Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Ojasta allikkoon (TFS)  (Read 202987 times)

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #150 on: 17.06.13 - klo:08:45 »
Viikonloppu meni pääosin Provinssirockissa. Pertti Kurikan nimipäivät veti huikeimman lavashow'n ja välispiikit. Bad Religion oli mukavaa nostalgisointia ja siitä sai viikonlopun aerobiset treenit moshpitissä.

Siinä sitten aamusella skillshottiin puttausta ja appivanhempien tiluksilla n. 50m nurtsipläntillä lähäritreeniä. En laskenut määriä, mutta semmonen kolmisen tuntia puttia tuli hinkattua. Kyllä se sieltä toistojen kautta tulee se tuntuma jos on tullakseen.

En vetänyt aiemmin "lanseeraamaani" Hämäläistä puttirallia, koska ei vaan jjjaksa ruveta jotain pisteitä laskemaan. Sen sijaan otin pistelaskumuodoksi sellaisen setin että neljä puttia vitosesta, seiskasta, n. 8,5m:sta, kympistä ja kahdestatoista. Aloitin itse tuolta kahdestatoista ja tulin siitä sitten lähemmäksi.

Vähän niinkuin semmonen täydellinen kierros, jossa on pirkkuputilla enintään 12 metrissä ja sen sisäpuolelle määrät suht realistisesti jakaantuneena. Ite vedin vielä niin, että puttailin paluuputitkin, mutta ideana ei tietysti ole, että kympistä tai kahdestatoistakaan yrittäisi seiftata. Paras setti oli 9 paluuputtia. On toi osumatarkkuus kympistä ja yli vielä niin kelvoton.

Mutta tuosta ajattelin ottaa semmosen mittatikun. Tarpeeksi nopea ja itselle tarpeeksi monipuolinen. Pitkän ajan keskiarvoksi pitäis saada toi alle 10 puttihutia ja enkat jonnekin alle viiteen hutiin.


Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #151 on: 20.06.13 - klo:15:53 »
Aloitin tuossa taannoin kuntosaliharjoittelun, kun nyt kaikkien tähtien asennot osuivat kohdalleen. (Sali vieressä, hintaan kuuluu uimahallikäynnit ja hinta menee aika yksiin firman tarjoaminen liikuntaseteleiden kanssa.) Ihan mukavaa touhua, vaikka en traktorinperiä nostelekaan vaan tommosilla uudenkarheilla nautiluksilla, joita tuosta meidän korttelin päästä löytyy. Noh, kerran tuossa aiemmin kävin aamulla puntteja nostelemassa ja illalla yritin draivitreeniä eikä siitä oikein mitään tullutkaan.

Tiistaina sitten sama homma, mutta olikin porukalla Kankaanpään reissu. Aamulla omalla skaalalla suht tiukka punttisetti ja sitten illasta pari kierrosta Kankaanpäätä. Voi pyhä jeesus että olikin sitten heittäminen sitä kuuluisaa koiran veristä paskaa. Ehkä neljä onnistunutta avausta ja puttaaminenkin tuntui ihan kauhealta.

Jos nyt tästä oppisi, että nukkuu ainakin kaksi yötä lihaskuntotreenien jälkeen ennen kuin menee mitään rispiittiavauksia yrittämäänkään.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Re: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #152 on: 27.06.13 - klo:00:07 »
Laajavuori heitetty ja hiet rinteelle vuodatettu. Pyhä jesus mikä nousu vajaan 30 asteen helteessä. Viikkikset oli kyseessä. Kierrostulos oli lopulta +4 muutaman onnistumisen ja parin turhan kakkosnelosen siivittämänä.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #153 on: 29.06.13 - klo:21:19 »
Raaseporista kotiuduttu. Laitan tarkemmat jossittelut myöhemmin jos jaksan, mutta päällimmäiseksi jäi positiiviset fiilikset. MA3:sta kakkossija heiton erolla seurakaveriin Niemen Ilkkaan.

