Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Mikä go-to draiveriksi?  (Read 21470 times)

Offline Jami Pasanen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 138
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jami Pasanen
Mikä go-to draiveriksi?
« on: 27.06.12 - klo:13:07 »
Ensin vähän taustaa. Pelaan toista täyttä kesääni ja aloitin backhand-avaamisen tämän kauden alusta. Ostin 172g star sidewinderin ja 168 grammaisen star beastin tähän tarkoitukseen, joista beast tuntui paremmalta ja varmemmalta suoralta kiekolta siinä missä sidewinder kippasi turhan helposti yli. Beastilla avaus löysi tiensä normaalisti sinne 80-100 metrin hujakoille.

Kadotin kuitenkin perjantaina beastini ja nyt mietin, mikä draiveri parhaiten täyttäisi tuon ah, niin tärkeän luottodraiverin slotin bägissäni.  Beastin ongelmana tuntui olevan kova herkkyys tuulelle, mutta isona plussana hallittavuus kämmenheitoissa (ehdottoman tärkeä ominaisuus pelityylilleni).

Tuuminkin nyt, kannattaisiko minun ostaa uusi beast vaikka hieman kevyempänä ja toinen mokoma täysipainoisena tuulta varten, vai katsella muualle. Toinen kiinnostava vaihtoehto voisi olla PD, mutta onkohan se kevyempänäkin liian hankala hallittava suoriin heittoihin näin narukätiselle pelaajalle?
P1 // MD2 // FD // PD

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Mikä go-to draiveriksi?
« Reply #1 on: 27.06.12 - klo:13:41 »
Kokeile P-PD:tä 170g painoluokassa: Siinä yhdistyy Pro-muovin liito PD:n hyvään tuulensietokykyyn. Itse pelaan myös toista kesää ja rystydrivet ovat väylällä 100m tai vähän päälle. Forella huomaan kaipaavani hieman leveärimmisempää kiekkoa otteen takia, joten Miekka sopii siihen mielestäni paremmin.

Offline VeliLenteli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Mikä go-to draiveriksi?
« Reply #2 on: 27.06.12 - klo:14:04 »
Etsit kaiketi suoraan lentävää driveria, jonka nopeus on lähelle 10?

PD on erittäin vakaa draiveri, jolle täytyy antaa pituusheitoissa annukkaa jos käsi ei ole vielä kaikkein ruudikkain. Itse käytän PD:tä vasemmalle kääntyviin väyliin tai haluan varman feidin. Omalla kädelläni PD tarvitsee tilaa väylällä ja siitä ei ole tullut minulle go-to driveria.

Tykkään suoraan lentävistä kiekoista ilman annukan käyttöä ja jotka kestävät myös hieman tuulta. Olen suosinut Star TL:llää ja eilen sain hyvät fiilikset Champion Leopardista. Molemille annan pienen hyssekulman ja kiekot lentelevät juuri niin kuin toivon.

Jos tahdot enemmän vakautta, kokeile Tiipparia tai Eaglea. Näitä käytän kun tuuli on navakampaa.

Kiekot ovat siis käytössä kun avauksen pitäisi lentää kontrolloidusti n.80-90m. Maksimipituuksiin käytän nopeampia kiekkoja.

Moni käyttää Wraitheja go-to driverina. Se ei ole niin ylivakaa kuin PD. Itselläni on Wraith laukussani, mutta jostain syystä en ole pelannut sillä, vaikka potentiaalia olisi.
« Last Edit: 27.06.12 - klo:14:28 by VeliLenteli »
Mä olin vähän niin kuin tsuippaduippadui.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Mikä go-to draiveriksi?
« Reply #3 on: 27.06.12 - klo:14:48 »
PDn vakaus on tietysti suhteellista. Jos karvan alle satasta heität niin p-pd 170 hujakoilla pitäs kyllä pysyä suorahkona ja vasta lopussa feidi. Itellä on luottokiekkona kulunut 172g s-pd (kuluneisuuden myötä alkuperäistä suorempi mutta silti niin vakaa ettei tuulista hirveämmin hätkähdä. Jopa kovahkoon vastaseen saatan avata tolla ku pistää vähän hyseriä alkuun. Tai sit heitän c-pdtä flättinä ihan niin kovaa ku tykkään, se ei flippaile). Tosi tasalaatusta heittoo lähtee tolla ja luotto on kova. Ei oo liian vakaa mut riittävän. Ite diggaan mieluummin pelata tollasella kun jollain joka on vaikkapa tyynellä viivasuora mut heti kun on ilmavirtaa mihin tahansa suuntaan, ennustattavuus katoaa.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline VeliLenteli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Mikä go-to draiveriksi?
« Reply #4 on: 27.06.12 - klo:15:07 »
Ite diggaan mieluummin pelata tollasella kun jollain joka on vaikkapa tyynellä viivasuora mut heti kun on ilmavirtaa mihin tahansa suuntaan, ennustattavuus katoaa.

Toi on aivan totta. Joskus tulee virhearvioita, mutta TL on ollut suhteellisen luotettava tuuleen. Lentorata vain suorenee ja feidi muuttuu olemattomaksi. Vastatuuleen nappaan aina PD:n tai myräkkään Firebirdin.

Mulla on siis S-PD ja koen sen liian vakaaksi heittotyylilleni. Olen ihastunut perusdraiveissani hyzerflippeihin ja hyzer-nostoihin. Hukkasin lumeen suoraksi rouhiintuneen S-PD:n ja yritän kouluttaa tätä uutta tulokastani joka kierroksella. Voisin testata tuota P-PD:ta jos se ei ole yhtä vakaa s-lineen verrattuna. Toisaalta, mulla on rouhiintunut Lautturi, joka ajaa tän asian.

Kiekkovalinnat on niin vaikeita! Tän kesän tavoite on yksinkertaistaa kiekkovalinnat..
Mä olin vähän niin kuin tsuippaduippadui.

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Mikä go-to draiveriksi?
« Reply #5 on: 27.06.12 - klo:15:28 »
Mulla on siis S-PD ja koen sen liian vakaaksi heittotyylilleni. Olen ihastunut perusdraiveissani hyzerflippeihin ja hyzer-nostoihin. Hukkasin lumeen suoraksi rouhiintuneen S-PD:n ja yritän kouluttaa tätä uutta tulokastani joka kierroksella. Voisin testata tuota P-PD:ta jos se ei ole yhtä vakaa s-lineen verrattuna. Toisaalta, mulla on rouhiintunut Lautturi, joka ajaa tän asian.

Kiekkovalinnat on niin vaikeita! Tän kesän tavoite on yksinkertaistaa kiekkovalinnat..

P-PD sopii hyvin hyzerlippilinjoille, samalla linjalla itsekin niitä heitän. C- ja S-PD:t ovat sen verran vakaampia että pitävät hyzerkulman maahan asti mun tehoilla. Kannattaa testata.

Offline Jami Pasanen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 138
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jami Pasanen
Vs: Mikä go-to draiveriksi?
« Reply #6 on: 27.06.12 - klo:16:00 »
Hyvää keskusteluahan tästä saatiin aikaan!

Tosiaan, jos beast toimisi kevyessä/keskikovassa tuulessa, niin tämä valinta olisi täysin no-brainer. Halvat muovilaadut eivät sytytä meikäläistä ollenkaan, koska noista paremmista saan kuitenkin yhtä hyvän gripin enkä haluaisi ostella jatkuvasti uusia lättyjä  :)

P1:llä heitän ~25 metriin, buzzzilla 25-80 metriin, joten tätä pidempiin heittoihin se kiekko tulisi. Eli fairwaydriverit jääkööt hyllylle vielä tässä vaiheessa. Vannon vielä näin alkuvaiheessa uraa kiekkominimalismin nimeen, joten tosiaan sillä draiverilla olisi pystyttävä heittämään pitkiä suoria heittoja ja kämmenheittoja. Kuvittelisin, että PD saattaa kuitenkin ainakin niissä paremmissa muoveissa olla liian haastava kiekko tähän tarkoitukseen (samoin kuin jo mainittu wraith). Tulevina kausina sitten.

Kallistun siis uuden star beastin suuntaan ja kärvistelen sitten tuulisella säällä huonoa valintaani  :). Sitten kun se on kesytetty, niin alan tähyilemään isojen poikien kiekkoja enemmän tosissaan.
« Last Edit: 27.06.12 - klo:16:02 by Jami Pasanen »
P1 // MD2 // FD // PD

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Mikä go-to draiveriksi?
« Reply #7 on: 27.06.12 - klo:16:46 »
Itellä hoiti hommaa Star SL silloin, kun halusin leopardista pidemmän kiekon. En tiä sit siitä että kuinka tuulta kestää, siitä on muutama vuosi jo..

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Mikä go-to draiveriksi?
« Reply #8 on: 27.06.12 - klo:16:48 »
Itellä hoiti hommaa Star SL silloin, kun halusin leopardista pidemmän kiekon. En tiä sit siitä että kuinka tuulta kestää, siitä on muutama vuosi jo..

EDIT: Aivan, mutta beast on yhtä nopea.. Takas kattoon kiekkoja..
EDIT2: Mitähän höpisen.. Ehkä SL tai Orc vois olla kova juttu, pitäs kestää vähä tuultakin, mutta ei tietenkään rajuja vastatuulia.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Mikä go-to draiveriksi?
« Reply #9 on: 27.06.12 - klo:16:55 »
Vaikka et väylädraiveria haluakaan, ni 170g star tai champion Eagle olis meikän suositus, jos yksi kiekko pitäis ottaa. Kestää foretusta hyvin, mutta ei liian jyrä, ettei sais menemään suoraan. Helppo heittää bäkkäriltä hallitusti. Jos joskus kippaa vastaiseen, niin hyvin hillitysti ja aina palaa varman feidinsä kanssa loppuun. Todella ennustettava lentorata. Tiipparit vois kans olla, mut jotenkin omassa käytössä Eagle oli alkuun paljon helpompi heittää. Ja vaikka on väylädraiveri, ni satanen irtoaa näilläkin makaroonikäsillä. Distancekiekot menee 10m pidemmälle, mut suuntima onkin vaikeampi saada yhtä varmaksi.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Mikä go-to draiveriksi?
« Reply #10 on: 27.06.12 - klo:17:03 »
Näistä eagleista on sitten versioo eagle-l (less stable) ja eagle-x (vakaampi versio). Tuo eagle-l ei nyt mikään kovin alivakaa loppujen lopuksi ole, hieman äksään verrattuna.

EDIT: Star muovina yleensä saatavilla vakaampaa versiota. Champion muovissa sitten molempia, joista tarvii kattoo rimmistä kumpi on, x vai l.

Offline VeliLenteli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Mikä go-to draiveriksi?
« Reply #11 on: 27.06.12 - klo:18:10 »
P-PD sopii hyvin hyzerlippilinjoille, samalla linjalla itsekin niitä heitän. C- ja S-PD:t ovat sen verran vakaampia että pitävät hyzerkulman maahan asti mun tehoilla. Kannattaa testata.

