Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Uuden kiekon viehätys  (Read 6437 times)

Offline Cifixie

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi
Uuden kiekon viehätys
« on: 24.08.15 - klo:14:06 »
Näillä helteillä ei millään malta olla menemättä radoille heitteleen ja haaveilla seuraavasta unelmien kiekosta. Ajattelinkin aloittaa uuden keskustelun ja udella muiden kokemuksia kiekkojen hankinnasta. Itse viihdyn hyvin - "insinöörinä" - speksien parissa ja analysoiden eri kiekkoja ja olen huomannut itsessäni kalliiksi keskeytyvän trendin....

Aina "Se seuraava" -kiekko on paras kiekko ja iltaisin miettin kuinka hienosti heittäisin sen eri tilanteissa :D Kuitenkaan kiekkoja ei kokoajan viitsisi ostaa uusia ja niitä on jo suhteellisen hyvä kirjo. Edelleen etsien sitä parasta eri tarkoituksiin, mutta silti ne on aina ne vakkari kiekot jotka päätyvät käteen radalla tiukanpaikan tullen - Kiekot, jotka ovat kulkeneet matkassa pitkään ja tottunut niiden käyttäytymiseen... :D uusien kiekkojen olevan enemmän hifistelyä, millä pelaillaan vähemmän tosissaan, kun niihin ei ole vielä täysin tottunut.

onko muilla samanlaisia "ongelmia", löytää se täydellinen itselleen sopiva kiekko ja onko teillä ehdotuksia, miten voisi tätä ikuista Indiana Jones -elokuvia muistuttavaa ristiretkeä keventää kukkarolle :D

Offline BlackStar

  • ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 2 600
  • ★ Instagram ★ @BlackStarPori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami ★ Aaltonen
  • Seura: Mustavaris / MHDG
Vs: Uuden kiekon viehätys
« Reply #1 on: 24.08.15 - klo:16:25 »
Mulla oli pahasti samaa vikaa vielä viime kesänä. Koko ajan tarvi tilata uusia. Syksyllä päätin että nyt mennään näillä ja harjoittelulla parempia tuloksia. Nyt ostanut vain pari uutta ja vaihdoilla muutamia. Paljonparempi kehitys ollut tänä kesänä mitä viime kesänä. Itsestä se päätös tarvii tulla, ei siihen ole oikotietä.
★ Grip EQ AX15 Lizotte S.E. ★
| P2 | P3x | Colt | AviarX3 | MD2 | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | Teebird | CD3 | Mamba | Firebird | Shryke | Boss | DDx | Destroyer |

Offline Kuorik

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
  • Oikea nimi: Julius
Vs: Uuden kiekon viehätys
« Reply #2 on: 24.08.15 - klo:16:59 »
Aika samoilla fiiliksillä on menny mullakin tää kesä. Toisaalta nautin siitä, että vielä jaksaa innostuttaa kaikki kiekot ja olo on kuin karkkikaupassa joka kerta kun näkee uusia lättyjä kaupan hyllyllä.

Kalliiksi se tälläne keräily on tullut, mutta kyllä se stoppi vielä tulee kun on hommannut tarpeeks kiekkoja  8). (Jos tulee  :D)

Kivahan se on kun on paljon eri kiekkoja himassa ja voi aina valita sopivat kierrokselle, mutta vähän jo alkanu se bägi selkeytymään ja sitten ku omat suosikkimuotit on selvät niin ei varmaan tuu muuta ostettua kun niitä eri muoveilla ja back-uppeja. Varmasti kierroksien tulokset alkavat parantumaan ku tähän pisteeseen ollaan päästy.  :)

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Uuden kiekon viehätys
« Reply #3 on: 24.08.15 - klo:18:23 »
Varmasti tuttu tilanne monelle fribaajalle etenkin uran alkupuolella ja toki itsekkin näihin kiekkomaailman Marco Poloihin lukeudun.

Sitä vaan piti sanomani, että eihän tuo välttämättä ole ongelma tai en minä sitä itse sellaiseksi koe. Saan rahoilleni lähes poikkeuksetta vastinetta uusien elämyksien ja joskus myös jälleenmynnin kautta.

Vaikka ostaisit 100 kiekkoa (mitä en kyllä itse tee) kaudessa, ni eipä niillä rahoilla selviäis esim. lätkän puolella edes kesätauosta. Toki se on kaikki mennyttä rahaa, mutta harrastukset maksaa ja jos koet saavasi enemmäin kuin annat ni ei kai siitä tarvitse murehtia.  ;D

Offline sidrend

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 754
    • View Profile
  • Oikea nimi: Niko Jokinen
Vs: Uuden kiekon viehätys
« Reply #4 on: 24.08.15 - klo:18:30 »
Harrastusta alkaa nyt semmonen 1,5 vuotta olla takana ja oikeastaan nyt viimeisen parin kuukauden aikana vasta on selvästi vähentynyt kiekkojen osto. Alkuunhan niitä tulee siksi paljon osteltua, jotta ne omat suosikit sieltä löytyisi. Sitten kun ne on löytynyt niin ainakin itellä vähän vähentynyt, vaikka vieläkin varmaan 1-2 kiekkoo kuukaudessa tarjouksista riippuen tulee ostettua. Onhan siinä aika jotain hienoo kun pääsee uutta kiekkoo ensimmäistä kertaa heittään, vaikkei se itelle ees täysin sopisi ja bägiin tuskin jääkään :) Ei ne kiekot kuitenkaan niin kalliita ole, että se edes tälläiselle opiskelijalle ongelma olisi.

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Uuden kiekon viehätys
« Reply #5 on: 24.08.15 - klo:19:47 »
Onneksi olen päässyt aika hyvin eroon kiekkojen hamstraamisesta. Vielä reilu vuosi sitten lättyjä tuli aika paljon osteltua ja vaihdeltua, mutta sen jälkeen olen saanut hommaan jotain järkeä. Viimeisen vuoden aikana olen ostanut tasan kolme kiekkoa, missä on oikeastaan kolme liikaa. Varastossa on satakunta hyväksi todettua ja testattua lättyä, joilla pärjää varmasti vuosia eteenpäin.

Tämähän ei sitten tarkoita, ettenkö kävisi hypistelemässä uutta muovia aina kun siihen tulee mahdollisuus. Viimeksi SM-kisojen myyntiteltasta meinasi lähteä mukaan vaikka mitä, mutta onneksi tulin järkiini.

Offline ghorkki

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Könönen
  • Seura: Deep in the Forest
Vs: Uuden kiekon viehätys
« Reply #6 on: 24.08.15 - klo:19:54 »
Tuttua tuttua tuo speksien selailu sekä arvostelujen lukeminen. :) Mutta itse olen säästänyt vaihtamalla kiekkoja aina kun tuntuu että on päällekäisyyttä tai muuten vaan en tykkää. Nii ja kun ottaa vaihdossa samaa/parempi kuntoisia ja hyvällä muovilla niin pystyy vaihtamaan useaan kertaan, eikä harmita yhtään että rahat ois menneet hukkaan. Onhan se hienoa omistaa 20+ kiekkoa, mutta ihan sama montako kiekkoa omistaa jos radalla ei onnistu niissä täydellisissä heitoissa. Itse en ainakaan saa kovin usein niitä linjoja, mitä illalla unissani kuvittelin puuväylällä saavani.

Offline Cifixie

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi
Vs: Uuden kiekon viehätys
« Reply #7 on: 24.08.15 - klo:21:31 »
Tuttua tuttua tuo speksien selailu sekä arvostelujen lukeminen. :) Mutta itse olen säästänyt vaihtamalla kiekkoja aina kun tuntuu että on päällekäisyyttä tai muuten vaan en tykkää. Nii ja kun ottaa vaihdossa samaa/parempi kuntoisia ja hyvällä muovilla niin pystyy vaihtamaan useaan kertaan, eikä harmita yhtään että rahat ois menneet hukkaan. Onhan se hienoa omistaa 20+ kiekkoa, mutta ihan sama montako kiekkoa omistaa jos radalla ei onnistu niissä täydellisissä heitoissa. Itse en ainakaan saa kovin usein niitä linjoja, mitä illalla unissani kuvittelin puuväylällä saavani.

Se on kyllä totta, et ne usein jää märiksi päiväuniksi toimistolle :D Eli kannattaa siis sijoittaa kalliimpiin muoveihin siinä toivossa että niitä voi vaihdella. :P Olen nyt koittanut toppuutella kiekkojen hankintaa sillä, että ensin opettelen parempaa tekniikkaa ja lisää taitoa, enkä koita kompensoida taidon puutetta "sopivalla" kiekolla. Sitten kun alkaa tekniikka pelaan ja saan vähän pituutta, voi paremmalla mielellä etsiä sopivia kiekkoja.

Kun aloitin harrastuksen, menin netistä kattoon "parhaat kiekot", mitä ammattilaiset käyttää eniten ja sit kun siitä ei tullut mitään, menin ostamaan flightanalyzerin mukaan sopivampia kiekkoja :P

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Uuden kiekon viehätys
« Reply #8 on: 24.08.15 - klo:23:36 »
Kyllähän noita on tullut osteltua. Toissakaudella taisi mennä aika monta satasta kesässä. Nyt on onneksi sen verran vakiintunut bägi, ettei tule enää paljoa uusia osteltua. Putterit on joo vaihdellut, mutta uusiksi ei tarvi kyllä enää bägiä laittaa. En ole nyt pariin kuukauteen "uutta" rahaa laittanut kiekkoihin, vaihtanut ja myynyt varastoa tyhjäksi ja niillä rahoittanut ostoksia.

Offline artino

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 109
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Norrkniivilä
Vs: Uuden kiekon viehätys
« Reply #9 on: 26.08.15 - klo:11:31 »
Kyllähän se aina on hyvä fiilis kun saa hypistellä sitä uusinta kiekkoa kädessä ja odottaa, että pääsee kokeilemaan. Kiekkojen paljous tuo hyvän fiiliksen, vaikka ei mulla ole kun 11 kiekkoa (se tuntuu paljolta, kun viime syksynä oli vain neljä). Nyt koetan tolkuttaa itselleni, että se on ihan tarpeeksi, vaikka luulen että ensi vuonna tulee vielä monta lisää, kun harrastus kehittyy.
« Last Edit: 26.08.15 - klo:11:34 by artino »

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Uuden kiekon viehätys
« Reply #10 on: 26.08.15 - klo:11:55 »
111 kohdalla sanot vielä samaa...  ;)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline artino

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 109
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Norrkniivilä
Vs: Uuden kiekon viehätys
« Reply #11 on: 26.08.15 - klo:20:25 »
111 kohdalla sanot vielä samaa...  ;)

Juu näin se varmaan tuppaa menee...  ;D