Oli loppuun asti tiukkaa. Nelosväylällä oli heiton ero Ilkan hyväksi ja itse heitin yhdeksään metriin avauksen ja Ilkka outtiin mutta korin kohdalta, että ympyräkolmonen sillä aika varma. Ketjuihin osuin putilla mutta sen verran vinoon kuitenkin että ei jäänyt. Vitonen oli viimonen väylä ja siinä avaus lähti liian korkeana ja jäi ehkä 60-70 metriä korilta mutta suoraan korin linjaan. Yritin buzzzilla suoraan korin alle, mutta jäi vähän käteen ja reilusti vasemmalle outtiin eikä jäänyt ees putille. Peli ratkes siihen, koska vaikka seurakaveri outtiin heittikin, niin sillä oli vielä kaks heittoa sieltä outin rajalta (joka oli ehkä 7-8 metrissä).

Hirveästi ei edes jännittänyt, mutta oli hauskaa kisailla noin tiukassa tilanteessa. Harmittaa vaan, etten saanut kisasta vielä tiukempaa. Olis ollu hauskaa päästä heittämään sudareita. Nelosella putti oli kuitenkin niin kaukana, etten tee siitä treenissäkään yli 50%. Vitosella huono avaus vaikeutti hommaa liikaa, mutta olis siitä voinut putille heittää. Tuskin Ilkka olis siinä tapauksessa outtiin heittänyt lähäriään, mutta olispa ollut enempi painetta putissa.

Eka kierros siis +2 ja toinen tasan rata-par. Hirveästi en käynyt outissa. Väylällä 17 yritin tokallakin saada maihin sinne oikealle, kun käsi ei riitä suoraan siihen rantaan. (Mitä lie 100+ metriä siihen outtirajaan olikaan.) Feidi jäi metrin vajaaksi, mutta dropparilta heitin sidewinderin metrin päähän korista ja ympyränelonen siihen, mikä oli itselle ihan ok.

Radasta tykkäsin ja kisajärjestelytkin toimi hyvin.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #154 on: 30.06.13 - klo:10:35 »
Sanoin eilen, että saatan jossitella myöhemmin lisää Raaseporin kisoista, mutta oikeasti olen sitä mieltä, että kisanjälkeinen jossittelu on täysin turhaa. Kisat ovat mittari omalle pelitasolle ja jos kisassa menee peli huonommin kuin harjoittelussa, niin se on merkki, että pelihermoissa on parannettavaa. (Se on sitten toinen juttu, että mielikuva omasta tasosta on suurimmalla osalla pelaajista todennäköisesti reilusti ylioptimistinen.) Sitten nämä "jos-sen-ja-sen heiton olisin heittänyt paremmin" jälkijossittelut, jotka ovat jos mahdollista vielä turhempia. Ainoa käyttökohde tuollaiselle pohdinnalle on siinä, että miettii oman pelin kehittämiskohteita.

Mistä päästäänkin siihen, että mitä jäi itselle mieleen omasta pelistä ja sen akuuteimmista kehittämiskohteista. Tämä lähinnä itselle muistiin. Toisen kierroksen heitot.

1: avaus TD:llä inan liikaa vasemmalle josta vasemmalle puihin, mutta sen verran läpi, että jäi joku alle 15m mutta reilusti yli 10m korille. Ei häävi puttiyritys ja helppo paluuputti.

2: avaus TD:llä korintasalle mutta vasemmalle. 12m puttiyritys, ei hirveän hyvä.

3: todella hyvä avaus wraitihilla (todnäk jonkin verran yli 100m) ja onnistunut puttilähäri ob-alueen eteen ja sitten noin kuuteen metriin, josta putti sisään.

4: sidewinderillä suora heitto pienellä feidillä ja jäi 9m metrin putti. Ketjuihin osuma, mutta sen verran vinoon, ettei jäänyt koriin.

5: liian korkeaksi livahtanut avaus wraithilla ja 60-70m lähäriyritys midarilla mutta jäi vähän käteen ja ob:lle. Siitä neppi korin alle ja nosto.

6: suht onnistunut fore wraithilla aukealle mutta vähän liian oikealle. Siitä vähän turhan lyhyt hysse tiipparilla. Lie oli huono seuraavassa heitossa ja otin jonkun verran kuluneen s-line jackalin ja mietin että sillä pääsen helpoiten korille. On tullut tällä vanhalla luottokiekolla heitettyä niin vähän, että toimi alivakaammin kuin osasin odottaa. Siitä neppi lähemmäs koria ja viiden metrin putti sisään.

7: avaus sidewinderillä hyvin väylään, mutta väylän muoto oli vähän turhan haastava vasurin bäkkärihysselle. Jäi joku 13-15m josta kohtalainen puttiyritys.

8: kraitilla ylikippaava rysty, joka lähti about siihen linjaan mitä yritinkin mutta loppupuolella puuosuma. Lähäri korin alle ja nosto.

9: wraitihilla fore n. 10 metriin josta putti ohi ja lyhyt paluuputti sisään.

10: wraithilla fore inan liikaa vasemmalle ja puuosuma loppupuolella väylää. Huonohko puttiyritys jostain 12 metristä ja paluuputti sisään.

11: vähän liian varovainen avaus wraithilla jossa oli suunta kohdillaan, mutta jäi 13m vajaaksi. Putti ohi laitteesta mutta paluuputti sisään.

12: sidewinderillä metriin ja nosto.

13: td:llä vähän voimaton mutta oikeaan suuntaan lentänyt avaus ja 15 metristä epätoivoinen yritys ja nosto.

14: sidewinderillä fore n. kuuteen metriin ja siitä putti sisään.

15: wraithilla vasemmalle oleviin puihin osuma, siitä putterihysse milliin ja nosto.

16: td:llä liian korkea ja liikaa vasemmalle lähtenyt heitto, lähärityylisesti putterilla jostain 25 metristä korin alle.

17: valkyriellä vedenylitysyritys oikealle rannalle, mutta jäi metrin vajaaksi. dropparilta sidewinderillä metriin ja nosto.

18: buzzzi jäi vähän käteen ja vasemmalle puolelle puihin. huonosta liestä lähäri metriin ja nosto.

- Midarilla heittäminen tuntui epävarmalta eilen. Enempi treeniä sille.
- Puttiyritykset 10m+ alueelta aika epätoivoisia. Niitä olen treenannutkin hävyttömän vähän. Tuskin kovin nopeasti pystyisi sieltä saamaan millään isolla prosentilla, mutta jos edes osa ja jos yritykset olisivat parempia.
- Draivin pituus tai sen puute ei noussut kovin suureen rooliin. Toki reilusti pidemmillä avauksilla olis tullut muutama uusi pirkkoyrityspaikka (3, 6, 15, 17) mutta se semmonen 10m-15m pidempi draivi ei olis eilen merkittävästi muuttanut tilannetta kuin oikeastaan väylällä 17 ja siinäkin avauksen lisämetrejä olis tarvittu just joku 15m. Hallitun avauksen mitta oli eilen siinä 90-100m riippuen avauspaikan ja väylän luonteesta.

All in all, parhaita kisakierroksia mitä olen heittänyt. Alustavissa eka kierros oli 920 ja toinen oli kaksi heittoa parempi. Hitaasti mutta (toivottavasti) varmasti pois MA3:sta. :-)
« Last Edit: 30.06.13 - klo:10:38 by jajvirta »

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #155 on: 30.06.13 - klo:14:52 »
Hienosti vedetty! Varmasti kiva kisailla, kun saa pelata jo sijoituksista.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Re: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #156 on: 30.06.13 - klo:15:48 »
Juu, sepä se. Ja että tuntuu, että kehittyy koko ajan.

Pitkät putit sitten treeniohjelmaan seuraavaksi. :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #157 on: 03.07.13 - klo:09:57 »
Olen yrittänyt muuttaa omaa suhtautumista puttaamiseen sitä kautta, että en ajattele puttaamista välttämättömänä pahana tai suurena peikkona vaan mahdollisuutena tehdä eroa muihin pelaajiin. Itsehän en ole mikään huikea puttaaja vielä, mutta ainakin vielä oma suhtautuminen puttaamiseen on pysynyt aika terveenä. Sen sijaan että jossittelisin, että jos ne-ja-ne putit olisivat menneet sisään niin tulos olisi ollut niin-ja-niin hyvä, niin yritän katsoa omaa puttaustulosta kisan jälkeen sillä silmällä, että jos treenaisin itseni X määrän paremmaksi puttaajaksi, niin seuraava vastaava kisakierros voisi mennä N heittoa paremmin.

Puttivarmuudelle ei ole muuta mielekästä lopullista mittaria kuin kisaputit. En halua ajatella, että olen oikeasti hyvä puttaaja, jos treenissä menee 90% kympistä mutta kisoissa vain 50% vitosesta. Tämän kisaputtaamisen kehittäminen onkin sitten vaikeampi juttu, mutta tämän vaikeuden ei saa antaa sumentaa käsitystä omasta tasosta. Kisaputissa on se teknisfyysinen komponentti, jota voi karkeasti mitata puttivarmuudella hyvissä treeniolosuhteissa. Mutta siinä on myös se henkinen komponentti ja näiden kahden yhdistelmää mitataan objektiivisesti nimenomaan siellä kisoissa.

Taitokomponentti on tietysti välttämätön edellytys hyvään suoritustasoon. Vaikka henkinen puoli toimisi kuinka hyvin, niin ei ne putit uppoa kympistä, jos sitä ei ole harjoitellut ja taas harjoitellut. Tekee mielestäni ihan hyvää olla tässäkin touhussa absoluuttisen rehellinen itselleen. Mielemme tahtoo niin helposti vääristää muistikuvia ja mielikuvaa itsestämme. "Treenissä vedin melkein kaikki kympistä." Yhden kerran vai aina? Täydellisissä olosuhteissa vai tuulessa? Vedätkö 50/100 setin aina riippumatta siitä kuinka huonosti se alkaa? Mikä on pitkän ajan keskiarvo? Mikä on huonoimman neljänneksen taso? (Niitä huonoja päiviäkin tulee joskus yllättäen ja pyytämättä.) Jne.

Sivumennen sanoen uskon, että suurin osa pelaajista (mukaanlukien minä itse) ovat järjestäen liian optimistisia omasta keskimääräisestä puttivarmuudesta ja liian pessimistisiä kisasuorittamisesta. Tähän auttaa se, että kirjaa ylös kaikki treeni- ja kisasetit. Ei riitä, että kovasti muistelee. Muistot ja mielikuvat vääristyy. Itseään on helppo huijata.

Miten sitä kisaputtaamisen henkistä puolta sitten pitäisi kehittää? Pelkästään kisoja kiertämällä ei kisaputtausvarmuudessa välttämättä tapahdu mitään kehitystä. Ihan ensimmäiset kisat millä tahansa tasolla (tai vaikka kärkiryhmässä) on usein riittävän uusi kokemus, että se jännittää ihan omalla tavallaan. Mutta kun tämän peruskokemuksen saa alle, niin jännitys voi silti pilata suoritustason.

