Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Latitude 64°  (Read 607274 times)

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Latitude 64
« Reply #555 on: 14.09.14 - klo:18:11 »
Mitenkäs Puret toimii draiviputterina? Lähinnä että miten hyvin esim opto Pure kestää vetoa vai kippaako kovalla vedolla?

Kestää kyllä puhdasta vetoa jos spinniä riittää. Sehän on neutraali/alivakaa putteri, käyttäytyy kuin mikä tahansa sellainen.

Offline vto

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 105
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville
  • Seura: OFS
Vs: Latitude 64
« Reply #556 on: 14.09.14 - klo:18:38 »
Sanoisin ennemmin että neutraali/vakaa putteri Opto-muovisena. Olen heitellyt Opto Purea 80-90m heittoja tasamaalla ilman että tarvitsee antaa yhtään hyssekulmaa lähdössä. Menee pillisuoraan, ja feidaa vähän, jos ollenkaan. Itse asiassa pitkään harmittelin kun en saanut Opto Pureja kääntämään oikealle heittämättä antsassa, mutta nyt kun olen käyttänyt yhtä ensimmäisistä kauppoihin tulleista Opto Pureista siitä asti pääasiallisena draiviputterina (eli onkos se nyt reilut pari vuotta), se on viimein alkanut kääntämään halllitusti yli. Nyt ei tarvitse enää murjoa Zero Pureja puihin, vaan voin käyttää tuota kulunutta Optoa ylikääntäviin heittoihin, ja tuoreempaa silloin kun ei tarvitse kääntää yli.

Minun mielestäni Opto Pure on yksi parhaita draiviputtereita ikinä, mutta kaikillahan on omat mielipiteensä ja suosikkinsa :)

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Latitude 64
« Reply #557 on: 14.09.14 - klo:18:54 »
Missilen feidaa sen verran ajoissa ja paljon, että se tulee korkeilla heitoilla 80 asteen hyzerissä. Ei mene pitkälle. Nopeus ei tee onnelliseksi.

EM kisojen Fuse oli niin hyvä, että lähdin pointiin katsomaan, löytyykö samanlaista. Ei löytynyt. Joka muovin kiekot ovat keskimäärin erilaisia ja muovin sisällä harvoissa kiekoissa oli eroa kuvun korkeudessa, nokan tylpän osan korkeudessa, sen ylä- ja alapuolella olevan materiaalin määrässä ja nokasta pohjaan korkeudessa oli vaihtelua. Recycled oli tahmainen, muttei eniten sellainen,  kuvukkaampi kuin EM kiekko, joka tuntuu GL muovilta. Nokka on tylpempi kuin EM kiekossa ja ylä- ja alaosassa nokkaa on vähemmän materiaalia. Siipi on lähelle yhtä kovera. Liian harvoin heitoin voi vain arvailla totuutta, mutta ssamankaltainen lento tuntuisi olevan paremmalla pidolla. Eli superhyvää saa kaupan hyllyltä jee! Suora vajailla tehoilla 80+ m noin kääntää pari astetta ehkä kolme.

Kun EM kiekko on killeri ja kiekot näyttivät erilaisilta sekä alkuperäiseni kippasivat ikävästi, piti huippujen muotoa ja saatavuutta selvitellä. Joten ostin myös Opton. Se on matalin katoltaan, tylpin nokaltaan ja ainoa kiekoistani, jossa nikka roikkuu vähän. Tylpän osan ylä- ja alapuolella on materiaalia reilusti ja siipi on kovera reilusti. Silti tuntuu ihan liian vähin toistoin lentävän kuin muut.

Tarvitsen enemmän rinnakkaisia testiheittoja nähdäkseni mahdolliset erot. Silti sikahyvin liitäviä pitkiä suoria kiekkoja pienellä hysseflipillä. Ei vastatuulikiekkoja. Vain Coyotea, Cometia, Kiteä ja Wedgeä olen saanut samoille mitoille muille alle draiverien nopeuden kiekoilla. 98 m tasaisella toistaiseksi, eli yli Rocin, Buzzin ja Truthin.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Latitude 64
« Reply #558 on: 14.09.14 - klo:18:56 »
Opto Pureni kääntää pari astetta täysillä, mutta se voi olla ranteen muljahduksesta johtuvaa tjms. Pure menee pitkään suoraan hyssessä ja antsassa ennen kuin kulma puree ja kiekko kääntyy.

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Latitude 64
« Reply #559 on: 14.09.14 - klo:21:17 »
Ite heitän opto Purea yli 80m eikä kyllä käännä noilla mitoilla pätkääkään ja loppuun saa vielä hieman feidiäkin.

Zero sen sijaan kääntää jo muutaman osuman jälkeen jonkin verran.

Eli mielestäni Opto/GL on suora/vakaa ja Zero suora/alivakaa.

Offline Bygl

  • Juniori
  • **
  • Posts: 53
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Pykälä
Vs: Latitude 64
« Reply #560 on: 16.09.14 - klo:17:38 »
Sattui Lahden Kärkkäiseltä tollanen recycled pure matkaan... Saa nähä mikä on ero optoon.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Latitude 64
« Reply #561 on: 17.09.14 - klo:17:51 »
Eilen revittelin lievässä takatuulessa Recycled ja Opto Fuseja ja luulisin ranteeni muljahtavan vähän täysillä. Mulla Recycled käänsi 4 astetta ja Opto 2 täysillä revittäessä. Siltamäessä 96 m metrin ylämäkeen ja hyssessä 98 myötäiseen tulleen ehkä jotain 2 m alamäkeen. Tuulissa ja kovaa tintaten ongelmana oli se, etten aina sanut kiekkoa kippaamaan sen verran kuin luulin ja alkuhysseä tuli välillä liikaa. Ekan 5 väylän jälkeen 4 alle ja siinä vaiheessa viimeistään päätin vetä koko kiessin pelkällä Recycledillä. Tuulesta riippumatta, jotta opin kiekosta enemmän. 7 pirkon jälkeen yritin kahdeksatta läpällä väylällä 16, kun jäin 10 m päähän ja alamäki plus nurmeton maa ei ole ihan riskitöntä hyytyneellä kädellä nopealla ja liitävällä midarilla putatessa. Käsi ei kestänyt ja sormet aukesivat kiekon lipsahtaessa vasemmalta ohi puun taakse ikävään heittopaikkaan. Putti ohi ja kakkosesta tuli nelonen. Se oli kolmas bogini. Eka oli lähärissä lampiväylällä yllättävä yli kääntyminen ja lievä niiaus putin asennossa toka lipsahdus mandoväylällä lähärissä. Väylällä 15 olin 5 m päässä draivilla ja saikkutauon aikana syntynyt ihme ongelma putiasennossa ylävartaloa eteen kumartaen napsautin korin kylkeen. Onneksi tuo virhe on jo muttunut harvinaisemmaksi ja ryhti on ollut parantumaan päin. Liikaa hysseä manodväylästä seuraavalla väylällä jäti pitkän oksien ali ylös nousevan putin ja alin havutupsu löi kiekon alas täydelliseltä linjalta höh. Vastatuuleen seuraava avaus metriin lämmiti hyssellä kaukaa oikealta korkealla heitäen. Kiekolla, joka ei tosiaankaan ole vastatuuleen sopiva.

Kutosella meinasi tulla eka kimmokeholarini, kun aliarvioin kiekon pituuden väärin ylämäkeen ja tinttasin ihan liian kovan vedon, joka osui korin takana vasemmalla olevan puun runkoon, mistä se kimposi oikealle ja takaisin missaten korin hieman. Pirkkko on silti kivaa viihdettä lähes holarin jälkeen :-)

Fuse on vaan ihan mahdottoman hyvä midari ja monipuolinen, vaikka korkealla lievällä antsavedolla yllätyinkin draivissa lampiväylällä siitä, että kiekko oikaisi antsasta ja oli korin tasolla vasemman kummun takana. Silti kiekon voi taivuttaa vasemmalle ja oikealle ja suorana keskellä pysymisessä se on poikkeuksellisen hyvä. Liitoa ja pituutta on yli normaalin keskarin. Mataluus helpottaa otetta. Olisinpa tiennyt siinä vaiheessa, miten paljon paremmin Opto kestää tuulta. Varsinkin vastatuulessa alkuhyssen tarve vähenee enemmän kuin takatuulen hyssetarpeesta voisi päätellä. Optoni on matala kuvultaan ja Recycled korkea. EM pelaajapaketin kiekko on kuvultaan noiden välistä. Kaikki muutkin osat vaihtelevat kooltaan ja muodoltaan ja terävänokkaisista en tiedä, mutta tylpät ja ulkoreunan ylä- sekä alapuolelta paljon materiaalia omaavat yksilöt ovet paljon vähemän kippaavia kuin julkaisun aikaisten yksilöiden epäluotettavan enemmistön.

Järkkyhyvä midari. Löin noi Marianne Jakosen käteen ja sanoin heitä tuolla kulmalla, jos kovaa heität ja laser pitkälle. Toimii siis muillekin :-)

Offline Maikkari

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Latitude 64
« Reply #562 on: 18.09.14 - klo:18:43 »
En juurikaan omista tai ole kokeillut Latituden kiekkoja, joten tietoni ovat erittäin vähäisiä esim. muovien vaikutuksista.
Ostin juuri zero soft Spiken puttaukseen (ajattelin sillä syrjäyttää Discmanian P-P1:n) ja kierros Julkujärvellä osotti sen erittäin hyväksi omaan käteen, eikä muovissa ole valittamista.

Itseasiassa kiekko tuntui niin hyvältä, että sen profiili sopii itselleni hyvin myös draivailuun, kuitenkin tuo Zero muovi on niin järkyttävän alivakaa ettei sitä oikein flättinä voi heittää.
Luin jonkin kaupan sivuilta että recycled muovilla olisi paljonkin vakaampi.
Onko siis kokemuksia Recycled Spikestä draivailussa? Lentääkö flättinä suoraan kuinka pitkiä matkoja? Millainen feidi? Ottaako paljon linjaa oikealta? Olisin tyytyväinen jos sitä voisi 60-70m heittää kevyellä vedolla suoraan ilman suurta hysseä. (Discmanian D-P3 hieman kulutettuna lensi flättinä suoraan sen ~75m, mutta sen korkeampi rimmi aiheutti hieman griplockeja)
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline EdwardTK

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 494
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi Kenttä
  • Seura: OFS
Vs: Latitude 64
« Reply #563 on: 18.09.14 - klo:22:32 »
Itseasiassa kiekko tuntui niin hyvältä, että sen profiili sopii itselleni hyvin myös draivailuun, kuitenkin tuo Zero muovi on niin järkyttävän alivakaa ettei sitä oikein flättinä voi heittää.
Luin jonkin kaupan sivuilta että recycled muovilla olisi paljonkin vakaampi.
Onko siis kokemuksia Recycled Spikestä draivailussa? Lentääkö flättinä suoraan kuinka pitkiä matkoja? Millainen feidi? Ottaako paljon linjaa oikealta? Olisin tyytyväinen jos sitä voisi 60-70m heittää kevyellä vedolla suoraan ilman suurta hysseä. (Discmanian D-P3 hieman kulutettuna lensi flättinä suoraan sen ~75m, mutta sen korkeampi rimmi aiheutti hieman griplockeja)
Mää ite oon puttaillu ja heitän vieläki Soft Spikkeja. Hyssekulmaa pitää antaa reilusti, mutta kun oppii niin en osaa luopua. Recycled ei istunu käteen itelle yhtään. Eikä ole kyllä juurikaan vakaampaa kuin Soft.

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Latitude 64
« Reply #564 on: 18.09.14 - klo:23:45 »
Latitudella (ja Trilogyllä yleensäkin) pehmeät muovit ovat yleensä niitä vakaimpia.

Offline Maikkari

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Latitude 64
« Reply #565 on: 19.09.14 - klo:04:02 »
Mää ite oon puttaillu ja heitän vieläki Soft Spikkeja. Hyssekulmaa pitää antaa reilusti, mutta kun oppii niin en osaa luopua. Recycled ei istunu käteen itelle yhtään. Eikä ole kyllä juurikaan vakaampaa kuin Soft.
Hyssekulmassa tarkkojen heittojen heittäminen ei vaan itselle luonnistu niin hyvin, että haluaisin soft spikee opetella siihen hommaan. Millä tavalla Recycled muovilla oleva Spike on erilainen?
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline Nakkivaras

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 30
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi Ylhäisi
  • Seura: FGCK
Vs: Latitude 64
« Reply #566 on: 19.09.14 - klo:07:14 »
Sanokaa mitä sanotte muovilaatujen vakauseroista, mutta draiviputterin lento-ominaisuuksista puhuttaessa pitäisi kyllä vertailla myös muovilaadun vaikutuksia heittäjän irrotukseen kiekosta. Sen täytyy olla merkittävä osatekijä siihen, miten eri muovit myös sitten koetaan erilaisiksi: Itse heitän pelkkiä vanhalla zero-muovilla tehtyjä pureja (aika lähellä nykyistä softia) ihan vaan siksi, että kiekon kosteudesta riippumatta koen saavani lentoon enemmän spinniä. Ero näkyy erityisesti loppulennon aikana, jolloin zerot jaksavat vielä lentää suoraan. Etusormi-peukalon puristustuntuma on mulle pehmeissä pureissa se ainoa oikea. Ainoa optoni (sekä myös mun ainoa recycled) nimittäin kippaa järjestään oikealle samalla irrotuskulmalla mitä zero lentää suoraan. Gold kuitenkin on sitten vakaampi mulla. Hyssekulmaa muuttelemalla zeroilla saa helposti 60-80 -metrisiä suoria heittoja toistettavasti.

Muovilaadusta riippumatta erityispiirre puressa tuntuu olevan turn myös loppuvaiheessa heittoa. Jos hyssekulman saa kohdilleen, saa 80m RHBH heittoja, jotka kääntyvät oikealle vasta siinä 60m kohdalla. Onko teillä tullut muita vastaavia kiekkoja eteen? Itselläni ei (joka voi myös johtua täydellisestä jämähtämisestä pureen :)

Offline Bygl

  • Juniori
  • **
  • Posts: 53
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Pykälä
Vs: Latitude 64
« Reply #567 on: 21.09.14 - klo:13:06 »
Hei te jotka trilogyn kiekkoja heitätte enemmän ni apuja tarttis bägin kasaamiseen...
Tarkotus ois siis siirtyä kokonaan trilogyn kiekkoihin jos vaan sopivat käteen löytyy.
Tällä hetkellä fairway drivereista löytyy gl saint sekä gl saint pro ja tarkoitus ois hommata seuraavaks river. Mutta tuo midari osasto mietityttää sekä distance kiekko.
Mikä olisi hyvä midari combo vakaa(ei tarvitse pelätä kippaamista eikä tuulta),suora(titanium buzzz tällä hetkellä) sekä alivakaa? Ja tällä hetkellä oon käyttäny distanceen star terniä joka on hyvä mutta rahtusen liian alivakaa.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Latitude 64
« Reply #568 on: 21.09.14 - klo:13:28 »
Sanokaa mitä sanotte muovilaatujen vakauseroista, mutta draiviputterin lento-ominaisuuksista puhuttaessa pitäisi kyllä vertailla myös muovilaadun vaikutuksia heittäjän irrotukseen kiekosta. Sen täytyy olla merkittävä osatekijä siihen, miten eri muovit myös sitten koetaan erilaisiksi: Itse heitän pelkkiä vanhalla zero-muovilla tehtyjä pureja (aika lähellä nykyistä softia) ihan vaan siksi, että kiekon kosteudesta riippumatta koen saavani lentoon enemmän spinniä. Ero näkyy erityisesti loppulennon aikana, jolloin zerot jaksavat vielä lentää suoraan. Etusormi-peukalon puristustuntuma on mulle pehmeissä pureissa se ainoa oikea. Ainoa optoni (sekä myös mun ainoa recycled) nimittäin kippaa järjestään oikealle samalla irrotuskulmalla mitä zero lentää suoraan. Gold kuitenkin on sitten vakaampi mulla. Hyssekulmaa muuttelemalla zeroilla saa helposti 60-80 -metrisiä suoria heittoja toistettavasti.

Muovilaadusta riippumatta erityispiirre puressa tuntuu olevan turn myös loppuvaiheessa heittoa. Jos hyssekulman saa kohdilleen, saa 80m RHBH heittoja, jotka kääntyvät oikealle vasta siinä 60m kohdalla. Onko teillä tullut muita vastaavia kiekkoja eteen? Itselläni ei (joka voi myös johtua täydellisestä jämähtämisestä pureen :)

Late turn on nimi sille, että kiekko kääntää myöhään lennnossa eri suuntaan kuin feidi. yleensä ne on helpointa saada aikaan hitailla kiekoilla kovaa heitettäessä ja alivakahkoilla kiekoilla. Draivereilla late turn voi alkaa vasta reilusti 80 m lennon jälkeen. Yleensä late turn vaatii melko puhdasta tekniikkaa.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Latitude 64
« Reply #569 on: 21.09.14 - klo:13:36 »
Hei te jotka trilogyn kiekkoja heitätte enemmän ni apuja tarttis bägin kasaamiseen...
Tarkotus ois siis siirtyä kokonaan trilogyn kiekkoihin jos vaan sopivat käteen löytyy.
Tällä hetkellä fairway drivereista löytyy gl saint sekä gl saint pro ja tarkoitus ois hommata seuraavaks river. Mutta tuo midari osasto mietityttää sekä distance kiekko.
Mikä olisi hyvä midari combo vakaa(ei tarvitse pelätä kippaamista eikä tuulta),suora(titanium buzzz tällä hetkellä) sekä alivakaa? Ja tällä hetkellä oon käyttäny distanceen star terniä joka on hyvä mutta rahtusen liian alivakaa.

Opto Fuse ja Lucid Truth ovat oiva pari midareiksi ja kaksitaan niiden pitäisi hoitaa noi mainitsemasi linjat. Halo ei ainakaan ole liian alivakaa, mutta ei se niin pitkäkään ole kovan feidin takia. Jotkut tykkäävät Renegadesta, mutten ole kokeillut. Ei ole ihan hallussa noi Trilogyn nopeimmat kiekot. Mulla on juklkaisupäivänä ostettu Vipunen, joka oli kai niistäkin ylivakaammasta pästä, joten ehkä kevyt nykyinen (kuulemma suormepia ja pidempiä) voisi toimia. Vipusesta on kevyitä air versioita myös, jos täyspainoinen tuntuu liian jyrältä.