Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Upsiketju  (Read 211543 times)

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Upsiketju
« Reply #75 on: 12.10.12 - klo:19:24 »
Sulla oli kyllä aikoinaan ihan kauhee pommi se upsi, monelta videolta olen katsellut suu auki kauheita kaaria. Jossain vaiheessa se alko näyttämään jo huijaamiselta, toiset sumplii erilaisia linjoja ja sitten hullu suomalainen nakkaa vaan kaiken yli :). Siinä mahta ottaa ratasuunnittelijaa ottaa pannuun kun on suunnitellut kaikkea hienoa ja toinen sitten vähät välittää ja lähtee ilmojen tielle.

Mitä se muuten käytännössä tarkoittaa, kun heitetään upsia koko kropalla? Meikälle se on jäänyt ihan mysteeriksi. Jos kehtaat, niin voisitko avata sitä hieman.

Koko kropalla vrt keihäänheitto. Heitossa mukana myös jalat, selkä, olkapää ja rintalihas. Noin pähkinänkuores.

Offline monster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 506
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Piippo
  • Seura: Team Hippo
Vs: Upsiketju
« Reply #76 on: 12.10.12 - klo:19:38 »
niin mulla silloin oli varsinkin korkeat upsit erikoisalaa. liikkuva olkapää ja keskiropan voima+notkea keskiroppa mahdollisti heittään todella korkealle myös. niin tosiaan koko kropalla eli kroppa tavallaan kuin jännitetty jousi. jaloista alkaa tavallaan ja voima(nopeus) välittyy keskiropan kautta olkapäähän ja käteen. käsi mielellään lähtee kainalo edellä ja korkealla kyynärpäällä. vatsalihakset erityisesti kovilla kun heittää upsia kovaa ja korkealle. muutaman rahavedon oon voittanut kun heittäny lumipallolla muun muassa merihaassa helsingissä korkeimman kerrostalon katolle(tais olla 16kerrosta) ja eirassa Mikael Agricolan kirkon tiiliosan yli:)

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Upsiketju
« Reply #77 on: 12.10.12 - klo:20:05 »
Oletko sä ville miesten keihästä heittänyt minkä matkaa?

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Upsiketju
« Reply #78 on: 12.10.12 - klo:22:07 »
On se lähemmäs 80 ku 70  ;D

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Upsiketju
« Reply #79 on: 09.01.13 - klo:19:06 »
Mites on, miten usein käytätte upsia lähestymisiin? Itse olen tykästynyt käyttämään upsia suht lyhyisiinkin lähestymisiin, varsinkin jos pitää heittää suht kapeasta välistä tai jonkinlaista tunnelia pitkin. Aina ei tarvi olla vaikeatakaan paikkaa, monesti ihan avoimellakin upsi tuntuu parhaalta valinnalta. Tällä hetkellä on sellainen fiilis, että upsi on se tarkin heitto 40-60 metrin matkoille.

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Upsiketju
« Reply #80 on: 09.01.13 - klo:21:09 »
Riippuu täysin paikasta, fiiliksestä, riskistä, tuulesta ja korin paikasta. Noin niinkuin ensinalkuun..  Yleensä silloin, kun tuntuu että tästä mä saan helpon upsin tohon metriin.

Offline jonkido

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jonne
Vs: Upsiketju
« Reply #81 on: 16.01.13 - klo:20:51 »
Kyllä upsilla tuli viime kesänä heitettyä lähestymiset sillon sun tällön, vaikka yleensä käytinkin siihen hommaan putteria. Ku oppii oman bagin upsikiekkojen ominaisuudet niin niistä saattaa tulla hyvinkin monikäyttösiä.

Offline Jooseppi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 233
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joose Saari
  • Seura: TFS
Vs: Upsiketju
« Reply #82 on: 17.01.13 - klo:13:05 »
Itte heitän upsia joskus lähestymissä , kerran heitin kylmäkosken #12 upsilla :D
#65713

Offline AES

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
  • Seura: Kouvolan Frisbeeseura LentävätLautaset Ry
Vs: Upsiketju
« Reply #83 on: 02.09.13 - klo:20:11 »
Olen jonkinlainen upsinheittäjä. Kaaret menevät sinne 75m-100m. Onhan upsinkin opettelu ihan hyvää plussaa muitten heittojen lisäksi.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Upsiketju
« Reply #84 on: 02.09.13 - klo:21:44 »
Olen jonkinlainen upsinheittäjä. Kaaret menevät sinne 75m-100m. Onhan upsinkin opettelu ihan hyvää plussaa muitten heittojen lisäksi.

Joo. Kaikkien keinojen hallitseminen on plussaa.

Offline Jonessive

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 650
    • View Profile
Vs: Upsiketju
« Reply #85 on: 11.09.13 - klo:21:19 »
Jumaleissön! Lukasin eilen tätä ketjua ja pänttäsin vähän. Sattuupa löytyyn toi Champion Monster bagista ja sillä kokeilin viskoa vähän upseja tänään. Parhaimmat upsit lähti mitä ikinä koskaan! Pituudesta nyt ei osaa sanoa mitään, oisko ollu jotai 60-70 metrisiä.
Team Discraft / #71739

Offline Makk3

  • Juniori
  • **
  • Posts: 56
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäkinen
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: Upsiketju
« Reply #86 on: 13.09.13 - klo:23:53 »
mä käytän Flickkiä "upsiputteihin" :D minä+este=flick bägistä
Nyt kyllä lipes!

Offline Dustee

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 274
    • View Profile
    • DustDye
  • Oikea nimi: Joni Tuhkanen
  • Seura: Prodigy Disc Street Team / RFG Ry
Vs: Upsiketju
« Reply #87 on: 15.09.13 - klo:19:55 »
Mikä on hyvän upsi kiekon kriteerit.?

Offline Molokki

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 357
    • View Profile
Vs: Upsiketju
« Reply #88 on: 15.09.13 - klo:20:23 »
Mikä on hyvän upsi kiekon kriteerit.?

Oman kokemuksen perusteella hyvän upsikiekon tärkein kriteeri on ylivakaus. Tämä tarkoittaa itselläni sitä, että kiekko tekee ilmassa hallitun, samanlaisen (=helposti toistettavan) "kiepauksen" heitto toisensa jälkeen. Tätä kautta on upsi on itselläni helposti tarkin heittotyyli 70-80 metrin matkalla. Vielä kun saisi pituutta tuonne maksimirystydraivin mittoihin (~115 metriä), niin muuta heittotyyliä ei tarvittaisikaan ;)

Käytän upseihin (sekä sormi- että peukku-upsiin) pääasiassa Latituden XXX:ää [7|2|0|5] ja Innovan Whippetiä [6|3|+1|5]. Omat maksimipituudet molemmilla otteilla ja kiekoilla 80 metrin hujakoilla. Kovempikätisillä varmaan nopeammat ylivakaat draiverit (esim. Innovan Monster, Max...) menevät sen 100 metriä ja ylikin. Minun narukädellä nimenomaan nuo hitaammat menee pisimmälle.


EDIT
Jäi mainitsematta, että lyhyempiin upseihin käyvät hyvin midarit ja putterit. Nämäkin saavat olla vakaita. Itse käytän mm. Innovan Gatoria ja Pigiä.
« Last Edit: 15.09.13 - klo:20:30 by Molokki »
P | GT | MK | R | FD | TB | DS | FB | FL | VL

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Upsiketju
« Reply #89 on: 08.10.13 - klo:21:54 »
Mikä on hyvän upsi kiekon kriteerit.?

Se että sinä lukkee päällä Innova + Firebird +Ken Climo 12x World Champion, ja vieläkö on oranssi niin sillä lähtee pisimmät siivut.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland