Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1303373 times)

Offline Larzi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 362
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Tuominen
  • Seura: WDGC
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #810 on: 24.02.13 - klo:21:52 »
Hyvien tapojen mukaistahan ei ole pyyhkiä tai sotkea entisten omistajien tietoja vaan siististi viivata ne yli siten että vanhat tiedot näkyvät. Näin kiekon mahdollinen löytäjä voi varmistua siitä ettei kiekon hukkaaja ole sitä itsekin löytänyt ja ottanut "parempaan talteen". Yleensä kuitenkin kaikista pyyhinnöistä ja sotkemista jää kuitenkin aina jälkeä sen verran että huomaa että jotain on poistettu, mikä taas on aina jossain määrin epäilyttävää...

Näin teenkin mikäli tekstit on siististi kirjoitettu. Ja tokkopa sillä on väliä mitä omalle kiekolleen tekee joka on reilusti ostettu. kaikki kiekot olen palauttanut mitä olen löytänyt (itselle ei ole palautunut yhtään hävittämääni joten tyhjän kanssa on ollut merkkaukset) ja jatkossa palautan edelleen löytämäni kiekot. Kahteen kiekkoon olen värjäys metodia käyttänyt, koska kiekot ovat olleet tusseilla "raiskattu".

Eräässä Lassilta ostamassani kiekossa on nimi ja numero siellä takana ihan perhanan isolla :D. Ei viittis koko pohjaa sotkea tussilla päälle, tai eihän se tarvi kuin yhden siistin yliviivauksen. Noh, tästähän selviää ostamalla uusia kiekkoja kaupasta.
Grip EQ A14: Xt Aviar | Soft Pure | Premium Jokeri | FLX Buzzz | Glow,Ch MD3 | Ch Firebird | 2nd run FD | C-FD2 | Ch Valkyrie | C,S,P-PD | Star Destroyer

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #811 on: 25.02.13 - klo:10:18 »
Hyvien tapojen mukaistahan ei ole pyyhkiä tai sotkea entisten omistajien tietoja vaan siististi viivata ne yli siten että vanhat tiedot näkyvät. Näin kiekon mahdollinen löytäjä voi varmistua siitä ettei kiekon hukkaaja ole sitä itsekin löytänyt ja ottanut "parempaan talteen". Yleensä kuitenkin kaikista pyyhinnöistä ja sotkemista jää kuitenkin aina jälkeä sen verran että huomaa että jotain on poistettu, mikä taas on aina jossain määrin epäilyttävää...

Näin teenkin mikäli tekstit on siististi kirjoitettu. Ja tokkopa sillä on väliä mitä omalle kiekolleen tekee joka on reilusti ostettu. kaikki kiekot olen palauttanut mitä olen löytänyt (itselle ei ole palautunut yhtään hävittämääni joten tyhjän kanssa on ollut merkkaukset) ja jatkossa palautan edelleen löytämäni kiekot. Kahteen kiekkoon olen värjäys metodia käyttänyt, koska kiekot ovat olleet tusseilla "raiskattu".

Eräässä Lassilta ostamassani kiekossa on nimi ja numero siellä takana ihan perhanan isolla :D. Ei viittis koko pohjaa sotkea tussilla päälle, tai eihän se tarvi kuin yhden siistin yliviivauksen. Noh, tästähän selviää ostamalla uusia kiekkoja kaupasta.
Myin sulle vissiin jonku harrastuksen alkuaikoina ostamani leivän. Sillon tuli kirjotettua sen verran isolla että varmasti näkyy...  ;D

Offline walde

  • Juniori
  • **
  • Posts: 86
    • View Profile
  • Oikea nimi: Valtteri
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #812 on: 27.02.13 - klo:11:43 »
Semmosta asiaa tulee aina välillä funtsittua, että mikä on sääntö/etiketti tilanteessa, jossa on putannut/heittänyt sisään niin onko kiekko aina haettava korista ennen seuraavaa heittäjää/puttaajaa. Saako siis seuraavana vuorossa oleva päättää puttaako vaikka edellisen kiekko makaa korissa vai pyytääkö edellistä hakemaan kiekkonsa korista ennen omaa puttia?
Kavereiden kanssa pelatessa kukaan ei ole asiasta tarkka ja yleensä mennään vaan jouhevasti  eteenpäin. Välillä sitten tulee kiusallisia tilanteita muiden kanssa pelatessa tai vaikka viikkokisoissa, kun olen menossa puttini jälkeen hakemaan kiekkoa korista, mutta seuraava puttaakin jo ennen kuin olen kiekkoani kerennyt hakea ja tulee fiilis, että olen häirinnyt hänen puttiaan.
Miten siis tässä tilanteessa "oikeasti" menetellään? Toivottavasti ei ollut liian sekainen selitys..

Offline Pekka H.

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
  • Olen syytön, sillä sipuli!
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #813 on: 27.02.13 - klo:12:10 »
Periaatteessa kiekko haetaan aina korista ennen seuraavaa heittäjää, mieluummin näin myös viikkokisoissa (ellei ole kyse jostain metrin nostosta seuraavalla). Eli jos puttaat sisään, älä jää jumittamaan vaan hae se heti jos meinaat hakea.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #814 on: 27.02.13 - klo:12:13 »
Toki toinen voi sanoa että anna olla kiekon siellä mutta jos joku puttaa kiekkoaan korista hakevaa pelaajaa päin niin kyllä se on heittäjän piikkiin...

