Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Touring Amateur  (Read 263868 times)

Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Touring Amateur
« Reply #300 on: 09.04.16 - klo:12:48 »
+10 ensimmäinen kierros ja huonoin tulos radalle ikinä. Valtakunta termarillisesta kahvia. Ei olis kiva raakata vielä pahemmin kisoja pois kalenterista pelkän alkuajan takia :-\
Lie lie missä lie liemissä.

Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Touring Amateur
« Reply #301 on: 09.04.16 - klo:19:42 »
Hiiulihei, järkeä ei. Toiselle kierrokselle energiajuoman ja kolmen kahvikupin avulla ja kroppakin alkoi pikkuhiljaa heräämään. Ero heittotuntumassa oli kuin yöllä ja päivällä (eipä paljoa puutu, että olisi myös ajallisesti pitänyt paikkansa...). Kierros meni mukavasti nollan tuntumassa ja sitten kolmen väylän täydellinen musta hetki. Bogi, tripla ja tupla kun kiekko nyt vaan sattui löytämään paikkoihin, joista ei pystynyt tekemään kerrassa mitään.

Kisan järjestelyt olivat oikein hyvät ja toimivat, ei satanutkaan kovin paljoa ja rata oli niin hyvässä kunnossa kuin tuollainen voi olla. Olis ollut kivaa pelata täysissä mielen ja ruumiin voimissa, mutta nyt kisaaminen oli pientä valoisaa hetkeä lukuun ottamatta pelkkää itsensä kiusaamista. Ei kiitos toista vastaavaa tälle kaudelle eikä välttämättä muillekaan.
Lie lie missä lie liemissä.

Offline lliuhto

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 125
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Liuhto
  • Seura: TT
Vs: Touring Amateur
« Reply #302 on: 09.04.16 - klo:19:51 »
Hiiulihei, järkeä ei. Toiselle kierrokselle energiajuoman ja kolmen kahvikupin avulla ja kroppakin alkoi pikkuhiljaa heräämään. Ero heittotuntumassa oli kuin yöllä ja päivällä (eipä paljoa puutu, että olisi myös ajallisesti pitänyt paikkansa...).

Huomenna olisi tarkoitus startata auto klo 05:40. Ja matkaa kuitenkin niinkin järjellisesti kuin Espoon Olarista Hyvinkäälle. Että hiulit ynnä heit vaan täältäkin.

No, katotaan miten onnistuu nukkuminen, herääminen ja itsensä herättely.


Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Touring Amateur
« Reply #303 on: 09.04.16 - klo:20:03 »
Huomenna olisi tarkoitus startata auto klo 05:40. Ja matkaa kuitenkin niinkin järjellisesti kuin Espoon Olarista Hyvinkäälle. Että hiulit ynnä heit vaan täältäkin.

No, katotaan miten onnistuu nukkuminen, herääminen ja itsensä herättely.

En toivota onnea, mutta toivon vilpittömästi mukavampaa kisaa kuin itselleni tänään.
Lie lie missä lie liemissä.

Offline lliuhto

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 125
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Liuhto
  • Seura: TT
Vs: Touring Amateur
« Reply #304 on: 09.04.16 - klo:20:44 »
En toivota onnea, mutta toivon vilpittömästi mukavampaa kisaa kuin itselleni tänään.

No, tähän saakka on ollut lähes joka kerta pelatessa ainakin ihan kivaa. Lisämääre kursiivilla, koska ei se aina ole hauskaa, jos kaikki menee pieleen. Mutta silloinkin hyvä peliseura on saanut kokemuksesta vähintäänkin siedettävän.

Liekö saisi suorituskykyä parannettua jos suhtautuisi lajiin hieman vakavammin, ja esimerkiksi harjoittelisi joskus. Pelottaa vaan, että silloin tulisi asetettua itselle myös suorituspaineita, ja harmittaisi enemmän jos (ja kun) menisi huonosti. Olen siis siitä omituinen otus, että olen äärimmäisen kilpailuhenkinen, mutta pääsääntöisesti minua ei hirveästi haittaa esimerkiksi jäädä viimeiseksi. Se harmittaa, jos totean että en ole tehnyt asioita niin hyvin kuin osaan - eli jos tajuan että kierros on mennyt läskiksi muutaman kehnon suorituksen aiheuttaman kevyen turhautuman tai hermostumisen vuoksi.

