Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Prodiscus  (Read 224603 times)

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #105 on: 20.03.13 - klo:13:53 »
Yleisesti ottaen siiven korkeus vaikuttaa kupua enemmän kiekon vakauteen. Kuvukkaammat saattavat toki kääntää herkemmin yli, mutta tulevat myös takaisin paremmin, kun flätti taas painaa antsassa menemään jos sen vaan saa yli kääntymään...

Offline JiHo

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 32
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Joki-Hollanti
  • Seura: Wasa Thunder
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #106 on: 20.03.13 - klo:19:02 »
Flätithän ovat vakaampia kuin kuvukkaammat..
Riippuu täysin kiekosta.

Jokanen mikä mulla on ollu ni ei oo ainakaan tästä ohjeennuarasta poikennut. Voi toki niitäkin olla, mutta epäilisin että erittäin harvassa..

Destroyerit ovat vakaampia kuvukkaina...

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #107 on: 20.03.13 - klo:19:11 »
Ei oo eroa tohon mun vertaukseen mun dessuis..

Offline JiHo

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 32
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Joki-Hollanti
  • Seura: Wasa Thunder
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #108 on: 20.03.13 - klo:20:40 »
Kuvukkaat ovat pre Avery ja ovat parempia...

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #109 on: 20.03.13 - klo:20:54 »
Jaa, mä en oo huonoo dessua tavannukkaan..

Offline FGA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 193
    • View Profile
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #110 on: 20.03.13 - klo:21:04 »
Flätithän ovat vakaampia kuin kuvukkaammat..

Ihan perus aerodynamiikka sanoo että kuvullinen on vakaampi - kupu vakauttaa lennon. Toki yksilöllisiä eroja on olemassa varmasti, mutta jos flätit on sulle olleet vakaampia, niin epäilen et joku muu tekijä on vaikuttanut siihen sit.

Ei nyt ihan mahotonta et olisin väärässä tässä  :-\ - olisko täällä joku jolla olis fysiikan opintoja vähän enemmän takana, vois vahvistaa/kumota mun väitteeni?

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #111 on: 20.03.13 - klo:21:10 »
Riippuu taas mitä tarkoitetaan vakaalla?

Offline FGA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 193
    • View Profile
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #112 on: 20.03.13 - klo:21:13 »
Lentää vakaammin, ei kippaa yli niin helpolla - tai lähde väpättämään. Ei kuitenkaan tarkoita että olis mikään lihakoukku, siihen vaikuttaa muutkin ominaisuudet kiekossa kuin vain kupu.

Offline Pepperi

  • Juniori
  • **
  • Posts: 87
    • View Profile
  • Oikea nimi: Petri Mäki
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #113 on: 20.03.13 - klo:21:16 »
Kyyl munki bägis kaikki kuvulliset on ns. alivakaita ja flätit vakaita, FD, Dessu, Wraith ja Eaglet sun muut...

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #114 on: 20.03.13 - klo:21:18 »
Mulla tarkottaa että EI kippaa yli, mutta liitää kuitenkin.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #115 on: 20.03.13 - klo:21:18 »
Mulla tarkottaa että EI kippaa yli, mutta liitää kuitenkin.

Juuri näin Petri, kuvukkaat kääntää yli ja palauttaa.

Offline FGA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 193
    • View Profile
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #116 on: 20.03.13 - klo:21:23 »
Mulla tarkottaa että EI kippaa yli, mutta liitää kuitenkin.

Jep, mut eiks liito ja vakaus eroteta toisistaan ominaisuuksina?

Näin sen pitäis mennä:
Fläteissä vähemmän ilmanvastusta = pidempi liito, mutta vähemmän kupua = alivakaampia
Kuvullisissa enemmän ilmanvastusta = vähemmän liitoa, mutta enemmän kupua = vakaampia

Mut ei tietenkään ihan suoraan näin, koska paino ja rimmi ja kuvun muotokin vaikuttavat kokonaisuuteen. Joten kuvullinen ei automaattisesti tarkoita vakaata kiekkoa.
Periaatteessa siis jos on kaksi muuten identtistä kiekkoa, niin kuvullisen tulisi olla vakaampi kuin flätti.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #117 on: 20.03.13 - klo:21:34 »
Voi olla, mutta minen oo ainakaan nähny tähämmennes vakaampaa kuvullista kuin vakaampaa flättiä.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #118 on: 20.03.13 - klo:22:13 »
Mulla tarkottaa että EI kippaa yli, mutta liitää kuitenkin.

Jep, mut eiks liito ja vakaus eroteta toisistaan ominaisuuksina?

Näin sen pitäis mennä:
Fläteissä vähemmän ilmanvastusta = pidempi liito, mutta vähemmän kupua = alivakaampia
Kuvullisissa enemmän ilmanvastusta = vähemmän liitoa, mutta enemmän kupua = vakaampia

Mut ei tietenkään ihan suoraan näin, koska paino ja rimmi ja kuvun muotokin vaikuttavat kokonaisuuteen. Joten kuvullinen ei automaattisesti tarkoita vakaata kiekkoa.
Periaatteessa siis jos on kaksi muuten identtistä kiekkoa, niin kuvullisen tulisi olla vakaampi kuin flätti.
Täs onny paskaa kaikki muu paitsi se, että liito ja vakaus on kaks eri asiaa. Ja neki on kuitenki heti sen jälkeen koitettu yhdistää korreloimaan toisiansa käänteisesti. Kyllä jyräkin voi liitää ja alivakaa olla liidoton. Kyllähän bossit ja dessut on suht vakaita, mutta liitävät silti. Ja koitapa heittää vaikka ämpärin kantta lujaa, flippaa varmaan eikä kyllä liitele mihinkään. Kuvukkaat kyllä aerodynamiikan lakien mukaan luovat paremmin nostetta kiekon yläpuolelle ja näin liitävätkin paremmin. Vakauteen vaikuttaa taas enemmän siiven korkeus. Mitä korkeampi siipi, sitä enemmän kiekko ohjaa ilmaa alleen, mikä taas vakauttaa kiekkoa. Erot saman mallin sisällä taas usemmiten johtuvat jäähtymisnopeudesta, nopea vs. hidas jäähtyminen johtaa melko erilaisiin muotoihin sekä siiven, että kuvun osalta.

Offline FGA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 193
    • View Profile
Vs: Prodiscuksen lätyt
« Reply #119 on: 21.03.13 - klo:07:43 »
Mulla tarkottaa että EI kippaa yli, mutta liitää kuitenkin.

Jep, mut eiks liito ja vakaus eroteta toisistaan ominaisuuksina?

Näin sen pitäis mennä:
Fläteissä vähemmän ilmanvastusta = pidempi liito, mutta vähemmän kupua = alivakaampia
Kuvullisissa enemmän ilmanvastusta = vähemmän liitoa, mutta enemmän kupua = vakaampia

Mut ei tietenkään ihan suoraan näin, koska paino ja rimmi ja kuvun muotokin vaikuttavat kokonaisuuteen. Joten kuvullinen ei automaattisesti tarkoita vakaata kiekkoa.
Periaatteessa siis jos on kaksi muuten identtistä kiekkoa, niin kuvullisen tulisi olla vakaampi kuin flätti.
Täs onny paskaa kaikki muu paitsi se, että liito ja vakaus on kaks eri asiaa. Ja neki on kuitenki heti sen jälkeen koitettu yhdistää korreloimaan toisiansa käänteisesti. Kyllä jyräkin voi liitää ja alivakaa olla liidoton. Kyllähän bossit ja dessut on suht vakaita, mutta liitävät silti. Ja koitapa heittää vaikka ämpärin kantta lujaa, flippaa varmaan eikä kyllä liitele mihinkään. Kuvukkaat kyllä aerodynamiikan lakien mukaan luovat paremmin nostetta kiekon yläpuolelle ja näin liitävätkin paremmin. Vakauteen vaikuttaa taas enemmän siiven korkeus. Mitä korkeampi siipi, sitä enemmän kiekko ohjaa ilmaa alleen, mikä taas vakauttaa kiekkoa. Erot saman mallin sisällä taas usemmiten johtuvat jäähtymisnopeudesta, nopea vs. hidas jäähtyminen johtaa melko erilaisiin muotoihin sekä siiven, että kuvun osalta.

No niin, elikkä olin käsittänyt homman aivan väärin. Hyvä että selkis! (vinkki: sano ens kerralla "väärin" sen sijaan että sanot "paskaa". Vähemmän loukkaavaa - netin yli kun ei kuule millä äänensävyllä puhelet)

Jännää tosin että omilla heitoilla flätit kippaa yli, eikä palaa kun taas kuvukkaat saattaavat kyllä kipata, mutta palaavat aina. Mistä tämä ilmiö - vai oonko vaan niin huono heittäjä vielä?

Jos toi valmistusprosessin osaksi laskettava jäähtyminen tosiaan on syy kiekkojen eroaviin muotoihin, niin sitten varmaan harvalla valmistajalla on prosessit siinä kunnossa missä niiden pitäisi olla.