Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Touring Amateur  (Read 263851 times)

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Touring Amateur
« Reply #435 on: 02.03.17 - klo:05:08 »
Kylläpä vääristelit totuutta niin, ettei tarvitsisi välttää tupakointia millään tavalla sulkemalla silmäsi tupakan eroista muihin haitallisiin aineisiin. Kun kerran väännät lähtötilanteen vinoon kuin taloon vinon sokkelin, ei ihme, että päätelmät ovat vinossa kuin Pisan kalteva torni. Ja kun ensin raiskaat faktat, sitten on kiva yrittää sensuroida keskustelu, ettei vain pääsisi syntymään omaan maailmankuvaan ristiriitaa halutun omaksutun analyysin ja muiden tuputtamien faktojen välille. Kädet korville silmät kiinni sille, että savuttavat tupakkatuotteet tulevat muiden päälle jatkuvasti ja tumppeja viskotaan minne sattuu. Epätoivoinen savuttamaton tupakkatuotelisäys ei päästä pälkähästä muita, jos käytettyä tuotetta ei hävitetä asianmukaisesti ja sumuverhona se ei kelpaa ajatusvirheen peittelyyn savuttavien tupakkatuotteiden haittoja kun eivät poista.

Syytät alkoholia kotiväkivallasta ja rattijuopumuksesta, montako pulloa istuu vankilassa ja montako alkoholisteja? Sokeri on pahempi haitta muuten kuin oletat. Lekurit arvioivat diabeteksen vaivaavan useampia kuin on diagnostisoitu, muistaakseni arviot ovat vähintään 300000 ehkä puoli miljoonaa välillä eri lähteistä riippuen ja kaikki ovat sitä mieltä, että jatkossa hoitokustannukset veroistakin moninkertaistuvat. Se ei silti päästä tupakkaa koukusta, että puolustat lempilastasi ajatusvirheellä nimeltään komparatiivinen totuuskäsitys. Olen siitä muistuttanut alkoholistia monialalkusipäätä sanoen, että yrität oikeuttaa virheesi logiikalla, että joku muu on vielä pahempi, kun vetoat natsien tappaneen 6 miljoonaa juutalaista ja kuvittelet, että olet ok tehdessäsi kaikkesi tappajasepelin 5999999 juutalaista ja leikit, ettei sillä ole väliä ja sinulla ei ole vastuuta mistään.

Oletko sitä mieltä, että sinulla on vain oikeuksia ja muilla vain vastuita, kun yrität kiemurrella koukusta, ettei tupakasta muka ole haittaa muillekin ja tupakointia ei rajoittaa pitäisi? Kestätkö sen, että muut eivät usko tähänastisia perusteluitasi logiikan ja perusteluiden oikeellisuuspuutteista johtuen ja eivät siten toimi tavoitelemallasi tavalla? Riskeeraat näin tapahtumisen sääntötasolla x soveltamislaajuudella, jos et keksi parempia perusteluita kuin, että mä haluan tupakoida rajoituksetta. X voi olla nykytila tai muuta. Tuskin keventymään päin on momentum, kun kansainvälisesti vähennys- ja kieltotrendi näkyy säännöissä jo nyt alkoholin osalta.

Intoutuvatko kohta sokerin vastustajatkin sääntömuutoksia vaatimaan heh?

Kiellätkö siis, että nyt eivät muut kärsi tupakoijien savustamaksi tulemisesta? En osaa arvioida, montako kertaa olen hengittänyt frisbeegolfatessa muiden savua, mutta usein. Olisi tosiaan hyvä tietää, moniko on kuollut ja saanut terveyshaittoja muiden polttamisesta, en tiedä lukuja. Joskus kuulin töllöstä, että muut savun hengittäjät saavat tupakasta enemmän joitain aineita keuhkoihinsa kuin tupakoitsijat, vaikka ovat kauempana. Tervaa muistelisin ja muita on, mutten muista mitä. Filtteri estää osan aineista päätymistä tupakoijien keuhkoihin, jos ei ole niin tyyntä, että hengittää tupakan suulta oton jälkeen yhtä paljon kuin naapurit. Se riippuu tietysti laskeeko joka kerran tupakan suulta ja puhaltaa niin vähän, että pilvi ympäröi tupakoijan. Eroja tulee tupakointitavoista johtuen varmasti. Kun tuuli vaikuttaa asiaan, haitat tupakoitsijalle ja muille vaihtelevat.

Onko urheilullisesti tasa-arvoinen tilanne, että tupakoitsija kesken kisan juoksuttaa ympärillä olevia väistelemään savua ja itse selviää vähemmin askelin kisasta? Kuin 100 m juoksu, jossa ei tupakoitsijat kiertävät 120 m reitin. Reilu peli Ranualla. Entä kuvaaja tuulessa, kun savu menee tuulen suunnan vaihdellessa kuviin ja kuvaaja ei voi juosta karkuun, kun ei saa kiekkoa kuviin joka paikasta. Olen usein saanut koko lennon kuviin vain parin sentin kokoiselta alueelta radalla, jolta ei voi poistua materiaalin kärsimättä. Hienoa peeärrää tämä pössyttelevien hippien laji. Viime tai edellisviikolla näin Endgame sarjassa fribaajia stereotypisoivan väitteen, että ilmanko huumeita ottanut tyyppi tykkää frisbeegolfata. Mielipiteesi voi erota muista siinä, miten fribaan suhtaudutaan lajina yleensä ja urheiluhengen osalta, kun tupakoidaan samanaikaisesti. Voin todeta, että monessa lajissa toivotaan tupakointikieltoa terveellisten elämäntapojen puolesta, mutta kestetään kyllä, jos vastustaja vie aerobisen suorituskykynsä alle normaalin kisassa.

Läähätyslajin pohjoismaiden mestarina siedän muualla tupakoivien saapumisen viivalle luokassani hehe. Saavat myös sahata jalkansa irti aivan vapaasti. Olisihan se kauheaa joutua kovaa vastusta vastaan :-P

Vakavasti ottaen jalka monella pallilla viittä lajia harrastaneena voin todeta, että urheiluhenki ei ole täysin kuollut ja suuri linja on tupakoinnin rajaaminen. Otan osaa. Rajaushommiin.

Offline Pede

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
  • Oikea nimi: Petri Vanhamäki
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Touring Amateur
« Reply #436 on: 02.03.17 - klo:08:42 »
Tupakointiin liittyvä huomio mihin itse olen törmännyt Ylöjärven Julkujärvellä touhutessa.

Ylöjärven kaupunki on päättänyt olla "savuton" ja siten myös kaupungin liikuntapaikat ovat "savuttomia". Julkujärven frisbeegolfrata on yksi kaupungin liikuntapaikka ja kaupunki kohtelee sitä tupakointiasiassa kuten mitä tahansa muutakin liikuntapaikkaa. Ei kaupunki kuitenkaan ole sakottamassa tupakoitsijoita, mutta nyt kun rataa laitetaan uusiksi ja välineitä hankitaan yhdessä kaupungin kanssa niin esimerkiksi tuhkiksia ei ole kaupungin mahdollista hankkia. Voi olla, että radalle tulee myös tupakointikielto-merkki.

Kilpailujärjestäjänä asiaa joutuu hieman myös miettimään kun kaupungin liikuntapaikalla ollaan. Itse näen, että voi olla vaikea sallia tupakointia radan alueella. Kilpailukierroksen aikana penaltti on mahdollinen, mutta muuten toki kukin tekee miten itse haluaa.

Koitamme hyvässä yhteistyössä touhuta kaupungin kanssa radan kehityksen osalta ja yhteisiä "pelisääntöjä" tullaan vielä tarkentamaan. Tarkoituksenamme on toimia oikein myös kaupungin näkökulmasta ja siksi joudumme emm. tähän tupakointiasiaan ottamaan tiukemman linjan mihin moni on tottunut. Mutinaa varmaan tulee, mutta onneksi myös liiton ohjeistus on tukenamme.

Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Touring Amateur
« Reply #437 on: 02.03.17 - klo:10:02 »
...

Meillä on niin ratkaisevanlaatuisia eroja erilaisten sanojen ja lauseiden ymmärtämisessä, että keskustelun jatkamisessa ei ole mieltä.
Lie lie missä lie liemissä.

Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Touring Amateur
« Reply #438 on: 02.03.17 - klo:10:29 »
Tupakointiin liittyvä huomio mihin itse olen törmännyt Ylöjärven Julkujärvellä touhutessa.

Ylöjärven kaupunki on päättänyt olla "savuton" ja siten myös kaupungin liikuntapaikat ovat "savuttomia". Julkujärven frisbeegolfrata on yksi kaupungin liikuntapaikka ja kaupunki kohtelee sitä tupakointiasiassa kuten mitä tahansa muutakin liikuntapaikkaa. Ei kaupunki kuitenkaan ole sakottamassa tupakoitsijoita, mutta nyt kun rataa laitetaan uusiksi ja välineitä hankitaan yhdessä kaupungin kanssa niin esimerkiksi tuhkiksia ei ole kaupungin mahdollista hankkia. Voi olla, että radalle tulee myös tupakointikielto-merkki.

Kilpailujärjestäjänä asiaa joutuu hieman myös miettimään kun kaupungin liikuntapaikalla ollaan. Itse näen, että voi olla vaikea sallia tupakointia radan alueella. Kilpailukierroksen aikana penaltti on mahdollinen, mutta muuten toki kukin tekee miten itse haluaa.

Koitamme hyvässä yhteistyössä touhuta kaupungin kanssa radan kehityksen osalta ja yhteisiä "pelisääntöjä" tullaan vielä tarkentamaan. Tarkoituksenamme on toimia oikein myös kaupungin näkökulmasta ja siksi joudumme emm. tähän tupakointiasiaan ottamaan tiukemman linjan mihin moni on tottunut. Mutinaa varmaan tulee, mutta onneksi myös liiton ohjeistus on tukenamme.

Tuohan oli mielenkiintoinen tieto vaikkei minua enimmäkseen tupakoimattomana juuri kosketakaan. Onko kellään tiedossa, että muilla kaupungeilla olisi sama päätös olemassa?
Lie lie missä lie liemissä.

Offline Pede

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
  • Oikea nimi: Petri Vanhamäki
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Touring Amateur
« Reply #439 on: 02.03.17 - klo:10:48 »
Kyseessä siis savuton työnantaja, jonka toimintakulttuuriiin kaikessa kuuluu savuttomuus. Mainitsemaani tuhkis asiaan liittyen niin kyllä kaupungin edustajan mielestä tuhkikset olisivat tarpeen ja hyvä asia, mutta hän ei voi sellaisia sinne kaupungin rahoilla hankkia ja asennuttaa, koska savuttomuus.

Linkin sivustolla mainitaan, että 94% kunnista olisi savuttomia...miten sitten kunnissa asiaa toteutetaan?

http://savutonkunta.fi/

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Touring Amateur
« Reply #440 on: 02.03.17 - klo:11:06 »
Minun käsitykseni liiton ohjauksesta tupakka tuotteiden käytöstä seuratoiminnassa viittaa enemmissä määrin seuran ydintoimintaan jota taitaa olla kilpailu,viikkokisa ja tapahtuma toiminta aloitus ja perhe esittelyineen.
Todellisuudessa tupakoinnin suhteen voisi ajatella enemmän rajoittaa ns kisakeskuksella tai viikkokisa paikalla tapahtuvaa savuttelua.. Toki riippuu sitten paljon radasta kuinka esillä ollaan.
Tuskinpa kantaa halutaan ottaa seuran saunailtaan tai muuhun aktiviteettiin joka ei suoraan liity lajin edustamiseen.
Ulkopuoliselle 90 hengen joukko joka käryttää pelaajakokouksessa posket lommollaan näyttää paljon järkyttävämmältä kuin metsä raitilla yksittäisen henkilön savuttelu.
Omalta kohdalta paatuneena tupakoitsijana voin todeta että kilpailussa kielto on hyvä asia, eipähän tule savuteltua.
Toisaalta ymmärrän myös linjauksista tulevaa ääriaineiston pilkun tuijotusta jossa sitten huudellaan tupakoitsijan perään seuran saunaillassa koska asian voi näinkin tulkita ja helposti tuntuu savukkeesta nauttivalta noudattavan valtion syrjimis politiikkaa..

