Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kasaa aloittelijapaketti  (Read 114884 times)

Offline vierailija

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Vs: Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #180 on: 26.11.15 - klo:13:14 »
Aivan mahtavia vastauksia tullu teiltä ja sain myös yksityisviestillä apua (juuri tähän kiekon laadun huomioon ottaen)
Massat/materiaalit kun eivät kerro yhtään mitään  ::)
KIITOS teille kaikille!

Te kokeneet voisitte yhdessä koota aloittelijan tietopankin, misä tulisi kaikki tärkeät huomiot julki omaa ensikiekkoa valitessa ja mahdollisia muita tärkeitä huomioita. "älä missään nimessä tee näin" ;)
Tämä ketju oli hyvä löytö, mut myös turhauttavaa kahlata kaikki viestit läpi ja miettiä omalle kohdalle sopivat vinkit. Menin ennemminkin hyvin sekaisin :-\
Nyt jo paljon viisaampana pääsen ostoksille  ;D

KIITOS!

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #181 on: 26.11.15 - klo:13:24 »
Toivotin hyviä heittoja ja sanoin että jos en johonkin teistä joskus tulevaisuudessa radalla törmää, niin ihmettelen suuresti. Isä kiitti ja jäi poikien kanssa hyllylle arpomaan, minä jatkoin matkaani urheiluliikkeen muille sektoreille... hetken päästä kolmikko meni ohitseni kohti kassaa – ja tän-tä-dä-dääää, ylläri ylläri, kaikilla oli Dessut kädessä :P

Mutta kun Destroyer kuulostaa niin paljon päheemmältä ku Leopard. Ja siinähän lukee että "distance". Helppo valinta.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #182 on: 26.11.15 - klo:13:38 »
Mä toivon että edes joku noista mun tarinan henkilöistä rupeaa tosissaan harrastamaan, ja ehkä tulevaisuudessa eksyy vaikka tänne forumille kertomaan saman tarinan omalta kantiltaan – että kunpa olisi uskottu sitä hörhöä frisbeesetää joka meille tyrkytti kesyjä kissaeläimiä, eikä olis valittu niitä tuhoajia ;)

Offline Bmeifter

  • Juniori
  • **
  • Posts: 64
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami
  • Seura: FG-Ryhti
Vs: Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #183 on: 26.11.15 - klo:15:58 »
Aloitin itse tänä kesänä, huti ostoksia on tullut jo muutama. Todellisia löytöjä jäänyt käteen ja jokunen kiekko on vielläkin tallessa joiden suhteen en vielä ole luovuttanut.

Putteriksi Discmanian D-muovilla P1x  http://www.innovastore.fi/product/1868/p1x-d-line
Midariksi Discraftin Elite-Z tai ESP Buzzz  http://www.powergrip.fi/tuote/ezbuzz/discraft-elite-z-buzzz (Mutta ei alkuun missään nimessä niitä missä lukee OS tai SS)
Draiveriksi Discmanian C-line FD http://www.innovastore.fi/product/1326/fd-c-line (Tai se Innovan Leopard jota täällä suositeltiin, esim. oman vaimon valinta draiveriksi)

Jos joku tuttava antaisi rahat käteen ja pyytää tuomaan kiekot jolla aloittaa, valinta olisi nyt noissa kolmessa kiekossa. Kokemusta on vielä vähän, mutta nämä on melkoisia luottolättyjä omassa bägissä.
Bogitikka on toteemieläimeni
-MVP-

Offline BlackStar

  • ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 2 600
  • ★ Instagram ★ @BlackStarPori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami ★ Aaltonen
  • Seura: Mustavaris / MHDG
Vs: Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #184 on: 26.11.15 - klo:18:54 »
Putteri osui todellakin. D-P1x sopii paremmin kuin hyvin omaan lapiokäteen beadin takia. Toinen hyvä aloittelijalle on Tuonelan Joutsen BT-hard. Aviaria en itse voi suositella, mulle ei ole käteen sopinut.

Midarina käytin itse Innovan Stingray DX:nä. Erittäin suora ja helppo midari.

Draiverina toimii esim. D/G-linen FD. EI ainakaan kauheasti nopeampaa kannata hankkia. DX Archangel voisi olla myös nopeudella 9 muistaakseni hyvä. C-lineä/Championia itse olen kokeillut vasta tänä kesänä kolmen vuoden harrastamisen jälkeen. Sitä en voi itse heti suositella.
« Last Edit: 26.11.15 - klo:18:56 by BlackStar »
★ Grip EQ AX15 Lizotte S.E. ★
| P2 | P3x | Colt | AviarX3 | MD2 | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | Teebird | CD3 | Mamba | Firebird | Shryke | Boss | DDx | Destroyer |

Offline sidrend

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 754
    • View Profile
  • Oikea nimi: Niko Jokinen
Vs: Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #185 on: 26.11.15 - klo:19:16 »
Ite aloittelin vajaa pari vuotta sitten Discmanian kolmen kiekon paketilla (150g), jossa siis D-FD, D-MD2 ja D-P1. Tai no, olihan mulla tuota ennen jo Opto Striker, mutta vasta näillä kiekoilla aloitin todella heittämään ja innostuin lajista. P1 ei saanut paljon käyttöä, taisin tykätä putatakin ennemmin MD2:lla tuolloin. FD oli kuitenkin ehdoton ykkönen näistä, on vieläkin bägissä vaikkakin jo kuluneena ja toki kevyenä kääntää rolleriksi melkein mistä vaan kulmasta, hauska kiekko kuitenkin.

Jos nyt pitäisi jollekkulle tuttavalle kasata kolmen kiekon aloitussetti, olisi omat valinnat varmaan jotain tälläistä (toki henkilöstä riippuen):
- Putteriksi D-P1x, vaikka muovi ainakin omissa kulukin tosi nopeasti niin mielestäni nämä ovat sellaisia puttereita mihin pääsee helposti kiinni. Myös Tuonelan Joutsen on pätevä.
- Midariksi 300 M4, tosi yleispätevä midari kaikille taitotasoille. Innova/Discmania osastolta DX Shark, D-MD2 ainakin hyviä aloittelijalle, ei niitä turhaan aloittelijapaketteihinkaan ole tungettu.
- Draiveriksi FD oikeastaan millä vaan muovilla paitsi ehkei C-Linenä. Varmasti parhaita aloittelijan draivereita mitä löytyy, C-Line tosin omasta kokemuksesta ehkä turhan vakaa, S/G-lineista en ole varma. Aloittelijalle toimii myös 150g D-Linenä, kuten itsellä oli, aivan mainiosti - antaa kivaa lisämittaa. Leopard voisi olla toinen vaihtoehto myös.

Offline BlackStar

  • ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 2 600
  • ★ Instagram ★ @BlackStarPori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami ★ Aaltonen
  • Seura: Mustavaris / MHDG
Vs: Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #186 on: 26.11.15 - klo:19:23 »
Itse aloitin D-FD'llä ja nyt bägissä kulkee G-linen FD. G on napsun vakaampi mitä D oli mutta menee vielä alivakaana. S'stä ei mullakaan ole kokemusta lainkaan. C-linen myin tarpeettomana pois, koska Teebirdit osuu samaan slottiin paremmin.
★ Grip EQ AX15 Lizotte S.E. ★
| P2 | P3x | Colt | AviarX3 | MD2 | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | Teebird | CD3 | Mamba | Firebird | Shryke | Boss | DDx | Destroyer |

Offline Maastomato

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jon Tollet
  • Seura: JFGry
Vs: Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #187 on: 26.11.15 - klo:23:26 »
Itse aloitin tänä kesänä harrastuksen ja kierroksia on kertynyt jo varmasti yli 300 lähiradoilla. Intersportin myyjä joka itsekin harrastaa lajia löi käteen S-line FD:n, S-line MD2:sen ja D-line P1:sen. Vaikka kiekkoja on nykyään mukana huomattavasti enemmän on kaikki paitsi P1 mukana ja sekin koska P-line P1 sopi paremmin käteen.

