Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Jonin Treenipäiväkirja  (Read 39384 times)

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #45 on: 15.08.12 - klo:14:34 »
Tiistai 14.08.2012

Seinäjoella paistoi aurinko lujaa ja korkealta vielä näin elokuussakin. Perus lämmittely draivit alkuun kentällä, ensimmäinen heittokin meinasi rollata jokeen, onneksi pysähtyi kuitenkin puskaan! Kädessä alkaa pikkuhiljaa jo tuntua tämä treenaaminen, 10 päivästä olemme pitäneet yhden välipäivän ja sekin vain sen takia koska satoi. Olen yrittänyt kyllä venytellä ja lämmitellä suhteellisen hyvin aina, mutta ehkä liika on välillä liikaa. 

Putteja yritettiin heitellä, mutta porukkaa oli sen verran paljon liikkeellä, että korit oli kokoajan varattuja ja kädessä alkoi tuntua jo vähä liikaa draivien heittely. Päätimme että pidämme ratapäivän tällä kertaa. 

Hyvinhän se alkoi, heti ensimmäisellä väylällä napsahti birdie! joka oli minun kolmas. Näitäkin on alkanut tulemaan ihan mukavasti lyhyen ajan sisällä. Draivit lähtivät välillä taas ihan hyvin, lähestymisheitot ja putit eivät sitten onnistuneet ollenkaan. Lähestymiset menivät aina niin paljon ohitse, että oli se reipas 12-15m puttaus edessä, joten bogey ja tuplabogey paukku vähä liikaakin. Kaksi kertaa rata tuli kierrettyä ja tulokset olivat 35 / +8 ja 37 +10. Tulokset ovat kyllä ihan hyviä, mutta olen huomannut kuinka ankara nykyään olen itselleni näissä. Monissa asioissa se on hyvä, että vaatii itseltänsä paljon. Mutta yleisesti minä vaadin niin paljon, että lopulta palan loppuun. Pitäisi osata antaa itsellensä aikaa vähän enemmän.

Kysymyksiä:

Miten yleensä lämmittelette? ennen kuin alatte kiertää rataa tai ennen kisoja. Onko teillä omat rutiinit ja teettekö aina samat heitot vai ihan vain fiiliksen mukaan.
« Last Edit: 15.08.12 - klo:14:37 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #46 on: 15.08.12 - klo:14:58 »
Omat lämmittelyt noudattelee aina aikalailla samaa kaavaa. Aloittelen pyörittelemällä käsiä, hiukan hölkkäilemällä ympäriinsä samalla tehden polvennostoja ja pakarajuoksua. Samoin kiertokävelyä, että kyljet aukeavat. Pientä venyttelyä varsinkin alaselälle ja muita perus kuntopiiriliikkeitä, jos on hiukan viileämpi keli jne. Ei mitään sykettänostavaa sinänsä, mutta aika kokonaisvaltaista lämmittelyä isoimmille lihaksille.

Tämän jälkeen tulee nakeltua puttereilla 20-30 heittoa ihan vain 50% tehoilla (usein kentän vieressä olevaan verkkoon, niin ei tarvitse noutaa kiekkoja). Myös aika "raskaalla" pyyhkeellä tulee tehtyä hiukan terävempiä heittoliikkeitä. Sitten fiiliksen mukaan saatan muutaman midarin/draiverin heittää pidemmälle.

Tämän jälkeen on yleensä jo mukava pieni lämpö päällä ja siirryn puttailemaan. Oma puttaustyyli, kun on push putt jossa jaloilla ponnistettu voima on kaikki kaikessa ja sen kyllä huomaa, jos yrittää kylmiltään laittaa +10 metrisiä sisään. Ei tahdo menne perille ennen kuin on alkukankeus lihaksista pois.

Tästä siirrytäänkin sitten odottamaan kisassa kahden minuutin äänimerkkiä --> pulssi nousee, käsiin nousee pieni tärinä ja tulee fiilis, että aivan sama miten lämmitteli ja oli rentona niin jännäkakka on taas housussa pari ensimmäistä kisaväylää, ei siitä mihinkään pääse :D. Nooh, sempäs takia näitä kisakierroksia pitääkin saada alle, että tulee sitä kokemusta mitä ei reenikierroksilta saa.

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #47 on: 16.08.12 - klo:11:44 »
Keskiviikko 15.08.2012

Päivä lähti käyntiin lämmittelyllä, heittelin ihan rentoja heittoja koska heittokäteni olkapää on aivan jumissa. Kun käden laittaa rintakehän eteen, samalla tavoin kuin venyttäisi ojentajaa, meinaa tulla vettä silmistä. Oli jo vähän alkuunkin semmoinen fiilis, että tuleekohan tästä nyt oikein mitään.

Siinä aikamme lämmiteltyä, lähdimme kiertämään rataa. Eka heitto menikin mallikkaasti puuhun ja Leopardi jäi oksalle istuskelemaan. Kiekko saatiin pois ja väylästä tuli 6 (par 3). Toisen väylän aloitus lähti melkein 90-asteessa oikealle, kädestä lipsahtaen. Tuntui että ei ollut edes enää kunnolla voimaa pitää koko kiekosta kiinni. Päätin lopettaa lujaa heittämisen siihen, kun siitä mitään ei tullut. Ei kuitenkaan kannata paikkoja rikkoa. Kiersin porukan mukana koko kierroksen loppuun heittäen välillä putterilla ja välillä yritin heittää vähän kovempaakin, mutta ei kuitenkaan repimällä. Kierroksen jälkeen päätin, etten ala ainakaan draiveja heittämään enkä myöskään rataa kiertämään.

Ajattelin että voisin tehdä puttaus harjoituksia, kun porukkaa ei kuitenkaan ollut niin paljon kiertämässä rataa. Foorumilta olin lukenut, millaisia harjoituksia yleensä tehdään. Päätin tehdä 5 metristä 50 heittoa, tuntui ihan sopivalta minulle. Mittasin korilta 5m ja laitoin markkerin siihen. heitin neljä kertaa 50 heiton setin.

Tuloksin:
1. 25/50
2. 35/50
3. 40/50
4. 40/50

Heitän neljällä p1 putterilla, pidin kiekot kokoajan massa ja otin siitä yksitellen. Itsestä tuntui, että opin tällä tavoin ottamaan hyvän asennon uudestaan ja uudestaan. Aluksi kiekot menivät vähän minne sattuu ja lopuksi alkoi uppoamaan koriin kokoajan enemmän. Kyllä se laskeminen vaan vähän enemmän loi paineita, vaikka en olisi uskonut. Parhainta tässä harjoituksessa oli viimeiset kaksi settiä. Kun olin heittänyt 20–25 sisään mennyttä ja 10 ulos mennyttä päätin, etten heitä enää yhtään ohitse. Sen myös tein! Oli ensimmäinen kerta kun laskin ja otin tarkan pituuden puttauksia harjoitellessa. Minun mielestä tämä meni odotettua paremmin näin aloittelijaksi kun olen. Yritän seuraavaksi saada siihen 100 % 5 metristä ja sitten voisin kokeilla 100 heiton sarjaa, tai siirtyä kauemmaksi.
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #48 on: 19.08.12 - klo:14:02 »
Torstai 16.8.2012

Tulipas otettua itseä niskasta kiinni ja lähdettyä ensimmäisiin viikkokisoihin. Tulevaisuudessa voi olla vähän hankalampi päästä töiden takia, mutta yritetään kovasti! Liityin 14.8.2012 Disc Golf Club Provinssi seuraan, heidän järjestämään viikkokisoihin oltiin menossa Törnävän Frisbeegolfradalle. Valehtelisin jos väittäisin, ettei yhtään jännittänyt, mutta kiva uusi kokemus tuli taas koettua.
Oli alkuun vähäsen uutta miten viikkokisat toimii. Kaikki säännöt suurin piirtein tiedän ja sen että pooleissa liikutaan, myös sen että kolme kierrosta kierretään. Vähän tuli puskista, että oli yksi lisäväylä mistä en tiennyt yhtään mitään, olin vähän seuran sivuilla vertaillut omia tuloksia toisten tuloksiin, joka nyt käytännössä oli turhaa! ;D mutta ei anneta sen haitata!

Ensimmäinen kierroksella poolissa oli 3 henkeä, yksi heistä oli treenikaverini joka helpotti huomattavasti tilannetta, vaikka kumpikin olimme ensimmäistä kertaa viikkokisoissa ja mukana oli myös yksi kokeneempi pelaaja, joka avusti paljon ja oli muutenkin todella mukava tyyppi. Ensimmäisellä väylällä meinasi vähä tuntua että mitähän tästäkin tulee. Mukavasti aloitin Par heitolla kuitenkin. En kerinnyt yhtään lämmitellä ennen kisan alkua, pari draivia ja puttia tuli heitettyä ennen kierroksen alkua.

Ensimmäinen kierros meni tuloksin:
3 5 5 5 4 4 4 3 4 3 = 40 / +10

Vähän harmitti noi tuplabogyet, mutta ihan hyvin ensimmäiseksi kisa kierrokseksi kuitenkin.

Toinen kierros oltiinkin sitten viimeisessä poolissa odotetusti. Alkoi rentous tulla peliin, kuhan nautti kisoista ja pelaamisesta. Se myös alkoi näkyä tuloksissa.

Toinen kierros meni:
3 4 4 2 5 5 4 3 3 6 = 39 / +9

Tuli yksi birdie myös heitettyä. Paransin myös tulosta edelliseltä kierrokselta.

Kolmas kierros meni:
3 3 4 5 4 4 5 4 6 3 = 41 / +11

Kolmannella kierroksella alkoi tuntua jo aika reippaasti olkapäässä, mistä olen jo ennemminkin kirjoitellut, mutta suhteellisen tasaisesti meni kuitenkin kierrokset.  Sijoitukseni oli 16/23. Voittajasta tuli jäätyä se 40 heittoa. Tavoitteeni oli, etten olisi viimeinen ja se tuli toteutettua! Mukava fiilis jäi viikkokisoista ja pelaajista. Varmasti mennen useaan kertaan, mikäli työt eivät mene pahasti päällekkäin. Kovaa treeniä vaan niin eiköhän ne tulokset ja sijoitukset siitä ala paranemaan ihan itsestään.

« Last Edit: 19.08.12 - klo:14:06 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #49 on: 20.08.12 - klo:17:01 »
Sunnuntai 19.8.2012

Pari välipäivää tuli pidettyä viikkokisojen jälkeen. Tai no Lauantaina ajattelin käydä vähä urheilukentällä heittelemässä, sainkin sen 5 heittoa heitettyä ja alkoi sataa kaatamalla. Teki ihan hyvää olkapäälle olla levossa pari päivää, huomasinkin sitten sunnuntaina, että olkapäässä ei ollut enää pistävää kipua parin heiton jälkeen. Tämä pistävä kipu oli muuttunut siihen, että koko yläkäsi puutuu kun tarpeeksi heittelee. Ennemmin niin että puutuu, kuin että ottaa kipeää.

Olin ensimmäistä kertaa yksin kiertämässä rataa, draiveja ja putteja olen kyllä yksinkin harrastanut. Olisi kyllä pitänyt ottaa musat mukaan, niin olisi ollut varmasti mukavampaa. Draivit lähti huitsin nevadaan. Mikään ei taas vaihteeksi tuntunut hyvältä rystyheitoissa. Päätin että treenailen vähä forea ja upsia, olin nähnyt pari hyvää videota joista yritin ottaa mallia. Kummatkin lähti ihan mukavasti, huomattavasti paremmin kuin ennen. Pitää vähän varoa upsi heiton kanssa ettei mene loppukin käsi puuduksiin. Putit tuntuivat ihan hyvältä kanssa, pari pitempääkin puttia upposi mukavasti kierroksella. Upsilla myös sain pelastettua pari metsäheittoa aivan korin juurelle. Oli vähä semmoinen mitään sanomaton päivä, onnistui välillä ja sitten välillä meni niin mettään että meinasi palaa käämit. Tarkemmin ajatellen ihan ok päivä se oli loppujenlopuksi. Törnävän radan kiersin kahteen kertaan (38 / + 11, 38 / +11).

Maanantai 20.8.2012

Yövuoro viikko duunissa niin piti hereillä jo suhteellisen aikaisin, että kerkiää päästä treenaaman. Aamukahvit kiskottua lähdettiin kaverin kanssa radalle puolenpäivän kieppeillä. Alkuun lämmittelyä draiveja väylällä ja sain taas hienosti heitettyä yhden puuhun (tästäkin alkanut tulemaan tapa). Sitten heiteltiin putteja 4-10m lämmittelyksi. Katselen paljon youtubesta lajiin liittyviä videoita ja yritän saada niistä niin paljon oppia kuin mahdollista. Katson paljon vauhdinottoa ja tekniikkaa miten heitetään ja yritän sitä soveltaa omassa heitossani mahdollisimman hyvin. Katsoin tällaisen videon:

http://www.youtube.com/watch?list=PL43E2699C5ACAC3E6&v=1kSXwQl-tyI&feature=player_detailpage#t=153s (video oikeassa kohtaa)

Eritoten tekniikkaa miten hän heittää. Kokeilin pari kertaa ottaa niin vauhtia että vasemman käden venytän eteenpäin takana, saan tällöin heittokäden enemmän suoraksi taaksepäin ja voimaa enemmän. Pari ihan mahtavaa heittoa tällä tuli kentällä heitettyä, mutta väylille en oikein vielä viitsinyt ottaa mukaan. Mitä mieltä olette tällaisesta tekniikasta? Ainakin minulla pahasti sitten kärsii suunta minne heitän, koska keskityn liikaa näihin käsien liikkeisiin. Toki jos alkaisin treenaaman tätä tekniikkaa, niin voisi se suuntauskin sitten parantua.

Kiersimme törnävän radan kolme kertaa tulokset olivat:

33 / +6
39 / +12
38 / +11

Tuli myös heitetyä toisella kierrokselle n. 20m hysse koivun takaa ja upposi suoraa mukiin. Jäi kyllä todella hjyvä fiilis!
Olisi hyvä päästä tuloksissa tasaisesti alle +10, jotkut väylät tuottavat niin paljon ongelmia että tulee melkein se tuplabogey korttiin. Olen yleensä aina laskenut tuloksia, koska mielestäni näen silloin miten kehityn ja miten tulokset muuttuvat. Kannattaisiko enemmän kiertää laskematta ja ottaa pari kolme harjoitus heittoa väylillä lisää?
Upsi kulki ihan mukavasti taas, pari metsäheittoa tuli pelastettua. Pitäisikö tätäkin vähentää? vai ottaa vaan mukaan harjoituksiin. Usein sanotaan sitä että kannatta vain keskittyä ensin rystyheittoihin kunnolla. Yleisesti jos rysty ei ole kulkenut yhtään, niin en ole itseäni alkanut kiusaamaan sillä, vaan olen siitten siirtynyt harjoittelemaan muita heittoja ja putteja.
« Last Edit: 20.08.12 - klo:17:10 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #50 on: 20.08.12 - klo:17:18 »
Olen yleensä aina laskenut tuloksia, koska mielestäni näen silloin miten kehityn ja miten tulokset muuttuvat.Kannattaisiko enemmän kiertää laskematta ja ottaa pari kolme harjoitus heittoa väylillä lisää?

Tuossa kehittymisen vaiheessa (about sama missä minäkin olen) on varmasti tehokkainta tehdä mahdollisimman paljon perustoistoja. Tuloksen laskeminen koko ratakierrokselta on tietysti kivaa, mutta parhaiten sitä oppii, kun toistaa samaa heittoa mahdollisimman monta kertaa. Sitten siihen voi lisätä sen, että kokeilee erilaisilla heitoilla niitä avauksia.

Melkein kaikki treenaa puttaamista ihan liian vähän. Ainakin mää.

Quote
Upsi kulki ihan mukavasti taas, pari metsäheittoa tuli pelastettua. Pitäisikö tätäkin vähentää? vai ottaa vaan mukaan harjoituksiin. Usein sanotaan sitä että kannatta vain keskittyä ensin rystyheittoihin kunnolla. Yleisesti jos rysty ei ole kulkenut yhtään, niin en ole itseäni alkanut kiinnostaa vaan olen harjoitellut muita heittoja ja putteja.

Tuskin sitä vähentää tarvii. Upsi on hyödyllinen heitto. :-)



Offline Ypyä

  • Juniori
  • **
  • Posts: 85
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jari
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #51 on: 20.08.12 - klo:20:52 »
Upsejakin kannattaa reenailla, hyödyllinen heitto sekin on. :) Itse heittelin paljon upseja ensimmäisen vuoden. Tämä johtui pitkälti siitä, että heitot karkaili lepikkoon, ja sieltä sitten pelastautua upsilla, kun ei muitakaan heittoja hallinnut niin hyvin. Ajan kanssa sitten oppinut pysymään väylillä, ja hallitsemaan paremmin muitakin heittoja. Nykyään upsia tulee heitettyä vain sillon, kun ei minkään sortin rystyä/forea pysty heittään.

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #52 on: 21.08.12 - klo:12:39 »
Olen yleensä aina laskenut tuloksia, koska mielestäni näen silloin miten kehityn ja miten tulokset muuttuvat. Kannattaisiko enemmän kiertää laskematta ja ottaa pari kolme harjoitus heittoa väylillä lisää?

Yksi tapa yhdistää tätä on mennä kierros best-shottina: heität kaksi kiekkoa ja jatkat paremmaksi katsomalta paikalta. Heität taas kaksi kiekkoa jne. Näin voit laskea jonkin sortin unelmatuloksen kierrokselle ja saat useampia samanlaisia toistoja. Mutta mua kyllä näin alkuvaiheissa motivoi myös tulosten laskeminen, koska siitä näkee oman kehityksensä.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline Zuum

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 288
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: FGCK
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #53 on: 21.08.12 - klo:13:05 »
Itse pelaan yksikseni aina siten, että ensimmäinen heitto on aina se josta tulosta lasketaan. Ensimmäisen avauksen jälkeen saatan heittää lisää avauksia, puttia hakea monta kertaa sisään jne. mutta aina ensimmäisen heiton mukaan tulosta. Näin saa hyvää treeniä mutta myös vertailukelpoisen scoren. Best shottia en suosi treenimuotona sillä se ei vastaa kilpailutilannetta millään tavalla vaan antaa mahdollisuuden paikata huonot heitot.

Offline Pekka H.

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
  • Olen syytön, sillä sipuli!
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #54 on: 24.08.12 - klo:10:27 »
Itse pelaan yksikseni aina siten, että ensimmäinen heitto on aina se josta tulosta lasketaan. Ensimmäisen avauksen jälkeen saatan heittää lisää avauksia, puttia hakea monta kertaa sisään jne. mutta aina ensimmäisen heiton mukaan tulosta. Näin saa hyvää treeniä mutta myös vertailukelpoisen scoren. Best shottia en suosi treenimuotona sillä se ei vastaa kilpailutilannetta millään tavalla vaan antaa mahdollisuuden paikata huonot heitot.

Juurikin näin, eli ekasta heitosta lasketaan ja sen perään ratkytetään reeniheitot.

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #55 on: 26.08.12 - klo:00:23 »
Keskiviikko 22.8.2012

Vihdoin tuli taas päästyä heittelemään, töiden takia meinaa harrastus olla vähäsen koetukselle. Pitää taistella vastaan! Rysty on aivan hukassa, huomasin sen taas vaihteeksi lämmittely heitoissa. Pari hyvää kiskaisua tuli Leopardeilla heitettyä, mutta siihenpä se jäikin. Olen katsonut aivan liikaa tekniikoita ja yrittänyt kaikista poimia jotain hyvää heittooni, tällä hetkellä heittoni tuntuu aivan sekamelskalta. Jotkut kohdat heitossa tuntuu ihan luontevalta. Olen kuitenkin löytänyt sellaisen vakio otteen kiekoistani millä heitän, enkä ole alkanut enää muuttelemaan sitä. Aloittelijana olen katsonut näitä otteita varmaan sen 100 kappaletta ja yrittää löytää sieltä sen oman otteen, se on löytyny! Kiekon vetämistä mahdollisimman taakse, käden suoristaminen ja rinta linjaa pitkin kiskaisua on tullun paljon harjoiteltua. Tästä käden suoristamisesta ja lisävoiman saamisesta on vähän liiankin monta variaatiota, että itseäkin jo puuduttaa koko asia. Näkyy siinä kun lähden kiertämään rataa ja olen tiipaikalla, mietin: ” millähän tavalla tätä taas heittäisi”.  Pitäisi kuvata nämä kaikki ja antaa teidän kommentoida mikä olisi lähinnä oikeaa tekniikkaa, tai viikkokisoissa pyytää seuran pelaajilta apua.

