Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Tanen kiekkoilut  (Read 147147 times)

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #135 on: 19.12.16 - klo:09:16 »

Suoraakin suorempi Opto Compass. Kun kuulin ensimmäisen kerran tästä kiekosta, olin lähinnä ihmeissäni. Trilogyn valikoimasta löytyy paljon näitä "Stable midrange" -tyylisiä kiekkoja! Kävin kaupassa hiplaamassa ja kiekko tuntui korkealta soppakulhomaiselta ja jäivät kauppaan. Nyt syksyllä tuli isomman paketin mukana yksi ja kokeilin ensimmäisen kerran, kiekko meni samantien bägiin! Tässä muotissa yhdistyy uskomaton yhdistelmä sekä turnin että feidin puutetta. Vähän aikaa kestää tottua siihen ajatukseen, että tätä voi heittää kunnolla! Claymoren kanssa saa olla aina vähän varovainen, vaatii enemmän touchea. Forella en tätä heitä, muoto ei vaan sovi käteen. Jos etsit putteria pidempää suoraa kiekkoa niin tätä kannattaa kokeilla. Kilpailijoita löytyy, mutta mikään kokeilemistani ei pääse compassin tasolle. Lähimmäksi lennoltaan pääsee pienellä kuvulla varustettu Champion Atlas.
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #136 on: 19.12.16 - klo:12:59 »
Täysin samaa mieltä Compassista.

Ehkä juuri tuosta syystä on kuitenkin todella hämmentävää kattoa tuubissa kisa videoita, joilla mm Wysocki ja Proctor heittää tuota lähinnä samaan tyyliin ku ite hakattua Fusea. Eli hirveeseen hysseen ja siitä yli kääntäen oikealle.  :o


Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #137 on: 20.12.16 - klo:08:51 »
Kaikki parhaat kiekkovinkit ovatkin tulleet sulta, kuten seuraava:

Kyseessä on ~9-10 nopeuksinen perus vakaa/luotettava draiveri. Muoto on lähellä 1run PD, aavistuksen leveämmällä siivellä ja tietenkin markkinoiden parhailla muoveilla ;) Tämän nopeuksinen kiekko ei voi enää olla pillisuora, joten tärkeintä on yhdistelmä liidokkuutta ja vakautta. Omalle heitolle tässä on täydellinen yhdistelmä. Voi tinttaa täydet vaikka 1.5m korkuista linjaa: turnaa ja feidaa juuri sopivasti. Vakaimpia ovat 175g optot jotka ovat uutena melko ylivakaita, saa laittaa antsakulmaa ja kestää hyvin vastatuulta. Goldit ja 170g optot ovat vähän suorempia, alle 170 gold hakattuna alkaa kääntää kunnolla. Käytän kiekkoa noin 90-100m asti riippuen linjasta. Kenttämaksimit siellä ~110m. Hyviä haastajia löytyy: PD, CD, Thunderbird, Starfire, Saint Pro.
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #138 on: 20.12.16 - klo:17:44 »
Paljon rakkautta minultakin itselleni tuoreelle tuttavuudelle Compassille. Emac Truth kestää enemmän tuulta, feidaa enemmän ja on pidempi ilman Emac titteliä oleva Truth käänsi kovilla vedoilla toisin kuin Compass. Johtuisikohan tykkikäsien kääntävät Compass heitot kulumastakin osin? Minusta Compass on aika helppo forettaa ja vajavaisilla tehoillani kämmeneltä ei tarvitse kuin mutaman asteen hysseä vaakaan päätymiseen. Rystyltä pidemmälle heittäen vaakana heittäen kohtuullisissakin vastatuulissa ei käännä. Lähin kiekko Compassin suoruutta, mitä olen kokeillut, on First Run Comet. Saatavuutta ei ole ja muut Cometit kääntävät ja rankaisevat ihan eri tavalla virheistä. Comet on vain pidempi kuin Compass. Selvästi pidempi.

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #139 on: 21.12.16 - klo:09:14 »
Musta hevonen, ei ollut edes listalla joulukuun alussa. Eikös tämäkin jostain Jaskalan kirjoituksista jäänyt takaraivoon.

Erittäin miellyttävän muotoinen putteri, pienellä beadilla ja aivan flätti kansi. Blend muovi on myös mukavan gripikästä ja jämäkkää. Lennoltaan kiekko on vakaampi kuin mitä muodon perusteella voisi päätellä. Odotin vähän Judgen tyylistä kiekkoa, mutta lennoltaa kiekko on oikeastaan täysin samanlainen kuin Kilpi. Antaisin lentoarvoiksi 3 2 0 1, feidi on kuitenkin suht maltillinen. Lyhyempi Compass? Meni heittämällä bägiin ja 7kpl Soft Kilpiä lähtee kiertoon, voi laitella YV jos kiinnostaa.
« Last Edit: 21.12.16 - klo:09:38 by TaneT »
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #140 on: 21.12.16 - klo:23:32 »
Omat marshalit melko painavia ja aavemaisesti laskee nopeammin kuin ajattelee ja putti putterina toimiikin hauskasti hissi puteissa kun tipahtaa kiven lailla alas.
Olenkin ottanut alle laitto kiekoksi mustan 176g ihan sitä varten että pysytään päätöksessä kun tolpan juureen on tarkoitus pehmeällä muovilla sijoittaa.
Löysi paikan mullakin ☺.

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #141 on: 22.12.16 - klo:08:01 »
Sokerina pohjalla, penaalin terävin kynä, inkkarikanootin arkkitehti, kuka muu muka

Leveärimmisten draivereiden kunkku, kaikkien hehkuttama, huutokaupassa joukkopsykoosia aiheuttava: Destroyer. Mistä sitä aloittaisi? Kiekko on riittävän leveärimminen, että et tarvitse tätä nopeampaa kiekkoa. Unohda jo ne Colossukset ja Freedomit. Kiekko ei ole liian leveärimminen, jotta pienempikätinenkin voi sitä heittää. Eli täydellinen nopeus/rimmin leveys. Löytyy joka makuun sopiva vakausaste. Siis aivan rollerista törkeään jyrään. Onhan sitä valmistettu mitä 10 vuotta? (http://www.dgcoursereview.com/forums/showthread.php?t=54) Alivakaimpia ovat varmaan DX Dessut, niistä ei kokemusta. Kokeilemistani osa Pro Dessuista on todella alivakaita, samoin Echo Dessut jotka ovat olleet myös todella kuvukkaita. Ylivakaimpia taas Super OS Dessut ja osa Paulidessuista. Kun löytää sopivat yksilöt, niin voi täyttää yhdellä mallilla koko max distance osaston. Omasta bägistä löytyy 157g blizzu, 2x170g Pro, 2x 168g Star ja 157g Star.

Paras paikka heittää Dessua on aukea ja pitkä väylä, vastatuuli tai vasemmalta oikealle painava tuuli. Kaivat bägistä sen itselle täydellisen 168g Paulidessun ja lataat täydet flättinä.. kiekko halkoo tuulta, päästää ehkä vähän yli mutta tulee varman feidin kanssa tonttiin :o
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #142 on: 22.12.16 - klo:08:18 »
Sokerina pohjalla, penaalin terävin kynä, inkkarikanootin arkkitehti, kuka muu muka

ahuahuahuauha :D
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #143 on: 23.12.16 - klo:17:52 »
Yliarvostettua, liian ylivakaata ja voimaa vaativaa srekä nokkakulmaherkkää Dessuylistys, kun mokoma ei ole edes kovin pitkä. Pituuteen paremmaksi menee tehojen riittäessä kuulemma Boss (ei mulla, jos ei ole kevyt), Nuke helposti ja Colossus kevyenä jokerina ylivakaimmat Isännät. Kontrollissa, suoruudessa, nokkakulman vähemmässä kriittisyydessä, vajaiden tehojen siedossa jne. helppoudessa Beast X tyyppisenä. Beast on noin yhtä pitkä kuin Dessu by the way ja speed 10, kumpikohan on helpompi ja luotettavampi? Beast plus todellinen pituuskiekko yhdessä ja sulla on sekä helppous, luotettavuus, kohtrolli plus distanssi hoidettuna paremmin. Siis koko paketti. Isot pojat väittivät pitkään Dessun mainioutta ja omalla kohdalla tehot eivät riitä sen taltuttamiseen. Sitten ainakin yksi heistä vaihtoi Terniin ja mulla taas on siitä niitä ylivakaita lyhehköjä about Dessuja, joten no go no joy. Kulemma siitä löytyy alivakaampia pidempiä yksilöitä ilman sisään ajoakin. Kotimaisista vaihtoehdoista (Ruåttin kautta) Miekka on noin sama kuin Dessu noin vaihtoehtona. Samoin hitaampi kuvukas muita ylivakaampi Flow menee samoille mitoille kuin Dessu ja karvan vähemmällä vähemmällä feidillä.