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Touring Amateur
« Reply #441 on: 02.03.17 - klo:11:35 »
Tupakka on myrkkyä!! lauloi muistaakseni Eppu Normaali aikoinaan. Tuonhan kaikki jo tietävät, jopa tupakoitsijatkin. Mutta niin on moni muukin asia.
Itse en ole ikinä edes kädessä pitänyt tupakkaa, ettei varsinaista kokemusta siitä ole. Tupakka on perseestä, voisin sanoa jos puhuisin nykyslangia.
Oikeasti tupakasta ei ole ollut minulle haittaa viimevuosina, kun niissä tapauksissa että edellä ajavassa autossa on sivuikkuna auki, ja sieltä tuleva v..tumainen haju leviää minunkin autoon.
Frisbeegolfatessa pelaajat jotka tupakoivat pääsääntöisesti kysyvät lupaa pössyttelyynsä kohteliaasti, enkä ole koskaan kenenkään sitä kuullut kieltäneen.
En ole tupakan hajulle allerginen, muuta kun henkisesti joten siinä mielessä en tupakoitsijoita tuomitse. Itseasiassa minua vaan harmittaa heidän puolesta, jotka siihen koukkuun ovat joutuneet/ hankkiutuneet. Toisaalta kun en itse ole sitä kokeillut, niin en tiedä vaikka olisi kuinka nautinnollista.
Tupakointi on ollut varmasti se kiivain keskustelun aihe friba foorumeilla kautta aikain, koska se herättää niin paljon tunteita puolin jos toisin.

Mutta sitten itse kysymykseen:
Viimevuonna kun perustettiin KKp/Bats, niin perustamiskokouksessa eniten puhetta aiheutti juurikin tupakointi. Mitkä säännöt luomme viikkokisoihin? Koska olemme Urheiluseuran jaosto, ja koska kisoissamme käy lapsia niin päätimme että viikkokisamme ovat savuttomia.
Tänä talvena kun kokoonnuimme, niin taas sama asia nousi vahvasti esille. Seuramme menetti kuulemma savuttomuuden takia viikkokisa pelaajia, ja jopa jäseniä savuttomuuden takia. Mietimme että olemmeko liiankin tiukkoja tupakointi sääntöjen suhteen?
No nyt ei tarvi olla nimittäin Nurmijärven kunta on julistautunut savuttomaksi, ja se koskee mm. Rajamäen liikuntapuistoa että Maaniittu-Ihantolan liikuntapuistoa. Alueille tulee ensikesänä kylttejä, missä muistutaan savuttomasta alueesta jne. Ja tuhka-astiat roudataan pois.
Kunta ei sakota, eikä käytä poliiseja tupakoimattomuuden varmistamiseksi, mutta yrittää sillä tavalla edesauttaa tupakoinnin vähenemistä.
Ja sama täällä kun Ylöjärvelläkin. Radat ovat kunnan mailla, kunnan rakentamia, kustantamia ja ylläpitämiä, joten emme voi sääntöjen puitteissakaan sallia tupakointia viikkokisoissa. Yksi pitkähkö siirtymä tullee savuttoman alueen ulkopuolelle, ja siellä tupakointiin emme puutu.
Tupakointi alueella ei tule loppumaan, koska varsinkin tupakoiva nuoriso ei millään muotoa noteeraa mitään kieltoja. Päinvastoin! >:(

Mutta joo, mielenkiintoinen aihe vuosikymmenestä toiseen. Toivottavasti kuitenkin tullaan kaikki savuttomat ja savulliset toimeen.

Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Touring Amateur
« Reply #442 on: 02.03.17 - klo:16:45 »
Kyseessä siis savuton työnantaja, jonka toimintakulttuuriiin kaikessa kuuluu savuttomuus. Mainitsemaani tuhkis asiaan liittyen niin kyllä kaupungin edustajan mielestä tuhkikset olisivat tarpeen ja hyvä asia, mutta hän ei voi sellaisia sinne kaupungin rahoilla hankkia ja asennuttaa, koska savuttomuus.

Kaupunki voinee kieltää tupakoinnin ulkotiloissa niin halutessaan, mutta juuri nyt ei paukut riitä järjestyslain kahlaamiseen. Minusta se on kuitenkin ihan okei. Vähän erikoinen tuo tuhkisten kieltäminen kuitenkin kun lopputuloksena voi hyvin olla keko natsoja tupakointikieltomerkin alla. Vähän kuin kieltäisi pullonpalautusautomaatit perusteena, että ne kannustavat juomaan. Tai laittaa ob:n jonnekin ja uskoisi, että kiekot eivät sitten sinne mene...  8)


Tuskinpa kantaa halutaan ottaa seuran saunailtaan tai muuhun aktiviteettiin joka ei suoraan liity lajin edustamiseen.

No näinhän sen moni ymmärtää ja niin se minusta kuuluukin ymmärtää. Vaan löytyy myös niitä, jotkat lukevat tuollaisen olevan liiton linjaus ja sääntö. Kaikki toiminta on kaikkea mahdollista toimintaa. Tuosta(kin) syystä pitäisi olla hyvin varovainen kun rajoitteista lähtee puhumaan.
Lie lie missä lie liemissä.

Offline sulo

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
  • Seura: OFS
Vs: Touring Amateur
« Reply #443 on: 05.03.17 - klo:11:13 »
Lähtökohtaisesti kaikessa tekemisissämme tärkeintä olisi aina huomioida kanssaihminen, niin tupakoinnissakin. Minusta tähän lajiin on tullut harrastajaksi ja kilpailijoiksikin monta ns. "normi urheilun ulkopuolelta", jotka saattavat esim. tupakoida tai muita "ei urheilullista" käyttäytymistä. Se on ollut minusta erittäin hyvä asia, jopa erittäin hyvä asia terveyttä edisvänä asiana ja monelle "lähes syrjäytyneelle paluuta elämään". Vaikea lyhyesti sanoiksi pukea, mut ymmärtänette sanomani. On ns. "kaikille sopiva laji".

Jos liiton "tahto" on enempi miltä laji näyttää ulospäin, niin itse kiinnittäisin siinä tapauksessa myös kielenkäyttöön kisatapahtumissa.

-nimimerkillä eri lajeja jo 60-luvulta harrastanut tupakoiva kiroilija 

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Touring Amateur
« Reply #444 on: 05.03.17 - klo:11:39 »
Asiaton kielenkäyttö ja huono käytös on kielletty säännöissä. Tässä lajissa ryhmän sisällä toimitaan tuomarina, joten ryhmän sisällä pitää asiaan puuttua.

Itse olen joitakin kertoja pyytänyt hillitsemään kielenkäyttöä kun se on tuntunut itsetarkoitukselta. Tunteita pitää olla ja jos asiattomuudet kohdistuvat yksittäisinä tilanteina itseen niin minua ei ahdista. Toki kun katsojia alkaa olla kisoissa niin pitää kyetä paremmin olemaan turhia noitumatta.

Toisen ihmisen huomioiminen on aina tarpeen. Se ei aina ole ihan helppoa, mutta joka tilanteessa olisi hyvä osata käyttäytyä toista arvostavasti.

« Last Edit: 05.03.17 - klo:11:41 by Ari »

Offline DJSigma

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 127
    • View Profile
Vs: Touring Amateur
« Reply #445 on: 05.03.17 - klo:15:52 »
Lähtökohtaisesti kaikessa tekemisissämme tärkeintä olisi aina huomioida kanssaihminen, niin tupakoinnissakin. Minusta tähän lajiin on tullut harrastajaksi ja kilpailijoiksikin monta ns. "normi urheilun ulkopuolelta", jotka saattavat esim. tupakoida tai muita "ei urheilullista" käyttäytymistä. Se on ollut minusta erittäin hyvä asia, jopa erittäin hyvä asia terveyttä edisvänä asiana ja monelle "lähes syrjäytyneelle paluuta elämään". Vaikea lyhyesti sanoiksi pukea, mut ymmärtänette sanomani. On ns. "kaikille sopiva laji".
Juuri saavuin kierrokselta Orimattilassa. Ohitin kierroksen aika neljän hengen porukan, joka on aika "kanta-asiakkaita" Orimattilan radalla. Joka kerta kun heidät radalla näen, on heillä olutta, ja taitavat kaikki tupakoida. En ole ihan varma juovatko kaikki. Jokainen porukan jäsen näyttää siltä, että on vaikea kuvitella heitä harrastamaan mitään muuta lajia joka siinä urheilupuiston ympäristössä on mahdollista (yleisurheilu, futis, hiihto, lenkkeily, tennis, lätkä, koris, uinti, mitälievielä). Itse asiassa sennäköinen porukka, että yleisesti yritän välttää kanssakäymistä, jos jossain näen.

Joka kerta päästävät kohteliaasti ohi, yleensä pitävät röökitaukoa siinä tiin vieressä kun ovat huomanneet, että tulee nopeampia takana, ja päästävät siten ohi. Ikinä ei ole ollut ongelmia heidän kanssaan. Itse asiassa enempi on ärsyttänyt joku sellainen joskus, jolla on tarve puhua koko ajan, siinä samalla kuin päästävät ohi.

Ehkä se on meille valtaosalle ihan ok, että joskus haistaa jonkun röökinsavut kierroksella, jos sen salliminen saa joitain ihmisiä liikkumaan, jotka muuten tuskin liikkuisivat. Se rööki on kuitenkin aika vahva koukku päästä irti, ettei varmasti monella onnistu, jos pitää valita friban ja röökin välillä. Aika ja valtion rajoitukset kyllä se tupakoinnin vähenemisen hoitaa. Allergikot ja astmaatikot pitää tietenkin ottaa huomioon myös, mutta heillä on oma vastuu asian esille tuomisesta, koska aika hankala se on kai päältäpäin tunnistaa, että tuolta tulee astmaatikko.

PS. Itse poltan "friba-sikareita", eli kierroksen aikana pari pikkusikaria. Yleensä heittelen yksin tai kaverin kanssa höntsää, joten muiden häiritseminen tapahtuu lähinnä odotustilanteissa tai ohittaessa. En yleensä kysele lupia savutteluun, mutta lasten vieressä en viitsi kärytellä. Koskaan ei ole pyydetty, mutta jos pyydettäisiin sammuttamaan, tekisin niin, kyllä minä ehdin sen myöhemminkin kärytellä. Jos tulisi joku kaupungin kielto tupakoinnin suhteen, epäilen että en sitä kunnioittaisi, paitsi ehkä vähän tarkemmin muiden vieressä tiin lähellä. Kisat on sitten toinen juttu, jos siellä kielletään, sitten ei polteta.
« Last Edit: 05.03.17 - klo:15:58 by DJSigma »

Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Touring Amateur
« Reply #446 on: 07.03.17 - klo:09:25 »
Night@Pirkkahalli takana. Samaan autokuntaan sattuivat SanMiguel ja Kempster. Etukäteen oli selvää, että sisätiloihin ei voi kovin pitkiä väyliä rakentaa millään, joten yllätyksenä neppirata ei suinkaan tullut. Väyliä oli 14 ja suurin osa niistä noudatti kaavaa erikoisheitto + putti = profit. Väylillä oli myös aika paljon muuta kamaa, joten satunnaistekijöitä oli huomattavan paljon.

Ensimmäinen kierros meni laiskasti ja puttaaminen oli turhankin vaikeaa. Toisella kierroksella oli jo vähän elonmerkkejä, mutta pari isoa virhettä vei tuloksen. Kolmannella kierroksella väsytti fyysisesti ja henkisesti niin paljon, että pelaaminen ei ollut enää kovin nautinnollista. Viimeiset väylät tuli pelattua lähinnä ajatuksella, että "kun on tapana". Tulokseksi jäi itselle jotain vaatimatonta, mutta onpahan tuollainenkin kisa koettu nyt.

Etukäteen oli oletettavissa, että Niko keikkuisi tuloksissa korkealla kun hällä sattuu olemaan isosti vahvuuksina sijoitus ja puttaaminen. Kolmannen kierroksen -13 oli "melko hyvä" :) Onnea Nikolle roimasta voitosta!
Lie lie missä lie liemissä.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Touring Amateur
« Reply #447 on: 07.03.17 - klo:13:22 »
Periaatevänkääminen on oikein hauskaa, mutta en oikein haluaisi lähteä siihen julkisessa keskustelussa jo siksikin että lauseet saavat outoja merkityksiä jos sieltä poimitaan sopivia paloja, saati ollaan tahallaan ymmärtämättä toista.

Näin on toki myös kasvokkain käydyssä keskustelussa, mutta silloin väärinymmärtäjänä on useimmiten se keskustelun toinen osapuoli eikä mahdollisesti joku joka lukee asian ihan sivutuotteena.

