Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Heittoklinikka  (Read 11712 times)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Heittoklinikka
« on: 11.07.12 - klo:14:44 »
Kuinka usein olette nähnyt järjestettävän? Harmillisen harvaan ainakaan PK-seudulla, mitä itse olen skeneä seurannut. Viime kesänä meinasin lähtee Maskuun Rantalaihon oppiin mut siihen tuli muuta menoa. 7k järjestää vissiin ainakin aloittelijaopetusta ja Oulussakin on jotain vastaavaa, vai oliko ne jo vähän edistyneemmille... nii ja viime kesän seuran kauden päättäjäisissä oli kyllä hienoo kun Asikainen ja Fyhr oli neuvomassa, mutta senhän ymmärtää että ei siinä montaa toistoa ehdi.

Kyllä maksaisin ihan käyvän hinnan siitä että joku pro kattois useamman heiton ja kertois mitä pitäis kehittää, antais paikanpäällä jo joitain knoppeja ja sit kotiläksyä. Vaan ihan yksityisopetus taitaa olla aika kallista.

Ottakaas joku tästä koppi. Puttiin pituutta ja varmuutta, mutta mieluusti myös draivi toistettavasti selkeesti yli 100metriin.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Heittoklinikka
« Reply #1 on: 11.07.12 - klo:14:48 »
Tuu joskus Taliin, niin mä voin kattella ja neuvoa. Heität vaikka pizzan ruokatauolla, ei se sen kalliimmaksi tule.

Ja jos nyt epäilyttää, että voiko tällainen 959 ratingin tuuppari ketään neuvoa, niin kyllä mä draivaamisesta tiedän aika paljon. Mental Game kantsii kysyä joltain ihan muulta.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Heittoklinikka
« Reply #2 on: 11.07.12 - klo:14:52 »
Määkin voin neuvvoo kuinka ryitään s**tanan lujaa ja outin sisäpuolella pysymisestä ei tietookaan. Mentaalireenistä kisojen ulkopuolella, siinä mon parhaimmillani. (mulle pitää tarjota koko ilta pubis)

puttihommista multa ei kannata kysyä.

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Heittoklinikka
« Reply #3 on: 11.07.12 - klo:14:57 »
Jos Taliin saadaan tämmönen järjestettyä niin oon ehdottomasti mukana.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Heittoklinikka
« Reply #4 on: 11.07.12 - klo:15:25 »
7k järkkää tässä loppukesästä ilmeisesti taas draivikoulun (Turussa). Taitaa olla taas Rantalaihon vetämä? Sieltä sain itse aika hyvät perusteet omalle treenille. Taitaa kyseiseltä herralta saada yksityistuntejakin ostettua. Ainakin joku kaveri kertoi, että olivat neljään pekkaan sellaisen joskus tilanneet.

Offline hece

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 376
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henrik Martikainen
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat
Vs: Heittoklinikka
« Reply #5 on: 11.07.12 - klo:15:27 »
Peurungassa on Pursio ja Ruuhinen pitäneet muutaman kerran kesässä Puska Puttaajille päivän kursseja. Hienoja tapahtumia.

Offline Henruso

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 299
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henri Makkonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Heittoklinikka
« Reply #6 on: 11.07.12 - klo:15:37 »
Count me in! :)

Jep, kyllähän tämmöiselle olisi varmastikin kysyntää ja itse veikkaisin ainakin tuntevani (naamavärkkitasolla) Talista reilun tusinan kaveria, jotka olisivat heti enemmän tai vähemmän kiinnostuneita tällaisesta mikäli ajankohta natsaisi. Seuraavassa vähän speksejä minkätyylisestä hommasta voisi omasta mielestäni olla kysymys:

- Yhdessä "opetusryhmässä" n. kymmenkunta pelaajaa. Mikäli mennään tästä liikaa yli opetuksen yksilöllisyys katoanee varsin nopasti.

- Ryhmässä olisi vetäjiä 1-2 kappaletta, hieman tietty osaamisen/erikoisosaamisen mukaan. Vetäjien taitotaso ei ole minusta niin olennaista siinä mielessä, että osaaminen on hyvin suhteellinen käsite ja sitten se kuinka vieläpä osaa välittää tämän osaamisen eteenpäin on vielä enemmän tapauskohtaista. Tärkeintä minusta olisi että vetäjä a) osaa teknisesti hyvin opetettavan asian, b) on aidosti kiinnostunut tämmöisestä toiminnasta ja c) suostuu työskentelemään kohtuullista korvausta vastaan = ei ole ensisijaisesti rahan perässä.

