Kaukaa haettu idea, mutta menkööt.
Elikkäs mustat viivat on OB-rajat, punanen viiva porttimando, vaaleanpunanen linja on upsilinja ja sininen sit se linja, mitä ois ns. tarkotus pelata. Väylä ois siis par4 eli sininen viiva suurinpiirtein 60-70m eli mandon eteen matkaa sinistä reittiä noin 120m ja vaaleanpunasta 70m.
Jos osaa yhtään upsia heittää, niin eihän vastaavassa tilanteessa ole mitään järkeä lähteä heittämään sinistä linjaa. Jos upsi menee pitkäksi ylittäen ensin OB:n ja sitten mandoviivan, niin saa jatkaa suurinpiirtein mandon alta yhellä rankulla. Sinistä linjaa menevillä on vielä kakkosheitolla kuitenkin OB-rajan rankut uhkana.
Öyh. Kö yritän pistää asian nyt sanoiksi kuvan kanssa, niin huomaan että ajatus on tosi, TOSI marginaalinen.
Pointti kuitenkin se, että jos rankut pelataan siinä järjestyksessä kuten heittolinja kertoo (OB->mando, eli OB-rajat voimassa), niin mandosta aiheutuva riski vastaavassa tilanteessa on paljon pienempi tälle "riskiä" ottavalle upsiheittäjälle, kuin ns. safety -linjaa pelaavalle pelurille. Mandosta tässä kuitenkin rankkuna +1 ja heitto aikasemmalta lieltä, kun taas OB rankku on +1 ja 1m OB-rajalta.
Eikä muutos kuitenkaan ole missään määrin merkittävä; vanhoissa säännöissähän missatun mandon jälkeen pystyi ottamaan uuden lien heti siitä mandon kupeesta (ainakin jos dropparia ei ollut määritelty). Ihan samoille nurkille pääsi siis ennenkin jatkamaan.
Tuo aikasempi mandosääntö oli mun mielestä kans tosi typerä, onneksi se muutettiin. Rovaniemen uudella radalla nääs on yks par5 väylä, missä tota vanhaa mandosääntöä pystyis käyttämään todella törkeästi hyödyksi.