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #815 on: 27.02.13 - klo:12:17 »
Kun olet putannut sisään (ja osoittanut että tasapaino pysyy putin jälkeen) lähdet heti hakemaan kiekkoa korista. Jos toinen puttaa sillä välin, on hän sen itse valinnut eikä voi sinua syyttää jos kiekko sieltä pomppaa ulos tai liikkumisesi häiritsee. Tai toki voi mutta voit vastata että ihan oma päätös putata ennenkuin edellinen on lopettanut.

Olisikohan tossa jopa aihetta antaa toiselle puttaajalle varoitus väärällä vuorolla heittämisestä koska toinen ei periaatteessa ole vuoroaan lopettanut? :D
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline Anthuan

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 356
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anton Pöyry
  • Seura: Frisbeegolf Club Hyrylä ry
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #816 on: 27.02.13 - klo:12:21 »
Ensimmäistä kertaa kämmenheittoa treenaamassa ja heti huomioita: onko kyse paskasta tekniikasta jos kaikkein vakaimmat kiekot lentää parhaiten? Alivakaat lätyt menee minne sattuu ja kippailee yli. Spinnin saaminen tuntuu vaikealta joka osaltaan varmaan vaikuttaa tähän.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #817 on: 27.02.13 - klo:12:30 »
Vakaat kiekot antaa virheitä paljon anteeksi, eli kyllä, tekniikka on pielessä. Alivakaammillahan niitä foreja pitäs treenata jotta parhaiten oppis... Vaikka ylivakailla ne onnistuu tietenkin helpoiten niin parempihan se on ottaa se jyrä käteen ja heittää melkein onnistunu heitto :D
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline walde

  • Juniori
  • **
  • Posts: 86
    • View Profile
  • Oikea nimi: Valtteri
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #818 on: 27.02.13 - klo:12:49 »
Ok, kiitos vastauksista! Yleensä, jos joku puttaa kun olen vielä matkalla hakemaan kiekkoani korista, onkin kyse aika lyhyistä puteista.

Offline Kati

  • Juniori
  • **
  • Posts: 66
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kazuu
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #819 on: 27.02.13 - klo:12:59 »
Milläs kiekolla fore heittoja kannattaisi alkaa harjoittelemaan aloittelijan? Olen kuullut puhuttavan, että vakaalla kiekolla ne onnistuu parhaiten, itse vaan omistan enemmän noita alivakaita.Mutta vikkejä otetaan vastaan :)

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #820 on: 27.02.13 - klo:13:06 »
Periaatteessa forea voi heittää ihan samoilla (kaikilla) kiekoilla kuin rystyäkin. Ylivakaa toki antaa tekniikkavirheitä anteeksi, mutta ennemmin suosittelisin valitsemaan jonku alivakaahkon mikä tuntuu hyvältä käteen.

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #821 on: 27.02.13 - klo:13:07 »
Milläs kiekolla fore heittoja kannattaisi alkaa harjoittelemaan aloittelijan? Olen kuullut puhuttavan, että vakaalla kiekolla ne onnistuu parhaiten, itse vaan omistan enemmän noita alivakaita.Mutta vikkejä otetaan vastaan :)

Nimenomaan alivakaalla aluksi. Ultimate-kiekko on aika pop. Tai jos haluat oikotien onneen ni osta vaikka Firebird.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #822 on: 27.02.13 - klo:13:08 »
Milläs kiekolla fore heittoja kannattaisi alkaa harjoittelemaan aloittelijan? Olen kuullut puhuttavan, että vakaalla kiekolla ne onnistuu parhaiten, itse vaan omistan enemmän noita alivakaita.Mutta vikkejä otetaan vastaan :)

Alivakaalla oppii heittämään sitä oikein. Vakaat ovat varmempia sitten, kun sen osaa. Vakailla voi jopa oppia heittämään väärin, kun ne vaativat aloittelijalta annukkakulmaa. Tästä on muuten käyty monta keskustelua foorumilla. Löytyisköhän haulla näitä keskusteluja.

Offline nixe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 231
    • View Profile
    • DGCH
  • Oikea nimi: Niko Palokangas
  • Seura: DGCH
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #823 on: 27.02.13 - klo:13:20 »
Alivakaalla oppii heittämään sitä oikein. Vakaat ovat varmempia sitten, kun sen osaa. Vakailla voi jopa oppia heittämään väärin, kun ne vaativat aloittelijalta annukkakulmaa. Tästä on muuten käyty monta keskustelua foorumilla. Löytyisköhän haulla näitä keskusteluja.
Ite heitin foreja alkuun kohtalaisen "isokätisellä" Vipusella, tuo kuitenkin toimi yllättävän hyvin. Nykyisellään tulee käytettyä C-PD:tä +-muotilla. Eli kohtalaisen vakailla pannuilla on tullut heitettyä. Tosin pitää todeta että käytän forea lähinnä erikoisheittona silloin kun pitää saada oikealle kaartava heitto (oikeakätinen kun olen). Siinä mielessä nuo vakaat pannut kyllä ovat ajaneet asiansa.
Ei se osu | myynnissä | DGCH | PDGA #63318

Offline Kati

  • Juniori
  • **
  • Posts: 66
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kazuu
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #824 on: 27.02.13 - klo:13:35 »
Joo, kiitos paljon :) Lähinnä just tuo, että alivakaalla vaan treenailemaan. Alivakaalla olen foreheittoja tehnyt, välillä lähtee hyvn mutta välillä menee niin saveen että huhuh :) Niin siksi kyselin vaan, että onko juju sittenkin vakaassa lätyssä.