Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1300166 times)

Offline Jussijii

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 483
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi J.
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat Ry / Albatrossit
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2580 on: 29.01.16 - klo:09:05 »
Kun kyseessä on kysymysketju, niin kysytään. Mitä olette mieltä tästä peli"ideologiasta"? Olenko ajatukseni kanssa yksin vai löytyykö kohtalotovereita?

Et. Itse heitän paljon kiekkoja jotka joillekin ovat varmaan käyttökelvottoman alivakaita. Syitä tähän on muutama.
Oma heittotekniikka on sen tyyppinen että heitän suht alhaalta, mieluusti vähän hyssessä ja ehkä jopa runsaalla spinnillä joten alivakaatkaan kiekot eivät välttämättä turnaa kauheasti. Lisäksi kun tähän yhdistää sopivan annoksen löysähköä vetoa ja nuudelikätisyyttä (mm. oikea käteni, heittokäteni, on ruuveilla kasattu) sekä totaalisen umpibäkkäriyden niin alivakaiden käyttö on varsin perusteltua.

Sitä paitsi kaikki mutkat ja käännökset lentoradassaan tekevä RHBH hyzerflippi on heittojen ruhtinas  8)

Tuolla kun on turuilla ja toreilla katsellut ihmisten heittoa niin siellä on niin paljon erilaista vetoa, kulmaa,  voimaa, spinniä ja OAT:ta tarjolla että kaiken maailman yleispätevien "tämä kiekko lentää tällä lailla" -vinkkien antaminen vaikuttaa aika turhalta.

Ym. syistä myös vakaalle midarille ei itselleni käyttöä löydy. Jos Jokerin kantama ei riitä, voi heiton heittää vakaalla (fairway)draiverilla pienemmällä fortzalla.

Offline sidrend

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 754
    • View Profile
  • Oikea nimi: Niko Jokinen
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2581 on: 29.01.16 - klo:09:05 »
Nyt kun on ollut puhetta vakaista puttereista ja midareista, niin itse taas olen tykästynyt alivakaisiin kiekkoihin. Harrastuksen alusta asti (v.2011) olen heittänyt ennemmin alivaikaita kuin vakaita kiekkoja. Tällä hetkellä avauspelissä tulee käytettyä paljon Terniä, joita bägissä on 4 kappaletta. Kiekko liitää sen 110m hallitusti pikku hyssestä flipaten hieman. Monet seurakaverit tuntuvat heittävän Bossia ym. vakaampia drivereita suunnilleen samoihin mittoihin. Tuntuu, että olen ollut aina hieman yksin oman näkökantani kanssa heittäessäni alivakailla. Sama myös midaripelissä, että ennemmin heitän esim. Corella kuin vakaalla midarilla. Tuulisempaa keliä varten toki bägistä löytyy myös niitä vakaampia kiekkoja, mutta en ole koskaan löytänyt syytä miksi käyttäisin niitä, jos alivakaammallakin homma hoituu. Okei, moni sanoo että vakaalla saa varman heiton hyssenä ym. Ei täällä meidän suunnalla vaan paljoa ole niitä ratoja, joissa hyssepommia viljelisi. Metsäpilliä siis löytyy. Oman kokemuksen perusteella olen tullut siihen näkemykseen, että alivakaammilla heittäminen rauhoittaa heittoa, koska "repiminen" kostautuu kippaavina heittoina. Oma heittäminen ei ole koskaan perustunut pitkään mittaan vaan tarkkuuteen, joten senkin puolesta alivakaammat kiekot ovat auttaneet. Omien havaintojen mukaan monen peli paranisi, jos malttaisivat kokeilla alivakaampiakin kiekkoja, eikä aina väännettäisi jyrällä väkisin.

Kun kyseessä on kysymysketju, niin kysytään. Mitä olette mieltä tästä peli"ideologiasta"? Olenko ajatukseni kanssa yksin vai löytyykö kohtalotovereita?

Olen pitkälti samoilla linjoilla, oma draiverivalikoima koostuu pääosin alivakaista draivereista. Itse olen tykästynyt esimerkiksi kevyisiin Blizzard Beasteihin. Tykkään siitä että hyssekulmalla ja voimalla pystyn helposti vaikuttamaan kiekon lentoon ja myös toki siitä, kuten mainitsit, että kiekkoa on helpompi heittää eikä välttämättä tarvitse repiä.

Midareissa tosin käytän enemmän vakaampaa kiekkoa, mutta viime aikoina olen niissäkin hieman totuttautunut alivakaampiin kiekkoihin. Kulunut M4 on suuressa käytössä.

Puttereissa myös 'lievästi' alivakaata eniten käytössä, P1x ja Tuonelan Joutsenta. No ehkä enemmän suoria kun alivakaita.

Tietty bägistä löytyy muutama oikein vakaakin kiekko, mutta niitä ei käytetä läheskään samoissa määrin. Eli ei, et ole yksin tämän kanssa :)

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2582 on: 31.01.16 - klo:12:45 »
Kun kyseessä on kysymysketju, niin kysytään. Mitä olette mieltä tästä peli"ideologiasta"? Olenko ajatukseni kanssa yksin vai löytyykö kohtalotovereita?

Kyllähän näitä alivakaita suosivia löytyy enemmänkin, erityisesti meidän keskuudesta jotka emme omaa kunnon forea.

Itselläni siis kämmenheitto toimii lähinnä tuollaisiin max. 50m neppeihin, mutta siitä pidemmälle mennään sitten rystyltä alivakailla kiekoilla jotka kääntää oikealle. Lucid Warrant, Fuzion Witness, TP Sotakirves, riippuen siitä kuinka pitkälle pyritään. Toki, hieman vakaammillakin voi heittää isoa antsaa joka kääntää oikealle, mutta aina ei ole tilaa sellaiseen. Erityisesti jos väylä on kapeahko ja katto matalalla, mutta silti pitää lopussa päästä oikealle, niin kunnollisen foren puuttuessa ratkaisu on reilusti alivakaalla kiekolla hyzerflippi joka lopussa kääntää oikealle.
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline vitikka

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 146
    • View Profile
  • Seura: Willimiehen Disc Golf
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2583 on: 31.01.16 - klo:13:54 »
Sama homma minullakin, että tulee kompensoitua heikompaa forea hysseflipeillä rystyltä. Itse heitän kämmenellä mukavasti 70m, mutta sen jälkeen alkaa tekniikka pettämään. Pitäisi panostaa kämmeneen nyt.

Offline Larbis

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 365
  • Opiskelija TTY:llä
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lari Leino
  • Seura: TFS - Tampereen Frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2584 on: 08.02.16 - klo:00:22 »
Epilän karviksessa näkyi aika monta vaaleansinistä bag tag lätkää, mistä niitä saa?
Innova Competition Bag:
2* 300s Pa1, Soft Kannel
2" Supercolor Esp Buzzz, Ti Buzzz OS
Proton & Neutron Crave, 4* Star Teebird, Ch. & Luster Fd3
4* S-Pd, 2* S-Dd
PDGA #82633

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2585 on: 08.02.16 - klo:22:16 »
Niitä on myyty seuroille. Niitä on tuhat kappaletta ja periaatteessa ne on kaikki kierrossa.
Meidän seuralla on vielä jonkinverran varastossa.

Offline Larbis

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 365
  • Opiskelija TTY:llä
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lari Leino
  • Seura: TFS - Tampereen Frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2586 on: 08.02.16 - klo:22:58 »
Kaipa sitä täytyy pikkuhiljaa liittyä seuraan 8)
Innova Competition Bag:
2* 300s Pa1, Soft Kannel
2" Supercolor Esp Buzzz, Ti Buzzz OS
Proton & Neutron Crave, 4* Star Teebird, Ch. & Luster Fd3
4* S-Pd, 2* S-Dd
PDGA #82633

Offline triveri

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 294
    • View Profile
  • Oikea nimi: J. Uotila
  • Seura: Lokit
Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2587 on: 15.02.16 - klo:22:33 »
Tuli tilattua lisenssi ja PDGA nro tuli yli kymmenen päivää sitten, mutta kun menee Kisakoneessa ilmoittautumaan kisoihin niin väittää etten ole SFL jäsen ja en pysty ilmoittautumaan. Eivätkö ole vain päivittänyt tietoja vai mistä johtuu? Seuralta olen kysynyt, mutta kun eivät enää edes vastaile...
Harjoittele kun pelaat, niin pelaat kuin harjoittelet.

Offline lliuhto

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 125
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Liuhto
  • Seura: TT
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2588 on: 15.02.16 - klo:23:04 »
Tuli tilattua lisenssi ja PDGA nro tuli yli kymmenen päivää sitten, mutta kun menee Kisakoneessa ilmoittautumaan kisoihin niin väittää etten ole SFL jäsen ja en pysty ilmoittautumaan. Eivätkö ole vain päivittänyt tietoja vai mistä johtuu? Seuralta olen kysynyt, mutta kun eivät enää edes vastaile...

Minulla oli viime vuonna - ensimmäisellä lisenssikaudellani - alkuun sama ongelma. En muista enää yksityiskohtia mistä tuo johtui, mutta jonkinlainen tietojen epäsynkronissaolo tuossa oli taustalle. Käytännössä muistaakseni pääsin ilmoittautumaan kun joko poistin pdga-numeroni kisakoneesta (jos se oli siellä) tai sitten lisäsin sen (jos se puuttui). En muista kummin päin meni, mutta tuon pdga-numeron kanssa säätämällä sain tuon kuitenkin onnistumaan.

Varsinainen korjaus asiaan tuli muistaakseni pari päivää myöhemmin kun seurani jäsenvastaava päivitti tietoni liiton rekisteriin. Mutta kannattaa kokeilla tuon pdga-numeron lisäystä tahi poistoa. Tosin en tiedä onko ilman numeroa nyt mahdollista ilmoittautua kun B-lisenssiä ei enää ole... Mutta kokeileminen tuskin haittaa mitään.

Lauri

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2589 on: 15.02.16 - klo:23:22 »
Tuli tilattua lisenssi ja PDGA nro tuli yli kymmenen päivää sitten, mutta kun menee Kisakoneessa ilmoittautumaan kisoihin niin väittää etten ole SFL jäsen ja en pysty ilmoittautumaan. Eivätkö ole vain päivittänyt tietoja vai mistä johtuu? Seuralta olen kysynyt, mutta kun eivät enää edes vastaile...

Useimmiten on kyse siitä, että kaikki tiedot eivät täsmää Kisakoneen ja liiton jäsenrekisterin kanssa.
Aika usein juuri tuo maaginen PDGA-numero puuttuu, koska se tulee vasta myöhemmin sähköpostilla pelaajalle. Eli oman seuran yhteyshenkilöön ensisijaisesti yhteys niin asia tulee kuntoon.
Samalla kannattaa tarkistaa, että kaikki muutkin tiedot ovat kohdallaan.

Offline triveri

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 294
    • View Profile
  • Oikea nimi: J. Uotila
  • Seura: Lokit
Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2590 on: 16.02.16 - klo:07:21 »
Kiitokset! Täytyy ottaa uudestaan yhteyttä seuraan jos vaikka tällä kertaa hoitasivat asian kuntoon.
Harjoittele kun pelaat, niin pelaat kuin harjoittelet.

Offline Jussijii

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 483
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi J.
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat Ry / Albatrossit
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2591 on: 16.02.16 - klo:07:30 »
Tuli tilattua lisenssi ja PDGA nro tuli yli kymmenen päivää sitten, mutta kun menee Kisakoneessa ilmoittautumaan kisoihin niin väittää etten ole SFL jäsen ja en pysty ilmoittautumaan. Eivätkö ole vain päivittänyt tietoja vai mistä johtuu? Seuralta olen kysynyt, mutta kun eivät enää edes vastaile...

Olet päivittänyt numeron ilmeisesti SFL:n kisakoneeseen, mutta seurasi rekisterivastaava ei ole päivittänyt sitä SFL:n rekisteriin. Ei sillä, että varsinaisesti tietäisi hän sitä sinne päivittääkään. Itse koitan uusille PDGA-jäsenillemme painottaa että ilmoittavat minulle numeronsa heti kun sen saavat.

Mutta hätä ei ole tämän näköinen, nimittäin voit olla edelläkävijä SFL:n jäsenistössä ja päivittää omia tietojasin aivan omatoimisesti. SFL:n rekisteriin voit kirjautua omalla SFL:n jäsennumerollasi (saattaa löytyä seurasi jäsenkortista kuten meillä) ja sukunimellä
https://rekisteri.frisbeegolfliitto.fi/

Ei kannata hämmentyä tyhjän näköisiä ruutuja ja sitä että ne edelleen tyhjenevät tietojen syötön jälkeen - kyllä se info meni eteenpäin. Et pysty tästä tarkistamaan tietojasi, mutta voit syöttämällä niitä fiksata.
Seurasi SFL:n jäsenrekisterin hoitaja (toivottavasti) huomaa tekemäsi muutokset ja hyväksyy ne.

Offline triveri

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 294
    • View Profile
  • Oikea nimi: J. Uotila
  • Seura: Lokit
Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2592 on: 16.02.16 - klo:16:25 »
Pääsin ilmoittautumaan kisoihin kun poistin PDGA numeron, hyvä. Täytyy vielä kysäistä SFL jäsennumero ja päivittää tiedot itse josko homma hoituisi niin helpoiten.
Harjoittele kun pelaat, niin pelaat kuin harjoittelet.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2593 on: 16.02.16 - klo:19:02 »
Pääsin ilmoittautumaan kisoihin kun poistin PDGA numeron, hyvä. Täytyy vielä kysäistä SFL jäsennumero ja päivittää tiedot itse josko homma hoituisi niin helpoiten.

http://www.pdga.com/player/81533

Olisiko kuitenkin parempi laittaa tiedot oikein?
Ei nimittäin ainakaan ratingeja tule jos ei ole numeroa oikein...

Offline Jussijii

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 483
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi J.
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat Ry / Albatrossit
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2594 on: 16.02.16 - klo:20:55 »
Niin,  kyllä se paras olisi jos seuran rekisterivastaava laittaisi numeron kuntoon. Kai teillä joku PJ:n puhelinnumero on tiedossa tjsp. Hätätapauksessa SFL:ltä laitettaneen numero kuntoon. Tosin vaikea tuota on toisten puolesta luvata joten en edes laita tähän mitään yhteystietoa  :)