#2314.8.2018 VeteliPatanan frisbeegolfrata (A2)Tänään olisi tarkoitus kiertää kaksi uutta rataa kaverin kanssa pienimuotoisin kisailun merkeissä. Päivän ensimmäisenä ratana Vetelissä sijaitseva Patanan frisbeegolfrata. Rata on valmistunut vuonna 2014 ja se on kyläläisten perustama rata. Rata sijaitsee lenkkeilyalueella/pururadalla, kuten nykyään lähes kaikki muutkin radat. Koskaan aiemmin en ole radalla käynyt, mutta olen kuullut että rata olisi ihan hyvä. Radalta löytyy 18 väylää ja koreina toimivat Westside Discsin korit. Näihin koreihin ei olekaan aiemmin tullut putattua, mutta vaikuttavat melko hyviltä koreilta.
Väylä 1 (Par 3)86-metrinen melko suora väylä loivaan ylämäkeen pururataa pitkin. Ympäröivä metsä on melko harvaa, joten tuurillakin korille voi päästä. (par)
Väylä 2 (Par 3)101-metrinen hieman vasemmalle kaartuva väylä alamäkeen. Tämän väylän heittää melko helposti pitkäksi. Hieno liidätysväylä. (birdie)
Väylä 3 (Par 3)90-metrinen melko kapea ja loivasti vasempaan kaartuva väylä. Väylään on osuttava jos haluaa korille ja etenkin väylän vasen puoli on hieman tiheämpää metsää. (birdie)
Väylä 4 (Par 4)128-metrinen suora par 4-väylä. Koko matkan pitää mennä melko kapeaa pururataa pitkin, sillä väylän molemmat sivustat ovat tiheää metsää ja sieltä ei oikeastaan korille löydy välejä. Erityisen varovainen pitää olla, jottei heitä oikealla puolella olevaan outtisaarekkeeseen, joka alkaa noin 50 metrin päässä tiistä ja jatkuu noin 90 metriin saakka. Kori sijaitsee suuren koivun takana. (par)
Väylä 5 (Par 3)78-metrinen loivasti oikealle kaartuva väylä. Oikea puoli on avoimempi, joten hyssen heittäminen ei tuota vaikeuksia, täytyy ainoastaan väistellä yksi valotolppa. Kori sijaitsee kahden puun välissä, joka hankaloittaa puttaamista. (birdie)
Väylä 6 (Par 3)106-metrinen koko matkan loivasti oikealle kaartuva väylä. Väylä on todella kapea ja etenkin väylän oikea sivusta on todella tiheää metsää. Noin 50 metrin päässä on suuri tuuhea kuusi sisäkurvissa, joka nappaa kaikki liian sisälinjaa menevät kiekot alas. Ehkä radan vaikein väylä saada birdie. (par)
Väylä 7 (Par 3)70-metrinen suora ja kapea väylä melko jyrkkään ylämäkeen pururataa pitkin. (par)
Väylä 8 (Par 3)68-metrinen loivasti oikealle kaartuva väylä. Väylää vaikeuttaa noin 30 metrin päässä tiistä oleva kapea tuplamando, joka on noin 6-metriä leveä. Droppari löytyy mandon vierestä ja on merkitty lapulla, jos sattuu mandon missaamaan. Tällä väylällä ei ole ollenkaan tiimattoa vaan heitetään sora-alustalta. (birdie)
Väylä 9 (Par 3)94-metrinen loivasti oikealle kaartuva väylä melko jyrkkään alamäkeen pururataa pitkin. Noin 35 metrin päässä tiistä on mando, joka on kierrettävä vasemmalta ja joka pakottaa heittämään pururataa pitkin. Todella loistava paikka mandolle, joka estää oikomisen korille metsän läpi. Ei dropparia. Kori on sama kuin väylän numero 5 kori, joten kannattaa varoa muita heittelijöitä, jotka voivat pelata samaan koriin. Hieno putteriliidätysväylä. (par)
Väylä 10 (Par 3)83-metrinen loivasti oikealle kaartuva väylä pururataa pitkin. Väylän vasen reuna on avoin, mutta oikea puoli melko tiheää metsää. Pelataan samaan koriin kuin väylä 4, joten mahdollisten vastaantulijoiden kanssa pitää olla varuillaan. (par)
Väylä 11 (Par 4)144-metrinen suora par 4-väylä pururataa pitkin. Väylä on käytännössä peilikuva väylästä 4, koska tämä on lähes muuten sama väylä, mutta mennään ainoastaan vastakkaiseen suuntaa samaa väylää pitkin. Eli outtisaareke on nyt väylän vasemmalla puolella ja tiheä metsä oikealla puolella. Näitä väyliä 4 ja 11 ei voi pelata samanaikaisesti, muuten tulee vahinkoja.
Väylän kori on sama kuin väylän numero 3 kori, joten tällä väylällä saa varoa kahden muunkin väylän pelaajia, jos muita pelaajia sattuu olemaan samanaikaisesti radalla. (par)
Väylä 12 (Par 3)93-metrinen jyrkästi oikealle kaartuva väylä ylämäkeen. Noin 40 metrin päässä tiistä on mando, joka on kierrettävä oikealta puolelta, jonka jälkeen kiekko pitää saada liitämään jyrkästi oikealle kohti koria. Jos mandon sattuu missaamaan, niin droppari löytyy mandon vierestä pururadan oikealta puolelta. Toiseksi vaikein väylä. (par)
Väylä 13 (Par 3)55-metrinen suora väylä alamäkeen. Noin 35 metrin päässä tiistä on porttimando, joka on ainoastaan 5 metriä leveä. Droppari löytyy läheltä mandopuita, josta voi päästä jo hyppyputilla korille saakka. Tällä väylällä ei ole ollenkaan tiimattoa, vaan se joudutaan heittämään sora-alustalta.. (birdie)
Väylä 14 (par 3)99-metrinen suora ja todella kapea pilliväylä alamäkeen koko matkan pururataa pitkin. Väylään on todellakin osuttava jos haluaa edes lähellekään koria. (birdie)
Väylä 15 (Par 3)69-metrinen loivasti vasemmalle kaartuva kapeahko väylä alamäkeen pururataa pitkin. Jos heittää pitkäksi, niin takana oleva taimikko hieman vaikeuttaa puttaamista. Alussa metsä on molemmin puolin tiheämpää kuin lopussa. Väylälle ei ole ollenkaan tiimattoa, joten joudutaan jälleen heittämään sora-alustalta. Radan helpoin väylä. (birdie)
Väylä 16 (Par 3)103-metrinen lähes suora väylä loivaan ylämäkeen pururataa pitkin. Väylä on melko kapea koko matkan ja oikea puoli todella tiheää metsää, jonne ei kannata missään nimessä joutua. (bogey)
Väylä 17 (Par 3)83-metrinen loivasti vasempaan kaartuva väylä. Koria suojelee suuri ja tiheä kuusi, joka pitäisi kiertää oikealta puolelta ja antaa kiekon feidata korille. Mutta metsä on melko harvaa, joten korille voi päästä myös tuurireittejä pitkin. (par)
Väylä 18 (Par 3)83-metrinen vasemmalle kaartuva väylä. Korille ei ole ehkä sitä yhtä ainoaa linjaa vaan männikön keskeltä löytyy monia hyviä välejä, josta kiekon saa kaartumaan korille. (birdie)
Lopputulos: -7Radan paras väylä: Mielestäni väylä 2 on paras, koska se hieno liidätysväylä alamäkeen. Kiekko on vaikea saada jäämään korin tasalle, sillä etäisyyden ja voiman arviointi on vaikeaa alamäen vuoksi. Väylä on melko avoin ja hienosti raivattu.
Rata sijaitsee oikeastaan kokonaan kuivassa kangasmetsässä ja siitä johtuen aluskasvillisuutta ei ole lainkaan. Väylät ovat hyvin raivattuja ja pelaaminen on tästä johtuen sujuvaa. Radan väyläopasteet näyttivät täysin uusilta ja alussa oleva ratakarttakin oli päivitetty. Ilmeisesti rata on ollut hieman erilainen ennen, koska frisbeegolfradat-sivustolla ratakuvaukset olivat hieman erilaiset mitä nykyään radan väylät ovat. Seuraaville väylille oli helppo löytää ja siirtymät olivat melko lyhyet, välillä liiankin lyhyet sillä seuraavan väylän avauspaikka oli heti korin jälkeen. Tiipaikat olivat pääsääntöisesti ihan hyvässä kunnossa, vaikkakin tiimatot olivat omaan makuuni liian lyhyet. Radalta löytyy monipuolisia väyliä ja useaa väylää oli vaikeutettu mandoilla, joka tuo aina lisäpuristusta heittoon. Väylät olivat ihan hyvin suunniteltuja ja korkeuserojakin oli saatu mukaan ihan hyvin, oikeastaan kaikki mahdolliset korkeusvaihtelut oli otettu käyttöön. Pienellä budjetilla on saatu kylälle hyvä rata.
Miinuksia tulee ainakin siitä että kolmelta väylältä 8, 13 ja 15 puuttui tiimatot kokonaan ja ne väylät joutuu heittämään sora-alustalta. Miinuksia joutuu myös antamaan siitä että tosiaan seuraavan väylän tii oli useasti heti edellisen korin jälkeen, joka on hieman vaarallista jos radalla on paljon pelaajia. Myös muutamalla väylällä oli samat korit ja osa matkasta mentiin saamaa väylääkin pitkin, mutta eri suuntaan. Eli väylät 3 ja 11 pelattiin samaan koriin, väylät 4 ja 10 pelattiin samaan koriin (samaa väylää pitkin eri suuntaan) ja väylät 5 ja 9 pelattiin samaan koriin. Tästä johtuen joutuu olemaan tarkkana kun heittää näitä väyliä, jotta ei heitä eri väylällä olevaa kaveria. Mandoja oli usealla väylällä, mutta ne oikeastaan oli ihan hyviä, koska ne pakottivat heittämään jonkin tietyn heiton, mutta osa droppareista oli mielestäni aivan turhia ja hieman huonossa kunnossakin. Olisi ehkä ollut parempi, että droppareita ei olisi ollut laisinkaan. Parempi olisi ehkä ollut, että olisi pitänyt heittää ainoastaan edelliseltä heittopaikalta rangaistuksen kanssa, koska väylät jossa oli droppari, niin ne olivat muutenkin lyhyitä väyliä.
Patanan frisbeegolfrata on käymisen arvoinen rata. Tällä radalla näkee, että pienellä rahalla saa ihan hyviä ja pelattavia ratoja aikaan. Aina ei tarvitse tehdä suurella rahalla ratoja kuntien keskustoihin ja joskus nämä ”sivukylien” radat voivat olla yhtä hyviä tai jopa parempia.
Oma rataennätys: -7Rata-arvosteluRadan puitteet:1.3Radan kunto:1.8Radan toteutus:1.2Yleisfiilis radasta:1.6Loppuarvosana: 5.9