Tein taas samat temput treenatessa kun rysty ei kulkenut, aloin rataa kiertäessä koittamaan taas sellaisia tyylejä mitä en ole kauheasti käyttänyt. Fore:n otetta en ole vieläkään kunnolla löytänyt, kaikki tuntuu jotenkin niin vaikealta ja epämukavilta. Kuitenkin sain parit hyvät lähestymisheitot heitettyä, joista olin tyytyväinen. Pitää taas paneutua perusasioihin, rystyheittoa ja puttaamista harrastamaan enemmän kuin liikaa! mennyt lähiaikoina vähä sooloilun puolelle tämä treenaaminen. Rata tuli kierrettyä päivän aikana kaksi kertaa tuloksin: (38 / +11 ja 38 / +11).

Jos näihin asioihin saisi vähä mielipidettä ja kommentteja miten kannattaisi jatkaa treenaamista, olisin todella kiitollinen!
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #56 on: 29.08.12 - klo:12:01 »
Tiistai 28.8.2012

Menoja ja sateita on riittänyt. Meinasi tulla melkein viikon tauko lajista, mutta ei onneksi! Pidimme kavereiden kanssa oikein kunnon aloitusheittojen remonttitalkoot. Joten emme menneet radalla, vaan ihan erilliselle jalkapallokentälle. Edellisessä treenipäivityksessäni kerroin, kuinka heittoni on hukassa ja sekoittelen eri tekniikoita, enkä saa minkäänlaista järkevää heittoa aikaiseksi.

Ostin täältä foorumilta 3 kpl Valkyrie kiekkoja lisää (kiitos jauza:lle hyvistä kiekoista!), jotta saan toistoja tehtyä enemmän. Ensimmäiset setit heiteltyäni huomasin, ettei heittoni ole kyllä ikinä ollut näin sekaisin. Tuntui ettei koko heitossa ollut mitään järkeä, enkä oikeasti aiemmin ole edes heittänyt kyseisellä tavalla. Aloimme kuvata heittojani ja tuli aika hyvä lista virheitä. Suurin syy oli että heitin ns. kainalosta, mitä en ole ainakaan tietoisesti ennen tehnyt. Rystyheitto ylipäätään muistutti rantafrisbee heittelyä, kiekon veto ei mennyt lähellekään rintaa vaan kiersi hienosti ohitse.

Kaverini alkoi sitten osa osalta korjata heittoani. Aloitettiin ihan kiekon vedosta ja käden suoristamisesta. Käsi suoristui paremmin taakse, mutta veto jäi vieläkin kaareksi. 2,5 tunnin aikana tuli ihan hyvä määrä kiskottua toistoja ja alkoi pikkuhiljaa avaukset onnistumaan. Huomasin että olen taas keskittynyt aivan epäolennaisiin asioihin heitossa, kuitenkin tärkeintä on käden suoristuminen ja saada mahdollisimman suora veto rinnan ohitse. Alkoi taas se vanha heitto löytyä takaisin, vielä ehkä parempana kuin ennen! remppatalkoot tuli siis todella tarpeeseen. Hyödytti paljon, että jätettiin rata kokonaan välistä ja keskityttiin pelkästään heittämiseen. Pitää tehdä tulevaisuudessa näin enempi.

Vielä kaiken huipuksi löysin kauan etsimäni fore otteen. Kokeilin laittaa ns. ”pyssyasennossa” keskisormen ja etusormet kiekon alle ja peukalon päälle. Siitä taitoin normaalisti sormet rimmille ja peukalon kiekon päälle. Fore tuli treenailtua ja pari heittoa lähti mukavasti n. 85-90m korville. Aika paljon kehittymistä edellisiin räpellyksiin verrattuna.

Nyt vaan paljon toistoja harjoittelemaan ja radalle aina väillä toteuttamaan niitä. Viikkokisatkin ovat mukavasti torstaina, sinne myös sitten parantelemaan tuloksia ja sijoituksia! Suunta ylöspäin!
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #57 on: 04.09.12 - klo:18:30 »
Keskiviikko 29.8.2012

Tiistain heittotreenien jälkeen lähdettiin Törnävän radalle kokeilemaan korjattua heittoa. Pientä jännitystäkin oli ilmassa, koska avaukset olivat viime kerroilla tuskallisen hukassa. Kolme kertaa kierrettiin rata ja alkoi se takaisin saatu avaus löytyä, innostuin myös tätä löydettyä fore otetta hyödyntämään lähestymisissä ja parissa avauksessakin. Huomasin että heittoihin ainakin oli tullut lisää voimaa ja pituutta, koska useimmissa väylissä olen heittänyt todella harvoin korin ohitse ja nyt näitä tuli jo useampi kappale. (ensimmäistä holaria odotellessa!)