Alussa FD oli mukavan liidokas kiekko joka toi kivasti lisämetrejä, nykyään toimii oikealle kaartavissa heitoissa. Mukana on nykyään jopa 3 fd:tä (1 c-line suoriin, 1 uudempi s-line oikealle ja tuo ensimmäinen kiekkoni jyrkästi oikalle kaartaviin), FD on ainakin mielestäni todella hyvä kiekko aloittelijalle. Muovilaadussa onkin sitten sekin puoli että yleisesti champion (tai c-line, elite-z, opto line tai mitä kaikkia näitä onkaan) on kestävempiä kuin nuo pehmeet muovit. Alussa ainakin itse heittelin todella paljon puihin kiekkoa ja täten keikko menee helposti alivakaaksi. S line kestää vielä jonkun verran tuota kulutusta mutta oma kokemukseni on että nuo halvimmat kiekot eivät. Vaikka moldi olisikin paras mahdollinen aloittelijalle, mutta jos parin puuosuman jälkeen keikko menee niin alivakaaksi ettei sitä voi käyttää, ei hankinnassa ole juuri järkeä. Siksi panostaisin noihin ns. premium muoveihin drivereissa.

MD2 on myös aika helppo midari eikä välttämättä painu kaapin pohjalle vaikka kehittyisikin lajissa. Itse heitän lähes kaikki lähestymiset tällä tai c-line MD3:lla. MD3 voisi olla jopa parempi aloittelijalle hyvän liitonsa takia.

Putteriosasto onkin vähän haastavempi. Tärkein ominaisuus taitaa ollakin se että kiekko tuntuu hyvältä kädessä. Itse tykkään tuosta P1sestä mutta moni ystäväni puttaa tuonelan joutsenella (huomattavasti paremmin kuin minä). Putterit kannattaa ottaa sillä halvemmalla muovilla. Itse pidän pidon vuoksi pehmeistä muoveista.

Yksi valintakriteeri minkä lisäisin settiin on saatavuus. Kiekot saattavat hukkua ja on hyvä jos korvaava kiekko on helposti saatavilla.
P1 ,P3 ,Pig,Buzzz ,MD3 ,Buzzz OS,FD ,FD2 ,CD2 , DD ,DDx ,PD2

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #188 on: 27.11.15 - klo:06:11 »
Tää on aika simppeliä loppupeleissä. Kolme lötää käteen, suora putteri, suora midari ja suora fairway. Tarpeen tullessa sitten heittotreeniin samaa löytää lompakon paksuudesta riippuen 1-10x lisää. Ja oma valintani kolmen kiekon kierrokselle on

Soft Judge, FLX Buzzz, S-FD
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #189 on: 29.11.15 - klo:12:50 »
Minä panostaisin kolmeen putteriin.

tuonelan joutsen
Sparta
Jokeri

Kun joutsen menee koriin, sparta menee 50m suoraan lähestymiset ja 60m antsat ja jokeri toimii hysse ja fore 60m sinne minne haluaa niin siinä vaiheessa sitten jatkoa kassiin valiten eri muovit noista ja alle 60m on taputeltu.


Offline Ville_zz

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 35
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville A.
Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #190 on: 10.01.16 - klo:21:06 »
Aviar / MD2 / Leopard
- Trilogy -

Offline Ipe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 102
    • View Profile
Vs: Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #191 on: 09.05.16 - klo:10:06 »
Vastaan näin aloittelijana. Itse lähdin radalle ekaa kertaa P1 d-line, dx Shark & c-line FD compolla. No siinä radalla joutu jo vähän jonotteleen ja mopoikia iso läjä siinä minun jälkeen (itse yli 30v) ja tempasin itsevarmasti elämäni ensimmäisen heiton  :-[ no eihän siinä mitään muistanu youtube videoista sun muista enään sen jälkeen, yritin vain kiireellä heitellä lopun kierrosta eteenpäin että pysyy pois jaloista. Illasta menin kotini viereiselle hiekkakentälle ja aloin harjottelee pelkästään rystyä youtube kertauksen jälkeen. Siinä sai vartissa enemmän järkeviä toistoja kun radalla koko kierroksella. Ja tuli muutamia muita ideoita. Sanoisinkin että tuommonen kolmen putti/midari/driveri kiekon setti on kokeilu setti.

Nyt ajattelin hakia jotain (ehkä c-line FD) kiekkoa 2-3 lisää niin saa samalla kiekolla helposti toistoja ilman että tarvii joka heiton jälkeen kävellä kiekon perässä ja unohtaa kuin äsken heitti. Sitten kun tämä rumba on ohi ostan puttereita muutaman lisää ja keskityn puttaamiseen opetteluun, siinäki varmasti mieluisampaa heittää monta kertaa peräkkäin kuin kävellä kokoajan sen yhden kiekon perässä.

