Maaliskuun ensimmäinen päivä on koittanut!. Bägin valmistumisen takaraja on siis koittanut ja reppu alkaa olemaan nyt kondiksessa. Joten, katsotaan mitä sieltä löytyy.
2x Hard Dagger
1x Origio Maiden
1x Blend Slammer
1x Lucid Slammer
Mitäs mitäs, kaksi uutta moldia ihan viime metreillä? Ja missä Judge? Judgen kanssa iski ikävä luottamuspula. Kiekossa sinänsä ei ollut mitään vikaa, se ei vaan irronnut kädestä niinkuin halusin. Varsinkin Fuzion-muovisen yksilön kanssa oli outoja grippiongelmia. Heittoputterilta haen kuitenkin ennenkaikkea suoruutta. Alivakauskaan ei haittaa, mielummin hysseflippaan kun runnon antsaan. Testasin Maidenia kaverilta ja se oli oikeastaan samantien varma valinta. Suora kevyellä heitolla, kovemmalla heitolla hysseflippiä ja saa tarpeen mukaan jopa liukumaan oikealle. Normaalisti olisin tyytyväinen pelkästään suoraan heittoputteriin, mutta viime aikoina olen joutunut yllättävän paljon tilanteeseen, missä tarvitsee vakaata putteria rystylähestymiseen.
Normaalisti kaikki lähestymiset menee forella, mutta joskus tuulen/väylän takia se ei natsaa. Eli vakaa, ei kovin liidokas ja pitävä heittoputteri. Blend Slammer astui kuvaan ja täytti tämän paikan erittäin hyvin. Blend-muovinen on kuitenkin yllättävän suora lennon keskivaiheilla ja feidi on melko mieto. Yli sitä ei saa kääntämään millään. Joten, varmuuden vuoksi laitetaan vielä Lucid-muovinen kaveri sille. Joka on aivan naurettavan vakaa. Ei välitä mistään tuulesta ja aivan sama heittääkö todella kovaa vai hiljaa. Näin saatiin putteriosasto kondikseen.
1x Blend Suspect
1x Opto Compass
1x Lucid Verdict
1x Prime Verdict
1x Lucid Justice
Tällä osastolla ei juurikaan yllätyksiä. Blend Suspectilla voi periaatteessa heittää pienessä tuulessakin suoraa heittoa rystyllä, mutta se on ensisijaisesti forelähestymisiin. Opto Compass on viivasuora ja pitää sille annetun kulman erinomaisesti. Ensisijaisesti kuitenkin suora heitto ilman feidiä. Lucid Verdict on liidokas, mutta varmasti feidaava perusmidari. Prime Verdict on liidottomampi ja onkin parempi sitten hysselähestymisissä, rysty- ja forepuolelta. Ei käännä yli vastatuulessa, tosin kun Lucid-muovinen. Ja viimeisenä tietysti Justice, josta ei tarvitse sen enempää kertoa.
1x Special Edition Explorer
1x Opto Explorer
2x Biofuzion Getaway
1x Fuzion Burst Getaway
Käydään väylädraiveriosasto läpi kahdessa osassa. Ensiksi nämä liidokkaat väylikset, joista Getaway puskee itseään oikeasti jo hyvin lähelle distancekiekkoja. SE Explorer tuli vasta ihan hiljattain käsiini, mutta vakuutti minut lähes heti. Kääntää pehmeästi oikealle, mutta ei liikaa. Lopussa yrittää tulla feidin puolelle, muttei varsinaisesti feidaa. Opto on sitten viivasuora, ei käännä juuri ollenkaan, muttei myöskään pahemmin feidaile. Optolla tuli sunnuntaina napattua 130m par4 väylällä eagle. Viivasuora heitto neljään metriin ja nostot pois.
Getaway. Voi miten mahtava vai moldi ollakaan. Bioja kaksi, toinen tekee nyt jo lähes uunituoreena ässää ja toinen on yllättävästi vakaampi kuin Fuzion Burst. Fuzion Burstista on kulutettu lähes kaikki feidi pois. Kääntää saman verran mitä feidaa, eli hyvin vähän. Menee sen kriittisen 10m pidemmälle kuin Explorer, eikä ole ihan niin tuuliarka. Alivakaampi Bio tosiaan antsoihin ja vakaampi Bio hysseihin tai suoriin heittoihin joiden pitää feidata pehmeästi ja loivasti. Näitä kahta moldia heitän vain rystyllä. Exploreria joskus todella harvoin jos täytyy heittää paikaltaan todella liitävä fore pelkällä ranteella.
2x Fuzion Felon
1x Lucid-X Felon
1x Biofuzion Criminal
1x Lucid Criminal
Kuten sanottu, Felonit ovat lähes pelkästään forelle. Joskus tulee se outo heitto, jonka täytyy olla Verdictin mallinen, mutta ei niin pitkä kuin vakain Getaway. Silloin heitän vakaampaa Fuzion Felonia rystyltä. Lucid-X lentää rystyllä jos tarvii liidottoman hyssen lyhyemmälle matkalle kuin Lucid Criminal, tai pidemmälle kuin Justice. Mutta pääasiassa forelle tämä moldi. Criminal on yllättäen pääasiassa rystylle. Felonilla on parempi kontrolli kämmenellä, joten Criminal on sitten rystyhommiin. Biofuzion on suora hetken matkaa, jonka jälkeen tulee aggressiivinen feidi, joka aiheuttaa yleensä skippejä. Getaway ei skippaa juuri yhtään. Lucid on sitten myrskytuuliin, piikkihysseen, outoihin rystyflexeihin ja muuhun kikkailuun. Eivät ole niinkään metsäratojen pannuja, vaan avoimien ratojen, joilla tarvitsee tarkkaa hysseheittoa. Väylädraivereita on paljon, mutta koen että se on selvästi eniten käytetyin osa-aluea bägissä, varsinkin metsäradoilla. Sitten distancepuolelle, josta haluan vielä erotella kontrollidistancen ja maksimidistancen.
1x Biofuzion Enforcer
1x Moonshine Enforcer
1x Lucid Enforcer
1x Fuzion Burst Enforcer
1x Vip Warhorse
1x Tournament Burst Warhorse
Enskoja, mitä? Miksi? Juurihan ne poistuivat kesken kautta koska eivät menneet tarpeeksi pitkälle tai eivät olleet tarpeeksi suoria. Juttuhan meni niin, että tein kiekkoinventaariota kotona. Löysin paremman puoliskon laatikosta Lucid Enforcerin ja kyselin, että mikäs tämä on? Olin kuulemma joskus sanonut, että talossa pitää aina olla yksi Enska. Noh, nappasin Enskan mukaan kentälle samalla kun testasin Cutlasseja ja olin aika yllättynyt. Siinä missä Cutlass käänsi hieman ja feidasi hieman, Enska meni suoraan ja feidasi. Vakaampi kiekko joo, mutta Enska oli 10m pidemmällä? Testailun jälkeen huomasin, että en meinannut millään saada Cutlasseja Getawayta pidemmälle. En vieläkään täysin tiedä miksi. Lisäksi Cutlass oli lopulta vähän arvaamaton, eikä sopinut forelle.
Enforcer sopii forelle, on luotettava ja saan sen jälleen kerran sen kriittisen 10-15m pidemmälle kuin Getawayn. Lisäksi tämä uudehko runi Biofuzionia on aivan loistava. Aluksi kuvukas ja vakaa, kuluen pehmeästi kääntäväksi. On myös aivan mahtava yhteen lempiheitoistani metsäväylillä, forehysseflippiin. Moonshine on täysin uusi tuttavuus ja onkin hieman erikoinen Enskaksi. Huomattavan kuvukas, mutta omaa silti mukavaa kääntöä todella myöhään lennossa. Liitää myös enemmän kuin muut. Lucidista ei sitten oikeastaan varsinaista kääntöä enää löydy. Flättinä heitettynä niiaa oikealle, mutta ei varsinaisesti käännä. Feidi tulee kuitenkin todella myöhään. Aivan mahtipannu forelle, saa painaa flättinä kovaa, menee pitkään suoraan ja feidaa myöhään. Viimeisenä bränikkä Fuzion Burst. Näistä tykkäsin jo aikanaan, joten oli loogista, että tuuli-Enforcerin paikkaa ajaa tämä. Kuvukas, omaa hyvän liidon, mutta erittäin vakaa. Kovaankin vastatuuleen tekee vain tiukan ässän hyssessä heitettynä. Tyynellä kelillä menee suoraan ja feidaa paljon aiemmin kuin Lucid.
