Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Hyvä putteri?  (Read 52237 times)

Offline tonttukiekko

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
  • Oikea nimi: Arttu Martikainen
  • Seura: Ei löydy.... Vielä...
Hyvä putteri?
« on: 12.11.12 - klo:14:10 »
Hei! Olen pitkään etsinyt hyvää putteria, mutta en millään tahdo löytää hyvän tuntoista ja painoista.

Mikä on teidän mielestä hyvä putteri? Minkä painoinen on hyvä putteri?

Vastauksia, kiitos!
Minä, me, FRISBEEGOLF!

Offline Mato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 237
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Heinonen
  • Seura: Bogey Brothers
Vs: Hyvä putteri?
« Reply #1 on: 12.11.12 - klo:14:19 »
Millennium Standard Omega SuperSoft Putter on oma suosikkini ja pitkissä puteissa sekä lähestymisissä toimii Innova DX Aero.
Lisäksi bägissä on nykyään 3 eri Gatewayn Wizardia. Super soft, super stupid soft ja RFF. Toimii kaikki puteissa ja lähäreissä.

Kannattaa kokeilla näitä. Tämä tosin on mun mielipide ja näkisin et tässäkin on kyse tottumuksesta.
Toinen tykkää puurosta, toinen vellistä  :D

Jaa niin, paino... 170-175g (taas oma tottumus). Liian kevyt ei tottele toivotusti.
« Last Edit: 12.11.12 - klo:16:14 by Mato »
** Eniten eturautoja, jo vuodesta 2011 **

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Hyvä putteri?
« Reply #2 on: 12.11.12 - klo:14:26 »
Se mikä on kenellekin sopiva putteri on aika yksilöllistä. Itse puttaan Pro Rhynolla, koska siinä on omaan käteen sopiva matala rimmi ja se on aika hidas ja vakaa. Tämä mahdollistaa lujaa puttaamisen, kun kiekko ei käännä yli, eikä huditkaan liitele kovin kauas korista. Toisille sopii paremmin korkeampi rimmi, kannattaa hypistellä kaupassa/kavereiden kiekkoja mikä tuntuu käteen parhaalta. Jos on ongelmaa saada voima riittämään korille kannattaa valita hieman alivakaampaa ja paremmin liitävää mallia. Yleisesti suositaan (lähes) täysipainoisia puttereita, koska ne eivät ole niin herkkiä tuulelle. Kevyt putteri toki saattaa helpottaa pidemmissä puteissa jos voima ei meinaa riittää...

Offline tonttukiekko

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
  • Oikea nimi: Arttu Martikainen
  • Seura: Ei löydy.... Vielä...
Vs: Hyvä putteri?
« Reply #3 on: 12.11.12 - klo:14:27 »
Millennium Standard Omega SuperSoft Putter on oma suosikkini ja pitkissä puteissa sekä lähestymisissä toimii Innova DX Aero.

Kiitos vastauksesta.
Tää omega supersoftia pitää varmaan kokeilla jos vaikka joltain kaverlta tällainen löytyisi... :)
Minä, me, FRISBEEGOLF!

Offline dppedro

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 166
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Alander
  • Seura: FGCK
Vs: Hyvä putteri?
« Reply #4 on: 12.11.12 - klo:15:16 »
Oletan että puttaamiseen tätä haettiin? Itse käytän Prodiscuksen JOKERia. Matala putteri jolla myös voi heittää pidempää matkaa (ainakin itse voin). Omega SuperSoftia olen joskus käyttänyt mutta nykyään harvemmin. Aiemmin mainittu 170-175g on varmaan se suosituin painoluokka.

Suosittelen testaamaan suosituimmat putterit läpi. Testaa joko kanssapelaajien kiekkoja tai käy liikkeessä. Puttaamista varmaan voi kokeilla esimerkiksi Frisbeepointissa? Itse olen aina ajatellut että pitää putata sillä mikä tuntuu oikealta. JOKERi on ollut sitä nyt viimeiset kaksi kautta.

Offline Roottori

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 48
    • View Profile
  • Oikea nimi: Casper Liukkonen
  • Seura: Mikkelin Frisbeegolf
Vs: Hyvä putteri?
« Reply #5 on: 12.11.12 - klo:17:32 »
Yleensä putteri kannattaa valita vain sen perusteella, miltä se tuntuu kädessä. Jos putteri ei tunnu kädessä hyvälle, niin ei sillä puttaaminenkaan luultavasti onnistu kovin hyvin. Eli mars kauppaan vaan testailemaan erilaisia puttereita, ei se oikeantuntuinen kiekko foorumilla kyselemällä löydy. ;)

Jos haluat mahdollisimman monipuolisen putterin (haluat esimerkiksi pitää bägissä vain yhtä putterimallia), kannattaa valita beadillinen perusputteri; KC Aviar, Challenger tai Wizard ovat kaikki hyviä vaihtoehtoja. Uutena ne ovat sen verran ylivakaita, että niillä onnistuu draivin heittäminen tuulessakin, kun taas kuluessaan ne muuttuvat ensin erittäin suoriksi kiekoiksi ja lopulta ylikääntäviksi. Eli ne ovat erittäin käyttökelpoisia kiekkoja kaikissa elämänvaiheissaan.

Kevyemmät kiekot on helpompi saada riittävään lentonopeuteen, jotta kiekon ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa. Draivereissa eron huomaa aika helposti, mutta puttereiden vaatima lentonopeus on muutenkin niin pieni, että suosisin puttereissa täysipainoisia kiekkoja. Ne toimivat vähän paremmin tuulisessa kelissä, eikä pieni lisäpaino putterin heittämistä juuri vaikeuta. Tietysti jos on tottunut kevyempiin puttereihin tai haluaa vähän lisää liitoa tuulensiedon kustannuksella, kevyemmätkin putterit toimivat varmasti hyvin.

Offline tonttukiekko

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
  • Oikea nimi: Arttu Martikainen
  • Seura: Ei löydy.... Vielä...
Vs: Hyvä putteri?
« Reply #6 on: 13.11.12 - klo:14:57 »
Yleensä putteri kannattaa valita vain sen perusteella, miltä se tuntuu kädessä. Jos putteri ei tunnu kädessä hyvälle, niin ei sillä puttaaminenkaan luultavasti onnistu kovin hyvin. Eli mars kauppaan vaan testailemaan erilaisia puttereita, ei se oikeantuntuinen kiekko foorumilla kyselemällä löydy. ;)


Näinpä,mutta kysyn teidän mielipidettä.
Minä, me, FRISBEEGOLF!

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Hyvä putteri?
« Reply #7 on: 13.11.12 - klo:16:57 »
Tässä omia kokemuksia:

Aviar P&A, ei sopinut itselle vaikka kuinka yritin.
Omega SuperSoft, paljon on tullut putattua ja pidän paljon pehmeän gripin ansiosta (aavistuksen korkea)
Tuonelan Joutsen, toimii hyvin ja mukavan suora (ainoa putteri jolla saan putattua "annukassa")
Zero Pure, uusi suosikki suoraan puttaamiseen (matala profiili)
VDGC ry

Offline Hara.far

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 753
    • View Profile
  • Oikea nimi: Hannu Rahikainen
  • Seura: Vuoksen disc golf
Vs: Hyvä putteri?
« Reply #8 on: 27.12.12 - klo:19:19 »
Tässä omia kokemuksia:

Aviar P&A, ei sopinut itselle vaikka kuinka yritin.
Omega SuperSoft, paljon on tullut putattua ja pidän paljon pehmeän gripin ansiosta (aavistuksen korkea)
Tuonelan Joutsen, toimii hyvin ja mukavan suora (ainoa putteri jolla saan putattua "annukassa")
Zero Pure, uusi suosikki suoraan puttaamiseen (matala profiili)

Itse puttaan tällä hetkellä KC-Pro Aviarilla, sopivan napakka ja kovaa muovia

Näitä puttereita olen myös kokeillut

Omega SuperSoft
Yeti pro aviar
Star Dart
Wizardeja  Super Stupid Soft ja Super Soft

Offline Eetu #13

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 326
    • View Profile
Vs: Hyvä putteri?
« Reply #9 on: 27.12.12 - klo:19:28 »
Tässä omia kokemuksia:

Aviar P&A, ei sopinut itselle vaikka kuinka yritin.
Omega SuperSoft, paljon on tullut putattua ja pidän paljon pehmeän gripin ansiosta (aavistuksen korkea)
Tuonelan Joutsen, toimii hyvin ja mukavan suora (ainoa putteri jolla saan putattua "annukassa")
Zero Pure, uusi suosikki suoraan puttaamiseen (matala profiili)