Olen ensinnäkin sitä mieltä, että mitä varmempaa on perussuorittaminen sitä helpompaa suorittaminen on myös jännityksessä. Jos on oikeasti treenannut laadukkaasti ja paljon ja paljon ja paljon, niin joistain suorituksista tulee yksinkertaisesti niin helppoja, että vaikka kuinka jännittää niin tietää että suoritus onnistuu. Esimerkiksi biljardissa tietyissä lyönneissä tuntuu kehossa, että tätä ei vaan voi missata. (Joskus niitäkin missaa, mutta tärkeintä on se tunne varmuudesta.) Se on sellainen tunne, että vaikka tajuaa jännittävänsä, niin silti tietää onnistuvansa. En ole saanut samaa tunnetta frisbeegolf-puttaamisessa miltään realistiselta etäisyydeltä (5m+), mutta se on vain harjoituksen puutetta. Kehityksen suunta on tässäkin oikea.

Omaa suorittamista sekä frisbeegolfissa että muissa lajeissa on auttanut se, että harjoitellessa opettelee tietoisesti luottamaan siihen suorittavaan osaan aivoista. Tällä en tarkoita mitään sen suurempaa mystiikkaa kuin sitä, että erityisesti jännitystilanteissa tietoinen mieli rupeaa pukkaamaan "ohjeita" (tyyliin "ole rennompi", "muista viedä käsi loppuu asti", "älä ny mokaa tätä" jne), jotka ovat vain haitallisia suorituksen kannalta. Näitä tietoisen tason korjauksia ja tarkennuksia tarvitaan joskus harjoitustilanteessa, jos yrittää vaikka korjata tekniikkaa, mutta kisatilanteessa niistä on vain haittaa.

Timothy Gallwey kutsuu tietoista minää nimellä Minä 1 ja sitä liikkeet itse asiassa suorittavaa minää nimellä Minä 2. Minä 1 on se, joka haluaisi olla tilanteen herra, hallita kaikkea ja ottaa kaikesta kunnian. Mutta oikeasti esim. frisbeegolfissa tarvittavat liikkeet ja sitämyöten lihassuoritteet ovat niin monimutkaisia ja niin hienovaraista tarkkuutta vaativia, että Minä 1:llä ei ole mitään mahdollisuutta olla itse suorituksessa kuin haitaksi. Jopa kovasti toitotettu "rentous" on oikeastaan vain kuvaus optimaalisesta lihasjännitystilasta, eikä mikään toimintaohje. Täydellinen rentous tarkoittaisi, että kiekot putoaisivat kädestä ennen heittoa ja äijä makaisi velttona maassa. Oikea rentous on se minkä Minä 2 on oppinut toistojen kautta. Optimaalinen lihasjännitys tuntuu rennolta, koska vain lihaksista on jännittyneinä vain ne joiden juuri kunakin hetkenä tarvii olla.

Tämä Minä 2:een luottaminen ei ole mikään maaginen jekku, jonka oivaltamisen jälkeen kaikki on yhtäkkiä helppoa. Se on taito, joka pitää opetella ja jota pitää ylläpitää. Tämän taidon avulla, jos se osoittautuu itselle hyödylliseksi, voi oppia lajissaan paremmaksi vuosikausien harjoittelun jälkeen. Se ei ole oikotie onneen. Se on lähinnä keino murtaa muuri, jos tuntuu että kehitys on pysähtynyt paikoilleen. 

Gallwey antaa kirjoissaan vinkkejä miten tämän taidon voi oppia. Ensimmäinen kirja lähestyi aihetta tenniksen kautta ja siinä kirjoittaja opettaa esimerkiksi miten pallon yksityiskohtia seuraamalla saa pidettyä sen tietoisen mielen (Minä 1) häiritsemästä suoritusta. Vastaavan efektin voi saada aikaiseksi frisbeegolfissa sillä perinteisellä neuvolla tähdätä yksittäiseen silmukkaan jossain ketjussa. Juju on vaan siinä, että on joskus hyvin vaikeaa luottaa kehoonsa ja pitää tietoisen mielen fokus siinä silmukassa. Sitten yrittää teennäisesti keskittyä siihen silmukkaan, putti menee huti ja usko tämän tekniikan "taikaan" katoaa.

Myöhemmin Gallwey käsitteli tätä "sisäistä peliä" perinteisellä pallogolfilla, jonka esimerkit saattavat toimia paremmin frisbeegolfin kanssa. Gallwey antaa golfiin esimerkiksi sellaisen harjoitteen, että pelaaja sanoo ääneen swingin aikana että "back .. hit" taaksevedon ja osuman kohdalla. Tämänkin tarkoitus on vain antaa "keholle" (Minä 2) mahdollisuuden suorittaa lyönnin ilman tietoisen mielen häirintää.

Näitä Gallweyn oppeja olen onnistuneesti soveltanut biljardin saralla ja vaikka en siinä ikinä huipuksi tulekaan, niin Gallweyn opit ovat silti suoritustasoani siinä selvästi parantanut ja erityisesti opit ovat auttaneet kilpajännityksen kanssa. Olen saanut todella jännittävissäkin tilanteissa itsestäni irti sen oman parhaan suoritustason. Mikään takuuvarma lääke tämäkään lähestymistapa ei ole tietysti ollut, mutta siinä määrin kuitenkin että olen suositellut kirjaa lähes mihin tahansa lajiin. Gallweyn alkuperäinen kirja The Inner Game of Tennis on itselleni se tärkein herran kirjoista, mutta The Inner Game of Golf on todennäköisesti parempi, jos haluaa helpommin frisbeegolfiin sovellettavia harjoituksia.

Frisbeegolfissa on itsellä vielä taival alussa ja näiden Gallweyn oppien soveltaminen vielä alkutekijöissään. Mutta tämä on oma lääkkeeni ja usko sen hyödylliseen vaikutukseen on kova. Suosittelen lukemaan Gallweyn kirjoja, jos lähestymistapa kuulostaa mielenkiintoiselta ja tuntuu, että kehitys on jumahtanut paikoilleen.

Offline simeon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 236
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Puikkonen
  • Seura: Lappeenranta
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #158 on: 03.07.13 - klo:13:32 »
Kiinnostavaa, kiitos.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Re: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #159 on: 10.07.13 - klo:07:02 »
Nevömaind. Pääsis jo taas heittelemään.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #160 on: 13.07.13 - klo:10:11 »
Rakas päiväkirja, kiersin eilen kolme kierrosta Julkujärvellä. Ensin oli parigolf-kiessi ja sit pari singeliä. Singelin toinen kierros, +9, taisi olla oma henkilökohtainen ennätys. Siihenkin jäi kivasti jossiteltavaa. Mutta parasta antia oli uudet oivallukset ja avaukset, jotka rupeaa avaamaan uusia pirkkotsäänssejä.

Kutosella tiipparilla foreneppi oli aika luotettava. Kaks kertaa kivasti pirkkoputilla. Toinen tietty jänskässä alarautaan. Mutta feidi menee kivasti siihen korin vasemmalle puolelle ja siihen se tuntuis aika hyvin jäävän.

Seiskalta ei varsinaisesti mitään uutta, mutta ekalla singelikiessillä kakkosheitto tiipparilla 40-50m fore suoraan mukiin. Mut ei ole tulossa lisää pirkkoja siltä väylältä vielä hetkeen.

Kympillä kokeilin forehysseä sieltä puiden päältä ja sainkin toisella singelirundilla johonkin kympin huitteille. Sen verran kuitenkin vaatii lisävoimaa, että toistaiseksi pitäydyn fairwaydraiverissa ja suorassa heitossa.

Yhdellätoista alkaa par-strategia vähitellen muotoutumaan. Satasen avaus. Kakkosheitolla vähän iisimmin, mutta toivottavasti suht varmasti siihen vähän ennen mutkaa. Siitä sit forella korille ja toivottavasti par-putille. Par on mulle siitä jepa, +1 vielä ihan ok.