Viimeisenä kontrolli"distance"muottina on Warhorse. Tavallaan hyvin Criminalin kaltainen. Vip yksilö on yllättäen hieman suorempi, menee hetken matkaa jopa suoraan ennen feidiä. On käytössä foreflexeihin, rystypuolen hysseihin ja suoriin heittoihin joissa tarvitaan feidiä. Tämäkin kuuluu niihin avoimen kentän ja tuulisen kelin pannuihin. Ja sitten tämä Tournament Burst. Jostain syystä purppuranpunaisenruskeat TP Warhorset ovat todella, todella kuvukkaita. Ja aivan järkyttävän vakaita. Pääsin tänään heittämään kyseisiä yksilöitä noin 8m/s vastatuuleen. Tuollaiseen tuuleen en ole ikinä pystynyt mitään distancepannua heittämään kovaa ilman jonkinlaista kääntöä, poislukien Lucid-X Enforcer. Tämä ei hetkahtanut senttiäkään. Silti yllättävää, että kiekko ei ole pelkkää feidiä, kuten esimerkiksi Stiletto tuppaa olemaan. Lisäksi Stileton tuulenkesto ei ole mitään verrattuna tähän yksilöön. Mahtava yhdistelmä ylivakautta ja liitoa.
1x Special Edition Ballista Pro
1x First Run Gold Line Ballista Pro
1x "First Run" Opto Ballista Pro
Viimeisimpänä sitten ne isojen heittojen kiekot. Ei ole metsäpilleihin tarkoitettuja, mutta heti kun tilaisuus tarjoutuu niin tartun näihin kyllä mielelläni. Special Edition on kuvukas, isosti kääntävä yksilö, joka omaa kumminkin luotettavan loppufeidin. Tarvitsee tilaa paljon, mutta suorastaan ahmii metrejä. FR Gold Line on niitä Next Gen-stämpättyjä Ballista Proita. Pikkuhyssestä flippaa flätiksi ja niiaa vähän oikealle, feidaten varmasti. Aivan mahtipannu hysseen, jonka pitää liitää pitkälle. Kestää myös tuulta jo jonkin verran. Viimeisenä on ns. First Run, joka ei ole stämpätty First Run. Nämä ovat First Runin jälkeistä runia, joissa on lähes poikkeuksetta kultainen stämppi ja törkeä poptop. Näiden vakaus on hyvin lähellä vakaata Enforceria, mutta keräävät mittaa paljon enemmän. Tai no, paljon, 10-20m. Mahtava kiekko kun pitää päästä vastatuulessa pitkälle tai pitää ylipäätään päästä pitkälle ilman että tarvii pelätä kippaamista.
Siinäpä ne kaikki. Ja onhan niitä iso pino. Kannanko kaikkia mukanani? Jos kärrään Zucaa, kyllä. Jos kannan bägiä viikkokisoissa, en. Jos rata on lyhyt, en välttämättä ota yhtään Ballista Prota mukaan. Tai jos tuuli ei käy kovaa, tuskin kannan mukanani Lucid Criminalia. Jos joku jaksaa oikeasti lukea tämän kokonaan, niin nostan hattua. Olen aina ollut hyvin tarkka siitä, että radalla on mukana työkalut lähes tilanteeseen kun tilanteeseen. Joku varmaan jo huomasi, että bägissä on todella vähän alivakaita kiekkoja. Ei ole Maverickia, Escapea, Trespassia ym. Yksinkertaisesti, en ole löytänyt luottoa niihin. Yritys oli offseasonilla kova, mutta ei vaan natsannut. Vaikka rystypainoitteinen pelaaja olenkin, niin luotto foreen on kova. Toki, suora fore feidillä on ihan eri heitto, kun ylikääntävä rystyheitto. Siltikin en halua kantaa mukanani kiekkoja joihin en luota 110%.
Tällä setillä olisi tarkoitus mennä Tyyneen asti ja sen jälkeen ottaa pieni katsaus miten työkalut ovat toimineet. Tottakai, jos joku yksilö kuluu, tai hukkuu, niin korvaan sen sitten uudella kaapista. Mutta muotit tulevat pysymään samana, ellei muuan DD:n Raider osoittaudu herkulliseksi pannuksi. Sitä pääsekin toivon mukaan testaamaan jo ensi viikolla. Tässä oli tällä kertaa kaikki, seuraavalla kerralla voisin hieman avata minkälaisissa tilanteissa päädyn mihinkä kiekkoon/heittoon.