Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kiekkojen merkinnät suomessa ja ulkomailla.  (Read 3505 times)

Offline jupasierra

  • Juniori
  • **
  • Posts: 61
  • Kyllä se siitä :)
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha
  • Seura: Frisbee kotkat / Ruissalon puskajussit
Kiekkojen merkinnät suomessa ja ulkomailla.
« on: 18.09.12 - klo:08:01 »
Kun olen katsellut ja vertaillut kiekkoja ulkomaalaisilta sivuilta ja suomesta, ja olen huomannut että kiekkojen merkinnät ovat erilaisia. Esim suomessa joissain kiekoissa on specsit 9 / 6 / -3 / 2. Kun ulkomailla joillain saiteilla ne ovat 8 / 5 / -2 / 2. Kumpaan on luottamista vai ei kumpaankaan. Olen lukenut että kiekoissa on paljon eroja, ja itsekin huomannut että toisen valmistajan kiekot käyttäytyvät täysin poikkeavasti toiseen verrattuna. Jotenkin tuntuu että kiekkojen merkinnät ovat suuntaa-antavia, ja oma kokemus kertoo lopullisesti sen käyttäytymisen. Kiekothan käyttäytyvät kyllä jokaisella erilailla, ja varsinkin kuluessaan muuttuvat. Mutta nuo merkinnät uusissa ihmetyttää ?
Jussi

viikari

  • Guest
Vs: Kiekkojen merkinnät suomessa ja ulkomailla.
« Reply #1 on: 18.09.12 - klo:08:07 »
Testiheittäjähän antaa nuo arvot kiekolle. Ero taitaa tulla siinä, että jotkut käyttävät omia testiheittäjiä vaikka valmistajan testaaja olisi jo antanut speksit. Kyllä itse on huomannut, että numerot antavat vaan suuntaa koska heitonhan pitäisi olla suht täydellinen jotta kiekko lentäisi miten sen testiheittäjä on luonnehtinut.

Offline jupasierra

  • Juniori
  • **
  • Posts: 61
  • Kyllä se siitä :)
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha
  • Seura: Frisbee kotkat / Ruissalon puskajussit
Vs: Kiekkojen merkinnät suomessa ja ulkomailla.
« Reply #2 on: 23.09.12 - klo:09:14 »
Kuulostaa aika puoluelliselta touhulta. On tietysti mahdotonta testata kaikkien kiekkoja samoissa olosuhteissa samalla heittäjällä. Siinä voisi käsi väsyä :)
Jussi

Offline VeliLenteli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Kiekkojen merkinnät suomessa ja ulkomailla.
« Reply #3 on: 04.10.12 - klo:18:52 »
En tiedä tarinaa näistä spekseistä, mutta Gatewaylla on ihan oma liitotaulukkonsa tai fribapointin testaajalla on hyvät fiilikset lento-ominaisuuksista. Karman liito on 8, vaikka turni +1 ja feidi +2.

http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=83&products_id=1247
Mä olin vähän niin kuin tsuippaduippadui.

Offline tomo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 118
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Kaihua
  • Seura: Rovaniemen Rolffarit
Vs: Kiekkojen merkinnät suomessa ja ulkomailla.
« Reply #4 on: 04.10.12 - klo:22:13 »
Joo, aika hämäriä on nuo gatewayn antamat numerot... En tosin oo aikoihin antanu noiden numeroiden vaikuttaa kiekkovalintaan juuri tuon epämääräisyyden takia. Sellaset kuvaavat sanat kuin ylivakaa, alivakaa, nopea yms vaikuttaa hankintoihin. Tähän täytyy vielä sanoa, että tosi hienoa jos verkkokaupassa on ilmoitettu kiekon mitat. Näin on tehty ainaki i-kaupassa.
Boss Destroyer Firebird / BUZZZ Omega / MAGIC