Kiitoksia tiedosta, täytyypä testata! Hyzer-linjoilla on paljon enemmän kontrollia, eikä tarvitse sählätä niin paljon heittokulman kanssa. Mulla on ykköspituusdraiverina kulunut P-PD2 ja tyytyväinen olen ollut. Pro/P-muovit tuntuvat olevan meikäläiselle parhaimpia.
Mä olin vähän niin kuin tsuippaduippadui.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Mikä go-to draiveriksi?
« Reply #12 on: 27.06.12 - klo:19:24 »


P1:llä heitän ~25 metriin, buzzzilla 25-80 metriin, joten tätä pidempiin heittoihin se kiekko tulisi. Eli fairwaydriverit jääkööt hyllylle vielä tässä vaiheessa. Vannon vielä näin alkuvaiheessa uraa kiekkominimalismin nimeen, joten tosiaan sillä draiverilla olisi pystyttävä heittämään pitkiä suoria heittoja ja kämmenheittoja. Kuvittelisin, että PD saattaa kuitenkin ainakin niissä paremmissa muoveissa olla liian haastava kiekko tähän tarkoitukseen (samoin kuin jo mainittu wraith). Tulevina kausina sitten.


Tässä särähtää tuo "fairway draiverit jääkööt hyllylle" omaan korvaan kyllä aika pahasti. Haluat suoraa draiveria jolla nakellaan 80m+, mutta sen pitäisi olla distance versio? Onhan näitä 10+ nopeuksisia kiekkoja joista löytyy -3 turnia, mutta niitä pitää myös heittää sitten kovaa, että ne saavuttaa tuon turnin. Ja harvemmimpa silloin enään suoraan kyllä mennään..

Missasinko aivan totaalisesti pointtisi mitä tavoittelet vai yritetäänkö tässä nyt tehdä asiat hankalaksi? :P

Offline DX Dessu

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 40
  • Tuoltahan mää hainkin
    • View Profile
  • Oikea nimi: Eetu Moksunen
  • Seura: Rauman Frisbee
Vs: Mikä go-to draiveriksi?
« Reply #13 on: 27.06.12 - klo:21:29 »
Mites toi valkyrie vaikka voi jonkun mielestä olla menneitten talvien lumia?
Jos se on ennen toiminu joillakin niin miksei nyt toimisi.

Offline Jami Pasanen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 138
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jami Pasanen
Vs: Mikä go-to draiveriksi?
« Reply #14 on: 27.06.12 - klo:21:42 »


P1:llä heitän ~25 metriin, buzzzilla 25-80 metriin, joten tätä pidempiin heittoihin se kiekko tulisi. Eli fairwaydriverit jääkööt hyllylle vielä tässä vaiheessa. Vannon vielä näin alkuvaiheessa uraa kiekkominimalismin nimeen, joten tosiaan sillä draiverilla olisi pystyttävä heittämään pitkiä suoria heittoja ja kämmenheittoja. Kuvittelisin, että PD saattaa kuitenkin ainakin niissä paremmissa muoveissa olla liian haastava kiekko tähän tarkoitukseen (samoin kuin jo mainittu wraith). Tulevina kausina sitten.


Tässä särähtää tuo "fairway draiverit jääkööt hyllylle" omaan korvaan kyllä aika pahasti. Haluat suoraa draiveria jolla nakellaan 80m+, mutta sen pitäisi olla distance versio? Onhan näitä 10+ nopeuksisia kiekkoja joista löytyy -3 turnia, mutta niitä pitää myös heittää sitten kovaa, että ne saavuttaa tuon turnin. Ja harvemmimpa silloin enään suoraan kyllä mennään..

Missasinko aivan totaalisesti pointtisi mitä tavoittelet vai yritetäänkö tässä nyt tehdä asiat hankalaksi? :P

Ymmärsit ihan oikein.

Ja ei, en luulekaan pystyväni heittämään kapeilla väylillä luotettavasti ja tarkasti tuota maagista 80 ja 100 metrin välistä aukkoa. Go-to driverilla tarkoitin sitä kiekkoa, jonka otan käteeni kaikissa tapauksissa, kun pitää päästä yli 80 metriä. Eli enempi vähempi avoimilla väylillä.
P1 // MD2 // FD // PD