Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Lapsiperheet, fribaratojen "syöpä"?  (Read 13395 times)

Offline Logech

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
Vs: Lapsiperheet, fribaratojen "syöpä"?
« Reply #15 on: 01.08.15 - klo:21:52 »
Ei lapsiperheet ole frisbeegolffin syöpä vaan ylipäänsä jokainen joka ei osaa tai ei noudata frisbeegolffin etikettiä. Näistä osa on lapsiperheitä, mutta myös kaikilta taitotasoilta olevia heittelijöitä.

Lapsiperheet ovat toki lähtökohtaisesti hitaimpien poolien joukossa joita radoilla on, joten tämä aiheuttaa ehkä ennakkoluuloja. Tärkeintä olisi että he osaisivat päästää ohitse kun paikka ohittamiseen on, mutta näin ei aina käy ja vaikka siinä sitten yrittääkin valistaa että tapana on päästää nopeammat heittueet ohi niin kovin huonosti keskimääräinen ihminen ottaa vastaan neuvoja/kritiikkiä.

Esimerkiksi viime viikolla olimme muutaman kaverin kanssa radalla ja jäimme erään heittueen taakse, jossa oli 3 keskimäärin 7-8 vuotiasta lasta sekä 3 aikuista miestä. Eräällä alamäkiväylällä he olivat juuri heittäneet avauksensa kun saavuimme tiiauspaikalla ja lähtivät etsimään kiekkojaan ja jatkamaan peliään. Siinä oli ilmeisesti jonkun lapsen kiekko kadonnut jonnekkin ja osa heidän poolistaan väisti oikealle ja huuteli että avatkaa vain. Tällöin ilmeisesti loput poolista väisti vasemmalle pidemmälle. Kuitenkin 2/3 heittueestamme oli heittänyt avauksen niin metsän keskeltä yksi lapsista heittää kiekon korille ja juoksee sitä puttaamaan sen perässä. Mäen alas päästyämme puhuttelimme heidän poolin vanhempia jäseniä, että kiekko osuessaan saa aikaan pahaa jälkeä ja että pitäisivät huolen että jos antavat ymmärtää että väylä on vapaa niin ei sinne voi päästää lapsia metsän keskeltä yhtäkkiä juoksemaan vaara-alueelle niin ei heitä tuntunut asialliset neuvot kiinnostavan vaan ottivat sen enemmänkin vittuiluna.

Aiemminkin tullut vastaan näitä, että jos huomauttaa ettei ole kovin mukavaa että takaa lentää kiekkoa niskaan samalla kun on väylällä niin vastaukseksi on tullut tyyliin " en mä ennenkään ole heittänyt niin pitkälle" / "kyllä mä osaan heittää niin etten osu".

Suurin ongelma tässä etiketin tuntemattomuudessa taitaa olla siinä että lajin suosio ollut räjähdysmäistä niin uusia pelaajia lajin saloihin opastavat pääasiassa lähes yhtä noviisit pelaajat jolloin etiketti ei ole hallussa eikä sitä tällöin opi edes ennenkuin lajiin tutustuu syvällisemmin, mutta keskimääräinen frisbeegolffaaja ei jaksa lajiin niin paljoa edes tutustua vaan kiertää rataa ympäri ja nauttii heittämisestä.

Offline Hanza

  • Juniori
  • **
  • Posts: 56
    • View Profile
  • Oikea nimi: Hannes Lämsä
Vs: Lapsiperheet, fribaratojen "syöpä"?
« Reply #16 on: 01.08.15 - klo:22:20 »
Onko kellään tullut semmosia vastaan jotka eivät päästä ohi? ??? Itellä kävi niin, että olin kaverin kanssa kiertämässä ja ensimmäisillä väylillä piti odottaa edessä olevaa porukkaa ja kysyin sitten 4. väylällä, että onko mahdollista päästä ohi ja ne vaan sano tylysti EI !.. Jäi vähän ärsyttämään, koska viimeinen heitti ihan jonnekkin jorpakkoon ja etsi 20-30 min kiekkoa... >:( (kyseessä oli iso alamäki väylä) Ei ihan joka päivä tuu tuommosia vastaan... Kyseinen porukka oli juuri semmoinen, jossa oli n. 14-vuotiaita ja aikuisia/ nuoria.
« Last Edit: 01.08.15 - klo:22:22 by Hanza »
Frisbeegolf on mukavaa, koska aina oppii uutta 8)
P2|Omega|Rhyno|Buzzz|Leopard|Eagle|FD|FD3|PD|CD2|