Off-topic: Miksi ihmeessä nimenomaan tällä saitilla saan goolen mainoksina jatkuvasti 'deittaile itänaapurin seksikkäitä sinkkuja' -tyyppistä mainontaa. En koe olevani moisen tarpeessa, enkä muutenkaan muista moisia google-mainoksia muilla saiteilla nähneeni. Kertooko tämä jotain fribakansan preferensseistä ?  :-*

Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Touring Amateur
« Reply #305 on: 09.04.16 - klo:21:31 »
Kävinpä palaveeraamassa itseni kanssa löylyhuoneen puolella kuin vaaleanpunainen setä ikään ja totesin, että päivän prosessointi on edelleenkin kesken. Kun prosessointiteho on suurinpiirtein kolmivuotiaan tasolla niin kestäähän siinä vähän pidempään silloin. Jos yrittäisi nyt löylynlyömänä pureskella henkistä karstaa tekstimuodossa. Parahin lukijani, olen höpisemässä juuri sinun sohvallasi ja katson kattoon. Ei tässä pitkään mene, ehdit kyllä seuraamaan loton ja jokerin omalta sohvaltasi.

Jouduin tänään toteamaan itselleni kesken kisan, että minulla ei ole oikeastaan yhtään kivaa ja saatoin ääneenkin sanoa, että miksi ihmeessä lähdin. On helppoa ajatella, että jos kisapäivän aamuna päässä surisee ja kädet tärisee niin ei ehkä kannattaisi sellaisissa fiiliksissä kisaamaan lähteä. Mutta kun ottaa huomioon sovitut kyydit, hehkutukset ja mahtailut kavereiden kanssa ennen kisaa, maksetun kisamaksun ja kisaa edeltävät treenit niin vaikea sitä on kotiin jäädä muuten kuin täysin pakottavasta syystä.

Kun pelaa huonolla fiiliksellä niin tulokset usein heijastelevat sitä. Surkean lyhyttä yöunta voi verrata hienomotoriikan osalta ranskalaistyyppiseen siltavaijerinohueeseen päiväkänniin. Ihminen, tai minä ainakin, on kummallinen elukka kun odotukset omasta suoritustasosta eivät laske vaikka on ilmeistä ettei ole parhaimmillaan. Käsissä on puristusvoimaa, raajat liikkuvat ja lantio on kuin disco-kuninkaalla niin miksipä en heittäisi kuin lämpimänä kesäpäivänä täydellisessä flow-tilassa? Mitä väliä sillä on, että silmät kyynelehtivät ilman järkevää syytä, pää tuntuu pumpulia täyteen pakatulta ja yhtä ajatusta voi pitää päässä maksimissaan sekunnin? Noidankehä on valmis kun odottaa itseltään suoriutumista, mikään ei tunnu toimivan, siitä ärsyyntyy, suorittaa vielä huonommin, jne. Väsyneenä tuo ärsyytyminen on monta kertaa nopeampaa ja epäonnistumisten tai huonon onnen käsittely on juuri tuota kolmivuotiaan tasoa. Toisinaan saattaa ulosantikin olla samaa tasoa ja jos siitä tänään joku joutui kärsimään niin pyydän sitä hattu rintaa vasten anteeksi.

Ei kisa ollut aivan täydellinen katastrofi. Vaikka kierrokset menivätkin surkeasti niin ratingit olivat sentään 879 ja 910 eli keskiarvoltaan 10 pistettä nykyisen oman ratingin alle. Taikapistemielessä huonomminkin on joskus mennyt ja pahastikin. Kisan jälkeen en pääasiallisesti kuitenkaan vertaa omaa suoriutumistani noihin puolisatunnaisiin taikapisteisiin enkä edes muiden suoriutumiseen vaan odotuksiin omasta suoriutumisestani vaikka kuinka muuta väittäisin. Mieli tekisi väittää, että sama se on ihan jokaisella pelaajalla. Tänään toteuma ja odotukset olivat erityisen pahasti erillään, siksi paha mieli, siksi avautuminen.