Itse puttaan tällä hetkellä KC-Pro Aviarilla, sopivan napakka ja kovaa muovia

Näitä puttereita olen myös kokeillut

Omega SuperSoft
Yeti pro aviar
Star Dart
Wizardeja  Super Stupid Soft ja Super Soft

Mä käytän just tota Star Dartia. Mun eka kiekko. Monet sanoo että ei sovi käteen mut kyl se mulla sopii. Pisin "putti" sillä noin 30 metriä ja Discatcherin ketjuista läpi  >:( Ja paino 175g mut vois ehkä hankkii jonku 165-170g ES Dartin tai R-Pro Dartin.

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Hyvä putteri?
« Reply #10 on: 27.12.12 - klo:19:29 »
Mulla on käytössä p2 d-line. Loistava putteri ja sopii vielä hyvin lähestymisiin.

kokeilussa ollut myös:

champion aviar
star dart
premium jokeri (hirvee jyrä)
soft chalenger (muutama näitä vieläkin harjoitus putterina, aika lähelle samanlainen kun p2 d-line)
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Eemeli137

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 303
    • View Profile
Vs: Hyvä putteri?
« Reply #11 on: 27.12.12 - klo:19:31 »
Ite käytän d-p1 ja dx rhyno. Rhyno kestää loistavasti tuulta ja sillä myös putti draivaan. P1 pidempiin putteihin
Force/Nuke/F2/Leopard/Sentinel/Buzzzzzzz/M4/A1/Pure/Magnet

Offline Peksi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 216
    • View Profile
  • Oikea nimi: Peksi Luoma
  • Seura: Jyli
Vs: Hyvä putteri?
« Reply #12 on: 27.12.12 - klo:21:27 »
Heti alkuun pienenä pointtina Prodiscus Jokeri miehille, että nyt pyydettiin puttereista vinkkejä, ei midareista. ;)


Putti-Putterin valinta on yksi vaikeimpia asioita koko lajissa, ainakin jos siitä tekee sellaisen.
Itse pitäisin homman simppelinä. Minkään OOP tai muiden harvinaisuusputtereiden haaliminen on aika raskasta puuhaa. Tiedän kokemuksesta. Itsehän puttaan First Run D-P2;silla, mustilla. Ja niitähän ei käytännössä enää mistään saa. Mutta jos en sellaisia omistaisi, puttaisin P-P1;llä.

Joten suositukseni on P-line P1 175g. (Putteri saa olla aina max painoinen, ainakin alle 10m putteihin).
P-line P1 on, pehmeydestä johtuen, sopivan matala joten se sopii monille mukavasti räpylään. Siitä saa todella pitävän otteen ja se myös tarraa hyvin ketjuihin.
Se on pätevä kokolailla kaikille puttityyleille, mutta erityisesti spin-puttiin (IMO).
Noita myös saa helposti, eivätkä maksa tolkuttomasti.


p.s. Nykyiset P-P1;set ovat hieman jämäkämpiä kuin ennenmuinoin, joten ne eivät "sula" kesälläkään, mutta ottaisin silti kesäputteriksi valkoisen yksilön.  ;D
QMEGA|P1|P2|RHY|ATLAS|FB|SOLF|PD|PD2|DSTR

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Hyvä putteri?
« Reply #13 on: 27.12.12 - klo:21:42 »
Dx Aviar 175 grammaisena. Monipuolisin. Halpa. Helppo löytää eri jäykkyyksillä. Mestaritkin käyttää sitä.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Hyvä putteri?
« Reply #14 on: 27.12.12 - klo:21:48 »
Viime kesä meni putteria valitessa itselläkin... Wizzard, Rhyno, Jokeri, JK Aviar-x, P1-Maniac noiden kanssa tahkosin kunnes P1-Maniac valikoitui omaksi suosikiksi.
Jos ei kovasti tuule, niin toimii myös heittoputterina. Menee suoraan ja pitää annetun kulman niin annukassa kuin hyssenäkin. P-Line hieman pehmeämpää jota itse käytän heittoihin ja D-linea sitten puttiin.

Eli P1-Maniacille ääni täältä !
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland