Hyvä aihe. Heti ensiksi esitän ehdotuksen: Anna palaute suoraan palvelun/sovelluksen kehittäjälle. Kerro mikä on vialla ja miten sitä mielestäsi voisi tai tulisi kehittää.
Muutama seikka tähän tapaukseen ja ylipäätään vastaaviin liittyen, jotka kannattanee ottaa huomioon:
- Lähes yksikään sovellus tai verkkosivusto ei koskaan ole lopullinen. Niitä kehitetään jatkuvasti. Tästä johtuen palautteen merkitys korostuu. Sitä kannattaa antaa, jotta kehitys johtaa oikeaan suuntaan. Ylläpidon on huomattavasti helpompaa panostaa oikeisiin kehityksen kohteisiin, kun ne ovat tiedossa.
- DGS on/oli vapaaehtoisvoimin ylläpidetty palvelu. Sen toiminnasta vastanneet henkilöt siis tekivät ylläpidon vaatimat tehtävät omalla vapaa-ajallaan normaalin kokoaikaisen työn ohella. Palvelu oli jo ehtinyt paisua käyttäjämäärältään ja se vaati/olisi vaatinut ylläpidolta jatkuvasti enemmän aikaa ja vaivaa. Jossain kohtaa tulevat jokaisen henkilön rajat vastaan.
- Skoorinin ansiosta ei myöskään kukaan tuo leipää pöytäänsä, eli tietyissä määrin samat asiat pätevät myös siihen, mutta nyt DGS:n ja Skoorin ylläpitäjät toimivat yhdessä Skoorinin parissa, jolloin ylläpitoon on käytettävissä enemmän resursseja. Tällöin niitä riittää paremmin myös sivuston kehittämiseen, eikä pelkästään sen päivittäiseen ylläpitoon.
- Kumpikin palvelu on käyttäjilleen ilmainen. (DGS:ia pystyi toki halutessaan tukemaan ostamalla tuotteita, joiden myynnistä saatu tuotto käytettiin sivuston ylläpitoon.) Melkeinpä voisi siis sanoa, että jollei palvelun käyttäjä ole maksanut käyttämästään palvelusta, ei hän voi myöskään vaatia sen moitteetonta toimintaa. Kyseisen palvelun tarjoaja ei ole myöskään mitenkään tilivelvollinen käyttäjilleen.
- Jonkun täytyy silti maksaa viulut. Palvelusta koituu kuluja väkisinkin mm. verkkosivuston palvelimesta ja muusta ylläpidosta. Esim. Skoorinin tapauksessa sivustolla ei tarvitse edes rasittaa silmiään mainoksilla, jotka ovat usean ilmaisen palvelun rahoituskeino.
- DGS:n ja Skoorinin yhdistäminen ei ole vielä valmis. Asiat eivät siis ole lopullisia. Uuden palvelun ylläpito tekee kovasti (vapaaehtois)töitä yhdistymisen loppuunviemisen eteen ja tekevät samalla pieniä korjauksia ja parannuksia sivustolle. Kun tuo mittava operaatio on suoritettu, voi ylläpito jälleen keskittää huomionsa paremmin palvelun kehittämiseen.