No onpas synkkää. Otetaan pieni tragicomic relief loppuun päivän erityisten tapahtumien muodossa:
  • Onnistuin puttaamaan yhden yli kuusimetrisen sisään. Ehkä useammankin, mutta jossain välissä olin ihan varma, ettei yhtäkään ollut mennyt sitä aiemmin.
  • Heitin todennäköisesti kisan korkeimman upsin. Löysin itseni paikasta, jossa vaihtoehtoina oli a) heittää  taaksepäin, b) taikoa kiekko puun läpi tai c) ylittää korkea mänty suoraan keskeltä. Kun huonon tuloksen aiheuttama macho-raivo on päällä niin lettuhan laitetaan lätisemään ja eteenpäin mennään riippumatta reitistä. Kai sillä viihdearvoa oli.
  • Heitin kanssapelaajaa kiekolla. Se oli putteri ja puun kautta, mutta kuitenkin. Erityismainintana osuman sai liiton puheenjohtaja eikä asiaa yhtään helpota se, että hän seisoi minun takanani eikä se, että lausuin taikasanat: ”Katoppa tätä.” Harvoin näitä ilmaisuja käytän, mutta noin niinku omasta mielestä meni 5/5.
  • Toisella kierroksella keskityin heittelyn ohessa Rockyzin kanssa kehittämään uusia tapoja osoittaa veljellistä rakkauta varioiden niin kovin suosittua fist bumpia. Ja mitä typerämmän vaikutelman sillä voi tehdä, sen parempi. Ei näitä tekstinä voi selittää, ne pitää nähdä ja kokea itse. Vihjataan nyt kuitenkin, että tuplatykit pistooleilla on aika järeät.
  • Toiseksi viimeisellä treenikierroksella puuhun jätetty Ch Ape on näköjään löytänyt uuden kodin. Ei muuta kuin hyvää frisbee-spirittiä kiekon uudelle omistajalle haltijalle. Suosittelen asetonia nimen ja yhteystietojen poistamiseen. Muista hengittää kunnolla niitä höyryjä sitten.

« Last Edit: 09.04.16 - klo:22:05 by ReTeeNalle »
Lie lie missä lie liemissä.

Offline Kanzo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 241
    • View Profile
  • Oikea nimi: Petteri Kantokari
  • Seura: TT
Vs: Touring Amateur
« Reply #306 on: 09.04.16 - klo:22:37 »
Huomenna olisi tarkoitus startata auto klo 05:40. Ja matkaa kuitenkin niinkin järjellisesti kuin Espoon Olarista Hyvinkäälle. Että hiulit ynnä heit vaan täältäkin.

Ja täältä starttaa fillari klo 05:35. Munamankeli parkkiin johonkin sopivaan paikkaan ja poimit mut siitä kehän dösäriltä klo 06:00. Siihenhän on vielä monta tuntia. (Sori offtopic, ReTeeNalle.)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Touring Amateur
« Reply #307 on: 10.04.16 - klo:08:35 »
Luin eilen, luin tänään nämä kaksi edellistä sivua.
Itse kuulun niihin harvoihin ihmisiin, jotka eivät osaa mitään. Älkää takertuko pikkuseikkoihin, osaan toki syödä (vaimon mielestä liiankin hyvin) osaan takellellen puhua, osaan kävellä ja nukkua (sitäkin viime viikkoina kovin huonosti). Mutta en osaa mitään erityistä, en edes auttavasti.
Tai oikeastaan osaankin, osaan arvostaa ihmisiä jotka osaavat jotain hyvin. Ja voinkin tässä ja nyt nostaa hattua Mikaelille hänen taidolleen ilmaista itseään ainakin näin kirjallisesti. Tuo viimeinen tekstikin olisi kirjallisuuden Finlandia palkinnon arvoinen.

Itselleni jäi kuitenkin mietityttämään, että olitko kipeenä kisaamassa, vai onko aamu herääminen noin vaikeaa? Vai joku muu ongelma?
Oli hienosti kirjoitettu syyt siihen miksi olisit voinut jättää kisan väliin, ja sama miksi sitten kuitenkin päätit kisaan lähteä.
Itselläni on suuria univaikeuksia kisaa edeltävänä yönä. Nukahdan aina hyvin ja nopeasti. Mutta sitten herään aamuyöstä, enkä saa enää nukutuksi millään. Tiedän jo etukäteen että 22.-23.4 välisenä yönä herään 3-4 aikaan...enkä nukahda enää! Mun kannattaisi saman tien nousta ylös, ja lähtee golfiin rakentamaan rataa. Mutta kun Ilkka on meillä yötä, niin en viitsi. Ja pahinta on etten kehtaa pyöriä talossakaan, koska pelkää herättäväni vaimon, tyttäret ja Ilen samalla. Joten makaan hereillä 3 tuntia , ja se on yhtä tuskaa.
Aikainen herääminen ei ole minulle ongelma esim. pelaamisen suhteen. Se muuttuu ongelmaksi vasta toisella kierroksella ruuan jälkeen. Silloin voisin kyllä vaan nukkua, heittäminen on yhtä tuskaa.

Tämä tuleva vuodatus kuuluisi toisaalle, mutta laitetaan se nyt tähän (Anteeksi vaan).
Vaikka itse olen noviisi kisojen järjestäjänä, niin silti minua on aina mietityttänyt, harmittanut, kiehtonut osallistumisen  peruuttaminen, tai keskeyttäminen. Ja tarkoitan poisjäännillä, niitä viimehetken tapauksia.
Ihmisen elämässä voi tapahtua mitä vaan, ja joskus on vaan pakko perua tulonsa, vaikka viime hetkillä. Se on inhimillistä, ja ymmärrettävää.
Joku voi joskus keskeyttää kisan loukkaantumisen takia, sekin on inhimillistä ja ymmärrettävää.
Mutta sitten on heitä jotka eivät tule kisapaikalle ilmoittamatta, joskus ilmoittamalla kun sääennuste lupaa vesisadetta, tai kovaa tuulta. Tai on krapula tai ei muuten vaan hontsitakkaan juuri tänään lähteä. Joskus on jopa nukuttu pommiin. Edellä mainitut asiat hämmästyttävät minua aina. Toisaalta nekin ovat inhimillisiä syitä, mutta ei ainakaan minulle ymmärrettäviä.
Itse olen keskeyttänyt Nummelassa vuosia sitten yhden kisan, ja sitä häpeän vieläkin. En pääse siitä koskaan yli. Toisen kierroksen venyessä jonoilun ja muiden takia pitkäksi ja Arsenalin tärkeä peli lähestyi. Olin heittänyt erittäin huonosti, eikä se mitenkään korottanut kynnystä nostaa kytkintä kesken kierroksen. Laskin koko ajan minuutteja, Arsun peli lähestyy, ja vielä on väyliä jäljellä! Ja sitten se tapahtui. Ilmoitin poolikamuille keskeyttäväni, ja vaikka Jone yritti puhua järkeä, niin lähdin kotisohvalle. Se oli anteeksi antamaton teko, enkä tee sitä enää koskaan.
Omaatuntoa puhdistaakseni voin kuitenkin kertoa, että' olen pelannut alusta loppuun kisoja sellaisessa kunnossa ettei monikaan olisi edes yrittänyt paskalle lähteä.
Viime hetken peruutukset, ja keskeytykset harmittavat minua lähinnä kisan järjestäjien takia. He joutuvat työn tekemään satoi tai paistoi. Saman työn tuli kisaan 10 tai 100 pelaajaa. Ja ne viimehetken pois jäännit aiheuttavat vaan lisätyötä ja hämmennystä.
Mutta kuten sanoin, vaikka kaikki ei ole ehkä ymmärrettävää niin se on inhimillistä.
Futiksessa ja kaikessa muussakin se on sama juttu. Itse joudun tekemään äijien futisjengissä kaiken, ja on tosi kannustavaa kun kymmenien, ja taas kymmenien puhelinsoittojen ja meilien jälkeen saa pelit järjestettyä, niin yksi tai kaksi ilmoittaa että turha luulla että lähden tonne Orimattilaan pelaamaan. Nimenhuutoon on helppo näppää out! ;D >:(

Ihan kivasti tuli aivopieraistua! Karkasi mopo käsistä, ja tarinan ydin jäi epäselväksi.
Kisaaminen on kivaa, ja kisan järkkäämisessäkin on kaikesta huolimatta jotain kivaa, eikait ihmiset sitä muuten tekisi.

Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Touring Amateur
« Reply #308 on: 10.04.16 - klo:14:04 »
Itse kuulun niihin harvoihin ihmisiin, jotka eivät osaa mitään. Älkää takertuko pikkuseikkoihin, osaan toki syödä (vaimon mielestä liiankin hyvin) osaan takellellen puhua, osaan kävellä ja nukkua (sitäkin viime viikkoina kovin huonosti). Mutta en osaa mitään erityistä, en edes auttavasti.

Johonkin takerrun eikä nämä ole pikkuseikkoja. Mieleeni tulee useitakin asioita, joissa sinä olet suorastaan mestarillinen: Mainitaan ensimmäiseksi oman tekemisesi armoton aliarvioiminen. Tuo nyt on vaan ihan normaalia suomalaisuutta niin ei siitä sen enempää. Saat vuosittain kasaan mielettömän kokoisen lössin pelaamaan kisaa erittäin hulppeissa olosuhteissa ja osallistujat jaksavat hehkuttaa tapahtumaa seuraavaan vuoteen asti. Tuohon pakettiin kuuluu moniakin asioita, mutta jotenkin mieleen tulee ajatus erinomaisesta kisajärjestäjästä. Lisäksi olen huomannut sinun olevan mainio tsemppaaja.

Itselleni jäi kuitenkin mietityttämään, että olitko kipeenä kisaamassa, vai onko aamu herääminen noin vaikeaa? Vai joku muu ongelma?

Avataas kuviota vähän lisää ja kerrotaan omista unitottumuksista. Tästähän tulee sellainen hauska "some hours before"-insertti trilleriin. Tiesin edellisenä iltana, että minun pitää olla 6:50 paikalla, josta minut napataan kyytiin. Arvioin, että suoriudun aamutoimista rivakasti ja pääsen paikalle isolla kiireellä jos herään 5:45. Tuo aika on huomattavan paljon aikaisemmin kuin mitä normaalisti herään arkenakaan. Normaalisti en mene nukkumaan (lue: en pysty nukahtamaan) ennen puoltayötä ja minä tarvitsen aika pitkät unet tunteakseni itseni itsekseni. Minun unirytmini ei ole oma valinta vaan henkilökohtaiseen biologiaani kuuluva ominaisuus, joka on ollut osa minua lapsuudesta asti. Minulla oli kisan aattona ongelma. Mutta ei se mitään, minulla oli myös Suunnitelma.

Hattuvakioin, että jos saan unta kuuden ja seitsemän tunnin väliin niin minulla on mahdollisuus pärjätä. Tuo tarkoitti nukahtamista joskus rontti yksitoista. Minun unenlahjani eivät ole sellaiset, että nukkumaanmeno ja nukahtaminen ovat samanaikaisia, joten vähän aikaa sillekin piti varata. Olen huomannut melatoniinin olevan jonkinlainen apu maailmalla liikkuessa ja joskus muulloinkin kun on ollut aivan välttämätön pakko vääntää nukkuaikoja umpisolmuun. Napsin sitä viisinkertaisen annoksen (1 nappi = 1 annos = 1mg, positiiviset vaikutukset hupenevat 5mg jälkeen) ja menin peiton alle villasukat jalassa. Lisäunilääkkeeksi kuuntelin hetkisen tarinaa ai-ai-bongauksesta Madagaskarilla ja kun ajastin laukesi ja tarina loppui, yritin nukahtaa. Aikani pyörin sängyssä hyvää asentoa etsien ja lopulta totesin olevani täydellisen virkeä ja kellon jo yli puolenyön. Se siitä Suunnitelmasta sitten. Olin nukkunut makeat yöunet edellisenä yönä ja vaadittava muutos oli vaan liian iso niin eipä onnistunut. Tuossa kohtaa ei tahna mene enää takaisin tuubiin eikä maito purkkiin vaikka mitä tekisi. Todennäköisesti kävi niin, että koska virkistyinkin keskellä yötä täyteen tarkkaavaisuuteen niin lopulta sain unta jopa vielä "normaaliakin" myöhemmin. Kuuntelin seuraavaksi sitten pätkissä komodonvaraanien elämää Indonesiassa ja viimeinen muistikuva aikaan liittyen on, että katsoin kellon olevan 1:30. Nukahtaminen tapahtui sitten joskus sen jälkeen. Seuraavat tapahtumat onkin dokumentoitu jo edellisillä sivuilla.

Tämä postaus meni vähän henkilökohtaisempiin asioihin kuin mitä olen yleisesti ajatellut käyväni täällä läpi. Silti tuon kirjoitin siinä uskossa, että ehkä tämä auttaa joitakin ihmisiä ymmärtämään miksi syvästi vihaan liian aikaisia kisoja. Jos joku sankari tulee ehdottamaan, että eikö olisi helpompaa mennä aiemmin nukkumaan ja herätä aiemmin, haluan kysyä tätä: Ehdotatko myös erityisen lyhytkasvuisille ihmisille, että he kasvaisivat vähän niin olisi helpompaa ylettää ylähyllylle? Lyödään vyön alle ja lujaa, mutta niin lyö tuon edeltävänkin kysyjä.
Lie lie missä lie liemissä.

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Touring Amateur
« Reply #309 on: 10.04.16 - klo:15:44 »
Jos joku sankari tulee ehdottamaan, että eikö olisi helpompaa mennä aiemmin nukkumaan ja herätä aiemmin, haluan kysyä tätä: Ehdotatko myös erityisen lyhytkasvuisille ihmisille, että he kasvaisivat vähän niin olisi helpompaa ylettää ylähyllylle? Lyödään vyön alle ja lujaa, mutta niin lyö tuon edeltävänkin kysyjä.
Kuten joskus aiemmin on tullu mainittuakin, ni itellä on melkolailla identtiset unirytmit, -tarpeet sekä pelilliset seuraamukset näiden tarpeiden jäätyä tyydyttymättä. Näin ollen uskoisin kykeneväni samaistumaan tilanteeseesi vähintään kohtalaisesti.

Se mikä tuossa kommentissasi kuitenkin hieman särähtää on etteikö unirytmiä voisi siirtää. On tietysti totta että jos nukut alle 10h yöunet ja seuraavana iltana "päätät" nukahtaa kolme tuntia etuaikaan, ni vaikeata voi olla. Jos tuota tekee kuitenkin asteittain pidemmän jakson aikana, niin oon aika varma että mahdollista on. Eikä tarvitse unimääriäkään uhrata.

Toisaalta, oli tuo sitten mahdollista tai ei, niin aivan eri asia onkin sitten että haluaako tuota tehdä. Onko se himpun helpompi herätys kaksi kertaa kuukaudessa sen arvoista, että missaat kaikki Mestareiden Liigat, Saksalais-dekkarit tai mikä ikinä sitten onkaan se sinun teekuppisi? Voi jopa olla niinkin ihanasti ettei puoliso ole lainkaan yhtä innoissaan oman päivärytminsä kääntämisesti sinun fribailuiden takia.  ???  ;D

Eli uskon että meidän univammasten aamukiesiongelmaa on mahdollista helpottaa, mutta ei välttämättä mielekkäällä tavalla.   :-[

Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Touring Amateur
« Reply #310 on: 10.04.16 - klo:20:09 »
Se mikä tuossa kommentissasi kuitenkin hieman särähtää on etteikö unirytmiä voisi siirtää. On tietysti totta että jos nukut alle 10h yöunet ja seuraavana iltana "päätät" nukahtaa kolme tuntia etuaikaan, ni vaikeata voi olla. Jos tuota tekee kuitenkin asteittain pidemmän jakson aikana, niin oon aika varma että mahdollista on. Eikä tarvitse unimääriäkään uhrata.

Toisaalta, oli tuo sitten mahdollista tai ei, niin aivan eri asia onkin sitten että haluaako tuota tehdä.

No joo, onhan se mahdollista, mutta yhtä luonnollista ja helppoa kuin meloa jokea vastavirtaan. Jos kisaa varten edellytetään aina lyhyempi tai pidempi jetlag-jakso niin ei se kovin mielekästä ole. Ja kuitenkin se venho lähtee lopulta virran mukana. Mieluummin tappelen tuulimyllyjä vastaan ja yritän saada TD:t aloittamaan kisat myöhemmin.
Lie lie missä lie liemissä.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Touring Amateur
« Reply #311 on: 11.04.16 - klo:11:17 »
Nätisti olit takertunut pikkuseikkoihin :)
Sun kirjoituksia lukee niin moni ihminen, että katson velvollisuudekseni kuitenkin hieman takertua takertumiseen. En mielelläni aliarvioi itseni sen enempää kuin muidenkaan tekemisiä. Omalta osaltani pysyn faktoissa, ja realitiiteissa.
Järjestämäni kisa on kuitenkin yksi kauden pienimmistä, ja sen saavuttamalla jonkinasteisella suosiolla ei ole mitään tekemistä minun kanssa, ja olosuhteetkaan eivät ole minun luomuksiani.
Tsemppaaja? Olen kyllä saanut futispuolella kiitosta moisesta ;) Kiitos!

Vaikka mun fysio-ja neurologialle sopii aikaisetkin kisan aloitusajat, niin paras voisi kuitenkin olla 9-10 aikaan. Toisaalta ihmettelen kun kesän pitkiä, ja valoisia iltoja ei hyödynnetä enempää. Kai porukoilla on kiire muihin "ilta rientoihin"? Tämmöisellä vanhalla ukolla, kun ei oikeen ole mitään iltaohjelmaa olemassakaan. Paitsi että tulevana suvena pelataan futiksen EM-kisat.

NDGE16 kisa alkaa edellistä kisaa tunnin myöhemmin, toivottavasti se edes hieman kohentaa mielialaasi. Myöhäisemmäksi sitä ei voi siirtää, valitettavasti.

Offline riddy

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 237
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Ylisaukko-oja
  • Seura: OFS
Vs: Touring Amateur
« Reply #312 on: 11.04.16 - klo:11:49 »
Nyt minäkin teen Runoset ja ulisen hieman kisojen aikatauluista. Täällä isoon ääneen toitotettu uniongelma esiintyy tietyissä tilanteissa myös toisella tavalla.

Toisaalta ihmettelen kun kesän pitkiä, ja valoisia iltoja ei hyödynnetä enempää.

Otetaan tarkasteltavaksi esimerkiksi tapaus After Easter Open 2016. Viime viikolla julkaistun aikataulun mukaan sunnuntaina lohko C aloittaa kierroksen klo 16:30. Täysi fieldi, 22 väylää ja kierroksen kestoksi on näköjään arvioitu 4h. Näppituntumalla uskallan epäillä, että tuo arvio ei ole ainakaan yläkanttiin. Päivän aikana kaksi muuta lohkoa pelaa pelinsä ja asioita voi tapahtua. Esim 15min viivästyminen aamulla ehtii kertautua päivän aikana jonkin verran. Voidaan epäillä, että illalla viimeisen lohkon pelit olisi pelattu noin klo 21, eikä se ole edes worst case scenario.

Tunnollinen työssäkäyvä kansalainen menee maanantaina kustannuspaikalle klo 08:00, esimerkiksi Oulussa. Jos tällainen sankari sattuu pelaamaan After Easterissa ensimmäisen kierroksen kohtuullisen solidisti, niin paluumatka alkaa sunnuntaina iltamyöhällä. Kilometrejä kotiin on 449 kappaletta, automatka kestää ilman taukoja karvan alle kuusi tuntia. Anonyymi toimistotyöläinen karauttaa siis kotipihaan aikaisintaan klo 03:00, purkaa tavarat ja ehtii unelle siinä 03:30. Mahtaako samaisella henkilöllä olla hyvä olo herätyskellon soidessa kolme ja puoli tuntia myöhemmin klo 07:00?

Joku ehtikin jo arvata, että tässä hypoteettisessa tarinassa päähenkilö olen minä. Neljääkymmentä ikävuotta lähentelevä, perheellinen harrastaja, jonka normaalin päivittäisen unirytmin mukaan kuorsataan sängyssä jo klo 22 jälkeen. Jos nyt sattuu että kisat menevät mukavasti, niin paluumatka kotiin ei TODELLAKAAN tule olemaan mukava. Vituttaa jo etukäteen varsin huomattavasti. Tekisi mieleni äänestää jaloilla ja perua koko kisareissu.

Vielä lyhyesti rautalankaa Väykän kommenttiin, josta tämä avautuminen alkoi. Kesäiltoja voi hyödyntää, mutta siihen aikaan pelattava kisa ei palvele ulkopaikkakuntalaisia tahi pitemmän matkan takaa tulevia pelaajia millään tavalla. Vähintäänkin moisesta aikataulusta pitäisi tiedottaa hyvissä ajoin, eikä se mitenkään istu arkipäivää edeltävään iltaan.

Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Touring Amateur
« Reply #313 on: 11.04.16 - klo:13:31 »
Otetaan tarkasteltavaksi esimerkiksi tapaus After Easter Open 2016.
...
Kesäiltoja voi hyödyntää, mutta siihen aikaan pelattava kisa ei palvele ulkopaikkakuntalaisia tahi pitemmän matkan takaa tulevia pelaajia millään tavalla. Vähintäänkin moisesta aikataulusta pitäisi tiedottaa hyvissä ajoin, eikä se mitenkään istu arkipäivää edeltävään iltaan.

Riddy, pystyn ymmärtämään tuonkin näkökulman. Kun aikataulut ovat tuollaiset, ne syövät suoraan uneen varattua aikaa. Itselläni ei olisi "kuin" 3,5h matka takaisin kotiin, mutta silti menisi myöhäiseksi. Kuitenkin omalla kohdallani ehtisin saamaan tarpeeksi pitkät unet työpäivää varten.

Joudun tarttumaan nyt vähän käytettyihin sanamuotoihin. Käytät tuota esimerkkinä. Esimerkkinä mistä? 5tr:n kisan aikataulu on Suomessa erittäin poikkeuksellinen eikä tule itselle mieleen toista vastaavaa eilistä Startti Am -kisaa lukuun ottamatta ja sekin on omanlaisensa erityistapaus, koska se on käytännössä yksi kisa, joka on jaettu kahdeksi. Tuollaisista aikatauluista pitäisi kuitenkin minunkin mielestä tiedottaa erittäin hyvissä ajoin niin osallistumista harkitsevat voivat pohtia kannattaako lähteä kisaamaan usean tunnin ajomatkan päästä.

Jos puhutaan kesäilloista yleensä niin minä miellän ne ensisijaisesti lauantai-illoiksi. Varma en voi olla, mutta oletan ettei Väykkä tai muukaan tästä ulistusta uniongelmasta puhuva tarkoittanut arkipäivää edeltäviä iltoja. Ja yleisemmässä tapauksessa kannattaa ehkä puhua lähiseudun (sanotaan nyt vaikka 100-200km sisällä olevista) pelaajista. Jos kisan alku on liian aikaisin, syödään unta loppupäästä lähes riippumatta etäisyydestä.
« Last Edit: 11.04.16 - klo:13:33 by ReTeeNalle »
Lie lie missä lie liemissä.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Touring Amateur
« Reply #314 on: 11.04.16 - klo:14:03 »
Juu! Olin ajattelematon mutta silti ajattelin, nimittäin lauantain kisoja. Olen niin tottunut yhden päivän kisoihin, että olin orientoitunut vain lauantain kisoihin. Jos joku Oulunkin korkeudesta tänne etelään saapuu yhden päivän kisaa varten, niin oletan hänen yöpyvän la-su välisen yön etelässä.
Toisaalta on heitäkin jotka lähtevät silti kotimatkalle, mutta kun sunnuntai aamuna ei tarvitse mennä töihin, niin silloinhan sitä joutaa yönseljässä ajella.
No ehkä mun ei kannata enempää kirjoitella. Paitsi että edellisetkin kommentit huomioiden aikataulut olisi hyvä julkistaa ajoissa, jos siihen vaan on mahdollisuus.