Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Putteridraivi sattuu keskisormeen!  (Read 14676 times)

Offline Der Alte

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
  • Oikea nimi: MT
Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« on: 30.08.12 - klo:10:36 »
Olen harrastanut frisbeegolfia nyt pari vuotta ja pyrkimyksenä on kehittyä ja jatkaa lajin parissa vielä pitkään vaikka neljänkympin raja häämöttääkin jo ovella. Treeniä tulee tehtyä kohtuu säännöllisesti ja monipuolisesti niin kentällä kuin myös radoillakin.

Putteridraivi rystyltä on kuulunut alusta asti omaan valikoimaani, mutta nyt on muutaman kuukauden ajan tuon kanssa ilmennyt suuria ongelmia. Jostakin syystä putteridraivissa keskisormen molemmat nivelet kipeytyvät. Heittäessä sormessa tuntuu nopea viiltävä kipu ja toisinaan sormi ei tahdo ojentua tämän jälkeen kunnolla ja alempi nivel alkaa naksumaan. Tämän jälkeen on ihan turha draivata ainakaan putterilla ja kevyet lähestymisheitotkin sillä aiheuttavat pelkoa ja kipua. Olen kokeillut erilaisia otteita (power grip, modified power grip, fan grip, birdie grip), mutta noista ei ole mitään apua vaan kiekko ottaa jotenkin ihmeellisesti keskisormeen kiinni edellä mainituin seurauksin. Jos teippaan keskisormen kokonaan pois pelistä, niin voin kyllä pelata, mutta heitto on sen jälkeen kohtuu huonolla tasolla, koska keskisormella on melko iso rooli gripissäni. Olen kokeillut myös erilaisia puttereita (Ion, Anode, Spike, Challenger, Aviar), mutta tuolla ei ole vaikutusta tähän ongelmaan.

Periaatteessa voisi tietysti opetella heittämään vasemmalla kädellä tai siirtyä kokonaan käyttämään kämmenheittoa, jolloin vastaavaa kipua ei esiinny. Nyt olisi luonteva syy opetella molemmat kunnolla tai sitten lopettaa kausi tältä vuodelta tähän. Tosin edellisenä kesänä ilmeni sama ongelma, mutta se hävisi kuukaudessa ja olinkin jo unohtanut tämän tyystin.

Mitä ajatuksia Teille hyvät foorumilaiset syntyy tästä tilanteesta? Onko grippi väärä, pitäisikö putteridraivit unohtaa vai olisiko parempi siirtyä pelaamaan kirjeshakkia, jos raajat ei kestä frisbeen heittoa?

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« Reply #1 on: 30.08.12 - klo:10:45 »
Hmm..birdie gripissähän keskisormi on suorana kiekon alla, joten siinä ei sen pitäisi ottaa pahemmin rimmiin kiinni. Suoristamisvaikeuksiakaan ei pitäisi olla, jos se on koko ajan suorana :)

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« Reply #2 on: 30.08.12 - klo:11:05 »
Kyllähän tuo siltä kuullostaa, että puttereiden kapea rimmi tuntuu jäävän johonkin "jumiin" ja rääpäisee inhottavasti. Otteen muokkausreenit käyntiin siis.

Itselläni ei sattunut mihinkään, kun powergripillä reenailin putteridraiveja, mutta griplock oli ongelmana (heittelen aviarin eri versioilla). Hiukan muokkasin otettani ja pääsin tuosta eroon.
« Last Edit: 30.08.12 - klo:11:06 by Jatama »

Offline Der Alte

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
  • Oikea nimi: MT
Vs: Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« Reply #3 on: 30.08.12 - klo:11:24 »
Hmm..birdie gripissähän keskisormi on suorana kiekon alla, joten siinä ei sen pitäisi ottaa pahemmin rimmiin kiinni. Suoristamisvaikeuksiakaan ei pitäisi olla, jos se on koko ajan suorana :)

Totta. Birdie gripissä keskisormi on suorana kiekon alla, mutta tästä huolimatta kiekon irrotessa se ottaa ohuesti tuohon niveleen. Tuossa vaiheessa voikin laittaa taustalle soimaan Pepe Willbergin "Saat miehen kyyneliin". Teippaus + birdie grip on tällä hetkellä ehkä se siedettävin vaihtoehto vaikka tuosta teippauksesta pitäisikin päässä kokonaan eroon. Koko sormen teippaus haittaa putissa turhankin paljon.

Kyllähän tuo siltä kuullostaa, että puttereiden kapea rimmi tuntuu jäävän johonkin "jumiin" ja rääpäisee inhottavasti. Otteen muokkausreenit käyntiin siis.

Olen yrittänyt muokata tuota otetta ja samalla olen kokeillut erilaisia versioita yhden sormen gripistä erilaisiin pinottuihin versioihin. Yleensä näissä tulee eteen sitten muita ongelmia eli kiekko karkaa otteesta liian aikaisin tai sitten se pysyy kädessä liiankin hyvin suuntauksen ollessa mitä sattuu.

Taitaa olla meikäläisen nivelet melkoista sekundaa.
« Last Edit: 30.08.12 - klo:11:48 by Der Alte »

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« Reply #4 on: 30.08.12 - klo:12:21 »
Kaverilla oli kans sormi samalla tavalla kipee ja piti sitten taukoa melkee vuoden  ja enää ei satu

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« Reply #5 on: 30.08.12 - klo:13:15 »
Mulla ei ole mitään hajua miten tuon saisi estettyä, mutta ihan vain mielenkiinnosta, kauanko sormi on kipeä, kun tuo tapahtuu? Jos kipu kestää päivän-pari tai enemmän, voi kipeytyminen johtua verenpurkauksesta. Verisuoni rikkoutuu ja verta vuotaa niveleen, tästä seuraa jäykkyyttä ja joskus kovaakin kipua. Mulle on käynyt tänä kesänä noin kahdesti, molemmilla kerroilla midareilla tempoessa. Ekalla kerralla viikon pois pelistä, toisella kerralla viitisen päivää.

Offline Der Alte

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
  • Oikea nimi: MT
Vs: Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« Reply #6 on: 30.08.12 - klo:14:08 »
Kaverilla oli kans sormi samalla tavalla kipee ja piti sitten taukoa melkee vuoden  ja enää ei satu

Tää on pahin mahdollinen skenaario. Tauko ja kuntoutus voi olla ainoa vaihtoehto, mutta vuoden tauko olisi tuskastuttavan pitkä!

Mulla ei ole mitään hajua miten tuon saisi estettyä, mutta ihan vain mielenkiinnosta, kauanko sormi on kipeä, kun tuo tapahtuu?

Periaatteessa kipu tulee välittömästi heiton jälkeen ja pahin ärsytys häviää alle minuutissa. Seuraava heitto sattuu yleensä ihan yhtä paljon. Ja sitä seuraava jne. Ilman teippausta en ole tosin uskaltanut pelata reiluun kuukauteen, mutta teippauksesta pitäisi päässä jotenkin eroon. Yleensä treenin tai kierroksen jälkeen sormen nivelet ovat arat koko seuraavan päivän. Parin viimeisen viikon ajan keskisormi on alkanut vihoittelemaan ihan arkisissa askareissa eli joskus vihlaisee esimerkiksi oven kahvaa painettaessa tai kauppakassia kannettaessa. Ei tuo elämää vielä mitenkään muuten rajoita, mutta fribailu on tuskaa ja viikkokisojen tulokset ovat laskeneet entisestään.


Offline SuppiLo

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
Vs: Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« Reply #7 on: 30.08.12 - klo:14:48 »
Itse parantelen kiipeilyssä vammautunutta keskisormea ja oireet ovat aikalailla samanlaiset kuin aloittajalla. Sormivammat on siitä huonoja, että parantuminen kestää pitkään. Olen ollut nyt 5vko kiipeilemättä, mutta kiekkoa olen heitellyt n. kerran viikossa. Sormi on parantunut tuossa ajassa ihan mukavasti alla olevilla toimenpiteillä, mutta varmasti kestää vielä kauan ennekuin sormi on täysin parantunut.

Itse lämmittelen (sormet) huolella ennen heittelyä ja kotiin päästyäni laitan käden jäähauteeseen. Teen myös erillaisia harjoituksia pari kertaa päivässä mm. tennispallon puristelua ja kämmenen avaamista-sulkemista.

Millä tyylillä teippaat sormen? http://www.rockclimbing.com/Articles/Training_and_Technique/How_to_Tape_Your_Fingers_tambi_n_versi_n_en_Espa_ol__14.html
Itse käytän tuota ekaa tyyliä, koska se antaa riittävän tuen sormelle ja powergrippikin onnistuu.

edit: Aloittajalla olikin molemmat nivelet kipeenä, joten tuo teippaus ei välttämättä ole riittävä. Itselläni on siis vain alempi nivel kipeänä.
« Last Edit: 30.08.12 - klo:14:52 by SuppiLo »

Offline Dragenta

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami Kalliokoski
  • Seura: Rovaniemen Rolffarit
Vs: Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« Reply #8 on: 30.08.12 - klo:15:50 »
"http://www.rockclimbing.com/Articles/Training_and_Technique/How_to_Tape_Your_Fingers_tambi_n_versi_n_en_Espa_ol__14.html"

Jos kiekko repii nivelistä, niin eikö periaatteessa tuo ihan ensimmäisen kuvan teippaus riitä niihin kohtiin, joista rääppäsee? Ja vielä parempi, jos teippi on liukaspintasta. Miten sen saa pysymään onkin sitte eri juttu.
http://www.youtube.com/user/dragenta?ob=0&feature=results_main

Täältä löytyy joitain vanhempia tekniikka videoita, uusia tulee varmaan kesällä. Saa kommentoida ja antaa vinkkejä :)

Offline HS

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 146
    • View Profile
  • Oikea nimi: Heikki Saunanen
  • Seura: Ähtärin Urheilijat
Vs: Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« Reply #9 on: 30.08.12 - klo:16:14 »
Ootko kokeillut teipata kineesioteipillä? Vaahis tästä jossain toiseessa aiheessa vihjasi ja sen jälkeen on tullut käytettyä.. Viiden sentin teippipalalla pyöräyttää sormen ympäri  nivelen päältä ja se on siinä, eikä häiritse heittämistä. Teippi on leveää ja muotoutuu sormeen hyvin ja kestää yleensä koko kiessin ajan ja pitempäänkin. Ratkaisi ainakin oman ongelmani, jossa keskisormen nivel oli muutaman midariheiton jälkeen aina verillä.

Offline jyrmy

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 408
  • Noili3
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyri Salminen
  • Seura: 7k
Vs: Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« Reply #10 on: 30.08.12 - klo:18:26 »
Mun otteella sattuu kaikki heitot tohon etusormeen ja keskisormeen. Teippaan aina sormet auttaa tosi paljon suosittelen leukoplastia se on kestävää ja tarpeeks pientä.

Offline SuppiLo

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
Vs: Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« Reply #11 on: 30.08.12 - klo:18:43 »
Mun otteella sattuu kaikki heitot tohon etusormeen ja keskisormeen. Teippaan aina sormet auttaa tosi paljon suosittelen leukoplastia se on kestävää ja tarpeeks pientä.

Omaan makuun tuo leukoplast on vähän liian ohutta. Itse käydän Leukotape Classiccia joka on tarpeeksi jämäkkää. Rulla kestää todella kauan kun sen puolittaa ja samalla teipistä tulee sopivan levystä.

Offline Der Alte

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
  • Oikea nimi: MT
Vs: Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« Reply #12 on: 30.08.12 - klo:22:29 »
Millä tyylillä teippaat sormen? http://www.rockclimbing.com/Articles/Training_and_Technique/How_to_Tape_Your_Fingers_tambi_n_versi_n_en_Espa_ol__14.html
Itse käytän tuota ekaa tyyliä, koska se antaa riittävän tuen sormelle ja powergrippikin onnistuu.

Tähän asti olen teipannut sormen täysin tönköksi nivelistä lähtien, mutta tänään kokeilin tuon ohjeen mukaista teippausta. Keskisormi koukussa oli hieman hankala saada hyvää grippiä ja kämmenheitoissakin tuo hieman häiritsi. Parasta on kuitenkin se, että kertaakaan ei sattunut eikä pelinkään jälkeen sormi ole turtana. Pitää yrittää tehdä tuo teippaus hieman paremmin ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja, niin peliä voinee jatkaa ainakin tällä tavalla. Jotakin jumppaa pitää kuitenkin alkaa tekemään, jotta vaivasta pääsee kokonaan eroon.

Mun otteella sattuu kaikki heitot tohon etusormeen ja keskisormeen. Teippaan aina sormet auttaa tosi paljon suosittelen leukoplastia se on kestävää ja tarpeeks pientä.

Omaan makuun tuo leukoplast on vähän liian ohutta. Itse käydän Leukotape Classiccia joka on tarpeeksi jämäkkää. Rulla kestää todella kauan kun sen puolittaa ja samalla teipistä tulee sopivan levystä.

Pitää käydä huomenna ostamassa molempia teippejä (Leukoplast + Leukotape Classic) sekä kinesioteippiä ja etsiä niistä se vaihtoehto, millä pelaaminen ja palautuminen tuntuu parhaalle.

Offline simeon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 236
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Puikkonen
  • Seura: Lappeenranta
Vs: Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« Reply #13 on: 03.09.12 - klo:21:18 »
Itse parantelen kiipeilyssä vammautunutta keskisormea ja oireet ovat aikalailla samanlaiset kuin aloittajalla. Sormivammat on siitä huonoja, että parantuminen kestää pitkään. Olen ollut nyt 5vko kiipeilemättä, mutta kiekkoa olen heitellyt n. kerran viikossa. Sormi on parantunut tuossa ajassa ihan mukavasti alla olevilla toimenpiteillä, mutta varmasti kestää vielä kauan ennekuin sormi on täysin parantunut.

Itse lämmittelen (sormet) huolella ennen heittelyä ja kotiin päästyäni laitan käden jäähauteeseen. Teen myös erillaisia harjoituksia pari kertaa päivässä mm. tennispallon puristelua ja kämmenen avaamista-sulkemista.

Millä tyylillä teippaat sormen? http://www.rockclimbing.com/Articles/Training_and_Technique/How_to_Tape_Your_Fingers_tambi_n_versi_n_en_Espa_ol__14.html
Itse käytän tuota ekaa tyyliä, koska se antaa riittävän tuen sormelle ja powergrippikin onnistuu.

edit: Aloittajalla olikin molemmat nivelet kipeenä, joten tuo teippaus ei välttämättä ole riittävä. Itselläni on siis vain alempi nivel kipeänä.
Hyvä kun löysit tuon kuvan. Tuon eka tyylin keksin itsekkin sattumalta. Se on siitä hyvä ettei sormi jäykisty. Kun pitää ne ympärimenevät kaukana nivelestä. Ja pitkittäisteippejä laitetaan vaan yksi.
Itsellä meni raapasusta  verille sormi. Toivottavasti herra Alten oireet eivät viittaa muunlaiseen vaivaan.
-Timo

Offline Der Alte

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
  • Oikea nimi: MT
Vs: Putteridraivi sattuu keskisormeen!
« Reply #14 on: 10.02.13 - klo:18:46 »
Sormiongelmat ilmestyivät jälleen eli draiveissa ja erityisesti putteridraiveissa keskisormi ilmeisesti vääntyy, venyy ja paukkuu liikaa, koska seurauksena on viiltävä kipu ja sormen keskimmäisen nivelen lukittuminen. Nivel ei siis oikene ilman avustusta. Tämän jälkeen kaikki pienetkin osumat ja väännöt aiheuttavat kipua.

Sormen teippaaminen kinesioteipillä vähentää tätä ongelmaa, mutta samalla grippi heikkenee sekä draiveissa että puteissa. Olen yrittänyt myös erilaisia grippejä, mutta keskisormen ei tarvitse kuin hipaissa (tai tältä ainakin tuntuu) kiekon laitaa, niin pelaamisesta tulee epämiellyttävää. Tämän vuoksi edes birdiegrip ei toimi.

Vaihtoehdoiksi taitaa jäädä sormen amputoiminen, kämmenheittoon siirtyminen, jonkun todella mystisen gripin kehittäminen tai kirjeshakkiin siirtyminen.