Fore heitoissa vauhdinoton ja heittoliikkeen kanssa oli aika paljon ongelmia. Edellisenä iltana yritin kattoa vähä mallia youtubesta, mutta toteutus ei ollut niinkään hyvä. Kun saan heitettyä suhteellisen pitkän heiton kiekko lentää vasempaan kaartaen loivasti, kiekon asento on myös lentäessä vähän vasemmalle kallellaan. Alkuaikoina melkein kaikki fore heitot kaartoivat oikealle vaikka miten heitti. Nykyisin suurin osa heitoista menee vasemmalle ja jos taas yritän liian paljon oikealle, kiekko nousee alkuvaiheessa ylös ja tulee jyränä oikealle. onko tähän joku yleinen tekniikka virhe? kiekon lähtöasennossa tai heitossa.

Kierrokset:

3 4 4 11 4 4 3 4 3 = 40 / +13
3 4 3 4 3 6 3 3 3   = 32 / +5
3 5 4 5 3 4 3 4 3   = 34 / +7

Olen itselläni pitänyt tavoitetta ettei yli 40 heiton kierroksia tulisi, myös seuraavat kierrokset tuntuivat tosi hyviltä ja lähellä mentiin +4 rataennätystä. Jos vielä pystyisi tänä kautena 30 tai alle tulokseen, niin olisin tosi tyytyväinen. Minulla on tiettyjen väylien kanssa aika suuria ongelmia, esim. 4 saariväylän kanssa. Silloin kun se suora heitto pitäisi saada, sitä ei todellakaan saa. Ensimmäinen menee usein OB:ksi heti, DZ on n. 20m tiipaikasta eteenpäin ja usein siinäkin tulee heitettyä uusi OB, joskus heitän upsilla että saan varmasti kiekon saarelle, ettei näitä 11 tuloksia tulisi. Pitäisi erikseen harjoitella tätä ja niitä väyliä joiden kanssa on ongelmia, niin ehkä se rataennätyskin paranisi.



« Last Edit: 04.09.12 - klo:18:41 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #58 on: 05.09.12 - klo:19:50 »
Kun saan heitettyä suhteellisen pitkän heiton kiekko lentää vasempaan kaartaen loivasti, kiekon asento on myös lentäessä vähän vasemmalle kallellaan. Alkuaikoina melkein kaikki fore heitot kaartoivat oikealle vaikka miten heitti. Nykyisin suurin osa heitoista menee vasemmalle ja jos taas yritän liian paljon oikealle, kiekko nousee alkuvaiheessa ylös ja tulee jyränä oikealle. onko tähän joku yleinen tekniikka virhe? kiekon lähtöasennossa tai heitossa.

Jos kiekko lähtee korkealle, niin se kyllä melkein poikkeuksetta feidaa jyrkästi ja tulee reunalle alas. Yleisesti ottaen sanoisin, että kannattaa foressakin lähteä siitä, että kiekko lähtisi kädestä flättinä eli mahdollisimman vaakatasossa. Toki antsaa ja hysseä sitten laitetaan tarpeen mukaan, mutta ei kannata opetella siihen, että pitkiä siivuja saa vain jyrkässä antsakulmassa ja leveässä s-kaaressa.

Millä kiekolla heität forea?

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #59 on: 06.09.12 - klo:12:28 »
Joo otin radalla vähä kuivaharjoituksia, katoin tarkkemmin millaisessa asennossa kiekko on heitossa. Harvemmin avauksia teen Fore:lla, lähinnä lähestymisheittoja ja vaikesta paikoista poistumisia. Leopard heitän, laukusta löytyy vielä valkyrie ja p1. Pitää treenata enemmän kentällä heittoa, olisi kuitenkin ihan mukava lisä avauksiin.
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -