Protour alkaa hetken päästä ja siitähän sitten alkaa kilpajuoksu kohti Joulua. Järjetön määrä liiton alaisia kilpailuja, erilaisia tapahtumia ja wöyhötystä lajin parissa. Kannattaa osallistua ennenkuin tulee taas kylmä.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1164 on: 19.04.17 - klo:13:46 »
Nummelanharju ja kuuluisa tuntumanhakureissu.

Huomioita.

Jostain syystä on jonkinlainen kuvitelma siitä että kiekot lentää itsestään. Aivan liian hiljaisia heittoja alkuun. Ei ymmärrä. Onhan ne tietysti silloin rentoja, mutta ei ne lennä mihinkään.

Puttaamiseenkin pitää keskittyä. Huono putti ei jää sisään. Kasilla puttasin kuudesta metristä ylämäkeen ja tiesin että sinne etupuolelle pitää päästä tai käy kylmät. Kävi kylmät.

Kutosella ja kympillä kun saa heittää kovaa niin jostain syystä sitten kanssa heitetään kovaa. Ja täysiä kanssa. Käsittämättömiä repäisyjä vaikka vauhdinotossa ei ollut ajatustakaan mistään riuhtomisesta. NDGE:tä varten tämä ei kuulosta ollenkaan hyvältä. Ei sitten yhtään. Eikä oikeastaan Kaatiksen Spring Mastersiinkaan...

Mahtui sinne hyviäkin heittoja, mutta 60 on aika heikkoa tekemistä. Oikeastaan lähes syytä jo synkistelyyn. Olihan taas saunanlauteilla miettimistä.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1165 on: 20.04.17 - klo:17:18 »
Tekniikka on ihmeellinen asia.
Zuca on tullut hankittua ja olen suojellut sitä Suomen sääoloilta hienosti pitämällä sitä auton takakontissa. Siellä se oranssi laite on pysynyt puhtaana.
Konkreettiseksi ongelmaksi on tullut ilman laittaminen noihin pikku renkaisiin. Nummelan huoltoasemilla ei tunnu olevan sellaista laitetta joka noiden muovisten "vanteiden" pikku rakosiin mahtuisi.
Tarkoitus oli siis ottaa laite käyttöön NDGE:n pikku kisailussa, jossa sitä pääsisi kauniisti rullailemaan nurmikolla.
Onhan tässä vielä vuorokausi aikaa, mutta joutunen kääntymään liiton entisen puheenjohtajan puoleen joka rehvakkaasti kertoi itsellään olevan sellainen pumppu jossa on 90 asteen mutka. Erinomaista. Villellä on pumppu ja mulla Zuca.

Lauantaille maksullinen Forecan sääennustimeni lupailee 71% todennäköisyydellä sadetta seitsemän asteen kesäisessä lämpötilassa. Onneksi tässäkin taas se positiivinen elämänasenne joka meillä suomalaisilla on ihan luonnostaan, auttaa. Kun on luvattu sadetta niin siihen voi varautua. Jos sadetta ei sitten tulekaan niin eihän mikään ole niin hienoa kuin se kun ei sada vaikka piti.
Eli ei huolta. Sataa jos sataa. 3m/s tuulihan on juuri sopiva liidätystuuli, eli ei oikeastaan minkäänlainen. Mahtavaa kisaa ennustaa siis Foreca. Talvihanskat käteen ja pipo päähän. Kuivana pitää pysyä niin kyllä se siitä.

Jostain syystä olen hieman huolissani sunnuntain kisan osalta väylästä numero kuusi. Kaatiksen kutonen on etutiiltä hieman yli 80m pitkä loivasti oikealle kääntyvä väylä jossa oikealla puolella epäonnistunut liidoke painaa kauas rinteeseen. Näihin se oma peli usein kaatuu. Liian helppo väylä. Meikäläisen forelle suunniteltu. Paitsi että nykyään on ollut kovin vaikea. Kakkosiahan tästä pitäisi poimia, mutta kun ollaan jatkuvasti yli kympissä. Firebird jaksaa juuri korille jos heittää hyvän. Liian usein pikku hysse vie kuitenkin nopeasti oikealle ja kauas korista. Starfire olisi sitten seuraava, mutta sillä jos heittää ns. hyvän foren niin se on sitten jo pitkä.
Eli vaikeaa on. Kaamea paine itsellä suorittaa tuollainen itselle helppo väylä onnistuneesti.
Onhan kotikentällä muitakin väyliä jotka ovat periaatteessa erinomaisesti tiedossa ja ne pitäisi osata. Siinä se kotikentän kirous usein onkin. Liian hyvin on tiedossa mitä pitäisi tehdä. Spring Masters on kuitenkin täällä jo ihan kohta halusi tahi ei.

NDGE pyytää todennäköisesti muutaman ylimääräisen kiekon mukaansa ihan vain että on sitten varaa pistellä niitä paikallisten lampihirviöiden iltapalaksi. Eli varastolle tie vie.


Offline ville

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 263
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Kotamäki
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1166 on: 21.04.17 - klo:07:43 »
Villellä on pumppu ja mulla Zuca.

Vaihdetaanko?

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1167 on: 21.04.17 - klo:09:14 »
Ei huomenna sada Golffissa. Kato vaikka aamupäivän sää tästä ja iltapäivän sää tästä, niin sehän paistaa perhana aurinko koko ajan.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1168 on: 21.04.17 - klo:11:33 »
Olen maksanut tuosta maksullisesta Forecan aplikaatiosta monta vuotta sitten yhden euron. Se lupaa useimmiten parempaa säätä kuin maksuton versio joten ollaan menty sillä enimmäkseen.

Nyt on vähemmän vettä lupailtu, mutta tuossa puolenpäivän huitteilla näyttäisi olevan forecan pojilla vettä tiedossa Nurmijärvelle.

Ai että kun tulisi oikein ikimuistettava kilpailu, eikä siksi että oli niin karmea keli vaan siksi että oli vaan niin mahtavaa.

Offline booga

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 233
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1169 on: 21.04.17 - klo:21:31 »
Rengasliike ja zuca renkaissa saa helposti ilma. Ainakin ma olen käynyt ja saanut apua.