En osaa sanoa onko liiton toive siitä, että jäsenseurat toiminnassaan edesauttavat terveellisiä elämäntapoja jotain sellaista mikä estää yksittäistä fribaajaa syömästä aamupalaksi pekonia?

Edelleenkin on turha keskustella siitä voiko liitto määrätä jollekin frisbeegolfradalle tupakointikiellon. Ei voi. Liitto voi kuitenkin määrittää omat kilpailusäännöt sellaisiksi että kilpailun aikana tupakointi on kielletty.

Mielenkiintoisempi keskustelu olisi omasta näkökulmasta voiko jokin urheilujärjestö antaa luvan tupakointiin sellaisella alueella jossa se on kunnan puolesta kielletty?
Aika rohkea veto olisi ajella maanomistajan yli ja todeta, että kyllä täällä röökiä saa vetää kun se on meidän mielestä ihan hanurista että sitä rajoitetaan. Tervatkoon jokainen omat keuhkonsa halutessaan. Itse ainakin olettaisin, että jos kunnalta tulee ilmotus savuttomuudesta niin aluetta ylläpitävän seuran toiminnassa asiasta oltaisiin tietoisia ja kerrottaisiin asia eteenpäin.
Meilläpäin metsässä tupakoimista ei ole keksitty vielä rajoittaa, mutta en näe muita vaihtoehtoja kuin seuran toiminnassa sen kieltää jos kunnalta sellainen päätös tulee.

Tuo tuhkisten kohtalo on toinen mielenkiintoinen asia. Jos jossakin on alue jossa ei saa polttaa niin olisihan se aika erikoista jos sinne kuitenkin laitetaan tuhkiksia...

Näillä mennään tällä hetkellä. Hallituspaikkoja on jälleen syksyllä jaossa jos tahtoo muutosta käytänteisiin. :)

Offline lliuhto

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 125
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Liuhto
  • Seura: TT
Vs: Touring Amateur
« Reply #448 on: 07.03.17 - klo:13:59 »
Nyt rupeaa menemään hyvin vahvasti otsikosta hutiin, mutta kertaluonteinen huomio.

Tuo tuhkisten kohtalo on toinen mielenkiintoinen asia. Jos jossakin on alue jossa ei saa polttaa niin olisihan se aika erikoista jos sinne kuitenkin laitetaan tuhkiksia...

Miksi lentokoneiden vessoissa on tuhkakupit? Vastaus ei ole, että kone on valmistettu ennen tupakoinnin kieltämistä koneessa. Lentokonevessoissa ei ole käytännössä saanut koskaan tupakoida. Syynä on luonnollisesti luvattomat tupakoijat - jos joku polttaa kiellosta huolimatta, olisi hyvä että natsa pistettäisiin turvallisesti tuhkakuppiin eikä hengenvaarallisesti roskikseen.

Periaatteessa tuhkakupit saattaisivat fribaradoillakin ihan mikroskooppisesti vähentää maastopaloriskiä, mutta sillä perusteella en silti lähtisi niiiä asentamaan kieltoalueille   ;D

Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Touring Amateur
« Reply #449 on: 09.03.17 - klo:22:07 »
Taivaanrannassa näkyy jälleen jotain. Mopojahan ne kun oikein kiikarilla katsoo ja ajajatkin ovat levinneet ties minne. Edellinen keskustelu oli omiaan aiheuttamaan vaan enemmän sekoilua ja pahaa mieltä kuin mitään muuta niin antaapa olla. Jotkin asiat jäivät vielä mieltä painamaan niin saattaa tulla comeback joskus. Vähän kuin Ultra Bralla.

Kuten useimpina vuosina, kevät ei ole ihan varma siitä, että mitä se tekee ja näin on nytkin. Ehkä siellä on nätti sää, saattaapa olla olemati ja ehkä sataa lunta tahi sitten ei. Lauantaina olisi kuitenkin luvassa Ristikivi Open ja ajattelin mennä pitämään hauskaa sinne. Ristikivi on ns. kiva rata, eli väyliä on yleisesti mukavaa heittää vaikkakin se on vähän liian helppo kisaradaksi. Jos ei vettä sada tai lunta ole maassa niin paljoa, että häviämisriski on olemassa niin eiköhän tuonne tule valuttua.
Lie lie missä lie liemissä.