Kolmellatoista olen yrittänyt jotain epätoivoista ylikippaavaa rystyä, mutta eilen heitin wraithilla foren, joka osui aika kivasti väylälle. Jäähän siitä se 40-50m lähestyminen, mutta uskon, että tää on odotusarvoltaan paras taktiikka mulle toistaiseksi.

Neljällätoista ei myöskään mitään uutta, mutta ystävällinen muistutus itselle, että pysy sillä #¤!"#¤"#¤%! väylällä. Avaus on suht iisipiisi vaikka siinäkin tulee mokellettua välillä, mutta jatkoheitoilla pituutta pois ja kontrollia tilalle. Tästäkin lähdetään hakemaan par-tulosta ja pirkkoa vain jos avaus onnistuu täydellisesti.

Viistoista alkaa olemaan jo niin lähellä pirkkoetäisyyksiä, että tästä on otettava se böödi tänä kesänä. Tänään oli jossain 15 metrissä toisen singelin avaus. Väylä on kyllä karun näköinen voimalinjan karsimisen jälkeen.

Kuudellatoista pitää pelata paria toistaiseksi.

Seitsemäntoista menee aika kivasti siihen väylälle josta 30-40m lähäri toivottavasti putille.

Kahdeksantoista vaatis ehkä 5-10 metriä pidemmän avauksen, niin ei tarvis niin kauheasti repiä kakkosheittoa. Mutta tässä on oltu pirkkoputilla.

Väylällä 20 sen sijaan aikamoinen läpimurto, kun toisella singelikierroksella olin ihan rehellisesti pirkkoputilla. Tääkään ei tule olemaan helppo, mutta jättää hyvin fiiliksen, että tästäkin semmosen voisi toisinaan napata.

All in all, tarvis julkua hinkata, että sais enkan jonnekin järjelliseen. Etukympin voi todistettavasti vetää miinuksille. Sitten vaan katsotaan kuinka paljon plussaa tulee takaväyliltä.

Sitten semmonen jännä lisähuomio heittotovereilta: sanoivat että näyttää siltä, että en heitä ikinä täböllä, täydellä voimalla. En ole tullut ajatelleeksi, että vois ainakin treenimielessä rykästä niin kovaa kuin lähtee. Nyt tulee ehkä hinnailtua kontrollimielessä liikaakin. Tätä pitää kokeilla.

« Last Edit: 13.07.13 - klo:10:28 by jajvirta »

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #161 on: 15.07.13 - klo:09:57 »
Whee, the Beast. Ratahan on yleisöltä suljettu koko tämän viikon, mutta kävimme porukalla eilen sen heittelemässä. Avustushommissa se pitäisi tuossa kertaalleen päästä kisan aikana heittelemään. Siinäkin mielessä kiva käydä kokemassa kertaalleen etukäteen.

Voi pojat mikä rata. Kiinteä rata tullut toki heitettyä pariin kertaan, mutta kovin montaa samanlaista väylää siinä ei ole. Kokonaisuutena aivan julmetun haastava ja vaatii tarkkuutta erityisesti korkeussuunnassa, johon ei ole ihan vielä tottunut. Kokonaistulos 79 (+15), joka hämmentävää kyllä ollut karsintakisassa noin 900:n luokkaa ratingissa.

Paljon väyliä jossa tuli pelattua aivan helvetin tyhmästi. Oli ryhmässä semmonen kokeneempi kettu, jolta tuli välillä vihjauksia tyyliin "älä nyt ainakaan semmosta heitä että .." ja juuri sellaisenhan heitin. Kasilla esimerkiksi avaus suoraan OB:lle "muista laittaa tarpeeksi hysseä" -varoitusten jälkeen. En laittanut. Jatkoheitto LHBH suoraan ulos outtiin eikä koskaan takaisin. "Älä heitä ainakaan suoraan outtiin." Heitin. Käytännön stroke + distance rangaistus.

Myös seiskalla jäi vähän turha pitkä birdieputti ja kaverilta varovainen vihjaus väylän kakkosneloisluonteesta ja koska kova pää, niin otin siihen kakkosvitosen. Ja muutama muu vastaava älynväläys. Tällä kertaa voi siis jossitella (ja varautua toiseen heittokertaan) sen verran, että tuosta saa 4-5 heittoa pois pelkästään fiksummilla heittovalinnoilla.

Hieno kokemus joka tapauksessa. EO:ssa sitten avustajahommiin.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #162 on: 22.07.13 - klo:11:25 »
European Openit koettu.

Itsehän olin avustajana ja käytännössä spottaamassa kasin alkupään pe, la ja su. Sinänsä leppoisa homma, koska siihen ei juuri ruuhkaa ehtinyt tulla. Ainoastaan kärkiryhmien kanssa joutui vähän häsläämään, kun Feldberg ja Locastro kävivät ihan erikseen pyytämässä, että tehdään riittävästi tilaa rollereille. (President's Cupissa molempien rollerit pysähtyivät katsojiin.)

Siinä jälkikäteen mietin, että tulipahan aika monta avausta nähtyä, ehkä nelisen sataa. Kasin avaukset eivät olleet sinänsä kovin näyttäviä, kun se on tehty niin hankalaksi. Mutta sellainen vahva perstuntuma jäi, että mitä myöhäisempi ryhmä, niin sitä vähemmän tarvitsi olla OB:n ylityksiä merkkaamassa.

Erityisesti perjantain vastamyräköissä sai melkein valmiiksi kaivella markkerin esiin, kun lähtöpaikalta tuli oikean käden rystyllä antsaa. Kippasivat yli enemmän kuin oli tarkoitus ja menivät sut-rollerilla outtiin. Perjantaina myös kakkosheittoja katsellessa sai jännittää, kun kiekot tapasivat pitää vastamyräkässä antsansa ja liitelivät usein sinne kävelytielle asti. Yksi kakkosheitto viilsi valehtelematta alle metrin päästä jotain vanhempaa rouvashenkilöä. Onneksi ei osunut.

Hieno tapahtuma kaiken kaikkiaan. Itse homma ei ollut hirveän hohdokasta, mutta ei siinä nyt mitään yllättävää ollut. Päivän viimeisen ryhmän mentyä tuli syömähommien jälkeen seurailtua kärkiryhmien touhua. Erityisesti Pasi Koivun varmat otteet ja rauhallinen olemus tekivät vaikutuksen. EO:n neljäs sija oli jo huikea suoritus. Toivottavasti tuosta vain otteet paranee.

...

Sunnuntaina kävin vielä Julkun heittämässä, kun kersat tulivat vasta illalla takaisin mummolasta. Sieltä uusi ennätys +8. Plussista kolme tuli väylällä 11 ja kaksi väylällä 14. Neljällätoista olin toisen heiton jälkeen keskellä väylää sen mutkan jälkeisen suoran puolessa välissä. Yritin siitä sitten forella sinne ylärinteeseen mutta paskan marjat. Pyltsiin, sieltä uudestaan pyltsiin, sieltä mäen alle, sieltä korin alle ja seiskaa korttiin.




Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #163 on: 23.07.13 - klo:08:27 »
Tuossahan se on. Korrelaatio on aika selkeä. Toki tuolla on poikkeuksiakin, mutta oma tutkanopeus korreloi tuon pituusviivan kanssa melkein täysin. Ei muuta kuin lisää lähtönopeutta heittoon.

http://www.aracnet.com/~stuart/disc_content.htm#speed



(Ympyröinti on siis alkuperäinen, jolla viitataan juuri niihin poikkeuksiin.)


Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #164 on: 23.07.13 - klo:10:47 »
Ei muuta kuin lisää lähtönopeutta heittoon.

Mitenkäs meinaat tätä reenailla?