Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Sääntöaiheisia kysymyksiä  (Read 681458 times)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1005 on: 24.09.14 - klo:15:23 »
Olen jopa ostanut uusia kiekkoja kesken kierroksen kun olin kylvänyt tarpeeksi jonkkaan.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1006 on: 24.09.14 - klo:16:17 »
Hah  ;D Oliks ykkösen tiillä prooshoppi tms.?

Juu, ei ole estettä kunhan ei pala 30s aikaraja kun on oma vuoro. Raaseporin Helmessä yks poolitoveri haki autosta lisää lötää väylien väliä kävellessä, emme kieltäneet kun ei säännöistä moista kohtaa löytynyt.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1007 on: 24.09.14 - klo:16:26 »
Hah  ;D Oliks ykkösen tiillä prooshoppi tms.?

Juu, ei ole estettä kunhan ei pala 30s aikaraja kun on oma vuoro. Raaseporin Helmessä yks poolitoveri haki autosta lisää lötää väylien väliä kävellessä, emme kieltäneet kun ei säännöistä moista kohtaa löytynyt.

Jea. Meri-Toppilassa oli Powergripin teltta ykkösen välittömässä läheisyydessä.

Ja myös mun kiekkoja jonkassa ykkösen välittömässä läheisyydessä. Useita.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1008 on: 24.09.14 - klo:17:27 »
Hah  ;D Oliks ykkösen tiillä prooshoppi tms.?

Juu, ei ole estettä kunhan ei pala 30s aikaraja kun on oma vuoro. Raaseporin Helmessä yks poolitoveri haki autosta lisää lötää väylien väliä kävellessä, emme kieltäneet kun ei säännöistä moista kohtaa löytynyt.

Niin, eihän missään sanota, että saatko kantaa kiekkojasi bägissä vai takakontissa.

MUTTA, olisipa tämä kysymys esitetty pari vuotta sitten kun sääntöjä ei ollut muutettu. Nimittäin, jos auton takakontti on kiekkojesi säilytyspaikka ja tuot sen peliin kesken kierroksen, onko mahdollista ottaa laskuihin myös takakontissa olevat sääntöjen vastaiset kiekot? Eikö takakontti toimi "bäginä" silloin kun otat sieltä kiekkoja, ja sääntöjenhän mukaan kierroksella ei saanut edes kuljettaa mukanaan sääntöjen vastaisia kiekkoja.

Nykyään vain heitety kiekot lasketaan peliin. PRKL. :)

Offline temppa.kk

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 268
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Leinonen
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1009 on: 24.09.14 - klo:17:51 »
Olen jopa ostanut uusia kiekkoja kesken kierroksen kun olin kylvänyt tarpeeksi jonkkaan.
Itse en ole kesken kierroksen käynyt mutta kierrosten välissä juoksin kerran ostamaan uuden kiekon.
Uusia ratoja vain etsimään!

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1010 on: 24.09.14 - klo:21:17 »
Jea. Meri-Toppilassa oli Powergripin teltta ykkösen välittömässä läheisyydessä.

Ja myös mun kiekkoja jonkassa ykkösen välittömässä läheisyydessä. Useita.

Repesin täysin. Kiitos!

Offline ville

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 263
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Kotamäki
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1011 on: 25.09.14 - klo:09:01 »
Pekka ja minä pelaamme samassa ryhmässä. Pekkaa lähestyy metriin ja minä korin alle.

Pekka puttaa omansa sisään ja ennenkuin hän nostaa kiekkonsa korista, kysyn että saanko lainata kiekkoasi. Luvan saatuani otan Pekan kiekon korista, asetun oman kiekkoni taakse ja pudotan Pekan kiekon sisään.
Pekan kiekko on selkesti tussilla merkitty niin, että sen tunnistaa Pekan kiekoksi.

Lopetinko väylän ihan sääntöjen mukaisesti?

Offline Pekka H.

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
  • Olen syytön, sillä sipuli!
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1012 on: 25.09.14 - klo:10:15 »
Pekka ja minä pelaamme samassa ryhmässä. Pekkaa lähestyy metriin ja minä korin alle.