- Opetuskertoja 1 - X kpl, vaikka n. kolme tuntia kerrallaan. Jos on pidempi setti, niin porukka menettänee keskittymisen. Kertojen määrä tarpeen, kysynnän ja vetäjien halukkuuden mukaan. Vaikka noin kerran viikossa tuon X-viikon ajan, joiden välissä voisi aina suorittaa "kotiläksyjä" (viikon väli on todettu opetusteknisesti yleensä monessa asiassa hyväksi, tätä suuremmalla välillä ihmiset tuppaavat unohtamaan jo asioita).

- Valittavia ajankohtia/ryhmiä olisi ainakin kaksi-kolme kappaletta, jolloin se että opetus on juuri sinä viikon päivänä kun itsellä on aina menoa ei kaataisi hommaa. TARVITAESSA ryhmät useammalle eri taitotasolle. Ensisijaisen tärkeää olisi että löytyisi myös opetusta jo "edistyneemmille" pelaajille (esim. draivi 100-140m ja 10m putti vähintään 50% sisään). Tämä kohderyhmä lienee se joka nimenomaan haluaisi tuota "pro"-opetusta kehittyäkseen eteenpäin. Aloittelijoita pystyy omasta mielestäni jo esim. meikäläinenkin 2-3 vuoden pelikokemuksella opastamaan...

- Opetuksen fokus vaihtelisi hieman kysynnän mukaan; ts. mikäli suurin osa kokee esim. foren ongelma-alueekseen, niin sitten juntattaisiin sitä enemmän jne.

- Korvaus olisi jotakin luokkaa 10-15 euroa/tunti vetäjälle (10 eur/tunti jos vähintään 2,5 tunnin setti, lyhyemmässä voisi olla vaikka tuo 15 eur/tunti), jolloin siis treenimaksu/äijä vaihtelisi hieman kiinnostuksen mukaan. Esim. jos 20 tyyppiä olisi kiinnostunut hommasta, niin kaksi treeniryhmää x 10 äijää, jolloin jokainen äijä maksaisi opetuskerrasta esim. 2-3 euroa (pimeenä luonnollisestikin? ;-)). Kuulostaisi omasta mielestäni kohtuulliselta mlemmin puolin. Ainakin pingiksessä, jonka parista itse siis olen lähtöisin, perus apu-valmennuskorvaus on 10 eur/tunti, ellei toisin sovita.

- Toteutettaisiin pääsääntöisesti Talissa (koska se vain nyt on pääkaupunkiseudun "ykkösmesta") ja vieläpä mielellään niin että tällä "Frisbeekoululla" olisi radalla aina etuajo-oikeus, ainakin harrastelijoihin/viikonloppupelaajiin nähden (seuran hyväksyntä?).

Että tämmöistä. Mikäli siis joku pelitaitoinen ja hieman puuhamiehen vikaa omaava kaveri löytyy tätä hommaa vetämään, niin se olisi kyllä kova juttu, ja uskon vilpittömästikin että kysyntää myös tällaiselle löytyisi. Ja mikäli haluaa "vielä enemmän" kysyntää, niin ei olisi välttämättä lainkaan hassumpi idea kutsua Suomen kärkipelaajia aina välillä viereileviksi opettajiksi omilla erikoisalueillaan (esim. Ville kämmentä/upsia jne.)...   :)
« Last Edit: 11.07.12 - klo:15:49 by Henruso »

Offline Henruso

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 299
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henri Makkonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Heittoklinikka
« Reply #7 on: 11.07.12 - klo:15:48 »
Määkin voin neuvvoo kuinka ryitään s**tanan lujaa ja outin sisäpuolella pysymisestä ei tietookaan. Mentaalireenistä kisojen ulkopuolella, siinä mon parhaimmillani. (mulle pitää tarjota koko ilta pubis)

puttihommista multa ei kannata kysyä.

Täähän kuulostaa lupaavalta...! :D

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Heittoklinikka
« Reply #8 on: 11.07.12 - klo:15:54 »
Määkin voin neuvvoo kuinka ryitään s**tanan lujaa ja outin sisäpuolella pysymisestä ei tietookaan. Mentaalireenistä kisojen ulkopuolella, siinä mon parhaimmillani. (mulle pitää tarjota koko ilta pubis)

puttihommista multa ei kannata kysyä.

Täähän kuulostaa lupaavalta...! :D

Mä tiesin että mun kurssille tulee porukkaa! :D

Offline Henruso

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 299
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henri Makkonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Heittoklinikka
« Reply #9 on: 11.07.12 - klo:15:55 »
Tuu joskus Taliin, niin mä voin kattella ja neuvoa. Heität vaikka pizzan ruokatauolla, ei se sen kalliimmaksi tule.

Ja jos nyt epäilyttää, että voiko tällainen 959 ratingin tuuppari ketään neuvoa, niin kyllä mä draivaamisesta tiedän aika paljon. Mental Game kantsii kysyä joltain ihan muulta.

Tää kuulostaa jo huomattavasti paremmalta... ;)

Olisi muuten mielenkiintoista tietää löytyisikö täältä pääkaupunkiseudulta ketään pelimiestä, josta olisi oikeastikin opettamaan tuota mentaalipuolta (?). Itselläni (ja mututuntuma sanoisi että todella monella muullakin) se on aina ollut urheillessa se heikoin puoli. Ja nyt tarkoitan siis nimenomaan semmoista kaveria, jolla on ollut aikaisemmin (suuria) ongelmia mentaalipuolella, mutta joka on sittemmin onnistunut (järjestelmällisellä ajattelulla, työllä tms. = lue: ei säkällä) pääsemään niistä yli ja selvinnyt hommasta voittajana. Itse kokisin että semmoisen "jäätävä jätkä aina 13-vuotiaasta saakka" -pelurin selitykset eivät välttämättä kovin paljoa auta semmoista kaveria, jolla ongelmia oikeastikin on. Asiasta tulisi varmastikin ymmärtää aidosti molemmat puolet...

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Heittoklinikka
« Reply #10 on: 11.07.12 - klo:16:07 »
Tuu joskus Taliin, niin mä voin kattella ja neuvoa. Heität vaikka pizzan ruokatauolla, ei se sen kalliimmaksi tule.

Ja jos nyt epäilyttää, että voiko tällainen 959 ratingin tuuppari ketään neuvoa, niin kyllä mä draivaamisesta tiedän aika paljon. Mental Game kantsii kysyä joltain ihan muulta.

Tää kuulostaa jo huomattavasti paremmalta... ;)

Olisi muuten mielenkiintoista tietää löytyisikö täältä pääkaupunkiseudulta ketään pelimiestä, josta olisi oikeastikin opettamaan tuota mentaalipuolta (?). Itselläni (ja mututuntuma sanoisi että todella monella muullakin) se on aina ollut urheillessa se heikoin puoli. Ja nyt tarkoitan siis nimenomaan semmoista kaveria, jolla on ollut aikaisemmin (suuria) ongelmia mentaalipuolella, mutta joka on sittemmin onnistunut (järjestelmällisellä ajattelulla, työllä tms. = lue: ei säkällä) pääsemään niistä yli ja selvinnyt hommasta voittajana. Itse kokisin että semmoisen "jäätävä jätkä aina 13-vuotiaasta saakka" -pelurin selitykset eivät välttämättä kovin paljoa auta semmoista kaveria, jolla ongelmia oikeastikin on. Asiasta tulisi varmastikin ymmärtää aidosti molemmat puolet...

Katsotaan asiaa muutaman vuoden kuluttua, josko olisin päässyt sitten yli mentaaliongelmista, jotka ovat estäneet kisakehittymisen viimevuosina.

Kerron kyllä mielelläni muuten kaiken tietämäni eteenpäin. Putin opettaminen on silti jokseenkin kyseenalaista, koska se on ihan oikeesti maailman helpoin asia ja jokainen tekee sen omalla tyylillään, mutta pääkoppa on esteenä. Eli ei puttia mielestäni voi opettaa, vaan mentaalipuolta.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Heittoklinikka
« Reply #11 on: 11.07.12 - klo:16:12 »
Putin opettaminen on silti jokseenkin kyseenalaista, koska se on ihan oikeesti maailman helpoin asia ja jokainen tekee sen omalla tyylillään, mutta pääkoppa on esteenä. Eli ei puttia mielestäni voi opettaa, vaan mentaalipuolta.

Putatakin voi tosi huonosti, eli kyllä siinäkin aloittelijaa voi opastaa. Mutta olen samaa mieltä, että lyhyissä puteissa tekniikalla ei käytännössä ole merkitystä, ne heittää melkein miten tahansa ja alkaa upota varmasti kun vain tekee tarpeeksi toistoja.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Heittoklinikka
« Reply #12 on: 11.07.12 - klo:16:16 »
Joo, no tosta putista sen verran että juuri pituutta kaipaisin. Tuntuu että jo siinä 10m hujakoilla nykyinen vartalon liike ei vaan riitä, vaan pitää yrittää ihan jotain muuta että kiekko jaksaa kupille. Sitä lyhyempien toistettavuus on onneksi parantunut jo kummasti tänä vuonna, viime vuonna oli epätoivo jo aika lähellä.

Mutta asiaan siis, kyllä lähden mukaan sekä tähän
Tuu joskus Taliin, niin mä voin kattella ja neuvoa.

että tähän
Count me in! :)
(pidempi pätkä selitystä)

Kattellaan, ilmottelen kun vaikka oon tulossa Taliin, kiitos kutsusta.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline simeon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 236
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Puikkonen
  • Seura: Lappeenranta
Vs: Heittoklinikka
« Reply #13 on: 11.07.12 - klo:17:56 »
Olen kuukauden päivät opetellut spinniputtia ja sanoisin että siinä on ilmennyt yksityiskohtia, jotka on hyvä selvittää nyt heti. Me opetusta kaipaavat haluamme ohittaa kantapää vaiheen.
Esimerkiksi tuleeko ote tiukata ennenkuin käsi viedään taakse vai eteenpäinviennissä?

[ :)quote author=Jaani link=topic=449.msg9098#msg9098 date=1342012042]
Tuu joskus Taliin, niin mä voin kattella ja neuvoa. Heität vaikka pizzan ruokatauolla, ei se sen kalliimmaksi tule.

Ja jos nyt epäilyttää, että voiko tällainen 959 ratingin tuuppari ketään neuvoa, niin kyllä mä draivaamisesta tiedän aika paljon. Mental Game kantsii kysyä joltain ihan muulta.

Tää kuulostaa jo huomattavasti paremmalta... ;)

Olisi muuten mielenkiintoista tietää löytyisikö täältä pääkaupunkiseudulta ketään pelimiestä, josta olisi oikeastikin opettamaan tuota mentaalipuolta (?). Itselläni (ja mututuntuma sanoisi että todella monella muullakin) se on aina ollut urheillessa se heikoin puoli. Ja nyt tarkoitan siis nimenomaan semmoista kaveria, jolla on ollut aikaisemmin (suuria) ongelmia mentaalipuolella, mutta joka on sittemmin onnistunut (järjestelmällisellä ajattelulla, työllä tms. = lue: ei säkällä) pääsemään niistä yli ja selvinnyt hommasta voittajana. Itse kokisin että semmoisen "jäätävä jätkä aina 13-vuotiaasta saakka" -pelurin selitykset eivät välttämättä kovin paljoa auta semmoista kaveria, jolla ongelmia oikeastikin on. Asiasta tulisi varmastikin ymmärtää aidosti molemmat puolet...

Katsotaan asiaa muutaman vuoden kuluttua, josko olisin päässyt sitten yli mentaaliongelmista, jotka ovat estäneet kisakehittymisen viimevuosina.

Kerron kyllä mielelläni muuten kaiken tietämäni eteenpäin. Putin opettaminen on silti jokseenkin kyseenalaista, koska se on ihan oikeesti maailman helpoin asia ja jokainen tekee sen omalla tyylillään, mutta pääkoppa on esteenä. Eli ei puttia mielestäni voi opettaa, vaan mentaalipuolta.
[/quote]

Offline Zuum

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 288
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: FGCK
Vs: Heittoklinikka
« Reply #14 on: 12.07.12 - klo:10:29 »
Tämä ei ole maksettu mainos http://www.firmagolf.fi/node/20