Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Tasoitus  (Read 16672 times)

Offline booga

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 233
    • View Profile
  • Seura: TT
Tasoitus
« on: 24.02.12 - klo:09:08 »
Löytykö netista sopiva ohjelma mikä voi käyttä viikkokisoissa?

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Tasoitus
« Reply #1 on: 24.02.12 - klo:14:06 »
Hyvä kysymys, tällaiselle on varmasti käyttöä ensi kaudella. Viime vuotinen FGCKlla käytössä ollut systeemi joka laskettiin suoraan keskiarvoista oli ehkä liikaa suosiva niille joka pelasivat muutaman kunnon rapakierroksen ja sitten alkoivat parantamaan (en kuitenkaan usko että tahallista tasoituksen viilailua tapahtui, jonkun kiekkopalkinnon takia).

Tällanen löyty netistä: http://viikkokisat.com/hcp Pikaisella lukaisulla ei ihan auennut, tässä vaiheessa perjantaita.

Tallaajien systeemi joka viime vuonna oli
Quote from: Tallaajat foorumi
Tasoitussysteemi seuraava:

- yksi tulos niin se on luonnollisesti tasoitus
- jos 2-3 tulosta niin huonoin pois ja keskiarvo lopuista, tarkoittaa siis käytännössä että jos kaksi niin parempi tulos on suoraan tasoitus
- jos 4-7 tulosta niin kaksi huonointa pois ja ja keskiarvo lopuista
- jos takana 8 kisaa tai enemmän: katsotaan kahdeksan tuoreinta tulosta, joista kolme huonointa pois ja sitten keskiarvo lopuista viidestä
kuulostaa mielestäni oikeudenmukaiselta ja kuitenkin sellaiselta että sen pertti perustuupparikin sisäistää yhdellä kertomalla. ei tarvi paljoa derivoida. Läpinäkyvyys on mielestäni hyvä, sillä voi aiheuttaa epävarmuutta jos ilmoitetaan että tasoituksen laskee Viikkokisakone ver 0.6a (vaikka kerrottaisinkiin sen käyttämä kaava a*x^(-2)+b*x+c=0).
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Tasoitus
« Reply #2 on: 24.02.12 - klo:14:17 »
En ole myöskään itse löytänyt netistä järkevää/toimivaa tasoitusjärjestelmää.

Kuluvana talvena aloin itse puuhastella Frisbeegolfiin sopivan hcp-järjestelmän parissa, hyväksikäyttäen frisbeegolftietouttani sekä vahvaa golfin hcp-järjestelmän tuntemista.

Mielestäni tasoituksellisissa frisbeekisoissa olen huomannut, että isomman tasoituksen omaavat pelaajat saavat liian helpolla palkintoja.
Tasoitusjärjestelmän tarkoituksenahan on juuri se että eri tasolla pelaavat voivat kilpailla tasaväkisesti keskenään, toimivaa hcp-järjestelmää miettiessäni pyrin juuri tähtäämään tähän edellä mainittuun seikkaan.

Jotain olen saanut jo aikaiseksi, mutta ei se vielä ihan valmis ole.   

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Tasoitus
« Reply #3 on: 24.02.12 - klo:21:05 »
PDGA:n faq:ssa sanotaan näin: "Every throw equals about 10 rating points on a typical 18-hole course with an SSA near 50. If your scores average 10 throws over SSA, your rating will be 100 points lower than 1000 which would be 900. So a player with rating of 950, who is about 5 throws better than a player with a 900 rating, should probably spot the 900 rated player about 4 to 5 throws if they are trying to level the playing field for the round."
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Tasoitus
« Reply #4 on: 27.02.12 - klo:00:19 »
Viikkokisojen tasoitusjärjestelmän tarkoitus lienee jakaa palkintoja pitkällä juoksulla muillekin kuin parhaille heittäjille.

NFS käyttää yksinkertaista, mutta mielestäni palkintojakaumaa seuraamalla aika toimivaa systeemiä.

Palkintojakauma menee siten, että yksi palkinto menee aina parhaan "raakatuloksen" heittäjällä, eli sille jolla on paras tulos ihan ilman mitään tasoitushommia. Tämä pitää kilpailemisen mielekkäämpänä myös niille jotka heittävät aika tasaisesti ja yleensä myös hyvin :)

Itse tasoitusjärjestelmä toimii siten, että ensimmäisella viikkokisakierroksellasi osallistut vain tähän raakatulos-kilpailuun.
Jos heität tulokseksi 54 niin seuraavan viikkokisakierroksen tasoituksesi on 54.

