Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kiekkojen merkitseminen  (Read 36853 times)

Offline migi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 240
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko V.
Kiekkojen merkitseminen
« on: 07.11.12 - klo:16:57 »
Tälläinen asia tuli mieleen, kun on käytetyissä ja jossain kiekoissa, joita on radoilta löytynyt, ollut hieman erikoisia merkintöjä. Eikö se tavallisin ja "hyväksyttävin" tapa ole se, että mikäli kiekossa on jonkun entisen omistajan tiedot, ne yliviivataan siististi.

Joskus tullut löytökiekkojen kanssa haasteita, kun on yksi nimi ollut näkyvissä ja muita tussattu umpeen. En ikinä ilmoita tällaisista kiekoista näkyviin tietoihin, ennen kuin olen saanut selvyyttä kiekon alkuperästä. Eräskin löydetty kiekko kolmilla tiedoilla päätyi kahden vuoden harhailun jälkeen takaisin Savoon.

Jos tussien alta ei saa tietoja esiin, mitä tekisitte sellaisessa tilanteessa.

Mielipiteitä kehiin!

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Kiekkojen merkitseminen
« Reply #1 on: 07.11.12 - klo:16:58 »
Seuran löytölooraan/kouluille sellaset mistä ei saa nimiä selville tai ne on sutattu perkeleesti yli.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Kiekkojen merkitseminen
« Reply #2 on: 07.11.12 - klo:22:21 »
"Mukavinta" on, kun löytää oman kiekon mistä on sotkettu oma nimi yli ja löytäjä kirjoittanut omat tietonsa tilalle. Ah, sitä selittelyn määrää, kun ottaa luurin kouraan ja pirauttaa, että "moro, löysin sun kiekon ojasta" ja pyytää kaverin tulemaan hakemaan kiekkonsa pois  8)

Parasta näissä muutamassa kerrassa on kyllä ollut se, että kaverit ovat homman tajunneet sen jälkeen ja ruvenneet palauttamaan löytämiänsä kiekkoja.
« Last Edit: 07.11.12 - klo:22:23 by Jatama »

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Kiekkojen merkitseminen
« Reply #3 on: 07.11.12 - klo:22:25 »
Oon tässä miettinyt, että jos rupeaisin kirjoittamaan kiekkoihin, että "pidä hyvänäs (sillä ehdolla että ET kirjoita omaa nimeäsi tähän)".

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Kiekkojen merkitseminen
« Reply #4 on: 07.11.12 - klo:22:31 »
Oon tässä miettinyt, että jos rupeaisin kirjoittamaan kiekkoihin, että "pidä hyvänäs (sillä ehdolla että ET kirjoita omaa nimeäsi tähän)".

Mulla luki joissakin kiekoissa, että "palauta tai tulee kuokkaan". Ei oo tullu koskaan yhtään niistä takaisin.

Monesti myös kirjoitan omaa nimeäni koko kiekon täyteen, tai suttaan muuten sekä ylä-, että alapinnan. Jossakin kiekossa lukee isolla, että "HEITÄ TÄYSILLÄ".

Toisaalta paljon on nimettömiäkin kiekkoja.

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Kiekkojen merkitseminen
« Reply #5 on: 08.11.12 - klo:07:27 »
Mä taas oon pohtinu, että poistaisin kaikista kiekoista stämpin ja värjäisin niihin jotain provosoivia tekstejä ja kuvia. Jos ne sitten palautuisi.

Offline peperoni

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 265
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Mäkelä
Vs: Kiekkojen merkitseminen
« Reply #6 on: 08.11.12 - klo:10:14 »
Hyvä threadi, koska ite olen sutannut suoraan käytettynä ostetun kiekon nimen yli kokonaan sen enempää muuta ajattelematta. Täytyy jatkossa tehdä noin, että vanhojen omistajien merkkaukset näkyy myös vielä.

Offline Mato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 237
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Heinonen
  • Seura: Bogey Brothers
Vs: Kiekkojen merkitseminen
« Reply #7 on: 08.11.12 - klo:11:24 »
"Mukavinta" on, kun löytää oman kiekon mistä on sotkettu oma nimi yli ja löytäjä kirjoittanut omat tietonsa tilalle. Ah, sitä selittelyn määrää, kun ottaa luurin kouraan ja pirauttaa, että "moro, löysin sun kiekon ojasta" ja pyytää kaverin tulemaan hakemaan kiekkonsa pois  8)

Parasta näissä muutamassa kerrassa on kyllä ollut se, että kaverit ovat homman tajunneet sen jälkeen ja ruvenneet palauttamaan löytämiänsä kiekkoja.


Ai että kun tähän tilanteeseen joskus pääsis  ;D

Mutta joo. Jos käytettyjä tulee ostettua, niin paras vetää siististi vanhat yli ja piirtää omat alle.
** Eniten eturautoja, jo vuodesta 2011 **

Offline migi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 240
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko V.
Vs: Kiekkojen merkitseminen
« Reply #8 on: 08.11.12 - klo:12:00 »
Myös käsialaan kannattaa kiinnittää huomiota, että palautus olisi mahdollisimman helppoa. Aina numerotkaan ei kyl auta, mikäli niistä ei tuu mitään vastausta.

Minkä takia osa ei laita tietojaan kiekkoihin? Johtuuko se itsevarmuudesta heitoissa (löytää aina omansa) vai siitä, että asenteena on "ettei kuitenkaan palaudu."

Offline gummi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 352
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
  • Seura: Disc Golf Vikings
Vs: Kiekkojen merkitseminen
« Reply #9 on: 08.11.12 - klo:19:50 »
Minkä takia osa ei laita tietojaan kiekkoihin? Johtuuko se itsevarmuudesta heitoissa (löytää aina omansa) vai siitä, että asenteena on "ettei kuitenkaan palaudu."

Joku tais selittää ettei halua sotkea kiekkoja millään. Tosin ei ehkä kovin loogista kun ne kiekot kuitenkin ottaa osumaa aika helposti - ei ne ainakaan mun silmään enää kovin siistejä oo muutaman hyvä puuosuman jälkeen. :)
All work and no DiscGolf makes anybody a sad boy/girl...

Offline Riku

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 356
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Anttila
  • Seura: Vampulan Urheilijat
Vs: Kiekkojen merkitseminen
« Reply #10 on: 08.11.12 - klo:22:09 »
Minkä takia osa ei laita tietojaan kiekkoihin? Johtuuko se itsevarmuudesta heitoissa (löytää aina omansa) vai siitä, että asenteena on "ettei kuitenkaan palaudu."

Joku tais selittää ettei halua sotkea kiekkoja millään. Tosin ei ehkä kovin loogista kun ne kiekot kuitenkin ottaa osumaa aika helposti - ei ne ainakaan mun silmään enää kovin siistejä oo muutaman hyvä puuosuman jälkeen. :)

Mun mielestä tuo kiekkojen nimeäminen olisi jopa vähän niiku suotavaa ellei jopa pakollista jos käyttää kisoissa kyseisiä kiekkoja. En ny tiedä saako siitä rankkua kuitenkaa vai miten se menee mutta kuullu oon että kisoissa käytettävissä kiekoissa ainakin nimi pitäs olla. Itsellä tahtoo tuo kiekkojen vaihtuvuus olla että aina kisoissa joka kerta huomaan vasta kisapaikalla että näistähä puuttuu kaikista nimi perkule ja sit kauheella kiireellä raapustaan nimeä ja numeroo hienosti sinne kiekon sisärimmiin :) Mielestäni se on paras paikka merkata kiekot ja näyttää vielä jopa kohtuu siistiltä kun alkaa eteenpäi myymään.

Offline Rijkaard

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 136
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku
  • Seura: LoFro
Vs: Kiekkojen merkitseminen
« Reply #11 on: 09.11.12 - klo:13:15 »
^Itsekin alkanut merkkaamaan sinne rimmin sisäkylkeen. Pysyy tosiaan lötä siistinä. Eikä paista silmään maasta katsottuna jos on esim joku ch/c-line/muu läpikuultava käytössä.

Palautuneista kiekoista on monenlaisia tarinoita. Enemmän on sellasia tapauksia tiedossa että "saat pitää". Paras on ollut ehkä "jätä siihen" kun löysin kerran jostain aika syvältä pyltsistä :D

Jokainen oma kiekko tulee merkattua. Palautusprosentti on ollut luokkaa 1/10. Ja jos mulle soitetaan että on löytynyt meikäläisen kiekko, niin kysyn että mikä lätty. Jos kyseessä on joku mitä mulla on pari kpl, tai sitten vaihtoehtoisesti ns. "uhrilahja", niin annan löytäjän pitää. Jos taas se on joku ykköspannu tai sisäänajettu luottolätty, niin otan mielelläni sen takaisin. Tää koskee tietysti sitä että etäisyys kiekkoon on liian pitkä noutoa ajatellen
Telkkä pönttöön.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Kiekkojen merkitseminen
« Reply #12 on: 09.11.12 - klo:13:21 »
^Itsekin alkanut merkkaamaan sinne rimmin sisäkylkeen. Pysyy tosiaan lötä siistinä. Eikä paista silmään maasta katsottuna jos on esim joku ch/c-line/muu läpikuultava käytössä.

Miksi sen nimen ei pitäisi paistaa silmään? Onko tässä joku esteettinen syy?
Mä oon sitä mieltä, että mitä enemmän, sitä enemmän  ;D

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Kiekkojen merkitseminen
« Reply #13 on: 09.11.12 - klo:13:26 »
^Itsekin alkanut merkkaamaan sinne rimmin sisäkylkeen. Pysyy tosiaan lötä siistinä. Eikä paista silmään maasta katsottuna jos on esim joku ch/c-line/muu läpikuultava käytössä.

Miksi sen nimen ei pitäisi paistaa silmään? Onko tässä joku esteettinen syy?
Mä oon sitä mieltä, että mitä enemmän, sitä enemmän  ;D
Jep, mäkin vedän kunnon CAPSEILLA nimet ja numerot, ei jää epäselvää kenen lätty.

Offline Rijkaard

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 136
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku
  • Seura: LoFro
Vs: Kiekkojen merkitseminen
« Reply #14 on: 09.11.12 - klo:13:42 »
^Itsekin alkanut merkkaamaan sinne rimmin sisäkylkeen. Pysyy tosiaan lötä siistinä. Eikä paista silmään maasta katsottuna jos on esim joku ch/c-line/muu läpikuultava käytössä.

Miksi sen nimen ei pitäisi paistaa silmään? Onko tässä joku esteettinen syy?
Mä oon sitä mieltä, että mitä enemmän, sitä enemmän  ;D
Jep, mäkin vedän kunnon CAPSEILLA nimet ja numerot, ei jää epäselvää kenen lätty.
Eikai siihen mitään sen kummempaa syytä oo. Kyllä ne yhteystiedot löytyy sieltä, oli ne sitten siellä rimmissä 5mm kirjaimilla tai pohjassa parin sentin korkuisena järeenä täginä. Kai mä pyrin pitämään ne mahdollisimman siistinä ja simppelinä, orginaalina.
Telkkä pönttöön.