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Lapsiperheet, fribaratojen "syöpä"?
« Reply #17 on: 01.08.15 - klo:23:58 »
Onko kellään tullut semmosia vastaan jotka eivät päästä ohi? ??? Itellä kävi niin, että olin kaverin kanssa kiertämässä ja ensimmäisillä väylillä piti odottaa edessä olevaa porukkaa ja kysyin sitten 4. väylällä, että onko mahdollista päästä ohi ja ne vaan sano tylysti EI !.. Jäi vähän ärsyttämään, koska viimeinen heitti ihan jonnekkin jorpakkoon ja etsi 20-30 min kiekkoa... >:( (kyseessä oli iso alamäki väylä) Ei ihan joka päivä tuu tuommosia vastaan... Kyseinen porukka oli juuri semmoinen, jossa oli n. 14-vuotiaita ja aikuisia/ nuoria.


toi on kyllä aika erikoista. kylä kai noista sitte vaan mennään ohi. vaikka sitte ite skippaa väylän ja pelaa sen myöhemmin. tietty jos joka väylällä on sakkia, ei ohittelusta ole hyötyä.

Offline NakkiZ

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Ladau
Vs: Lapsiperheet, fribaratojen "syöpä"?
« Reply #18 on: 02.08.15 - klo:00:02 »
Ei tampereella ainakaan ollut tälläistä. Aina on päästäneet ohitte ja itse ollaan päästetty kun lasten kanssa ollaan oltu liikkeellä.
Enemmänkin nämä sankarit jotka menee sen kaljalaatikon ja jallunsa kanssa... Ohi ei saa mennä, jäädään heittelee kiekkoa muuten vaan sinne koriin yms. Sitten kun asiasta huomauttaa, uhataan vetää turpaan. Näin vihiojalla 2kk sitten ja kyseessä kolmekymppisiä miehiä.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Lapsiperheet, fribaratojen "syöpä"?
« Reply #19 on: 02.08.15 - klo:12:22 »
Huomauttelusta kierrosten ottaminen lienee osa laajempaa suomalaisuuden dilemmaa jossa tällainen koetaan vähintäänkin haasteena kamppailuun kuolemaan asti.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Maikkari

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Lapsiperheet, fribaratojen "syöpä"?
« Reply #20 on: 03.08.15 - klo:17:58 »
Huomauttelusta kierrosten ottaminen lienee osa laajempaa suomalaisuuden dilemmaa jossa tällainen koetaan vähintäänkin haasteena kamppailuun kuolemaan asti.
Näinpä. Suomessa asiasta huomauttaminen, ilman että vetää porut nokkiinsa, on jalo taito.
Tosin suurin osa kyllä ihmisistä joille on tullut sanottua on kyllä näyttäneet ymmärtävän hölmöytensä.

Ei tampereella ainakaan ollut tälläistä. Aina on päästäneet ohitte ja itse ollaan päästetty kun lasten kanssa ollaan oltu liikkeellä.
Enemmänkin nämä sankarit jotka menee sen kaljalaatikon ja jallunsa kanssa... Ohi ei saa mennä, jäädään heittelee kiekkoa muuten vaan sinne koriin yms. Sitten kun asiasta huomauttaa, uhataan vetää turpaan. Näin vihiojalla 2kk sitten ja kyseessä kolmekymppisiä miehiä.
Vihiojalta kyllä löytyy Tampereen surullisinta porukkaa. Yleensä siihen aikoihin kun näitä 30v "tosimiehiä" jalluineen siellä on, niin rata on muutenkin täysin ruuhkautunut.
Lapsiperheistä kyllä samat fiilikset (etenkin jonessive + pesue  ;) ).

Jos joku ei uskalla kysyä pääseekö ohi, niin ottakaa penkki mukaan ja katsokaa vihaisesti tiipaikalta penkillä istuen niin saattavat ymmärtää muutaman väylän jälkeen että ovat selkeästi hitaampia ::) Mutta kysymällä kyllä itse olen ainakin joka kerta päässyt.
« Last Edit: 03.08.15 - klo:18:00 by Maikkari »
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline r0ttis

  • Juniori
  • **
  • Posts: 79
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joona
  • Seura: LFC
Vs: Lapsiperheet, fribaratojen "syöpä"?
« Reply #21 on: 05.08.15 - klo:10:05 »
Noh ite kierrän silloin tällöin muksun kanssa, niin että tyttö istuu rattaissa. Pyrin tosin tekemään tämän silloin kun ei ole niin ruuhka aika esim. arki aamupäivisin oon käyny jos vapaata. Ohitse pääsee kun kysyy yleensä jään jopa oottamaan et voin antaa tilaa, koska ei silloin ole kiire. :) Muita lapsien kanssa kiertäviäkin olen nähnyt ja ainakin Lahen alueella lähes kaikki päästää ohi ja vielä sillä perusteella sanoo muksuille että näkevät kuinka hienosti heitetään(vaikkei yleensä kovin hienosti menekkään  ;D)

Tosiaan itseäni ainakin enemmän ketuttaa nää kaljaveikot, jotka heittelee nilkoille ja ei todellakaan päästä ohi. Eilen just oli 6 hengen äijä porukka, jotka heitti meidän edellä, alkuun se odottelu ei häirinnyt, mutta sitten kun ne jäi etsimään kiekkoa ja päästivät meidät ohi niin loppu hauskuus. Nimittäin kiekko kun löyty niin se viskattii samantien meidän perään, oltiin noin 20m päässä, ettei millää tasolla turvassa. Saatiin kehotuksista huolimatta, muutamat läheltä piti tilanteet aikaan ennen kun päästiin karkuun. Että enemmän tarvis aikuisille ihmisille tapoja opettaa kun muksuille!

Offline jme

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 142
  • Tali / Oittaa
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janimatti Ellonen
  • Seura: Talin tallaajat
Vs: Lapsiperheet, fribaratojen "syöpä"?
« Reply #22 on: 10.08.15 - klo:22:17 »
Kaikilla oikeus pelata, myös hitailla. Myös lapsiperheillä. Kuten jo joku mainitsikin, LAPSET ovat lajimme tulevaisuus.

Me jotka olemma lajia useamman vuoden harrastaneet, oppettakaamme lajikavereita ystävällisesti mutta päättäväisesti lajin saloihin ja etiketteihin. Auttakaamme uusia ja kokemattomia. Kertokaamme heille ystävällisesti, mitä heidän heitoissaan menee pieleen; millä tavalla saavat heittoihin pituutta ja tarkkuutta.

Moni ymmärtää kyllä kun niille ystävällisesti kertoo, miten asioiden laita on. Joskus ehkä tarvitaan vähän enemmän volyymiä ääneen. Itse olen tänä vuonna (5. vuosi lajin prissa) yrittänyt hihkaista ihmisille, jos toimivat etikettisääntöjä vastaan. Ei kyllä kertaakaan kukaan ole haistatellut. tiedä sitten jos ottivat opikseen. Lisäksi olen yrittänyt mahdollisimman ystävällisesti ja positiiviseen tapaan antaa pientä neuvoa.

Lopuksi: jos on sosiaalisesti rajoittunut eikä uskalla avata sitä suutaan, saa syyttää itseään. En minäkään ihan aina jaksa kysellä, jos haluavat tulla ohi. Kysy niin useimmiten pääset!



PDGA #97567