Seuraavan viikon viikkokisoissa heittämäsi 60 on huonompi kuin tasoituksesi joten tulos tasoituskilpailussa on +6.
Samalla kun heitit tasoitustasi huonomman tuloksen nousee tasoituksesi kolmella. HUOM. Tasoitus nousee aina kolmella kun heittää tasoitustaan huonomman tuloksen. Myös vaikka heittäisi vain yhden heiton enemmän kuin tasoitus.

Nyt siis takanasi on kaksi kierrosta viikkokisoja. Tasoituksesi nousi ja on nyt 57.

Seuraavalla viikolla on kiva keli ja mieli. Pelaat uuden ennätyksesi 51 ja saat tasoitukselliseen kilpailuun tulokseksi -6. Hienoa!
Samalla kuitenkin tasoituksesi laskee kun pelasit tasoitustasi paremmin. Uusi tasoitus tällaisen kierroksen jälkeen on aina sama kuin raakatuloksesi eli tässä tapauksessa 51.

Kierroksen jälkeen pelaaja laskee tuloksensa ja merkitsee tuloskorttiin sekä raakatuloksen, että tasoituksellisen tuloksen. Samassa poolissa pelannut tarkistaa kupongin ja merkkaa nimikirjaimensa hyväksynnän merkiksi.
Näin saadaan tulokset heti kilpailun päätyttyä ja voidaan jakaa palkinnotkin saman tien.
TD kirjaa tulokset foorumille historian tulkintoja varten, mutta palkitut ovat palkintonsa saaneet ja ensi viikolla aloitellaan uudet kisat :)

Järjestelmä on yksinkertainen, mutta mielestäni on toiminut hyvin jo muutamia vuosia.



Offline yake

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 247
    • View Profile
  • Seura: Sasta FG ry / Disc Golf Finland Ry
Vs: Tasoitus
« Reply #5 on: 28.04.12 - klo:19:56 »
sasta fg:n viikkkokisat pyörähti jo käyntiin, mutta vielä ei ole tasoitus systeemi selvillä. tuo yksinkertainen malli ei toimi meillä kun pelataan 4:llä eri radalla. 2kpl 9 väyläistä, yksi #12 ja yksi #18. ja sekin tietty sekoittaa että parilla radalla reilusti miinukselle heittäminen ei ole temppu eikä mitään, kun taas yhdellä vaatii maailmanluokan suorituksen jos pakkaselle meinaa.. yksi vaihtoehto tietty ottaa tuo yksinkertainen malli ja ratakohtaiset tasoitukset..

joko joku on veivannut sopivaisen systeemin..?
viimenen putti uppoo joka väylällä

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Tasoitus
« Reply #6 on: 29.04.12 - klo:10:46 »
En ole myöskään itse löytänyt netistä järkevää/toimivaa tasoitusjärjestelmää.

Kuluvana talvena aloin itse puuhastella Frisbeegolfiin sopivan hcp-järjestelmän parissa, hyväksikäyttäen frisbeegolftietouttani sekä vahvaa golfin hcp-järjestelmän tuntemista.

Mielestäni tasoituksellisissa frisbeekisoissa olen huomannut, että isomman tasoituksen omaavat pelaajat saavat liian helpolla palkintoja.
Tasoitusjärjestelmän tarkoituksenahan on juuri se että eri tasolla pelaavat voivat kilpailla tasaväkisesti keskenään, toimivaa hcp-järjestelmää miettiessäni pyrin juuri tähtäämään tähän edellä mainittuun seikkaan.

Jotain olen saanut jo aikaiseksi, mutta ei se vielä ihan valmis ole.
Mikä systeemi Kaarinan viikkiksissä on muuten käytössä?

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Tasoitus
« Reply #7 on: 29.04.12 - klo:22:22 »
En ole myöskään itse löytänyt netistä järkevää/toimivaa tasoitusjärjestelmää.

Kuluvana talvena aloin itse puuhastella Frisbeegolfiin sopivan hcp-järjestelmän parissa, hyväksikäyttäen frisbeegolftietouttani sekä vahvaa golfin hcp-järjestelmän tuntemista.

Mielestäni tasoituksellisissa frisbeekisoissa olen huomannut, että isomman tasoituksen omaavat pelaajat saavat liian helpolla palkintoja.
Tasoitusjärjestelmän tarkoituksenahan on juuri se että eri tasolla pelaavat voivat kilpailla tasaväkisesti keskenään, toimivaa hcp-järjestelmää miettiessäni pyrin juuri tähtäämään tähän edellä mainittuun seikkaan.

Jotain olen saanut jo aikaiseksi, mutta ei se vielä ihan valmis ole.
Mikä systeemi Kaarinan viikkiksissä on muuten käytössä?

Sama kuin Lausteella.

Offline DGS Ylläpito

  • Tomoottajat
  • Täysjäsen
  • *
  • Posts: 120
    • View Profile
Vs: Tasoitus
« Reply #8 on: 30.04.12 - klo:21:19 »
Myös tulospalvelun puolella on mietitty tätä tasoitussysteemiä ja siihen on otettu mallia Tampereen Vihiojalla pidetyistä viikkokisoista, joissa tasoituksen laskentasysteemi on melko monimutkainen, mutta se pyrkii olemaan eri ratojen kesken vertailukelpoinen.

Itse olen saanut ohjeet ja opastuksen tähän hommaan Janne K:lta, joten hän voinee täydentää tarvittaessa. Perusperiaate on kuitenkin se, että kullekin radalle määritellään kaksi laskennassa käytettävää parametria, slope ja rating, joita sitten käytetään pelaajakohtaisen tasoituksen laskennassa. Rating kertoo, mitä noin 1000 ratingin omaava pelaaja radalla heittäisi ja slope taas miten perusjamppa/aloittelija radalla pärjää. Näin saadaan vertailupohja PDGA:n rating luvuista eikä enää olla niin paljon sattuman tai omien arvioiden varassa siitä, miten helppo tai vaikea jokin rata on.

Tästä on hieman enemmän infoa myös frisbeeliiton foorumilla. Kiinnostaisi tietää, kannattaako tämmöisen radasta riippumattoman tasoitussysteemin kehitystä jatkaa ja miten se on edennyt sitten tuon frisbeeliiton foorumilla olleen keskustelun jälkeen? DiscGolfScoresiin tehdään kovin mielellään sellaisia toimintoja, jotka harrastajat kokevat hyödyllisiksi, joten tämä voi hyvin olla yksi niistä. Tämän hetkinen toteutus tasoituksen laskennan kannalta on vielä ratakohtainen, sillä kokonaistasoituksen laskeminen usealta radalta vasta monimutkaista onkin. Ja tosiaan tasoituslaskenta on käytössä vaan niillä radoilla, joille nuo rating ja slope arvot on määritelty. Jos siis lähialueesi radalta ne puuttuvat, niin ehdotuksia arvoista voi antaa joko täällä tai ottamalla yhteyttä ylläpitoon.

Terveisin,
--Mikko, DGS ylläpito

Offline cue

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 46
    • View Profile
  • Oikea nimi: Esa Viitala
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat Ry
Vs: Tasoitus
« Reply #9 on: 06.05.12 - klo:13:29 »
Samaa meininkiä on väännetty keskisuomessa, jylin foorumilla infoa ja käytetyt laskentamallit. http://www.jyli.fi/foorumi/viewtopic.php?f=4&t=12

Vaikea laji tuo tasoitussysteemin säätäminen, mutta paikallisesti pääasia että se on sama kaikille, toimii kohtuudella ja kannustaa kaikentasoisia osallistumaan viikkokisoihin ja kehittymään :-)

Offline Anthuan

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 356
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anton Pöyry
  • Seura: Frisbeegolf Club Hyrylä ry
Vs: Tasoitus
« Reply #10 on: 22.04.14 - klo:21:20 »
Onko tämän topicin hautautumisen jälkeen syntynyt uusia tai vanhoja kierrätettyjä ideoita?
NFS:n systeemi vaikuttaa käyttökelpoiselta ja tarpeeksi helpolta. Jos ei mitään parempaa nouse esiin, niin tällä luultavasti mennään eka kausi. Ei haluta rakentaa mitään liian raskasta ja monimutkaista systeemiä laskentaan.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.

Offline yake

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 247
    • View Profile
  • Seura: Sasta FG ry / Disc Golf Finland Ry
Vs: Tasoitus
« Reply #11 on: 22.04.14 - klo:21:52 »
Sasta Fg otti/ottaa käyttöön seuransisäisen tasoituksen, joka kuitenkin suht lähellä oikeita (pdga), jos ne olisi oikeita. meillähän positiivinen ongelma on se että pelataan viikkokisoja 4llä eri radalla.
 
laskettiin joka radalle "vaikeustaso". arvo laskettiin pyöreesti olemassa olevien rataennätysten pohjalta.. rataenkka miinus vähän on tonnin kiessi.  päätyimme tuollasiin, jotka ratoja nyt täällä tuntee.. tonnin ratingin saa tuloksilla: häntyri 0, hoppu -13, ellivuori -17 ja kemira -15. ja muut paitsi häntyrin tulokset on 2 kierroksen yhteistuloksia.  heiton arvo on 10 pistettä. tuallasella lähetään liikkeelle ja tarkastellaan syksyllä viilataanko vai menikö kerrasta oikein.
viimenen putti uppoo joka väylällä

Offline putthand

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 090
    • View Profile
Vs: Tasoitus
« Reply #12 on: 14.06.14 - klo:18:12 »
Olin kolmas tasoituksen ansiosta. Hyvä tasoitus! 8)