Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Frisbeegolfin etiketti  (Read 104426 times)

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #45 on: 16.04.15 - klo:16:24 »
Trolli vai tuittunen? Heh :)

Offline Mikavain

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 297
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #46 on: 16.04.15 - klo:18:06 »
Ikinä en ole kännissä heittänyt enkä varmaan tule heittämäänkään. Silti saatan ottaa pari kolme olutta heittämisen lomassa ja monesti kulkeutuu myös muiden tyhjät tölkit bägissäni pois väyliä "koristamasta". Mielestäni se on vähän sama, kuin laskettelurinteissä, joissa on hyvinkin yleistä käydä välillä rinneravintolassa oluella ja jatkaa laskemista sen jälkeen. Kahden tunnin kiessin jälkeen saattaisi hieman viisari värähtää kolmen oluen jälkeen, jos alkometriin puhaltaisi, kahden oluen jälkeen tuskin edes värähtäisi.

En minäkään hyvällä katso 10+ säkkejä kantavia radalla möykkääjiä, jotka lähes poikkeuksetta ovat ensinnäkin hitaita ja toiseksi vaaraksi itselleen ja ennen kaikkea muille radan käyttäjille sekä sivullisille. Humalassa heittäminen/laskettelu on ainakin minun kohdallani jo siitä syystä ehdoton ei ei, että ainakin minulla häviäisi terä toiminnasta, joka väistämättä vaikuttaisi suoritukseen.

En itse edes toivo fribailusta tulevan niin totista urheilua että pitäisi olla koko ajan verenmaku suussa ja herne nenässä milloin mistäkin syystä. Aktiiviharrastajana itseäni kuitenkin pidän ja viikkokisoihin osallistuminenkin suunnitteilla tänä kesänä, jos vain uskallus riittää.

Hyviä heittoja kaikille ja koitetaan muistaa suvaitsevaisuus ja toisaalta toisten huomioiminen.   ;)

Offline UniCue

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #47 on: 16.04.15 - klo:20:39 »
Kehtaakohan tässä myöntää, että itse tutustuin lajiin omissa polttareissani syksyllä -13. Silloin kierrettin pienellä porukalla Mukkulan rata hiukan juomaa nautiskellen. Se onkin ainoa kerta kun olen mitään alkoholipitoista radalla nauttinut. Luultavasti myöskin sellaiseksi jääkin.

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #48 on: 16.04.15 - klo:20:54 »
Mulla on pohjat julkuun (olisko -7) kolmen hyttinelosen voimin. Kertoo musta kaiken oleellisen ihmisenä ja pelaajana. Kylä ne kunnon känniporukat vähä harmittaa lähinnä roskaamisen ja sähläämisen takia. Tietysti jos heitellään vaarallisesti juovuksis, se ottaa kaaliin, mutta tasan yhtä paljon kun selvinpäin vaarallisesti pelaaminen.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #49 on: 16.04.15 - klo:21:15 »
Nyt puhun Oululaisen pelaajan näkövinkkelistä:

Hyvin harva kaljaporukka jaksaa niitä tölkkejä kantaa takaisin. Asiasta kun huomauttaa niin reaktio on yleensä vähintäänkin välinpitämätön jopa agressiivinen... Ja mitä röökin polttoon tulee, niin kaljaporukat röökaa ihan varmasti normaalipelaajia enemmän. Luonnollisesti viinaa lipittävien pelaajien pelitahti ei ole myöskään se kaikkein nopein, joten jonotusta ja ohittelua syntyy. Ja kun pääosassa tai merkittävässä sivuosassa on olut, niin ei se mielenkiinto jaksa olla heittelyssä kaikkien 18 väylän ajan -> huolimaton heittely lisääntyy -> vaaratilanteiden määrä kasvaa.

Ujommat harrastajat eivät välttämättä uskalla mennä radalle tositamiseen jos siellä on "pelaamassa" kaljaa kiskova metelöivä äijäporukka. Se että porukalla on vain pari bisseä mukana ja muuten vaan hauskaa.... ei se ulkopuolinen sitä tiedä ja hoksaa vaan että kaljat kourassa remutaan.

Koska mun rataetiketti on " safety comes first " niin mm. sen takia mun asenne viinaan radalla on mikä on. Radan ulkopuolella asiat on toki toisin sitten. Kuten sanoin niin olen todella hämmästynyt, että näinkin moni puolustelee asiaa ja suhtautuu suvaitsevasti alkoholin käyttöön radalla. 
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #50 on: 16.04.15 - klo:21:37 »
Suomalaisen alkoholikulttuurin tuntien on naiivia ajatella että frisbeegolfin ajanvietepelasmiseen ei liittyisi alkoholi. Ei sellaista liikuntamuotoa ole muitakaan. Ei sen tiedostaminen tarkoita sen kannattamista.

Frisbeegolf urheiluna on alkoholivapaata aluetta ja oikein esimerkillisesti siitä myös pidetään kiinni.

Offline fsnzr

  • Juniori
  • **
  • Posts: 87
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kalle
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #51 on: 16.04.15 - klo:21:43 »
re: alkoholi. Omasta puolesta voi rauhassa juoda pari kaljaa, mut jos puhutaan porukoista jotka juo sen muutaman enemmän kierroksella niin lähes poikkeuksetta siitä on nopea ja turvallinen fribailu kaukana. Varmasti sitäkin joku osaa harrastaa, mutta suurin osa ei. Itekin saattaa joskus viikonloppukeissille pari kaljaa sattua mukaan, mut tykkään kyllä pitää juomatauon erikseen. Ihan perseestä asetella tölkkiä maahan ennen jokaista heittoa ja toivoa et väljähtäneet kaljat ei kaadu maahan. Nollatoleranssi on mun mielestä verrattavissa siihen, että puistossa ei sais potkia futista ja juoda olutta. En ymmärrä miten joku ohikulkija perustaisi käsityksensä lajista yhteen kaljottelijaan eikä niihin 50 kaljattomaan heittäjään jotka samalla ulkoilureissulla näkee.


Mutta hyvä että asiasta keskustellaan, vaikkakin osa kommneteista edustaa melko lailla junttia asennetta  :-\
Hyvä että keskustellaan, mutta ne jotka on eri mieltä on juntteja? ok...

Pure | Core - Pursi  - Pain - Verdict | Hirvi - Whippet | Wraith - Miekka - PD - Archon

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #52 on: 16.04.15 - klo:21:44 »
Suomalaisen alkoholikulttuurin tuntien on naiivia ajatella että frisbeegolfin ajanvietepelasmiseen ei liittyisi alkoholi. Ei sellaista liikuntamuotoa ole muitakaan. Ei sen tiedostaminen tarkoita sen kannattamista.

Frisbeegolf urheiluna on alkoholivapaata aluetta ja oikein esimerkillisesti siitä myös pidetään kiinni.

Näinpä, mutta hyvähän se on jostain aloittaa. Meillä Suomessa hiljaisesti paheksutaan alkoholiongelmaisia, mutta ei itse juomista. Mystinen on tämä meitin kulddyyri.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #53 on: 16.04.15 - klo:21:47 »
fsnzr: Ei juntteja vaan junttia asennetta, mun mielestä... Eikä nyt varmaan tartte selventää enempää, että puhun aina omasta puolestani, omien havaintojeni kautta. Jonku mielestä mun ajattelutapa voi olla ihan yhtä junttia ja hän on ihan oikeutettu ja vapaa ajattelemaan niin ;) Jos joku touhu tai homma vaikuttaa mun mielestä älyvapaalta niin en pelkää sanoa sitä, vaikka se jonkun korvaan saattaakin särähtää. Ollaan me suomalaiset toisinaan vähä herkkänahkasiakin ..
« Last Edit: 16.04.15 - klo:21:50 by Champion Beast »
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline paw

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 271
    • View Profile
  • Oikea nimi: Pasi Ä
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #54 on: 17.04.15 - klo:11:20 »
On se vaan mun mielestä niin että jos ei humalassa osaa heittää hyvin ja turvallisesti niin voi jättää koko lajin!

Ruokitaanpa rölliä... Eli jos ei selvinpäinkään heitä hyvin, niin voi jättää kokonaan väliin?

Mutta omat kokemukset alkoholista ja kiekoista sijoittuvat viime vuodelle kun kaverin polttareissa (jossa lajiin tutustuimme) kiessin keskellä nautimme yhdet juomat per lärvi ja jatkoimme sitten viskomista. Tauko oli paikallaan kun lämpöä piisasi ja vettä kului muutenkin reilusti.

Toivon mukaan onnettomuuksia ei käy pienessä pöhnässä, vaikka se joillekin tuntuu olevan "ainoa oikea tapa" heitellä. Kiekko kasvoissa ei tee kauneinta jälkeä.

Offline Jean Bedel Bokassa

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #55 on: 17.04.15 - klo:12:30 »
Aina vedetään trollikortti esiin jos uskaltaa olla erimieltä kuin muut :D Uskovaisten touhua väittää ettei pikku pöhnässä pystyisi ja saisi heitellä! Mun mielestä antaa vain lajista rennomman kuvan ihmisille jos ihmisillä sattuu kaljoja tai viinaa olemaan messissä :) Viestittää ihmisille että ei tämä niin totista touhua tarvi olla jolloin kynnys lajin alottamiseen on matalampi. Ja tiukkapipoja ei mun mielestä tähän lajiin kaivata!

Offline Lospallos

  • Juniori
  • **
  • Posts: 59
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #56 on: 17.04.15 - klo:13:10 »
Meillä Suomessa hiljaisesti paheksutaan alkoholiongelmaisia, mutta ei itse juomista. Mystinen on tämä meitin kulddyyri.
Kyllä täällä ihan juomistakin paheksutaan hyvinkin monissa asioissa, esim koska viimeksi olet työpaikkalounaalla nähnyt vesilasin tilalla lasillisen viiniä. Täällä (Suomessa) tuntuu olevan vähän kieroutunut kulttuuri alkoholin kanssa, jonka mahdollisista syistä en edes halua lähteä keskustelemaan. Kuitenkin ajatusmallit tuntuvat aina menevän siihen, että jos ottaa jotain alkoholia niin sitten pitää vetää perseet. Ihan kun ihmiset eivät voisi/saa/osaisi nauttia yhtä-kahta olutta/siideriä/lonkero ettei heitä suoraan leimata känniurpoiksi.

En itsekkään hyväksy kaatokännien vetämistä tämän urheilun parissa, mutta en myöskään turhaa nipottamista totaalikiellosta jaksa ymmärtää. Itseasiassa yhden oluen ottaminen voi tuoda menttaalipeliin jopa tiettyä rauhallisuutta (psylogolinen juttu, otettu ns rauhoittava ryyppy) jolloin myös se turvallisuus paranee. Eikä yksi olut vaikuta tekniseen osaamiseen niin paljoa, että joku olisi sen takia vaarassa.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #57 on: 17.04.15 - klo:13:22 »
Lospallos vei sanat suusta! Salute!

Offline Sir Beef

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 331
    • View Profile
  • Seura: LFC
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #58 on: 17.04.15 - klo:13:28 »
Lospallos vei sanat suusta! Salute!
+1 täältäkin - ei näin vanhana enää ees pysty känniä vetämään, ku menee kaks päivää krapulasta toipumiseen.. niin pysyköön 'janojuomana' - tölkki pari saattaa kiessillä siis mennä.. joskus häveliäisyyssyistä pullottanut siideriä/lonkeroa esim. 1/2 litran limpparipulloon ni ei aiheuta pahennusta ;)
Causa Latet Vis Est Notissima

Offline Kreator

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Linnalo
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #59 on: 17.04.15 - klo:13:29 »
Kyllä täällä ihan juomistakin paheksutaan hyvinkin monissa asioissa, esim koska viimeksi olet työpaikkalounaalla nähnyt vesilasin tilalla lasillisen viiniä. Täällä (Suomessa) tuntuu olevan vähän kieroutunut kulttuuri alkoholin kanssa, jonka mahdollisista syistä en edes halua lähteä keskustelemaan. Kuitenkin ajatusmallit tuntuvat aina menevän siihen, että jos ottaa jotain alkoholia niin sitten pitää vetää perseet. Ihan kun ihmiset eivät voisi/saa/osaisi nauttia yhtä-kahta olutta/siideriä/lonkero ettei heitä suoraan leimata känniurpoiksi.

En itsekkään hyväksy kaatokännien vetämistä tämän urheilun parissa, mutta en myöskään turhaa nipottamista totaalikiellosta jaksa ymmärtää. Itseasiassa yhden oluen ottaminen voi tuoda menttaalipeliin jopa tiettyä rauhallisuutta (psylogolinen juttu, otettu ns rauhoittava ryyppy) jolloin myös se turvallisuus paranee. Eikä yksi olut vaikuta tekniseen osaamiseen niin paljoa, että joku olisi sen takia vaarassa.
+1 tälle

Oon tätä keskustelua ja sen mustavalkoistuutta vierestä katellut ja muutaman kerran jo melkein vastannut, en viitsinyt koska olis tullut liian terävää tekstiä. Tässä maassa on ihan tarpeeks mielensä pahoittajia, yritetään muistaa tämän lajin alkujuuret ja pidetään nipottaminen minimissä

Ja tällä en tarkoita että puollan perseiden vetämistä radalla, vaan vastustan vahvasti kukkahattu-asennetta jossa paheksutaan jopa muutaman oluen ottamista pelin ohessa.