Eli jos näillä tiedoilla nyt aloittaisin, ostaisin esimmäisiksi kiekoiksi vähintään 2, mieluiten 4 samaa kiekkoa ja menisin jonnekki aukealle, missä ei oo puita harjotteleen, ennen radalle menoa. Uskon että nuo toistot on paljon hyödyllisempiä kuin radalla puihin vippailla joka kerta erinlaisista olosuhteista.

Ja siki tuo FD c-line kun tosiaan tuossa vieressä on hiekkakenttä, sharkki dx ja d-line P1 on aika hiottuja reunojen alta jo tuon ekan 45min hiekkakenttä session jälkeen.
« Last Edit: 09.05.16 - klo:10:14 by Ipe »

Offline sidrend

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 754
    • View Profile
  • Oikea nimi: Niko Jokinen
Vs: Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #192 on: 09.05.16 - klo:12:29 »
Vastaan näin aloittelijana. Itse lähdin radalle ekaa kertaa P1 d-line, dx Shark & c-line FD compolla. No siinä radalla joutu jo vähän jonotteleen ja mopoikia iso läjä siinä minun jälkeen (itse yli 30v) ja tempasin itsevarmasti elämäni ensimmäisen heiton  :-[ no eihän siinä mitään muistanu youtube videoista sun muista enään sen jälkeen, yritin vain kiireellä heitellä lopun kierrosta eteenpäin että pysyy pois jaloista. Illasta menin kotini viereiselle hiekkakentälle ja aloin harjottelee pelkästään rystyä youtube kertauksen jälkeen. Siinä sai vartissa enemmän järkeviä toistoja kun radalla koko kierroksella. Ja tuli muutamia muita ideoita. Sanoisinkin että tuommonen kolmen putti/midari/driveri kiekon setti on kokeilu setti.

Nyt ajattelin hakia jotain (ehkä c-line FD) kiekkoa 2-3 lisää niin saa samalla kiekolla helposti toistoja ilman että tarvii joka heiton jälkeen kävellä kiekon perässä ja unohtaa kuin äsken heitti. Sitten kun tämä rumba on ohi ostan puttereita muutaman lisää ja keskityn puttaamiseen opetteluun, siinäki varmasti mieluisampaa heittää monta kertaa peräkkäin kuin kävellä kokoajan sen yhden kiekon perässä.

Eli jos näillä tiedoilla nyt aloittaisin, ostaisin esimmäisiksi kiekoiksi vähintään 2, mieluiten 4 samaa kiekkoa ja menisin jonnekki aukealle, missä ei oo puita harjotteleen, ennen radalle menoa. Uskon että nuo toistot on paljon hyödyllisempiä kuin radalla puihin vippailla joka kerta erinlaisista olosuhteista.

Ja siki tuo FD c-line kun tosiaan tuossa vieressä on hiekkakenttä, sharkki dx ja d-line P1 on aika hiottuja reunojen alta jo tuon ekan 45min hiekkakenttä session jälkeen.

Kyllä toistot on toki tärkeitä ja kentällä heittämisellä saa varmasti nopeammin tekniikkaa kuntoon kuin vain ratoja kiertämällä. Ehkä C-FD:n sijaan sanoisin että osta jotain suoria midareita se muutama kappale ja yritä niillä saada ensin heittoa kuntoon. Esimerkiksi Prodigyn M4, Discmanian C-MD tai vaikka Innovalta Vrocia.

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #193 on: 09.05.16 - klo:14:32 »
Samaa mieltä harjoittelusta ja kiekkovalinnasta. Kaupan hyllyltä haettu C-FD on kuitenkin aloittelijalle melko vakaa lätty. Suoria hyviä midareita löytyy lisäksi esim. (Star) Atlas, Buzzz, (Frost) Claymore, jne.
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline Ipe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 102
    • View Profile
Vs: Kasaa aloittelijapaketti
« Reply #194 on: 09.05.16 - klo:16:04 »
No nii jätin ne driverit vielä hyllyyn ja hain sitten pari MD c-linea 177g kun olivat kaupassa ainoat samaa painoa olevat kappaleet. Vähän kevyempiä etsin kun aloittelijoille semmosia monesti suositellaan, mutta eiköhän se näilläki. Ainaki tehokkaampaa harjottelua verrattuna siihen että odottaa paketin tuloa nettikaupasta. Jos sitä ensviikolla uskaltautuis käymään radalla  :o