Pekka puttaa omansa sisään ja ennenkuin hän nostaa kiekkonsa korista, kysyn että saanko lainata kiekkoasi. Luvan saatuani otan Pekan kiekon korista, asetun oman kiekkoni taakse ja pudotan Pekan kiekon sisään.
Pekan kiekko on selkesti tussilla merkitty niin, että sen tunnistaa Pekan kiekoksi.

Lopetinko väylän ihan sääntöjen mukaisesti?

Nyt tais mennä väärinpäin, Pekka yleensä avaa korin alle, ei metriin...  :P

Mutta kysymykseen, oletettavasti olisi väärin pelattu.

Offline villek

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 142
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville K
  • Seura: DGH
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1013 on: 25.09.14 - klo:10:24 »
Pekka ja minä pelaamme samassa ryhmässä. Pekkaa lähestyy metriin ja minä korin alle.

Pekka puttaa omansa sisään ja ennenkuin hän nostaa kiekkonsa korista, kysyn että saanko lainata kiekkoasi. Luvan saatuani otan Pekan kiekon korista, asetun oman kiekkoni taakse ja pudotan Pekan kiekon sisään.
Pekan kiekko on selkesti tussilla merkitty niin, että sen tunnistaa Pekan kiekoksi.

Lopetinko väylän ihan sääntöjen mukaisesti?

Quote from: PDGA Rules of Play
802.01 Pelikiekot
F. Kaikki pelikiekot on merkittävä siten, että niistä voidaan tunnistaa, kenen kiekkoja ne ovat. Merkinnästä ei saa muodostua havaittavan paksuista kerrosta. Pelaajan heittäessä merkitsemätöntä kiekkoa ensimmäisen kerran, hänelle annetaan varoitus, ja toistuvista rikkeistä määrätään kustakin rangaistusheitto. Varoituksen antaminen tai rangaistusheiton määrääminen edellyttää, että rikkeen on havainnut toimitsija tai vähintään kaksi ryhmän pelaajista.

Tämän perusteella voisin sanoa, että et. Kiekko ei ole tunnistettavissa omaksesi joten et ole pelannut väylää loppuun.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1014 on: 25.09.14 - klo:10:40 »
Mistä ristuksen aikaisesta sääntökirjasta villek on tuon kohdan kaivanut?  :o

Voimassa olevan sääntökirjan pelikiekkoja koskeva kohta on 801.02 ja sen kummemmin suomen- kuin englanninkielisessä versiossa ei mainita sanallakaan että kiekon omistaja tulisi käydä ilmi kiekosta. Kunhan se on siten yksilöllisesti merkattu, että se voidaan tunnistaa juuri kyseiseksi kiekoksi niin homma menee niinkuin pitää, vaikka kiekko olisi lainattu Heikiltä tai Jormalta yleisön puolelta.

Vaikka juuri edellisessä viestissäni asiasta mainitsin, niin nähtävästi täytyy mainita uudelleen:
TARKISTAKAA SÄÄNNÖT JOKA KERTA VOIMASSAOLEVASTA SÄÄNTÖKIRJAN VIIMEISESTÄ PAINOKSESTA!
Viimeinen painos on tullut voimaan vuoden 2013 alusta, sitä vanhemmat sääntökirjat eivät ole enää valideja millään kielellä.

Edit. Tarkennettakoon vielä myös se, että suurin osa säännöistä, kuten tuo villek:n lainaama vanha sääntökohta, ei sisällä tulkinnanvaraa. Jos säännöissä sanotaan, että kiekon omistajan tulee käydä ilmi kiekosta niin se tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että kiekon omistajan tulee käydä ilmi kiekosta. Jos ei erikseen mainita, että heitettävän kiekon pitää olla oma, niin sen ei silloin tarvitse olla oma. Eli älkää väkisin yrittäkö tulkita sääntöjä sanomaan jotain mitä ne eivät sano.
« Last Edit: 25.09.14 - klo:11:10 by Lassi »

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1015 on: 25.09.14 - klo:11:14 »
http://www.pdga.com/rules/official-rules-disc-golf/801-general/80102-discs-used-in-play

Quote
F. All discs used in play, except mini marker discs, must be uniquely marked. A player shall receive a warning for the first instance of throwing an unmarked disc. Each subsequent throw by the player with an unmarked disc shall incur one penalty throw.

Yep yep, ei ole väliä.

Sitten vääntämään pilkkua siitä että jos sulla on kaksi samanlaista aviaria ja (esim.) puh.nrosikin on kirjoitettu molempiin samaan kohtaan ja samallailla, niin onko ne "uniquely marked"  :P
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1016 on: 25.09.14 - klo:11:46 »
Sitten vääntämään pilkkua siitä että jos sulla on kaksi samanlaista aviaria ja (esim.) puh.nrosikin on kirjoitettu molempiin samaan kohtaan ja samallailla, niin onko ne "uniquely marked"  :P

Ei siinä ole mitään pilkun vääntämistä... jos olet tehnyt molempiin identtiset merkinnät, niin silloin ne EI ole yksilöllisesti merkattu. Hyvin yksinkertaista.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1017 on: 25.09.14 - klo:11:51 »
Näin... tässä kohtaa varmaan pitäisi soveltaa sitä kohtaa missä sanotaan että sovelletaan sääntöjä hyvässä urheiluhengessä vai miten se meni. Mut kyllä mä alan merkkaan kiekkoja nyt ensi tilassa uniikisti: putteriin tulee tussipiirros delfiinejä syövästä robotista, toiseen rakkauskirje Äiti Ammalle, kolmanteen...

Pahoittelut, minulla on tylsää.  :)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline villek

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 142
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville K
  • Seura: DGH
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1018 on: 25.09.14 - klo:11:54 »
Mistä ristuksen aikaisesta sääntökirjasta villek on tuon kohdan kaivanut?  :o

Voimassa olevan sääntökirjan pelikiekkoja koskeva kohta on 801.02 ja sen kummemmin suomen- kuin englanninkielisessä versiossa ei mainita sanallakaan että kiekon omistaja tulisi käydä ilmi kiekosta. Kunhan se on siten yksilöllisesti merkattu, että se voidaan tunnistaa juuri kyseiseksi kiekoksi niin homma menee niinkuin pitää, vaikka kiekko olisi lainattu Heikiltä tai Jormalta yleisön puolelta.

Vaikka juuri edellisessä viestissäni asiasta mainitsin, niin nähtävästi täytyy mainita uudelleen:
TARKISTAKAA SÄÄNNÖT JOKA KERTA VOIMASSAOLEVASTA SÄÄNTÖKIRJAN VIIMEISESTÄ PAINOKSESTA!
Viimeinen painos on tullut voimaan vuoden 2013 alusta, sitä vanhemmat sääntökirjat eivät ole enää valideja millään kielellä.

Edit. Tarkennettakoon vielä myös se, että suurin osa säännöistä, kuten tuo villek:n lainaama vanha sääntökohta, ei sisällä tulkinnanvaraa. Jos säännöissä sanotaan, että kiekon omistajan tulee käydä ilmi kiekosta niin se tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että kiekon omistajan tulee käydä ilmi kiekosta. Jos ei erikseen mainita, että heitettävän kiekon pitää olla oma, niin sen ei silloin tarvitse olla oma. Eli älkää väkisin yrittäkö tulkita sääntöjä sanomaan jotain mitä ne eivät sano.

Aattelinki ku siellä oli muitakin vanhentuneita sääntöjä, mutta en jaksanu aamukohmeessa keskittyä sen enempää.  ;D

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Reply #1019 on: 25.09.14 - klo:12:32 »
Samaan lounasajan aamukohmeen piikkiin sitten menee varmaan sekin keksintö, että merkkaamattomalla/väärin merkatulla kiekolla suoritettu heitto mitätöitäisiin, vaikka niin ei missään sanotakaan  ;D