Toin muiden lajien esimerkkejä esille kaikenlaisesta vilunkipelistä, joita edellä lajimme pääpiirteissään on spiritissä. Eli jotain mahiksia olisi toimia esimerkkinä muille.
Jätän lukijoiden oman tulkinnan varaan, mitä mieltä ovat kabinettivoitonjaoista ja vilpistä urheilijoiden osalta. Pointtini lähinnä oli se, että noita lieveilmiöitä esiintyy ja vielä enemmän ison rahan lajeissa. Sellainen vaara on täälläkin, että jos rahapotit kasvavat, vilunkivaara myös. Ehkä vielä enemmän, jos painetta sponsorilta saava pelaaja sortuu painostuksen alla ties mihin vilppiin. Ennen tuollaisten vaarojen toteutumista olisi hyvä pistää säännöt ja käytännöt sääntöjen soveltamisessa kuntoon. Kun olisi selvää, että rapsu tulee, se ennaltaehkäisee sähläämistä.
Eurosportin kakkosjuontaja Christer Selin todella merkittävän kisan Ronde van Vlanderenin juonnossa kommentoi, että 50 samanlaisen rikkeen jälkeen yhdestä ajajasta tekemässä samaa, mitä muut jo olivat tehneet, hän sai rapsun ennakkotapauksena muille. On sitä vanhoissa rahakkaissakin lajeissa sääntöjen sovellus hakusessa, kun sääntöjen rikkomisesta pitäisi tulla aina rapsu. Ja ei tule. Se on ajanut osaltaan osan sponsoreista pois, kun ei urheilullisuus ja imago toimi sääntöjen ollessa erilaiset eri urheilijoille.
Kun ajattelee, että maailmalla pyöräily on niin iso ja sponsorien rahallista etua palveleva laji, että siinä järjestetään maailman katsotuin urheilutapahtuma jokavuotisista, on homma heikosti johdettua, jos noin rahakas mainostuspaikka sotketaan omaan pesään huonot tekemällä. Vähänkö rahaa muutaman miljardin katsojan yhden kisan sponsoroinnista on tarjolla pyöräilysponsoreille? Ja silti osa poistuu. Puhumattakaan monen muun kisan lisänäkyvyydestä. Pyöräilyssä on katsojamäärät ja sponsorien myyntimahikset vuodessa enemmän kuin fribassa on ollut historiansa läpi. Oletan.
On siinä vähän osviittaa siitä, miten tärkeää imago on sponsoreille. Jos sponsorit laskevat, että isot tulotkaan maailman näkyvimmillä mainostuspaikoilla eivät pitkässä juoksussa ole hyvästä sponsorifirmalle, jos toisaalta imagoriskissä häviää enemmän. Sponsorin tarpeet sekä lajin samoin on hyvä kysymys, mihin jokaisen kehittyvän lajin pitää paneutua ajatuksella. Jos on aie pysyä small timenä, voi jatkaa kuin nyt -potkien osaa pelaajista nilkkaan, kun säännöt eivät ole samat spiritin mukaan pelaavien ja röyhkimysten välillä aina. Jos ei haluta pysyä small timenä, on kehitettävää. Mihin suuntaan, vaatinee aika laajan perspektiivin, ammattitaidon ja tietotason levittämistä järkevän hedelmällisen keskustelun pohjaksi.
Ei ihan jokaisella ole tietoa siitä, mitä erilaiset mahdolliset sponsorit vaativat yhteistyökumppaniltaan. Jos ei tunne bisnesmaailmaa ja sen lainalaisuuksia, vähenee ymmärrys ja sitä kautta onnistumismahdollisuudet sponsorin kanssa molempia hyödyttävän yhteistyösuhteen luomisesta. On oma korkeakoulutason osaamisen tasoinen juttu tuo sponsorien ammattimainen hankinta ja ymmärrys. Amattilaisen onnistumismahdollisuudet ylittävät amatöörin, kun puhuvat samaa kieltä ja asiasisältöä sponsorin kanssa. Sekä ymmärtävät, mitkä ovat yhdistävät tekijät ja edut sekä haitat sekä lajille, että sponsorille.
On helpompaa onnistua, kun asiat ja kommunikaatio on hallussa. Jos pystyy osoittamaan sponsorille tienausmahiksen minimaalisin riskein, on parempi mahdollisuus onnistua kuin pystymetsästä hattu kourassa anna meille rahaa pyytäjällä, joka ymmärtää sponsoria yhtä vähän kuin eläin tuulimyllyä.
Jos olettaa lajin parantuvan lisärahoituksen avulla, olisi hyvä oppia muiden virheistä, kun törttöilyt organisaatiotasolla ajavat rahallisesti merkittävästä sijoituskohteesta pois, niin mitä vaatimustaso on vielä vaihtorahan tasolla olevalle lajille, jolla ei ole merkittäviä sponsoreja? Vaikeampi on houkutella mukaan pienehköön lajiin kuin sponsoria rikastuttavaan taatun laajan näkyvyyden lajiin. Joten alle optimin olevat säännöt ja ylläpito sahaa omaa oksaa. Ihan lajin sisällä omissa piireissä omilla rahoilla touhutessakin ilman ison rahan pelureiden mukanaoloakin.
Olen samaa mieltä, että on olemassa mahdollisuus, että iso toimija lajissa voi muttaa lajia myös huonompaan suuntaan. Ainakin osan pelaajista mielestä. Sitä pitäisin silti pienehkönä riskinä, kun edelleen laji toimii, vaikka Innova mainosti Disc golf are us. Mistä looginen päätelmäketju on mitä? Ketkä ovat me ja saavatko muut pelata myös? Toistaiseksi on aika monta paikkaa, jolla pelaamista Innova ei ole kieltänyt onnistuneesti. Tuskin kukaan muukaan siihen pystyy :-) Joten tuskin ongelmaa tulee.
Fribaajat tuppaavat olemaan sen verran itsenäistä ja itsepäistä DIY porukkaa, että tuskinpa yksikään ison rahan toimija voi ostaa kaikkia kilpailijoita pois, kun kaikki eivät vain myy -rakkaudesta lajiin. Eiköhän vastareaktioitakin tule, jos joku yrittää listiä kilpailijat. Niin kävi Innovankin kanssa, kun yrittivät niistää kilpailijat beveled edge disc patentin avulla ja kun se ei onnistunut isoilla lisenssimaksuilla, joita kilpailijat joutuivat pitkään maksamaan Innovalle omista tuotteistaan.
Oletan markkinoiden heterogeenisyyden säilyvän, koska osa porukasta ei halua edes big timeä lajiin ja haluavat tehdä hommat my way ja rajatun kokoisissa piireissä. On jo liian isoksi lajia kiroilevaa porukkaa lajin parissa. Ja mä taas ajattelen the more the merrier, joten mielihalut vaihtelevat. Ainahan sitä voi pakata kimpsut ja kampsut sekä mennä toiselle radalle toiseen kisaan, kun nykyään on jo niin monta kisaa, että samaan aikaan järkätään. Jos ei yhden porukan ison tai pienen formaatin kisa kiinnosta tai miellytä.
Individualisti tietty painuu omin nokkineen sinne, missä ei ole rataa ja pelaa object golfia, estäkää se teollisuuspohatat ;-) Jos ei käynyt selväksi, en pelkää sellaista tulevaisuutta, missä iso toimija isolla rahalla ja määräysmahiksilla touhuaa lajissa. Mikä ero siinä on nykytilanteeseen? Innova maksaa viulut muutamassa isoimmista ja arvostetuimmista kisoista ja pyöritti kisakiertuetta tehden mediaa kisoista.
Kuulemani perusteella on kelvannut enemmistölle pelaajista läpi koko taitoskaalan Innovan sponssaamat kisat ja media. Peukku sille! Toinen tv näkyvyydestä European Openista. Tuo kisa ei ilman Innovan rahaa järjesty tuossa muodossa ainakaan, jos ei yhtäkkiä nousisi osallistujien määrä järkkäyspuolelle rajusti. Tonnin yleisö ei haittaa lajia mielestäni ja EOssa se on toteutunut. Ei ole ihan pienen lajin merkki se. Varsinkin kun kyseessä on nokia, eikä suuri kaupunki, missä katsojia pisaa.
Ne pelaajat jotka eivät kvalifioi Innnovan sponsaamiin suuriin kisoihin, näkevät silti maailmanluokan ratoja maailmanluokan pelaajien mallin näytöllä. Auttaa pelinsä kehityksessä, kun tietää, mikä on mahdollista ja näkee, miten ässät hommat hoitaa. Voi vakoilla omaa kehitystä jatkavia niksejä niiltä, jotka osaavat, kun videoita kurkkii.