Mitä niin ihmeellistä Dessussa on kuin misguided konsensus? Mulla on ollut niitä erilaisia useita ja kiekko oli kilpailukykyinen julkaisuhetkellä vain ylivakaampana Beastina. Muta erinomaisuutta en siitä ole havainnut, eli nykyään ei mitään iloa, kun on hävinnnyt tai jäänyt viivalle monen kilpailijan kanssa. Tämä ei ole trolli, vaan ihemttelyäs siitä, että onko heittämiseni niin erilaista muihin nähden, vai eivätkö muut ole tehneet tarpeeksi monen kiekon kanssa vertailutestiä monin heitoin kentällä sarjatulella toistojen ja vertailukelpoisuuden aikaansaamiseksi? Minulla moni vertailutesti on jättänyt Dessut pätevään, muttei mitenkään erikoiseen luokkaan. Sitten on se Ruåtti/USAkilpailija DDltä. Eikös Las Aves kopsanut Dessun myös? Sitä en ole kokeillut.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #144 on: 24.12.16 - klo:10:48 »
Itse olen Dessun kohdalla ns. jälkisyntyinen. Bägistä löytyy kaksi jäätävän vakaata paulidessua erikoistarkoituksiin.

Koskapa olen siirtynyt Dessu-leiriin vasta myöhäsyntyisesti voin kertoa miten olen asian nähnyt. Kymmenen vuotta sitten ei ollut dessuja. Silloin kaikilla piti olla Orc. Ja melkein kaikilla olikin, itse olin tullut hankkineeksi Starfiren, joka on vakaampi Orc eli kuluessaan muuttuu Orciksi jos haluaa asian yksinkertaistaa :)
Muutama vuosi sitten tuli uusi kiekko, sopivasti markkinoitu ja naksahti kuin metrin halko jengiin. Kaikilla piti olla dessu.
Silloin aluksi Dessu oli käsittääkseni aika vakaa, enkä ymmärtänyt koskaan miten 70m heittävä kaveri piti tätä kiekkoa ykkösdraiverinaan. Mainoksen uhri.
Sitten alkoi mielestäni aikamoinen sekoilu. Tuli kaikenlaista Dessua, et voinut tietää mitä saat ja Jallen kykyjä analysoida Dessuja ylistettiin.
Tässä kohtaa loppui ymmärrys. Eihän Dessu ole Innova tai muukaan kiekkomerkki. Se on kiekko, jolla on nimi. Sen pitäisi pyrkiä olemaan samanlainen aiempien Dessujen kanssa. En tiedä mitään muuta kiekko joka olisi epäonnistunut olemaan yhtä paljon erilainen keskenään itsensä kanssa.
Mikä sitten on vielä kummallisempaa, tästäkin huolimatta jengi on edelleen sitä mieltä Dessu se olla pitää.

Outoa menoa.


Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #145 on: 25.12.16 - klo:18:45 »
Beast vs. Dessu ;D

Onhan nää nyt aivan eri kiekkoja. Beast menee enemmän kontrolli kuin distance kategoriaan. Toki Beast on ihan hiton hyvä ja pitkä kiekko, mutta ei se pituudessa oikeille distance draivereille pärjää. Toki jos nokkakulman kanssa on ongelmia, niin hitaampi on aina parempi kuin nopeampi. Täytyy ottaa vielä seuraavassa kenttätreenissä vähän vertailua Beast vs. (Pro) Dessut. Mutulla sanoisin että pituuseroa jää semmoiset 15m mikä esim. 200m Par4 väylällä helpottaa kivasti kakkosheittoa ;)

Hyvää joulua ja alkavaa kautta kaikille blogin seuraajille! Mukavasti piristi tämä kiekkojen arviointi juttuja täällä ja aion kirjoittaa jatkossakin paljon enemmän lätyistä.

Hki Haagassa on loistava (draivi)treenipaikka myös talvikaudelle: Laajasuonpuisto. Jos joku haluaa lähte sinne viskomaan arki-iltaisin niin heitelkää yv. Ainakin Jannen, Jugin ja Kempsterin heittoa olisi hienoa päästä seuraamaan.
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline jugi

  • Juniori
  • **
  • Posts: 77
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka
  • Seura: TT
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #146 on: 25.12.16 - klo:22:54 »
Innostaisi kovin tuo paikka! Mennään testaileman vaan heittoa sinne, mutta vähän reeniä alkuu hallissa ;)

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #147 on: 26.12.16 - klo:08:01 »
Jos kyseessä on se puisto, jossa on koreja etelään Motonetistä, Varuste.netistä ja Varustelekasta, tunnen paikan. Keuhkot paskana, joten pyöräily on out, mutta bussilla pääsee kai lähelle. Onneksi lekuri on käskenyt hengästymistä välttävää ulkoilua päivittäin keuhkohoidoksi. Ja heittämistä käsihoidoksi. Sikäli kiinnostaa, kun käsi paranisi heittokuntoon, kun on ylirasitustulehdus päällä.

Minä olen mainio esimerkki pakollisesta tekniikan muokkauksesta pois ihanteellisesta vammoista johtuen. Sikai en täystehoilla ole hyvä esimerkki, mutta kontrollitehoilla on vähän järkevämpi tekniikka yleiskäyttöön. You have been warned. Nyt on valot kortilla, miten aikaisin porukka pääsee paikalle yleensä? Mulle ma-to käy yleensä ja muut päivät ei.

Mielenkiintoista on, miten käsitykset muuttuvat. Kun aloitin Beast oli maksimipituusdraiveri. Aero putteri oli me pituusdraiveri julkaisuhetkellä. Mistä alkaen speed 10 on kontrollikiekko? Sitä olen aina hehkuttanut Beastissä, että se on pitkistä kiekoista kontrolloitavin, eli kontrollikiekko lisätyllä pituudella. Sikäli ymmärrän kommentin kontrollidraiverista, vaikka se talloo vanhojen määritelmien varpaille. Ei ole eka kerta historiassa.

Ymmärrän Arin purnauksen eriävistä Dessuista, mutta se ei ole ainoa kiekko, jolle on noin käynyt. Olen välttänyt ongelman Dessujen vaihteluista, kun siirryin pois niistä ja naureskelin kyynisesti AJ dessuista kuulemilleni ylivakaampi kuin alkuperäiset kommentteja. Jo silloin se oli niin passe (kännykästä puuttuu etuheittomerkki), kun oli nähty jo aiemmin. Fiilis oli Innova, jälleen rolleyes. Rpro kevyet Bossit olivat pidempiä silloin. Harvoin kannatti käyttää, kun eivät kestä mitään.

Beast on worst offender kohdalleni osuneista ja olen nähnyt neljää eri päämuotoa vuosien aikana.

Minulla pisin kulunut Pro Dessu on huippuheitolla pari metriä Beastiä pidempi ja yleensä samoissa. Beast vaatii paljon korkeamman heiton kulkeakseen pitkälle.

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #148 on: 26.12.16 - klo:09:00 »
Ei ole se Haagan koulun frisbeegolf"rata" vaan tommoinen piiiitkä tekonurmikenttä ja se on valaistu 21:15 asti. Löytyy kartasta tuolla Laajasuonpuisto -nimellä.
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Tanen kiekkoilut
« Reply #149 on: 27.12.16 - klo:13:01 »
En ajatellut koulun harkkakoreja. Pitää vielä katsoa kartasta, että onko kyseessä ajattelemani paikka. Lisäys ei ihan, olen nähnyt alueella harkkakoreja, mutta oli vähän itään ajattelemastani paikasta. Isohko puisto, onko keinonurmi Eliel Saarisen tien ja Humanistisen amkn välissä?

Kokeilin käden kuntoa äsken 60-70 m putteridraiveilla. Ehkä 20 heittoa ja ei foresta tykkää yli 40 m tehoilla käsi. Lekuri käski kuntoutukseksi heittää päivän kunnon mukaan ja etua tuli. En uskalla vielä täysillä heittää ja kun flunssan jälkioireita on, ensi viikolla aikaisintaan uskallan käyttää tehoja, jos ei tule takapakkia. Hyh miten ruosteessa olen.

Väärinkäsitysten välttämiseksi pää Beastini on 9 g kevyempi kuin pisin Dessuni. Kevyttä Dessua ohi 150 g dxn en ole kokeillut ja perverssiltä kuullostaa, mutta 150 on lyhyempi kuin kulutettu 175 Pro. DX feidaa enemmän kulutettunakin kuin Pro ennustaen kulumista. Meni plörinäksi silti, kun kuluessa feidi ei vähentynyt, mutta flippaa kontrollia tuhoten enemmän kuin kulutettu Pro. Ei koskaan tullut hankituksi yhtä painavaa Dessua kuin Beasteistä pisin, koska mitta ei ole merkittävästi parempi kuin Beastilla, mutta muut ominaisuudet mättävät sikana. Ja oikeasti pidempiä draivereita on ollut öö 2009, vai viimeistään 2010 alkaen?

Pitkistä puheenollen antsalla laajalla s kurvilla Kohtalo kuuluu Dessun pieksijöiden joukkoon noin listasta vajeita eliminoimisesta johtuen. Ero vaikuttaa melkoiselta. Meni 165 kuvukasta Colossusta pidemmälle. Nukessa esimerkiksi X on tosi kuvukas ja kovemmin feidaava ja lyhyempi kuin ESP JA Z, joten kiinnostaa tietää, ottaisiko matalampi Colossus eron kiinni. Suorilla heitoilla kuvukas Colossus on pidempi kuin TP Kohtaloni.
« Last Edit: 27.12.16 - klo:13:13 by JanneRäsänen »