Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Jonin Treenipäiväkirja  (Read 38539 times)

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Jonin Treenipäiväkirja
« on: 30.07.12 - klo:19:51 »
Aloittelija, sillä on ehkä hyvä aloittaa tämän treenipäiväkirjan pitäminen. Ensimmäinen kosketus lajiin tapahtui viime torstaina 26.7.2012 eli hurjat 4 päivää on takanapäin! Kaverin kanssa ollaan jo pitkin kesää puhuttu, että pitäis kokeilla ja tutustua lajiin. Tulipas otettua härkää sarvista kiinni ja marssittua Seinäjoen Intersportiin. Omistaja oli juuri sopivasti vaihtumassa liikeessä ja kiekot olivat huikealla loppumyynti hinnalla -10% ! Olin tulostellut Innovan sivulta hienot pdf tiedostot, missä esiteltiin kiekot ja mikä sopii millekkin. Kiekkoja oli todella vähä vähän tarjolla, siinä papereita kädessä pyöritellen ja yrittäen ottaa epätoivoisesti katsekontaktia myyjiin, jotka vaan kiersi kauempaa kun näkivät mitä olin ostamassa. Kauppakassiin kuitenkin upposi P1 Putter (C-line) ja Champion Leopard.

Kaveri oli kans aiemmin jo samalla viikolla ostanu kiekot ja äkkiä Seinäjoen Törnävän Radalle http://frisbeegolfradat.fi/rata/tornavan_frisbeegolfrata_seinajoki treenailemaan!

Ensimmäinen päivä meni oikeastaan vaan ihmetellessä ja katsellessa muiden taitoja. Epätoivoisesti itse perässä yrittäen.
Heittelimme alkuun vähäsen ja päätimme lähteä kiertämään rataa.

9 väyläinen rata tuli kierrettyä 3x tuloksilla: +16, +13 ja +13.

Seuraava päivä menikin töiden merkeissä mutta heti Lauantaina 28.7 oli pakko lähteä heittelemään.

Ratakin tuli kierrettyä 4x tuloksilla: +14, +10, +13 ja +12.

Välillä jäimme putteja harjoittelemaan mikäli toinen porukka ei heti tullut perässä ja draivia myös mikäli oli mahdollista.
Suurimmaksi osaksi päivä kului otteita harjoitellessa ja yritys saada jonkinmoisia aloituksia lähtemään.
Leopardi tuli myös upotettua 8 väylällä Seinäjokeen!

Kello oli onneksi sen verran vähän, että kerkesin käydä hakemassa 2x Leopardia tilalle. (Jotta harjoitellessa ei tarvitsisi hakea kokoajan kiekkoa).

Eihän sitä pystynyt millää olemaan seuraavaa päivää kotona, olihan se pakko lähteä radalle!

Sunnuntai 29.7.

Rata tuli taas kierrettyä 4x tuloksilla: +15, +12, +11 ja +10.
Samanlaista harjoittelua melkein kuin edellinenkin päivä, porukkaa oli taas paljon liikenteessä! hyvä niin!

Youtubesta on tullu paljo katsottua tekniikoita ja ohjeita. Ihan hyvissä määrin myös luettua asioita lajiin liittyen ja seurattua mm. viime vklp:sia SM-Kisoja.

Tänään Maanantaina 30.7. kävin heittelemässä putteja ensin 4 metristä 10x puhdas sarja putkeen ja sitten 15x sarja. Myös pari drive tuli heiteltyä, mutta kova sade yllätti ja piti jättää leikki kesken.


Apua todella kaivataan, vinkkejä, mielipiteitä, kommentteja ja treeniohjeita!




« Last Edit: 31.07.12 - klo:07:20 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #1 on: 30.07.12 - klo:22:21 »
Neljä päivää ja näyttää, ku ois pelattu kuukausia!!! Hyvä meno siis! Hyvät kiekot otit alkuun. Itsekin Leopard ja Aviar (lähellä tuota P1:stä) oli ekat kiekot.

Offline Ze1P11

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 432
    • View Profile
    • Seuran kotisivut
  • Oikea nimi: Jukka-Pekka "JP" Leino
  • Seura: RFG (Riihimäen Frisbeegolf ry)
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #2 on: 30.07.12 - klo:22:36 »
Neljä päivää?! Hyvä meno, jatkakaa.

Offline Atamooni

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 102
    • View Profile
  • Oikea nimi: Heikki Talvinen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #3 on: 30.07.12 - klo:22:39 »
Toi videohan ei siis ollu treenipäiväkirjan pitäjä vaan videossa vaan oli väylä missä hukkasi kiekkonsa.. :)

Mutta ei muuta kun toistoja ja niiden jälkeen lisää toistoja. Sillä sitä parhaiten oppii.

Offline Ze1P11

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 432
    • View Profile
    • Seuran kotisivut
  • Oikea nimi: Jukka-Pekka "JP" Leino
  • Seura: RFG (Riihimäen Frisbeegolf ry)
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #4 on: 30.07.12 - klo:22:55 »
Joo vois tarkemmin kattoon..  ;D

Mut jokatapauksessa hyvät kiekot valitsit, suosittelen harjoittelemaan heittotekniikkaa välillä myös urheilukentällä. Putterilla vaan toistoo ja välillä taas leopardii kehiin ku putteri lentää mallikkaasti. Ei kannata keskittyy heti maksimipituuteen vaan laadukkaaseen heittoon. Siitä sitten pikkuhiljaa pituuden kasvatusta.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #5 on: 30.07.12 - klo:23:45 »
Toi videohan ei siis ollu treenipäiväkirjan pitäjä vaan videossa vaan oli väylä missä hukkasi kiekkonsa.. :)

Hoohoohoho... hups. No ei siinä mittään. :D

Annetaan lisävinkkinä, et opettele heti alusta alkaen heittämään lähestymisheittosi putterilla. Aika paljon saat suuntaa treenaamiseen, jos jaksat koluta näitä treenipäiväkirjoja ja keskusteluja läpi täällä foorumilla. Monet myös postaa videoita omista heitoista (kuten luulin sinun tehneen) ja niistä saa aika kivasti palautetta.

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #6 on: 31.07.12 - klo:07:28 »
Vähä pelkäsinkin, että tämän videon kanssa käy näin. Ehkä parempi että poistan sen ettei tule lisää sekaannuksia :) Kiitoksia vinkeistä! Ajattelin lähipäivinä olla enemmän urheilukentällä heittämässä ja putteja harjottelemassa, mutta myös kiertää radan aina pari kertaa läpitte. Kuitenkin tuntuu että saan siitä monipuolista harjottelua ja oppii tuntemaan lajin paremmin. Viikkokisoja ajattelin mennä joku päivä seuraamaan jos sieltä irtois hyviä vinkkejä. Ainakaan tässä vaiheessa en kehtaa mennä mukaan kisaamaan. Tulen varmaan tulevaisuudessa postaamaan video pätkiä heitoista. Lukenu muiden päiväkirjoja ja on osottautunu ihan hyväksi tavaksi saada lisävinkkejä!
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #7 on: 31.07.12 - klo:09:55 »
Vähä pelkäsinkin, että tämän videon kanssa käy näin. Ehkä parempi että poistan sen ettei tule lisää sekaannuksia :) Kiitoksia vinkeistä! Ajattelin lähipäivinä olla enemmän urheilukentällä heittämässä ja putteja harjottelemassa, mutta myös kiertää radan aina pari kertaa läpitte. Kuitenkin tuntuu että saan siitä monipuolista harjottelua ja oppii tuntemaan lajin paremmin. Viikkokisoja ajattelin mennä joku päivä seuraamaan jos sieltä irtois hyviä vinkkejä. Ainakaan tässä vaiheessa en kehtaa mennä mukaan kisaamaan. Tulen varmaan tulevaisuudessa postaamaan video pätkiä heitoista. Lukenu muiden päiväkirjoja ja on osottautunu ihan hyväksi tavaksi saada lisävinkkejä!
Teillä Seinäjoella on sen verran rento ja hyvä meininki seurassa & viikkokisoissa, että mene sinne mukaan vaan, vaikka tuntuu, ettei kehtaisikaan. Olet varmasti tervetullut osallistumaan. Viikkokisoissa samassa ryhmässä pelaavat kokeneet konkarit jakavat vinkkejä mielellään ja pääset ihan vierestä seuraamaan, kun he heittelevät.

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #8 on: 31.07.12 - klo:18:04 »
Vähä pelkäsinkin, että tämän videon kanssa käy näin. Ehkä parempi että poistan sen ettei tule lisää sekaannuksia :) Kiitoksia vinkeistä! Ajattelin lähipäivinä olla enemmän urheilukentällä heittämässä ja putteja harjottelemassa, mutta myös kiertää radan aina pari kertaa läpitte. Kuitenkin tuntuu että saan siitä monipuolista harjottelua ja oppii tuntemaan lajin paremmin. Viikkokisoja ajattelin mennä joku päivä seuraamaan jos sieltä irtois hyviä vinkkejä. Ainakaan tässä vaiheessa en kehtaa mennä mukaan kisaamaan. Tulen varmaan tulevaisuudessa postaamaan video pätkiä heitoista. Lukenu muiden päiväkirjoja ja on osottautunu ihan hyväksi tavaksi saada lisävinkkejä!
Teillä Seinäjoella on sen verran rento ja hyvä meininki seurassa & viikkokisoissa, että mene sinne mukaan vaan, vaikka tuntuu, ettei kehtaisikaan. Olet varmasti tervetullut osallistumaan. Viikkokisoissa samassa ryhmässä pelaavat kokeneet konkarit jakavat vinkkejä mielellään ja pääset ihan vierestä seuraamaan, kun he heittelevät.

Ehkä jos sitä menis kattomaan viel tällä viikolla ja ens viikolla sit rohkenis mukaan :) Löytyykö tästä Seinäjoen seurasta mitään tietoa? ei ainakaan googlettamalla osunu mitään.
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #9 on: 31.07.12 - klo:21:06 »
Disc golf club provinssi ku pistää googleen ni rupee tippuun osumia.

Offline Heatseeker

  • Juniori
  • **
  • Posts: 59
    • View Profile
    • #8993
  • Oikea nimi: Toni Mäenpää
  • Seura: DGCP/Team Anyones
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #10 on: 31.07.12 - klo:22:14 »
Seuran kotisivut: http://dgcp.webs.com/ - Ei kovin aktiivinen
Seuran viralliset facebook sivut: https://www.facebook.com/frisbeegolf.dgcp
Vapaampi tiedotuskanava ja muu pulina: https://www.facebook.com/groups/102090639884525/

Viikkoksat on torstaisin kello 18. Tervetuloa mukaan, meillä on siellä hyvä porukka ja varmasti saa vinkkejä :) Tällä viikolla tosin ei ole viikkareita, kun siellä kentällä on vissiin jotain pesäpallon läimimistä koko viikon.

T: DGCP aktiivi

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #11 on: 01.08.12 - klo:07:07 »
Seuran kotisivut: http://dgcp.webs.com/ - Ei kovin aktiivinen
Seuran viralliset facebook sivut: https://www.facebook.com/frisbeegolf.dgcp
Vapaampi tiedotuskanava ja muu pulina: https://www.facebook.com/groups/102090639884525/

Viikkoksat on torstaisin kello 18. Tervetuloa mukaan, meillä on siellä hyvä porukka ja varmasti saa vinkkejä :) Tällä viikolla tosin ei ole viikkareita, kun siellä kentällä on vissiin jotain pesäpallon läimimistä koko viikon.

T: DGCP aktiivi

Kiitos paljon! Pitää tutustua :)
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #12 on: 01.08.12 - klo:07:40 »
Tiistai 31.7.12.

4h verran tuli taas treenailtua päivän aikana. Kävin töiden jälkeen heittelemäs draiveja, noin tunnin verran ennen kuin taivas taas repesi. Laukussani siis majailee 2x Champ Leopard ja P1 Putteri. Tämä oli käytännössä ensimmäinen kerta kun menin vaan pelkästään harjoittelemaan heittoja, etten lähtenyt rataa kiertämään ollenkaan. Harjoittelin aluksi vauhdin ottoa heittoon, että miten askelien olisi järkevä mennä. Eritoten myös siihen kuinka takaa käsi lähtee heitossa ja että se menisi suorana rinnan edestä. Näitä 3x kiekkoa tuli heiteltyä ja monia onnistumisiakin mahtui mukaan, kiekko osaksi meni sinne minnekkä halusin ja suhteellisen vaakana. Yleisesti minulla on myös pahana tapana heittää ylöspäin, kiekko lähtee vakaana korkealla, mutta tippuu sitten noin 50 metriin. Toki en tiedä paljonko tämä Leopard kiekko antaa anteeksi huonoa tekniikkaa ja käytännössä Putteri näyttää sen todellisuuden?! tai näin ainakin olen lukenut.. Mutta tottahan se oli Leopard lentelivät keskimäärin 55-62 metriin ja putteri puoleen väliin tästä matkasta. Putterin heitot kaartuivat oikealle ja kiekko meni poikittain ilmassa. Kämmen heittoja tuli myös heiteltyä ja tuntui ettei niistä tullut yhtään mitään. Minkäänlainen ote ei tuntunut luontevalta ja heitot muistuttivat lepakkoa. Parit puttaukset tuli myös koriin heiteltyä ja sen jälkeen sade alkoikin..

Päätimme kaverin kans mennä illasta uudestaan ku sade loppui. Kiersimme satunnaisesti väyliä lämmittelyksi, koska autoja oli parkkeerattu väylien eteen. Lopulta pääsimme kiertämään radan kahteen kertaan.

Tuloksilla:
4 4 4 4 3 4 4 4 5 = 36 / +9
3 4 4 3 4 5 5 5 4 = 37 / +10

Näistä 5 olisi tarkoitus päästä eroon, heitot tuntuivat menevän ihan mukavasti. Oma henk.koht. rataennätyskin tuli tehtyä +9! Tuli myös heittyä pari pitempää puttia sisään, että piti oikein kunnolla huudahtaa! Aloitukset heitän aina Leopardilla ja siitä jatkan seuraavat heitot putterilla. Lähestymisheittot alkoi kulkemaan hyvin putterilla ja heitot menivät yllättävän suoraan. Yleisesti kahden ensimmäisen heiton jälkeen korille on se 8-12m ja tuntuu jopa mahdottomalta heitellä niitä sisään, siinä osa syy ehkä siihen miksi noita 4 ja 5 tulee niin paljon.

Ratakierrosten jälkeen jäimme 100m väylälle heittelemään putteja ja lähestymisheittoja. Tuntuu että tälläsistä harjoituksista on todella paljon apua. Kuitenkin kiekkomääräni vuoksi tuntuu puuduttavalta heittää aina yksi putti ja hakea se. Olisiko mahdollisesti järkevää ostaa enemmän samanlaisia kiekkoja ja kuinka paljon? tässä vaiheessa harjoittelua. Draiveja tuli heiteltyä vielä lopuksi urheilukentällä. Aloin huomaamaan, että Putteri lensi noin metrin päähän leopardeista. Taisi löytyä se rakkaus putteriin ja jonkinmoista kehitystä oli huomattavissa iltapäivän heittoihin verrattuna.

Mielipiteitä, kommentteja ja ohjeita pistäkää tulemaan! :)
« Last Edit: 01.08.12 - klo:07:45 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #13 on: 01.08.12 - klo:08:42 »
Tuosta puttitreenaamisesta. Kun tuntuu, että se itselle oikea putteri on löytynyt, niin kannattaa hankkia niitä se 3-5 kpl:tta juurikin treeniä varten. Kasvattaa toistojen määrää reilusti, kun samassa ajassa puttailee 2-3 kertaa enemmän, kuin yhdellä-kahdella putterilla. Myöskin mielekkyys säilyy pidempään, koska yhden kiekon noutaminen alkaa puuduttamaan, kuten totesitkin jo :)

Reeniputtereiksi P1:siä lienee melko helppo löytää kätettynä joka nurkasta (oman radan muilta harrastajilta tai sitten foorumeilta).

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #14 on: 01.08.12 - klo:11:06 »
Yleisesti minulla on myös pahana tapana heittää ylöspäin, kiekko lähtee vakaana korkealla, mutta tippuu sitten noin 50 metriin. Toki en tiedä paljonko tämä Leopard kiekko antaa anteeksi huonoa tekniikkaa ja käytännössä Putteri näyttää sen todellisuuden?! tai näin ainakin olen lukenut.. Mutta tottahan se oli Leopard lentelivät keskimäärin 55-62 metriin ja putteri puoleen väliin tästä matkasta. Putterin heitot kaartuivat oikealle ja kiekko meni poikittain ilmassa. Kämmen heittoja tuli myös heiteltyä ja tuntui ettei niistä tullut yhtään mitään. Minkäänlainen ote ei tuntunut luontevalta ja heitot muistuttivat lepakkoa. Parit puttaukset tuli myös koriin heiteltyä ja sen jälkeen sade alkoikin..

Ylöspäin lähtevät heitot johtuvat usein siitä, että veto lähtee takaa alhaalta ja nousee rinnan kohdalla ylös. Heittolinja ei kulje vaakatasolla, vaan on nouseva. Tsekkaa, että kiekko on samalla korkeudella myös taakseviennissä, kuin rinnan kohdalle tultaessa. Toinen ja kenties yleisin syy ylös heittämiseen on se, että kehon painonsiirto ei onnistu ja heitto jää takapainoiseksi. Testaa heittoasi hidastettuna, että siirtyykö painopisteesi vedon aikana takajalalta etujalan päälle. Pitäisi siirtyä.

Se, että kiekko väpättää, on viesti epäpuhtaasta tekniikasta. Muutama vinkki siihen: Katso, että veto suora koko matkan, eikä lopussa tule mitään outoa liikettä (esim. ranteella), mikä rikkoo tämän linjan. Älä purista putteria! Putterin rimmi on niin korkea, että se pysyy kyllä käsissä puristamattakin. Puristaminen oli alkuun itselläni suurin syy väpätyksiin. Älä revi! Heitä alkuun ihan iisejä heittoja. Vaikka puolet lyhyempiä. Kun ne menee puhtaasti ja hyvin, ni lisäät hiukan poweria ja siitä eteenpäin. Näin rennon hitaan heiton tekniikka siirtyy hiljaksiin koviin heittoihin. Radallakaan ei tarvita max. pituutta kuin harvoissa avauksissa. Voit myös koittaa putterin kanssa vaihtoehtoisia grippejä: http://quadcitydiscgolf.com/Grips.html Ota etusormi pois rimmiltä, jos pidät sitä siinä.

Heittämilläsi matkoilla draiverisi on vielä anteeksiantava, mutta kun pituutta alkaa tulla lisää, sekin kippailee, jos heität väärin. Siksi nuo ovat hyviä kiekkoja, jotka sinulla on. Eipä muuta ku treeniä. Jos saat kännyllä kuvattua draiviasi, niin siitä on helppo katsoa, onko perusasiat kunnossa.